Gå til innhold

Hvorfor tror folk på religion?


Anbefalte innlegg

HELE innlegget ditt er cherry picking! 

 

Du har helt utelatt eksempler som dette:

 

"Tror dere at jeg har kommet for å skape fred på jorden? Nei, heller snarere strid og splittelse! Dersom fem personer bor i et hjem, vil de i fortsettelsen komme til å leve i strid. Tre kommer til å ta parti for meg og to imot meg, eller kanskje tvert om. Far og sønn, mor og datter, svigermor og svigerdatter vil alle være imot hverandre.”"

 

(hvis du kjenner din bibel godt nok kan du sikker finne ut av hvor det er hentet fra...)

 

Jeg skal ikke nekte deg å shoppe de delene du ønsker fra kristendommen, men faktum er at også ganske mye dritt er en del av kristendommen. Det at du ignorerer det betyr ikke at det ikke finnes. Akkurat som med Islam. Der det akkurat nå er med motsatt fortegn, men har vært tilsvarende som med kristendommen der de fleste troende "shopper" deler av religionen. 

 

Man må se Jesu lære og budskapet i sammenheng. Vet du hva kjærlighetens lov er? Den kalles Kristi lov og er det grunnleggende i Jesu lære. Kjærlighetens lov oppfyller alle lover da ingen som handler i kjærlighet bryter noen lover, hverken Guds (som viser til de ti bud) eller samfunnets. Det er hele poenget og det grunnleggende i Jesu lære.

 

Jeg kunne vist frem mange flere vers som sier det samme, men du finner et vers tatt ut av sammenheng og som du ikke forstår. Jeg har mer enn bibelen, men jeg kan jo prøve og forklare.

 

Hva skjer når du utelater sannheten i verden, eller korsfester den der man vurderer hva som er sant, eller ikke ønsker den da den vil endre din livstil og lyster?

 

Verset du viser til handler om resultatet av korsfestelsen på Golgatha. Ordet «Golgata» betyr «hodeskallen» og alt har en dypere mening. Bibelen er en kodet bok, en forseglet bok.

 

Jesus, menneskesønnen, bruker seg selv som et symbol/bilde på sannheten, som handler om det skapte mennesket og hele vår åndelige og fysiske natur med all dens viten. Livets opphav, mål og mening.

 

Det at menneskene fornektet «sannheten» og korsfestet den, når vi ikke vil følge det sanne, lover og regler, så er dette et resultat. Vi må gå smertens vei til opplysning. Det samme skjer med barn når de nekter å følge sine foreldres formaninger. Da blir det ofte tungt og vanskelig og kanskje til og med straff.

 

...så hva skjer når man ikke har sannheten, men bare bruddstykker? Da blir det splid og strid. Ingen kan bli enige, og det har en hensikt fra verdens side. Splitt og hersk syndromet. Og hva skulle være hensikten med at Gud tillater alt dette? - Menneskets frie vilje og det faktum at sannheten vil nå oss likevel, om enn på en tyngre og mer smertefull måte, men menneskene har valgt det selv. Det ligger i løslatelsen av lovløsheten ved Barrabas og korsfestelsen av Sannheten.

 

Men det finnes håp. Forskerne våre sier at det nettopp er kranglingen i gangene som gir fremgang på laboratoriet. Motsetningene i bibelen likeså. Så kanskje kommer vi i mål likevel.

 

Skal du tolke bibelen Tor så må du ikke lese bokstavelig, men forstå symbolikk, lignelser og allegorier. En drage er ikke en drage, en farge er ikke en farge, et hav er ikke et hav, et tre er ofte ikke et tre, etc. Det er også viktig å kunne skille mellom det fysiske og det psykologiske nivå, spesielt i Johannes Åpenbaring.

 

Det er en stor oppgave i seg selv å sette seg inn i det. I tillegg må du se det i lys av sin tid, oversettelsesfeil, tillegging av tekst og borttak av tekstene, og mye mer. Heldigvis har vi leksikon, bøker, historiebøker og bortgjemte tekster som stadig dukker opp, og ikke minst datateknologi. Den viktigste sannheten finnes likevel i ditt indre. Det skyldes at vi stiger ut av denne natur og alt, selv våre innerste tanker gir sitt lysavtrykk i "livets bok". Sannheten er livets absolutte analyse.

 

Og skulle Gud finne deg verdig så kanskje det åpenbares et lys i deg, noe som er alfa og omega for forståelse. Spiren Kristus, Guds lys og den ufattelige kjærligheten som omgir og gjennomtrenger det.

 

Jeg plukker ut versene fordi jeg kjenner dem. Det er referanser eller hva det nå heter

Endret av Ellen M Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som allerede påpekt så kan du handle etter Jesu ord, og utføre noen mord. Hele symbolikk-argumentet ditt er et null-argument. Argumentet ditt er i bunn og grunn at morallæren du baserer deg på må tolkes, og det er lett å ta feil. Men du har tolket den rett.

 

Du kunne like godt forholdt deg til den indre striden som gjør at du tolker morallæren slik du gjør. Bibelen som en ekstern kilde er hundre prosent ad hoc.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one. I hope some day you'll join us, and the world will be as one.~

Sheep for a lifetime or lion for one day. That is the questions of tomorrow, that is the answer of today. The gospel of Tomas.

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
Lenke til kommentar

Aldri hørt om noen ateister som ikke vil ha noe med sitt barn og gjøre fordi barnet hadde sex utenfor ekteskapet. Dette skjedde med en venninne av meg. Hun har i dag ingen familie som vi ha noe med hun og gjøre.

 

Min onkel vil ikke ha noe med sin familie og gjøre, fordi de er syndere hele gjengen. Han nektet til og med og besøke sin mor som lå for dødsleie og ønsket og se han en siste gang siden hun ikke hadde sett han på 40-50 år. Fordi hun er en synder. Dette er lederen for lokal gruppen, og er den som holder taler for resten av gjengen.

 

Har også er par andre erfaringer i livet som forteller meg at religion gjør lite godt i samfunnet i dag. Hva enn det måtte bable om "Jesu ditt og jesu datt" så forteller meg deres handlinger en helt annen historie.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Man må se Jesu lære og budskapet i sammenheng. Vet du hva kjærlighetens lov er? Den kalles Kristi lov og er det grunnleggende i Jesu lære. Kjærlighetens lov oppfyller alle lover da ingen som handler i kjærlighet bryter noen lover, hverken Guds (som viser til de ti bud) eller samfunnets. Det er hele poenget og det grunnleggende i Jesu lære.

 

Jeg kunne vist frem mange flere vers som sier det samme, men du finner et vers tatt ut av sammenheng og som du ikke forstår. Jeg har mer enn bibelen, men jeg kan jo prøve og forklare.

 

Hva skjer når du utelater sannheten i verden, eller korsfester den der man vurderer hva som er sant, eller ikke ønsker den da den vil endre din livstil og lyster?

 

Verset du viser til handler om resultatet av korsfestelsen på Golgatha. Ordet «Golgata» betyr «hodeskallen» og alt har en dypere mening. Bibelen er en kodet bok, en forseglet bok.

 

Jesus, menneskesønnen, bruker seg selv som et symbol/bilde på sannheten, som handler om det skapte mennesket og hele vår åndelige og fysiske natur med all dens viten. Livets opphav, mål og mening.

 

Det at menneskene fornektet «sannheten» og korsfestet den, når vi ikke vil følge det sanne, lover og regler, så er dette et resultat. Vi må gå smertens vei til opplysning. Det samme skjer med barn når de nekter å følge sine foreldres formaninger. Da blir det ofte tungt og vanskelig og kanskje til og med straff.

 

...så hva skjer når man ikke har sannheten, men bare bruddstykker? Da blir det splid og strid. Ingen kan bli enige, og det har en hensikt fra verdens side. Splitt og hersk syndromet. Og hva skulle være hensikten med at Gud tillater alt dette? - Menneskets frie vilje og det faktum at sannheten vil nå oss likevel, om enn på en tyngre og mer smertefull måte, men menneskene har valgt det selv. Det ligger i løslatelsen av lovløsheten ved Barrabas og korsfestelsen av Sannheten.

 

Men det finnes håp. Forskerne våre sier at det nettopp er kranglingen i gangene som gir fremgang på laboratoriet. Motsetningene i bibelen likeså. Så kanskje kommer vi i mål likevel.

 

Skal du tolke bibelen Tor så må du ikke lese bokstavelig, men forstå symbolikk, lignelser og allegorier. En drage er ikke en drage, en farge er ikke en farge, et hav er ikke et hav, et tre er ofte ikke et tre, etc. Det er også viktig å kunne skille mellom det fysiske og det psykologiske nivå, spesielt i Johannes Åpenbaring.

 

Det er en stor oppgave i seg selv å sette seg inn i det. I tillegg må du se det i lys av sin tid, oversettelsesfeil, tillegging av tekst og borttak av tekstene, og mye mer. Heldigvis har vi leksikon, bøker, historiebøker og bortgjemte tekster som stadig dukker opp, og ikke minst datateknologi. Den viktigste sannheten finnes likevel i ditt indre. Det skyldes at vi stiger ut av denne natur og alt, selv våre innerste tanker gir sitt lysavtrykk i "livets bok". Sannheten er livets absolutte analyse.

 

Og skulle Gud finne deg verdig så kanskje det åpenbares et lys i deg, noe som er alfa og omega for forståelse. Spiren Kristus, Guds lys og den ufattelige kjærligheten som omgir og gjennomtrenger det.

 

Jeg plukker ut versene fordi jeg kjenner dem. Det er referanser eller hva det nå heter

Siden jeg er frafallen som det står i bibelen så vet jeg en del. Som det står Skrevet: "Det var bedre at de ikke kjente til sannheten enn at Jesus blir spottet". "Hjertet er klint til med fett". Ser ut som du faller hvergang når noen vil diskutere. Akkurat som da Eva diskuterte med slangen (Satan) (Tusenkunstneren). Du sier en plass at dersom du ikke strekker til så vil Gud forlate det du ikke klarte, men jeg har en dårlig nyhet til deg. Du kommer til å gå fortapt pga at Satan forførte deg til å tro at du blir frelst ved loven. "Forbannet er den som bryter en av mitt bud". Ja du kan ha gråttet dag og natt over dine brudd og allikevel havne i helvetet. Som relgiøse (fariseere) sa til Jesus: "Hvorfor spiser deres mester blant tollere og syndere"? På den siste dag vil Gud spør: "Hvor er du, Adam"?. Akkurat som det står i det gamle testamentet som fleste "kristne" forkaster idag. Det er faktisk lettere å være djevelens barn enn å være "Gud,s barn" etter loven. Ve` det menneske som ikke har kommet til sannhets erkjennelse: " At jeg er ugudelige og fortapt og i mitt kjød som Paulus sier: " I mitt kjød bor det intet noe godt, for det jeg vil gjør jeg ikke, men det jeg ikke vil det gjør jeg. Forbannet er den som lykkes i sitt kristne liv og seirer over synden som er boende og er virksom i sitt liv. Å lykkes er det mange som tror de gjør og ikke lykkes. Ett av mangen Satan,s forførelse. Frafallet er nødt til å komme og det gjør det uten en vet det. Ja til merket som er på vei i hånden. Den som har visdommens tall kan regne det ut for det er: 666 dyrets tall som allrede dyrene har i seg: En Chip. Er katten din chippet eller er du chippet? Ja til chip, nei til kort.

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
Lenke til kommentar

Hei. Jeg en elev på ungdomsskolen.

Nå sitter jeg med KRLE boka i fanget og følte at jeg måtte få noe ut.

Jeg har ikke noe imot religion, men jeg tror ikke på det selv. Jeg er ateist.

 

Jeg bare skjønner ikke hvorfor folk tror på religion.

Og at det er såkalte "sørge dager" i Islam for noen døde de ikke kjenner

https://www.techtimes.com/articles/228798/20180530/massive-genetic-study-reveals-90-percent-of-earth-s-animals-appeared-at-the-same-time.htm

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Aldri hørt om noen ateister som ikke vil ha noe med sitt barn og gjøre fordi barnet hadde sex utenfor ekteskapet. Dette skjedde med en venninne av meg. Hun har i dag ingen familie som vi ha noe med hun og gjøre.

 

Min onkel vil ikke ha noe med sin familie og gjøre, fordi de er syndere hele gjengen. Han nektet til og med og besøke sin mor som lå for dødsleie og ønsket og se han en siste gang siden hun ikke hadde sett han på 40-50 år. Fordi hun er en synder. Dette er lederen for lokal gruppen, og er den som holder taler for resten av gjengen.

 

Har også er par andre erfaringer i livet som forteller meg at religion gjør lite godt i samfunnet i dag. Hva enn det måtte bable om "Jesu ditt og jesu datt" så forteller meg deres handlinger en helt annen historie.

Jeg er onkel selv og opplever at en gjerne leser i bibelen på julaften. Helvete hvis en krangler om å lese for at det er et ork da er en under loven er fordømt til den evig pine. Sår en i kjød, så skal en høste fordervelsen av kjødet. Living by the sword, dying by the sword. Har hørt om dagens unge at søker "bibel skole" for å spille voldsspill. Takk og lov så lenge Satan herjer så vil ingen nå himmelen. ironien er at det som står skrevet blir oppfylt og at vi lever i noah,s tider. Menneske er en dåre til å forstå noe som helst og det er desverre sannheten selv om jeg skulle ønske det ikke var slik. Den forferdlige Guden som de beskriver i klagesangene. Bare en rest skal bli frelst og ingen forkynner denne lære i denne tiden der av frafallet. Ve`det menneske frafallet kommer fra.

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
Lenke til kommentar

Hei. Jeg en elev på ungdomsskolen.

Nå sitter jeg med KRLE boka i fanget og følte at jeg måtte få noe ut.

Jeg har ikke noe imot religion, men jeg tror ikke på det selv. Jeg er ateist.

 

Jeg bare skjønner ikke hvorfor folk tror på religion.

Og at det er såkalte "sørge dager" i Islam for noen døde de ikke kjenner.

Det kommer av at folk flest (alle verdens religioner) skjønner at de døde ikke er helt borte, etter at de dør. Og at det er noe, man må forholde seg til.

 

 

Ordet "religion" er fra latinsk religiō som betyr "reconnect"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kommer av at folk flest (alle verdens religioner) skjønner at de døde ikke er helt borte, etter at de dør. Og at det er noe, man må forholde seg til.

 

 

Ordet "religion" er fra latinsk religiō som betyr "reconnect"

 

"Religiō" er ordet religion mest sannsynlig stammer fra ja.

Men det betyr ikke det du sier det betyr.

Sikker på at du ikke tenker på "religare" her?

 

Vi vet ikke hvor "religiō" stammer fra. Den første gang vi har viten om bruken av ordet er fra Cicero.

 

Men til syvende og sist så vet vi ikke hvilke av de to som var basisen for ordet religion.

Lenke til kommentar

Jeg tror det hjelper mange og komme seg igjennom en ellers tøff hverdag, når man har noe å tro på. Noen som alltid passer på, våker over deg. Når du tror på noe slikt tror jeg du alltid vil føle du aldri er alene, og det er noe de fleste mennesker antageligvis trenger å føle.

 

Problemet oppstår når religionen og troen din går utover andre, på hvilken som helst måte. Da mister du all min respekt, hvertfall. Om troen hjelper deg til å ha ett bra liv, tro på livet etter døden osv, så for all del, men lar du det styre valgene dine, og hvordan du er mot andre mennesker, så har jeg ingenting til overs for religionen din. 

 

Tro heller på deg selv, det å være god mot andre. De fleste vet forskjell på rett og galt. Hvorfor la en tullete bok styre livet ditt, og lykken din? 

 

Jeg skjønner at det kan være godt å ha noe å tro på, og du trenger absolutt ikke være en dårlig person av den grunn, MEN du er nokk hjernevasket, og det er den tøffe realiteten. 

 

Du vokser opp og blir oftest det du blir oppdratt til. Hvor er den frie viljen, til å tro på hva du vil? 

Lenke til kommentar

Nei, det var ikke det jeg sa. Man kan da f.eks et håndverkfag også før man er utlært? Hvor fort man lærer avhenger vel også av viljen og evnen? Og man fortsetter vel å lære faget utover læregangen også?

 

Hvis du ikke er villig til å lære håndverkfaget, synes det er teit og bare bruker tiden på protester, vil det vel være tilnærmet umulig å lære det eller hva?

 

Du lærer vel heller ikke håndverkfaget ved kun å lese en bok? Hvis du virkelig vil lære det og forstå det, så oppsøker du vel også muligens de fremste på håndverkfaget slik at du kan lære av disse? I de fleste håndverkfag vil det vel være noen som kan langt mer enn andre? Og du lærer vel normalt heller ikke uten å praktisere?

 

Det du antyder her er at man ikke kan forstå hva som står i bibelen medmindre man har lest i den og praktisert som kristen i 10000 timer. Med andre ord at bare kristne kan forstå det som står i bibelen. Fy faen for en nedlatende holdning. En enkel gjennomgang av bibelen viser lett at den judeo-kristne guden aksepterer folkemord, masseslakt av mennesker, voldtekt av kvinner, å ta kvinner og barn som krigsbytte, slaveri, og annet som vi i dag anser som totalt uakseptabelt. I bibelen finner du vers på vers med regler for bl.a. hvordan lysestakene i tempelet skal se ut og hvordan klærne til prestene skal dekoreres, men ikke et eneste ord som eksplisitt forbyr deg å voldta. Jeg trenger ikke 10000 timer med lesning i bibelen for å skjønne at disse umoralske retningslinjene er noe jeg ikke vil leve etter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Det du antyder her er at man ikke kan forstå hva som står i bibelen medmindre man har lest i den og praktisert som kristen i 10000 timer. Med andre ord at bare kristne kan forstå det som står i bibelen. Fy faen for en nedlatende holdning. En enkel gjennomgang av bibelen viser lett at den judeo-kristne guden aksepterer folkemord, masseslakt av mennesker, voldtekt av kvinner, å ta kvinner og barn som krigsbytte, slaveri, og annet som vi i dag anser som totalt uakseptabelt. I bibelen finner du vers på vers med regler for bl.a. hvordan lysestakene i tempelet skal se ut og hvordan klærne til prestene skal dekoreres, men ikke et eneste ord som eksplisitt forbyr deg å voldta. Jeg trenger ikke 10000 timer med lesning i bibelen for å skjønne at disse umoralske retningslinjene er noe jeg ikke vil leve etter.

Moralen din er så lik tusenkunsteren (Satan) sin at den trenger ikke 1000 timer i bibelen for forstå at du er bedratt. Gratulerer

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
Lenke til kommentar

Hei. Jeg en elev på ungdomsskolen.

Nå sitter jeg med KRLE boka i fanget og følte at jeg måtte få noe ut.

Jeg har ikke noe imot religion, men jeg tror ikke på det selv. Jeg er ateist.

 

Jeg bare skjønner ikke hvorfor folk tror på religion.

Og at det er såkalte "sørge dager" i Islam for noen døde de ikke kjenner.

Bibelen er skrevet over ca 1600 år, av ca 40 personer.

Enda er den harmonisk og med et hovedtema.

De som skrev den var ærlige både om sine og sitt folks feil. (noe som historeskrivere ofte dekket over)

Bibelen forutsa babylons fall ca 200 år før, til og med navnet på erobreren er med.

Mange andre profetier er også blitt oppfylt.

Så det er verdt å ta en titt på bibelen :)

Lenke til kommentar

Jeg liker Richard Dawkins sin sammenligning, der har tar som eksempel at hvis du går rundt of tror at du er Napoleon. Så er det vansklig å opprettholde denne innbilning fordi du er alene om å tro at du er Napoleon.

 

Mens hvis du er religiøs har du mange rundt deg som tror på det samme.

 

Tåpeligere resonnement enn det herr. Dawkins kommer med skal en lete lenge etter.

 

Bibelen sier at en er uten unnskyldning om en ikke ser at det står en Gud bak skapningen. Alle ærlige mennesker ser det.

Hvorfor er TS en ateist? hva vet vedkommende om at det ikke finnes en skaper bak alt?

Lenke til kommentar

Tåpeligere resonnement enn det herr. Dawkins kommer med skal en lete lenge etter.

 

Bibelen sier at en er uten unnskyldning om en ikke ser at det står en Gud bak skapningen. Alle ærlige mennesker ser det.

Hvorfor er TS en ateist? hva vet vedkommende om at det ikke finnes en skaper bak alt?

 

Hva er det du synes er tåpelig med Richard Dawkins resonnement? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...