Gå til innhold

Hvorfor tror folk på religion?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Du er heilt på tur. Problemet var at menneske i seg selv kunne ikke holde budene derfor skalv fjellet. Moses sto mellom Guds vrede og menneske som Han var i ferd med utslette. Et bilde på Jesus som gikk inni det aller helligeste.  Til og med djevelen skjelver og jeg opplever det ofte i drømmer. 

Som det står skrevet så har de fleste av oss djevelen til far og det de samme som feirer jesus, s fødsel,s dag og død. Som en vis sa det: En kan gråte de bitreste tårer pga at de ikke kommet til liv i GUD

Lenke til kommentar

Mormonerene er kjeltringer. Idioter vil jeg kalle dem.

 

 

Det er spenstige og interessante påstander. Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg i dette, men hva er begrunnelsen din?

Hva skiller eksempelvis Mormonere fra Vitner? Deres grunnhypotese om at "sannheten" finnes i bibelen er det samme.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Det er spenstige og interessante påstander. Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg i dette, men hva er begrunnelsen din?

Hva skiller eksempelvis Mormonere fra Vitner? Deres grunnhypotese om at "sannheten" finnes i bibelen er det samme.  

Problemet er at de har laget en bok som alle mormonerene må holde mer enn bibelen og det kan jeg si at stemmer ikke med det vi har fått fra paulus. Menneske bud inneholder mormon boken og er heilt heilt forkastelig. Jeg har lest stykker som egentlig forkaster Gud,s eget ord. Forbanna vranglærer vil jeg kalle dem. Jehovas vitne er en sekt som elsker seg selv og lærer andre å holde bud som de egentlig ikke klarer selv. De som skjuler seg har intet noe annet enn gaver som de liker å motta derav dyre klær.l På fruktene skal en kjenne vranglærer og de er ofte med såkalt "helbredende" krefter. Jeg skulle ønske jeg kunne sende en "bestilling" til Leon The Professional.

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
Lenke til kommentar

Utifra det du har skrevet, så har jeg iallefall en mistanke om at jeg kan mer om dette enn deg. Uten at det diskvalifiserer deg fra debatten. 

 

Jeg kan selvsagt ikke ha noe kunnskap om hva kristendommen er for akkurat  deg.

 

Det er nå engang slik at det er du som har kommet med en påstand om at det jeg har sagt er tull, uten at du har vist til hva som var tull. Jeg mistenker nok at det er du som ikke har forstått bibelreferansene. Påpek det du ikke forstår så kan jeg utbrodere det. 

 

Ok, fair enough. Da får jeg spørre deg, for å sammenlikne med f.eks noen Kristne. Hvor mange ganger har du lest bibelen? Hvor mange ganger har du lest den som helhet? Hvor mange og hvor mye prekener har du hørt fra Kristne ledere som har peiling på tema Kristendommen?

Lenke til kommentar

Da vill jeg anbefale deg å lese bibelen igjen siden de 10 bud faktisk ikke finnes i bibelen, i henhold til eventyrboken din gikk Moses opp på fjellet fikk guds bud kom ned knuste de klatret opp igjen kom ned igjen med de samme budene men de er forskjellig så gud klarer ikke å holde styr på sine egne bud selv om han skal være ufeilbarlig.

 

Du har jo tydeligvis ikke peiling.

 

De ti budene står faktisk listet i bibelen to ganger i helhet og sier akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Selv tror jeg ikke på noen religion men at andre gjør det har jeg ikke noe imot. Største grunnen tror jeg er at universet trenger en forklarelse. At ingenting skal lage alt vi har idag gir ingen mening og det er derfor en god grunn til å tro på gud noe jeg ikke er imot.

Lenke til kommentar

Ok, fair enough. Da får jeg spørre deg, for å sammenlikne med f.eks noen Kristne. Hvor mange ganger har du lest bibelen? Hvor mange ganger har du lest den som helhet? Hvor mange og hvor mye prekener har du hørt fra Kristne ledere som har peiling på tema Kristendommen?

 

Jeg har bare lest den fra perm til perm en gang. Men, som du sikkert vet er det egentlig en ganske meningsløs oppgave. Kommer man til NT så blir dette som å lese 4-5 Harry Potter bøker samtidig. 

 

Hvis du nå inviterer til en pissekonkurranse om hvem som har lest bibelen flest ganger som om det skal bevise kunnskap så må jeg avslå. Det å bruke et slikt argument er som når SV-ere forsøker å bortforklare at de personlig har vært ved å vedta "væpna revolusjon" da de var med i SU med eget partiprogram. 

Lenke til kommentar

Jeg har bare lest den fra perm til perm en gang. Men, som du sikkert vet er det egentlig en ganske meningsløs oppgave. Kommer man til NT så blir dette som å lese 4-5 Harry Potter bøker samtidig. 

 

Hvis du nå inviterer til en pissekonkurranse om hvem som har lest bibelen flest ganger som om det skal bevise kunnskap så må jeg avslå. Det å bruke et slikt argument er som når SV-ere forsøker å bortforklare at de personlig har vært ved å vedta "væpna revolusjon" da de var med i SU med eget partiprogram. 

 

Det er et gyldig spørsmål. De fleste som diskuterer Kristendommen her på forumet har ikke peiling på Kristendommen. Det hadde blitt som om om jeg skulle ha diskutert atomfysikk og sagt det hele er unyttig og at det eneste det fører til er atombomber.

 

Men hvis du har lest den en hel gang så har du jo iallefall peiling på hva som står der. Du har bare ikke forstått hva det betyr, tydeligvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skal til for at man skal ha skjønt hva som står der, etter din mening?

 

Jeg har hørt noen si at det tar 10.000 timer å lære noe skikkelig. F.eks et fag eller en lære eller noe liknende.

 

Men, f.eks; jeg som hater økonomifaget (som det er per idag) og det jeg kaller falsk lære, jeg vil ikke kunne lære meg økonomifaget, for jeg er ikke villig til å lære det jeg anser som vranglære.

 

Forstår du hva jeg mener å formidle med disse to tingene så vil du kunne forstå hva jeg mener skal til for å "skjønne det", som du spør om.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt noen si at det tar 10.000 timer å lære noe skikkelig. F.eks et fag eller en lære eller noe liknende.

 

Men, f.eks; jeg som hater økonomifaget (som det er per idag) og det jeg kaller falsk lære, jeg vil ikke kunne lære meg økonomifaget, for jeg er ikke villig til å lære det jeg anser som vranglære.

 

Forstår du hva jeg mener å formidle med disse to tingene så vil du kunne forstå hva jeg mener skal til for å "skjønne det", som du spør om.

Du sier altså at man må ha lest bibelen i 10000 timer for å skjønne den? 10000 timer er 12 timer per dag i ca 2 år og 3 måneder. Vurderer du at du selv skjønner bibelen?

Lenke til kommentar

Du sier altså at man må ha lest bibelen i 10000 timer for å skjønne den? 10000 timer er 12 timer per dag i ca 2 år og 3 måneder. Vurderer du at du selv skjønner bibelen?

 

Nei, det var ikke det jeg sa. Man kan da f.eks et håndverkfag også før man er utlært? Hvor fort man lærer avhenger vel også av viljen og evnen? Og man fortsetter vel å lære faget utover læregangen også?

 

Hvis du ikke er villig til å lære håndverkfaget, synes det er teit og bare bruker tiden på protester, vil det vel være tilnærmet umulig å lære det eller hva?

 

Du lærer vel heller ikke håndverkfaget ved kun å lese en bok? Hvis du virkelig vil lære det og forstå det, så oppsøker du vel også muligens de fremste på håndverkfaget slik at du kan lære av disse? I de fleste håndverkfag vil det vel være noen som kan langt mer enn andre? Og du lærer vel normalt heller ikke uten å praktisere?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Which Ten Commandments?[edit]

There are three versions of the Ten Commandments in the Bible. Two of them are very similar, Exodus 20:2-Exodus 20:17[2] and Deuteronomy 5:6-Deuteronomy 5:21.[3]

The third version, in Exodus 34:12-Exodus 34:26,[4] is radically different, and is the only one which the Bible refers to as "the Ten Commandments". This is the second set which were given to Moses following the destruction of the first tablets when he suffered from an anger management failure after witnessing the Israelites worshipping the golden calf. While it has a few similarities to the original set, it does not include well known rational commandments such as "Thou shalt not steal" and "Thou shalt not kill"; but has instead instructions about holy days, not cooking kids in their mothers' milk, and God expresses a distaste for sacrifices containing honey, leaven, or both blood and yeast (although either alone is apparently quite acceptable). God says Exodus 34:1 that this second set was also written on the first pair of tablets, so the "Ten Commandments" from Exodus 20:1 are probably not the Ten Commandments at all.

This is the list of the new commandments in Exodus 34:[5]

  1. Do not worship any other god, for the LORD, whose name is Jealous, is a jealous God.

Do not make any idols.

Celebrate the Festival of Unleavened Bread. For seven days eat bread made without yeast, as I commanded you. Do this at the appointed time in the month of Aviv, for in that month you came out of Egypt.

The first offspring of every womb belongs to me, including all the firstborn males of your livestock, whether from herd or flock.

Redeem the firstborn donkey with a lamb, but if you do not redeem it, break its neck. Redeem all your firstborn sons. No one is to appear before me empty-handed.

Six days you shall labor, but on the seventh day you shall rest; even during the plowing season and harvest, you must rest.

Celebrate the Festival of Weeks with the firstfruits of the wheat harvest, and the Festival of Ingathering at the turn of the year.

Three times a year all your men are to appear before the Sovereign LORD, the God of Israel.

Do not offer the blood of a sacrifice to me along with anything containing yeast and do not let any of the sacrifices from the Passover Festival remain until morning.

Bring the best of the firstfruits of your soil to the house of the LORD your God. "Do not cook a young goat in its mother's milk."

The Qur'an has no exact equivalent to the Ten Commandments listed in the Pentateuch, but various authors have found separate texts within the Qur'an which are equally restrictive.[6][7][8]

 

Lenke til kommentar

Det som er merkelig er at budene Moses fikk første gangen han røykte pott er helt forskjellig fra de han fikk andre gangen selv om gud påstår de er de samme.

Moses ledet Israelittene på en tur som tar 2-3 uker ved å følge kystlinjen fra Egypt til Israel men med guds hjelp tok det 40 år, det er guden sin som hjelper folk.  

Endret av Maxopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...