Gå til innhold

VW bruker 87 milliarder kroner på elbiler de neste fire årene


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dieselmotorene er nå blitt så bra at det er tvilsomt at det er noe poeng i å utvikle helt nye motorer.

 

Poenget er at det er markedskreftene som bestemmer..og markedskreftene levner ingen tvil,den moderne mann og kvinne vil ha elbiler. Altså: Bilprodusentene må lage det folk vil ha hvis ikke vil hver og en av dem som ikke følger med i timen dø ut i løpet av det neste tiåret. Jeg spår fossilbrenselbiler en snarlig død,antakelig allerede i 2025 vil folk kun ha elbiler. Alle har en stikkontakt og saken er at man starter med full tank hver morgen og drivstoffet er nesten gratis. Det har folk forstått og det har også VW forstått. Endret av ACYBN18O
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Volkswagen burde egentlig få en eller annen pris for flest tomme lovnader på rad i form av publikasjoner til pressen. Med tall det ikke er mulig å etterprøve. Har forresten en ide om at selve prisen som overrekkes må vise seg være et luftslott.

 

Men e-Golf stasjonsvogn – som de kunne satt i produksjon i morgen den dag – se det klarer de bare ikke.

 

EDIT: Det er visst bare Buzz I Det VW formidler…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Volkswagen burde egentlig få en eller annen pris for flest tomme lovnader på rad i form av publikasjoner til pressen. Med tall det ikke er mulig å etterprøve. Har forresten en ide om at selve prisen som overrekkes må vise seg være et luftslott.

 

Men e-Golf stasjonsvogn – som de kunne satt i produksjon i morgen den dag – se det klarer de bare ikke.

 

Dyrt for dei å selge billige elbila med store batteri, lønna seg mykje bedre å snakke om at dei har tenkt å gjere det en gang i framtida. For noken år tilbake var det i 2018, men no er det "oops, seinere en gang"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

VW bruker 87 milliarder kroner på elbiler de neste fire årene

Så fint da. Får håpe det klarer det.

 

 

 

Dieselmotorene er nå blitt så bra at det er tvilsomt at det er noe poeng i å utvikle helt nye motorer.

Ja, de har blitt så bra at de må jukse for å få dem til å se bra ut. Fail.

Endret av hekomo
  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Dieselmotorene er nå blitt så bra at det er tvilsomt at det er noe poeng i å utvikle helt nye motorer.

 

Poenget er at det er markedskreftene som bestemmer..og markedskreftene levner ingen tvil,den moderne mann og kvinne vil ha elbiler. Altså: Bilprodusentene må lage det folk vil ha hvis ikke vil hver og en av dem som ikke følger med i timen dø ut i løpet av det neste tiåret. Jeg spår fossilbrenselbiler en snarlig død,antakelig allerede i 2025 vil folk kun ha elbiler. Alle har en stikkontakt og saken er at man starter med full tank hver morgen og drivstoffet er nesten gratis. Det har folk forstått og det har også VW forstått.

Når man vurderer ut fra situasjonen i Norge, kan det kanskje virke slik, men i store deler av verden er det betydelig lenger vei frem til elektrisk dominans på veiene. Tror du for eksempel at de kun vil kjøpe elbiler i Tyrkia i 2025? Hva med Brasil? India? Russland? Norge er et ubetydelig marked i forhold til disse.

 

Veldig mange folk bor også slik at de per i dag ikke har noen lademulighet der bilen parkeres hjemme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Dieselmotorene er nå blitt så bra at det er tvilsomt at det er noe poeng i å utvikle helt nye motorer.

 

Poenget er at det er markedskreftene som bestemmer..og markedskreftene levner ingen tvil,den moderne mann og kvinne vil ha elbiler. Altså: Bilprodusentene må lage det folk vil ha hvis ikke vil hver og en av dem som ikke følger med i timen dø ut i løpet av det neste tiåret. Jeg spår fossilbrenselbiler en snarlig død,antakelig allerede i 2025 vil folk kun ha elbiler. Alle har en stikkontakt og saken er at man starter med full tank hver morgen og drivstoffet er nesten gratis. Det har folk forstått og det har også VW forstått.

Når man vurderer ut fra situasjonen i Norge, kan det kanskje virke slik, men i store deler av verden er det betydelig lenger vei frem til elektrisk dominans på veiene. Tror du for eksempel at de kun vil kjøpe elbiler i Tyrkia i 2025? Hva med Brasil? India? Russland? Norge er et ubetydelig marked i forhold til disse.

 

Veldig mange folk bor også slik at de per i dag ikke har noen lademulighet der bilen parkeres hjemme.

Nei, det er 8% eller noe.

Lenke til kommentar

Poenget er at det er markedskreftene som bestemmer..og markedskreftene levner ingen tvil,den moderne mann og kvinne vil ha elbiler. Altså: Bilprodusentene må lage det folk vil ha hvis ikke vil hver og en av dem som ikke følger med i timen dø ut i løpet av det neste tiåret. Jeg spår fossilbrenselbiler en snarlig død,antakelig allerede i 2025 vil folk kun ha elbiler. Alle har en stikkontakt og saken er at man starter med full tank hver morgen og drivstoffet er nesten gratis. Det har folk forstått og det har også VW forstått.

Hvis markedskreftene hadde vært så tydelige som du vil ha det til er det vel rart at ikke nybilsalget domineres av elektriske kjøretøy?

Hvor stor andel av det totale bilsalget er elektriske biler?

 

Har du hørt om Afrika, Asia, Sør- og Mellom-Amerika? I disse områdene er det tildels store regioner som sliter med ustabil strømforsyning og noen steder med at de rett og slett ikke har tilgang på strøm til lading.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Poenget er at det er markedskreftene som bestemmer..og markedskreftene levner ingen tvil,den moderne mann og kvinne vil ha elbiler. Altså: Bilprodusentene må lage det folk vil ha hvis ikke vil hver og en av dem som ikke følger med i timen dø ut i løpet av det neste tiåret. Jeg spår fossilbrenselbiler en snarlig død,antakelig allerede i 2025 vil folk kun ha elbiler. Alle har en stikkontakt og saken er at man starter med full tank hver morgen og drivstoffet er nesten gratis. Det har folk forstått og det har også VW forstått.

Hvis markedskreftene hadde vært så tydelige som du vil ha det til er det vel rart at ikke nybilsalget domineres av elektriske kjøretøy?

Hvor stor andel av det totale bilsalget er elektriske biler?

 

Har du hørt om Afrika, Asia, Sør- og Mellom-Amerika? I disse områdene er det tildels store regioner som sliter med ustabil strømforsyning og noen steder med at de rett og slett ikke har tilgang på strøm til lading.

Feil igjen. Det er ikke store områder i Afrika,Asia og Mellom-Amerika som sliter med ustabil strømforsyning. De fleste litt større steder har grei strømforsyning. Sannheten er at mange av disse stedene du nevner har mye bedre og meir solid strømnett enn på bygda i Norge. De har heller ustabil forsyning av fossilbrensel,slik at drivstoff selges på kanner på gatehjørner. Strøm finnes over hele verden og er det så langt inni bushen at det ikke er fremført strøm så har de strømaggregat,dessuten er det mye små kjøretøy i bruk så som mopeder/scootere på ovennevnte steder. Disse er også på full fart til å bli elektrifisert og trenger bare små mengder strøm for å kjøre langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du reist mye i disse områdene? Min personlige erfaring er at det i deler av disse regionene er seriøse problemer med strømforsyningen mens det de fleste steder er relativt kurant å få tak i bensin.

Det er ikke alle som bor i det man kan kalle litt større steder, det er en god del mennesker som bor i områder som gjerne vil omtales som bygder i Norge.

Det vil være pussig å fyre opp et aggregat for å lade en bil fremfor å bare kjøre bilen direkte på det samme drivstoffet.

 

Jeg ser du glemte å svare på mine to første spørsmål:

Hvis markedskreftene hadde vært så tydelige som du vil ha det til er det vel rart at ikke nybilsalget domineres av elektriske kjøretøy?

Hvor stor andel av det totale bilsalget er elektriske biler?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis markedskreftene hadde vært så tydelige som du vil ha det til er det vel rart at ikke nybilsalget domineres av elektriske kjøretøy?

Hvor stor andel av det totale bilsalget er elektriske biler?

 

Noreg i november: 5087 elbilar + 1914 ladbare hybridar av totalt 12313 bilar. Det vert 56,9% ladbare bilar. 41,3% reint elektriske og 15,5% med fossil rekkjeviddeforlengar. Det må kallast dominans.

 

Salet globalt er på det nivået Noreg var i 2012, og veksten globalt er den same som han har vore i Noreg i perioden. Dei heng berre litt etter.

 

Har du hørt om Afrika, Asia, Sør- og Mellom-Amerika? I disse områdene er det tildels store regioner som sliter med ustabil strømforsyning og noen steder med at de rett og slett ikke har tilgang på strøm til lading.

I desse regionane vert det seld svært få nye bilar. Dei importerer brukte bilar frå Europa (Afrika) og USA (Mellom- og Sør-Amerika). Ikkje har dei vegar å skryte av heller. Dersom bensinstasjonen har straum, har dei som regel straum til lading. Mange av dei fattigaste landa vil gjerne over på elbilar for å verte mindre avhengige av energiimport, som tømmer landa for utanlandsk valuta.

 

Bllmarknaden kan delast i fire nesten like store delar. Den største er Kina med kring 6% ladbare bilar, veldig raskt veksande. Dei tre andre er Nord-Amerika, Europa og "resten av verda", I resten av verda fordeler salet av nye bilar seg mykje etter utviklingsnivå generelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du reist mye i disse områdene? Min personlige erfaring er at det i deler av disse regionene er seriøse problemer med strømforsyningen mens det de fleste steder er relativt kurant å få tak i bensin.

Det er ikke alle som bor i det man kan kalle litt større steder, det er en god del mennesker som bor i områder som gjerne vil omtales som bygder i Norge.

Det vil være pussig å fyre opp et aggregat for å lade en bil fremfor å bare kjøre bilen direkte på det samme drivstoffet.

 

Jeg ser du glemte å svare på mine to første spørsmål:

Hvis markedskreftene hadde vært så tydelige som du vil ha det til er det vel rart at ikke nybilsalget domineres av elektriske kjøretøy?

Hvor stor andel av det totale bilsalget er elektriske biler?

 

Hadde alle bilmerker som leverer elbiler til folkelige priser hatt biler på lager for omgående levering,så hadde det nesten ikke vært solgt fossilbiler Bare vent til VW kommer med alle elbiler pluss Volvo med mange flere,da er det stopp for fossilbrenselbiler. Det som er saken er at en som kjører Mercedes eller BMW f.eks,vil også kjøpe Mercedes og BMW når han kjøper ny bil. Derfor blir det fortsatt solgt fossilbiler. Hadde Mercedes,Volvo og BMW hatt innovative elbiler i alle klasser,så hadde selvfølgelig folk valgt elbiler av disse merkene. Altså folk er veldig tro mot sine bilmerker og merket går foran valget av elbil eller ikke. Derfor selges det fortsatt mest fossilbrenselbiler. Som sagt jo flere merker som utvikler elbiler i alle klasser,store som små,jo meire vil livreimen strammes inn for de produsentene som fortsatt velger å satse på fossilbilerproduksjon,og salget av elbiler i verden vil bli dominerende og gjøre meir utvikling av diesel/bensin direkte ulønnsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At elbiler er på full framarsj er det ingen tvil om. Men å tro at elbiler nå skal overta på verdensbasis er naivt. I USA, som er et rikt vestlig land, så tåler strømnettet at ca. 25% har elbil. I tillegg kommer titusenvis av mennesker som ikke kan lade hjemme. Og et godt antall som trolig ikke ønsker å bale med lading og ventetiden det tar.

Fossile biler vil på vendensbasis selge godt i mange år til. Norge er et unntaksland.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At elbiler er på full framarsj er det ingen tvil om. Men å tro at elbiler nå skal overta på verdensbasis er naivt. I USA, som er et rikt vestlig land, så tåler strømnettet at ca. 25% har elbil. I tillegg kommer titusenvis av mennesker som ikke kan lade hjemme. Og et godt antall som trolig ikke ønsker å bale med lading og ventetiden det tar.

Fossile biler vil på vendensbasis selge godt i mange år til. Norge er et unntaksland.

Har du kilde på usa? Aldri sett slike beregninger der i fra, så det er interessant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du kilde på usa? Aldri sett slike beregninger der i fra, så det er interessant.

Det ble nevnt i en artikkel jeg leste tidligere i år, men usikker på om jeg finner den igjen da jeg ikke lagret den. Kan se litt senere på det.

 

Strømnettet kan selvsagt bygges ut. Det er kostbart og spørsmålet er om et land som USA som er veldig lite sosialistisk vil velge at samfunnet tar en slik kostnad fremfor at det betaler for seg selv, noe f.eks bruk/salg av hydrogen vil gjøre.

 

Såkalte smart strømløsninger kan hjelpe, men neppe en fullverdig løsning. I Storbritania er det forøvrig 36% som ikke har egen parkering, som også viser at mange ikke lade hjemme. I så fall må man strekke en kabel over fortau og ut i gaten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noreg i november: 5087 elbilar + 1914 ladbare hybridar av totalt 12313 bilar. Det vert 56,9% ladbare bilar. 41,3% reint elektriske og 15,5% med fossil rekkjeviddeforlengar. Det må kallast dominans.

Du glemte å forklare hvorfor salgstallene er slik i Norge, det er åpenbart at det skyldes at man blir tilgodesett med økonomiske fordeler av stor verdi.

Det er rett og slett kunstig stimuli som er årsaken til utviklingen i Norge, så lenge elbilene er kunstig rimelige vil man selvsagt se at mange velger det som er kunstig lavt priset.

 

Salet globalt er på det nivået Noreg var i 2012, og veksten globalt er den same som han har vore i Noreg i perioden. Dei heng berre litt etter.

Hvordan skal verden globalt stimulere til et så høyt salg av elektriske biler? Skal verden globalt kutte prisene på elektriske biler med rundt 50%?

 

I desse regionane vert det seld svært få nye bilar. Dei importerer brukte bilar frå Europa (Afrika) og USA (Mellom- og Sør-Amerika). Ikkje har dei vegar å skryte av heller. Dersom bensinstasjonen har straum, har dei som regel straum til lading. Mange av dei fattigaste landa vil gjerne over på elbilar for å verte mindre avhengige av energiimport, som tømmer landa for utanlandsk valuta.

Ok, så nå er resten av verden lutfattig, jeg ser hva du sier men velger å ignorere det siden du åpenbart ikke har helt kontroll på hva du prater om.

At de importerer brukte biler kan kanskje ha en sammenheng med at bensin er et produkt de har tilgang på, ellers ville det jo vært rart å importere biler som går på bensin..?

 

Bllmarknaden kan delast i fire nesten like store delar. Den største er Kina med kring 6% ladbare bilar, veldig raskt veksande. Dei tre andre er Nord-Amerika, Europa og "resten av verda", I resten av verda fordeler salet av nye bilar seg mykje etter utviklingsnivå generelt.

 

At Kina er det største markedet for elektriske biler er vel ikke noen stor bombe, kinesiske myndigheter har jo også stimulert med sterke virkemidler til dette akkurat slik man har gjort i Norge og tildels USA.

 

Hadde alle bilmerker som leverer elbiler til folkelige priser hatt biler på lager for omgående levering,så hadde det nesten ikke vært solgt fossilbiler Bare vent til VW kommer med alle elbiler pluss Volvo med mange flere,da er det stopp for fossilbrenselbiler. Det som er saken er at en som kjører Mercedes eller BMW f.eks,vil også kjøpe Mercedes og BMW når han kjøper ny bil. Derfor blir det fortsatt solgt fossilbiler. Hadde Mercedes,Volvo og BMW hatt innovative elbiler i alle klasser,så hadde selvfølgelig folk valgt elbiler av disse merkene. Altså folk er veldig tro mot sine bilmerker og merket går foran valget av elbil eller ikke. Derfor selges det fortsatt mest fossilbrenselbiler. Som sagt jo flere merker som utvikler elbiler i alle klasser,store som små,jo meire vil livreimen strammes inn for de produsentene som fortsatt velger å satse på fossilbilerproduksjon,og salget av elbiler i verden vil bli dominerende og gjøre meir utvikling av diesel/bensin direkte ulønnsomt.

Hadde alle levert elektriske biler til en lav pris ville selvsagt de fleste med lademulighet hjemme valgt dette. Dog er virkeligheten at elektriske biler er langt dyrere enn konvensjonelle biler.

I de markedene elektriske biler har fått fotfeste er dette som følge av at myndighetene har brukt kraftige virkemidler for å stimulere til dette.

 

Det er ingen grunn til å forestille seg at slike virkemidler som blant annet kan medføre et kunstig lavt prisnivå vil fortsette inn i evigheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...