Gå til innhold

"Black Friday" eksisterer ikke for meg


Morromann

Anbefalte innlegg

Kan se på det med sunn fornuft. Hvis det er noe jeg har vær rop utkikk etter en stund og kjenner prisene godt, så kan jeg bruke det til å få et bra tilbud. Men én filosofi jeg bruker er at selv om noe er på tilbud, så er det ikke gratis, og selv om man fikk det gratis, så blir det bare liggende om man ikke trenger det. Og så er det ingen vits i å bruke 30 timer av livet sitt på å spare 100 kr.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig lite her i landet som kun er norsk eller oppstod i Norge. Kulturer eksisterer ikke i vakum.

 

Du tar ikke poenget mitt. Hvis vi først skal kopiere fra USA(og jeg er ikke imot det bare så det er sagt)hvorfor kopierer vi da kun det mest kmmersielle og søplete. BF er en del av Thanksgiving-perioden. Men vi har kun kopiert kjøpefesten dagen etterpå og ikke Thanksgivingfesten. Så vi kopierer kun salgssøppelet derfra og ikke selve høytiden det starter med. Og kommersielle handleorgier har ingenting med kultur å gjøre. Og igjen; hvis vi skal kopiere USA, hvorfor kopierer vi ikke da det fine; hvorfor kopierer vi kun søppelet?

Lenke til kommentar

Men kan vi ikke finne vår egen dato å ha det på? Og kan vi ikke ha et norsk navn på dagen.

 

Det påståes at Norge er en delstat i USA. Jeg er uenig; da hadde vi i det minste hatt Thanksgiving, som er en fin tradisjon. Så vi er nok mer enn vulgær wannabe-delstat.

 

Hvorfor det? Hvorfor kan vi ikke feire morsomme ting som black friday og halloween uten at det er så ille for noen. Hva ødelegger det for deg om noen andre feirer dette?

Det er jo ikke slik at det setter de som ikke feirer dette i noen ulempe.

Lenke til kommentar

Du tar ikke poenget mitt. Hvis vi først skal kopiere fra USA(og jeg er ikke imot det bare så det er sagt)hvorfor kopierer vi da kun det mest kmmersielle og søplete. BF er en del av Thanksgiving-perioden. Men vi har kun kopiert kjøpefesten dagen etterpå og ikke Thanksgivingfesten. Så vi kopierer kun salgssøppelet derfra og ikke selve høytiden det starter med. Og kommersielle handleorgier har ingenting med kultur å gjøre. Og igjen; hvis vi skal kopiere USA, hvorfor kopierer vi ikke da det fine; hvorfor kopierer vi kun søppelet?

Fordi folk er meir interessert i å spare pengar på salg enn å ha ein dag med kalkunmiddag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Hvorfor kan vi ikke feire morsomme ting som black friday og halloween uten at det er så ille for noen. Hva ødelegger det for deg om noen andre feirer dette?

Det er jo ikke slik at det setter de som ikke feirer dette i noen ulempe.

 

Jeg betrakter ikke masekonsumerisme og kjøpepress som "feiring". Jeg kaller det glaksap og forsøpling av samfunnsånden. Og hva er GALT med ikke-kommersielle feiringer. DET har ingen svart på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg betrakter ikke masekonsumerisme og kjøpepress som "feiring". Jeg kaller det glaksap og forsøpling av samfunnsånden. Og hva er GALT med ikke-kommersielle feiringer. DET har ingen svart på.

 

Ingen har sagt det er noe galt med det, heller. Det er du som skaper en dobbel-negativ her.

 

Ja, vår tids mennesker er enkle og uten sjel. Alt er plastikk og forbruksvarer.

 

"Gott ist tot."

Endret av Dr. Professor
Lenke til kommentar

Unnskyld men...noe jeg aldri har forstått er det behovet enkelte har for å bruke banneord i et diskusjonsforum. Jo, jeg banner, når jeg sint; men ikke når jeg deltar i et ordskifte.

Glemmte  å si jeg brukte 32.000.kr på kompelt denne uke, kjøpt mye fornuftig data bord stol 4k tv ny pc skjerm 32 tommer 4k spiller 25 4k filmer rc bil jule presanger 

Endret av Jokingnutria
Lenke til kommentar

Black Friday kan vær perfekt om du er kalkulert og planlagt, men som jeg ser det nå, så skiller ikke BF seg noe særlig ut i fra andre salg som nyttårssalg osv. Er du derimot impulsiv, som mange fort blir denne uka, så kan det hende du egentlig bare bruker mer penger en nødvendig. Selv om du får noe på tilbud, så bruker du jo faktisk penger. Du har egentlig ikke "spart noen ting".

 

Så hvis du har sett deg ut en ny TV eller et kjøleskap, og dette kommer på salg - Perfekt! Kanskje du sparte noen tusenlapper. Er du typen som plutselig kjøper deg en genser, en ny vinterjakke selv om du kjøpte vinterjakke for to år siden, osv osv, så har du vel egentlig bare gått i "fella".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Igjen: hvorfor kopierer norsk handelstand BF direkte ved å legge det til noe som er en FRIDAG i USA. Det er derfor det er en slik dag i USA, men det er jo ikke slik i Norge. HVORFOR?

 

Det er slett ikke en fridag i USA; det er bare at noen velger å bruke en feriedag på å ta seg fri og shoppe, akkurat som mange i Norge velger å ta fri fredagen etter himmelspretten. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...