Gå til innhold

Alle betalingsterminaler må støtte kontaktløs betaling innen 2020


Anbefalte innlegg

Hvem er det som går rundt og sjekker alle transaksjonene sine, og hvem i all verden er det som merker om det mangler noen hundrelapper på kontoen?

 

Ikke at jeg sjekker kontoen hver dag, men vil tro at en del folk merker at det mangler noen hundrelapper på konto. Tror uansett ikke at det vil bli et stort problem med folk som går rundt med betalingsterminaler og "tæpper" folks lommer i håp om at det ligger et kort innenfor rekkevidde. Da ville jeg heller bekymret meg for helt ordinære lommetyver. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Terminalen er knyttet til en bedrift, en konto eller lignende, så det vil ikke være vanskelig for bankene å spore dette opp. I tillegg kan man reklamere på korttransaksjoner man ikke vedkjenner seg, så jeg ser ikke noen grunn til denne skepsisen.

Hvem er det som går rundt og sjekker alle transaksjonene sine, og hvem i all verden er det som merker om det mangler noen hundrelapper på kontoen?

Jeg gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes egentlig grensen for pin-kode kunne vært minst tusen kroner. Sjelden jeg er på butikken eller fyller drivstoff og bruker mindre enn 8-900. 

 

Poenget er at det skal være enkelt og raskt å betale for småting. Når du kjøper deg lunsj i kantinen eller en brus i kiosken etc. Når du handler for 8-900 kr, utgjør ikke de ekstra 5 sekundene det tar å taste inn pin-koden noe særlig.

Lenke til kommentar

Poenget er at det skal være enkelt og raskt å betale for småting. Når du kjøper deg lunsj i kantinen eller en brus i kiosken etc. Når du handler for 8-900 kr, utgjør ikke de ekstra 5 sekundene det tar å taste inn pin-koden noe særlig.

 

Det utgjør ikke noe for deg, nei, men for butikken bytyr det at køen går litt fortere.

Lenke til kommentar

Det er bare å akseptere det først som sist. Slike ord som vippse og tæppe blir det bare flere og flere av. Samtidig kommer skj- og kj-lydene til å bli erstattet av sj- og s-lyd og R forsvinner og blir erstattet av L. Det er bare sånn språket vårt utvikler seg. Det er helt naturlig.

 

"Sell Bekkelund sølel bil" <--- Helt normal tale om 10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare å akseptere det først som sist. Slike ord som vippse og tæppe blir det bare flere og flere av. Samtidig kommer skj- og kj-lydene til å bli erstattet av sj- og s-lyd og R forsvinner og blir erstattet av L.

 

Det er bare to av tingene du nevner som jeg er uening i:

Tæppe er en abominasjon, og R->L tror jeg i så fall vil ta >100 år.

 

Å vippse er helt greit, det er det man gjør med Vipps.

Men det må da gå an å finne/lage et godt norsk ord som kan brukes om det å føre et kort eller en smartphone e.l. inntil en betalingsterminal slik at man får betalt for en vare/tjeneste?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Finner du stadig uregelmessigheter, eller gjør du denne jobben helt uten å ha noe igjen for det?

 

 

Det du får igjen for det er å ha kontroll på egen økonomi, rimelig uforsvarlig å ikke ha det. Og ja, jeg og sjekker over regelmessig..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Det du får igjen for det er å ha kontroll på egen økonomi, rimelig uforsvarlig å ikke ha det. Og ja, jeg og sjekker over regelmessig..

Hvis du er avhengig av å undersøke alle transaksjonene dine for å kunne si at du har kontroll nok på økonomien din til at det ikke oppleves uforsvarlig, tjener du enten veldig lite eller så har du lav terskel for å kalle noe uforsvarlig.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Hva skal man si da? Tæppe sier jeg bare ikke. Terminalen bipper når jeg bruker kortet.

 

Nei, tæppe er helt uaktuelt.

 

Jeg kan prøve å si at jeg NFC-betalte, neste gang. Er du fornøyd da? :D

 

Jeg blir ikke helt fornøyd før noen kommer opp med et eller annet som klinger bra når man sier det ...

Kanskje man skal skifte fokus fra kortet til betalingsterminalen? Istedenfor å snakke om at man "dro kortet", så kan man si at man "toucha terminalen"? Jeg føler ikke at vi er i mål ennå ...

Lenke til kommentar

Nei, tæppe er helt uaktuelt.

 

 

Jeg blir ikke helt fornøyd før noen kommer opp med et eller annet som klinger bra når man sier det ...

Kanskje man skal skifte fokus fra kortet til betalingsterminalen? Istedenfor å snakke om at man "dro kortet", så kan man si at man "toucha terminalen"? Jeg føler ikke at vi er i mål ennå ...

 

 

Mange år sida man drog kortet i Norge. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvis du er avhengig av å undersøke alle transaksjonene dine for å kunne si at du har kontroll nok på økonomien din til at det ikke oppleves uforsvarlig, tjener du enten veldig lite eller så har du lav terskel for å kalle noe uforsvarlig.

 

 

Så du mener det er god økonomisk styring å ikke ha oversikt over det som går inn- og ut av konto?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...