Gå til innhold

Frp vil fjerne momsfritak for elbiler: – Helt idiotisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som bruker mer strøm betaler mer for strømmen også

 

nei de gjør ikke det. (ikke noe "mer" annet enn at strømregningen naturlig nok blir høyere i takt med forbruk)

 

Men burde absolutt vært slik, dvs. et sjablon-bestemt antall kW/t i bunn til husholdninger, og alt over det, ansett som overbruk og skattet deretter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"- Vi vil utvikle vår rolle forbi bilindustrien, og spille en sentral rolle i det globale samfunnets vei mot et utslippsfritt samfunn. Vårt arbeid med å gjøre hydrogen til en økonomisk bærekraftig energikilde vil bidra til dette. Vi har full tro på at hydrogenelektrisk kraft vil endre transportsektoren og bli en ledende økonomisk suksess globalt.

Hyundai forventer at den globale etterspørselen etter hydrogenelektriske kjøretøyer vil nå to millioner enheter årlig innen 2030. Allerede i dag startet arbeidet med å bygge Hyundai Mobis’ andre brenselcellefabrikk i Chungju i Sør-Korea. Denne fabrikken vil bidra til at Hyundai Mobis kan øke produksjonen fra 3.000 hydrogenelektriske systemer i år, til 40.000 systemer i 2022."

http://www.mynewsdesk.com/no/hyundai-motor-norway-as/pressreleases/hyundai-med-enorm-satsning-paa-hydrogenteknologi-2813174

 

"- Daimler har sagt at de vil starte serieproduksjon i 2014-2015. Da snakker vi om rundt 10 000 biler i året. De oppgir at målsettingen er at prisen skal være lik tilsvarende modell med forbrenningsmotor. Da vil vi kunne selge til omtrent samme pris som for bensin- eller dieselutgaven her i Norge, sier Henning Larsen, miljøsjef i Bertel O. Steen."

https://forskning.no/alternativ-energi-bil-og-trafikk/2011/12/satser-pa-hydrogenbiler-i-oslo

  • Liker 2
Lenke til kommentar

nei de gjør ikke det. (ikke noe "mer" annet enn at strømregningen naturlig nok blir høyere i takt med forbruk)

 

Men burde absolutt vært slik, dvs. et sjablon-bestemt antall kW/t i bunn til husholdninger, og alt over det, ansett som overbruk og skattet deretter.

Det vil jo ikke ramme elbiler, som bruker veldig lite strøm. Og haterne vil så gjerne ramme Tesla!

Lenke til kommentar

 

El-bil var en nisje-bil en gang i tiden den også.

Som dei fortsatt er.

41,3% av nybilsalet i november var nisje-bilar? Nei, eg trur ikkje det. Utvalet er ikkje so stort. 16,6% hadde berre dieselmotor. 17% hadde berre bensinmotor. Bilar utan elmotor er snart nisje-bilar. Eg trur det er på tide å omdøype elbilar til "konvensjonelle bilar".

Lenke til kommentar

Den typiske elbilkjøper er en person med solid økonomi i bynære strøk. Unge familier i etaleringsfasen eller familier i lavere intektsnivåer har ikke råd til nye biler og typiske familiebiler i mellomklasse glimrer forøvrig med sitt fravær i elbiltilbudet. Så hvorfor skal disse familene subsidiere de mer velstående over skatteseddelen med ny bil nr to eller Tesla model X? Om alle entusiastene her er så opptatt av fremveksten av elbilparken, er det så urimelig at dere betaler for dette selv?

 

Den dagen det er et rikholdig tilbud av elbiler i alle segmenter og aldre kan man gjerne prise ut forbrenningsmotoren men det er en god stund til vi er der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den typiske elbilkjøper er en person med solid økonomi i bynære strøk. Unge familier i etaleringsfasen eller familier i lavere intektsnivåer har ikke råd til nye biler og typiske familiebiler i mellomklasse glimrer forøvrig med sitt fravær i elbiltilbudet. Så hvorfor skal disse familene subsidiere de mer velstående over skatteseddelen med ny bil nr to eller Tesla model X? Om alle entusiastene her er så opptatt av fremveksten av elbilparken, er det så urimelig at dere betaler for dette selv?

 

Den dagen det er et rikholdig tilbud av elbiler i alle segmenter og aldre kan man gjerne prise ut forbrenningsmotoren men det er en god stund til vi er der.

Disse familiene subsidierer ikke de mer velstående over skatteseddelen, men de mer velstående som kjøper dyrere elbiler nå er med på å direkte muliggjøre elbiler også for de som har mindre penger.

 

For når de mer velstående kjøper elbiler så kan bilprodusenter investere i å lage flere og rimeligere elbiler, noe som direkte kommer mindre velstående til gode. Som for eksempel Tesla, som på grunn av inntektene fra Model S og X nå har kunnet lage en billigere masseprodusert bil, Model 3. Etter hvert vil den billigste utgaven koste rundt 300.000. Etter dette planlegger Tesla en enda billigere bil igjen, hvis jeg ikke husker feil.

 

Så alle kjøp av Tesla i dag muliggjør billigere Teslaer i fremtiden. Det samme gjelder tradisjonelle bilprodusenter, som vil levere elbiler på grunn av all etterspørselen, og prisen på å produsere dem vil falle over tid.

 

Du må tenke litt lenger enn bare din egen navle vet du. Legg til side hatet mot elbiler og bruk hodet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så alle kjøp av Tesla i dag muliggjør billigere Teslaer i fremtiden. Det samme gjelder tradisjonelle bilprodusenter, som vil levere elbiler på grunn av all etterspørselen, og prisen på å produsere dem vil falle over tid.

 

Du må tenke litt lenger enn bare din egen navle vet du. Legg til side hatet mot elbiler og bruk hodet.

 

Du vet, der finnes en annen mulighet. Man kan alltids totalforby fossilbiler. Eller biler generelt. 

 

Men dette er selvfølgelig ikke i FrP sin interesse. Avgiftsfritaket på elbil er således et kompromiss mellom høyre- og venstresiden. Og etterhvert De Grønne. Et kompromiss som kom i stand mens Think ennå eksisterte.

 

Det som imidlertid er garantert er at ethvert avgiftsfritak forsvinner umiddelbart før eller så snart den jevne borger får mulighet til å benytte seg av det. Ref Taxfree. Rimelige elektriske familiebiler er ventet på markedet i 2020 eller 2021.

 

Men det er klart, FrP er jo et Folkeparti…

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Du vet, der finnes en annen mulighet. Man kan alltids totalforby fossilbiler. Eller biler generelt. 

 

Men dette er selvfølgelig ikke i FrP sin interesse. Avgiftsfritaket på elbil er således et kompromiss mellom høyre- og venstresiden. Og etterhvert De Grønne. Et kompromiss som kom i stand mens Think ennå eksisterte.

Man kan ikke totalforby fossilbiler over natten. Det ville ikke vært praktisk mulig.

 

Det som imidlertid er garantert er at ethvert avgiftsfritak forsvinner umiddelbart før den jevne borger får mulighet til å benytte seg av det. Rimelige elektriske familiebiler er ventet på markedet i 2020 eller 2021.

Ja, da er vel bilene så billige og tilgjengelige at det ikke lenger er nødvendig med avgiftsfritak.

Lenke til kommentar

Slik det er nå, hvor det blir blir dyrere å kjøre hydrokarbon-bil hjelper ikke de fattige. Tvert imot, det gjør dem enda fattigere.

 

Min forrige bil kjøpte jeg brukt 76.000,- den varte i 6 år før den brøt sammen. Å reparere den ville kost det samme som å kjøpe tilsvarende brukt bil på finn.no. Dette var i 2013 og vi trengte å finne en erstatter for familiens ene bil. Som grunnlag for den beslutningen satt jeg opp et regnestykke for hvor mye bilen hadde kostet oss per år i de seks årene, inkl. avskriving to 0,-, service og reparasjoner (det var mye av det), bensinforbrukt (årlig kjørelengde ca. 21.000 km), og bompenger (pendler til utkanten av Oslo hver dag), fant jeg ut at denne "billige" brukt bilen hadde kostet oss i gjennomsnitt rett i underkant av 60.000,- per år(!)

 

På det tidspunktet var Nissan Leaf Tekna tilgjengelig for 240.000,-, så jeg satte opp samme regnestykke for den med avskrivning til 0,- over 6 år (for å være pessimist), service, strøm og renter på lån (a.k.a. kapitalkostnader), og da kom en ny Leaf bedre ut av det enn å kjøpe en "ny" bruktbil tilsvarende den vi hadde hatt.

 

Nå har jeg kjørte Leaf'en i over 5 år og mer enn 100.000 km, og batteriet holder fint. Den gamle bruktbilen hadde et reelt forbruk som lå rundt 0,7 liter per mil, noe som betyr at dagen jeg passerte 100.000 km hadde vi spart miljøet og lommeboken for 7000 liter bensin. Om man stikker fingeren i været å sier at gjennomsnittsprisen for bensin i perioden har vært 14 kr, så har jeg da spart 98.000,- kr på bensin alene.

 

Selvfølgelig er det situasjoner hvor vi gjerne skulle hatt den gamle stasjonsvognen med tilhengerfeste, men så lenge vi kan kan komme bedre økonomisk ut av det ved å kjøre elektrisk, så kan vi leve med de ulempene elbil uten tilhengerfeste og med kort rekkevidde har. Poenget er at vi alle har et valg, også vi som ikke kan regne oss som rike.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Jeg håper Hyundai har en skrivefeil og at det er 400.000 i 2022. Ellers vil de ikke henge med i forhold til elektrifiseringen.

Dei heng uansett ikkje med. Det finst ein[/b] hydrogenbil med betre rekkjevidde enn dei fleste nye elbilane som har komme i handelen dei siste to åra. Han er fysisk stor for å få plass til hydrogentankane, og det gjev høg luftmotstand, so på motorveg har elbilane best rekkjevidde. Elbilane har heile rekkjevidda når dei går heimefrå om morgonen. Hydrogenbilen må innom ein av fire hydrogenstasjonar i landet for å fylle tanken fyrst. Den einaste fordelen hydrogenbilane har att er at det går fort å fylle tanken. For dei fleste er det heller ein ulempe at ein må køyre ein eigen tur innom ein spesiell stasjon kvar gong ein vil fylle tanken.

 

Batteria til elbilar vert betre for kvart år som går. Dei fysiske eigenskapane til hydrogen endrar seg ikkje. Verknadsgrada til brenselcella vert dårlegare med alderen. Brenselcellene har fått litt betre levetid dei siste åra, og ein kan vel no rekne med at dei varer 5000 timar (300.000 km i 60 km/t) før rekkjevidda er nede i 70% av det ho var når bilen var ny. Batteri ser ut til å vare mykje lenger.

Får du samme reduksjon i rekkevidden med hydrogen som man får med batteri?

https://www.tv2.no/a/10102444/

Lenke til kommentar

Får du samme reduksjon i rekkevidden med hydrogen som man får med batteri?

https://www.tv2.no/a/10102444/

Så fremt formen på bilen er lik så får man like stor økning i luftmotstand. Hvilket drivsystem som sitter inni chassiet påvirker ikke luftmotstanden. Luftmotstanden er det som dominerer energforbruket til bilen. Rullemotstanden er ganske konstant.

 

Ellers så må du regne med i gjennomsnitt lengre omveier for å finne hydrogenstasjoner enn for å finne superladere, så det vil gå en del ekstra tid på det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Min forrige bil kjøpte jeg brukt 76.000,- den varte i 6 år før den brøt sammen. Å reparere den ville kost det samme som å kjøpe tilsvarende brukt bil på finn.no. Dette var i 2013 og vi trengte å finne en erstatter for familiens ene bil. Som grunnlag for den beslutningen satt jeg opp et regnestykke for hvor mye bilen hadde kostet oss per år i de seks årene, inkl. avskriving to 0,-, service og reparasjoner (det var mye av det), bensinforbrukt (årlig kjørelengde ca. 21.000 km), og bompenger (pendler til utkanten av Oslo hver dag), fant jeg ut at denne "billige" brukt bilen hadde kostet oss i gjennomsnitt rett i underkant av 60.000,- per år(!)

 

På det tidspunktet var Nissan Leaf Tekna tilgjengelig for 240.000,-, så jeg satte opp samme regnestykke for den med avskrivning til 0,- over 6 år (for å være pessimist), service, strøm og renter på lån (a.k.a. kapitalkostnader), og da kom en ny Leaf bedre ut av det enn å kjøpe en "ny" bruktbil tilsvarende den vi hadde hatt.

 

Nå har jeg kjørte Leaf'en i over 5 år og mer enn 100.000 km, og batteriet holder fint. Den gamle bruktbilen hadde et reelt forbruk som lå rundt 0,7 liter per mil, noe som betyr at dagen jeg passerte 100.000 km hadde vi spart miljøet og lommeboken for 7000 liter bensin. Om man stikker fingeren i været å sier at gjennomsnittsprisen for bensin i perioden har vært 14 kr, så har jeg da spart 98.000,- kr på bensin alene.

 

Selvfølgelig er det situasjoner hvor vi gjerne skulle hatt den gamle stasjonsvognen med tilhengerfeste, men så lenge vi kan kan komme bedre økonomisk ut av det ved å kjøre elektrisk, så kan vi leve med de ulempene elbil uten tilhengerfeste og med kort rekkevidde har. Poenget er at vi alle har et valg, også vi som ikke kan regne oss som rike.

*fiktiv historie*

Jeg var rik og hadde 5.millioner på konto når jeg skulle kjøpe hus, jeg kjøpe ett hus på 5 millioner. Etter 30år ble kjøpesummen 5 millioner.

 

Kameraten min som var litt mindre rik med kun 1.million på konto. Han tar opp lån og kjøper ett hus til 5 millioner også. Etter 30år ble hans totale kjøpesum på 8 millioner.

 

*fiktiv historie slutt*

 

Jeg ser synspunktet forklart av Simen1, og kan forstå hvorfor han mener det. Kort fortalt sier han at det ikke er mulig å nå mål om vi skal ta hensyn til alle. Det jeg ikke liker er når det går ut over den gruppen som allerede sliter. Moms fritak på kjøp av ny bil er goder dem ikke har mulighet for å bruke, og de blir da straffet for at de ikke bruker disse godene.

 

Dette fører til at folk tenker miljø=elendighet, noe som gjør det meget utfordrende å nå klima mål.

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...