Gå til innhold

Norges største bitcoinselskap må trolig stanse driften etter budsjettavtale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At det har vært sterk politisk motstand mot mer eller mindre spekulativ virksomhet rundt kryptovaluta burde vært godt kjent. Det er helt vanlig at rammevilkårene vår helt marginale grupper endres. I særdeleshet når de fleste mener at denne virksomheten er skadelig.

 

Å forsøke å mene at dette er noen slags kurs-endring rent politisk virker kunstig. Dette er helt vanlig. Sukkeravgiften er et godt eksempel på at en må ha en viss smidighet for å gjøre forretning her til lands.

 

 

Dessuten, nå må de betale tilsvarende strømavgift som de fleste andre må betale, altså en likebehandling med deg og meg.

 

Hvis noen kan forstå hvorfor IKT-Norge er så opprørt så hadde det vært interessant å høre. Jeg kan ikke se at dette skal gå utover bransjen. Men kanskje Kryptovault var medlemmer(?).

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det var bare ikke riktig at skattebetalernes penger skulle subsidiere strømslukende graving etter idiot-"valuta".

 

Egentlig burde ingen kommersielle selskap subsidieres med noe som helst. Det ødelegger konkurransen, og gjøre ting samfunnet egentlig ikke trenger, "lønnsomt" å produsere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

selv om bitcoin-aktørene må begynne betale ordinær forbruksavgift på strømmen, er vel allikevel lav generell kraftpris i Norge fortsatt gunstig vs utflagging?  :roll:

Hjelper ikke dem at norsk strøm er billigere enn andres strøm, når den norske er for dyr til det de vil bruke den til... De må vel ha tilnærmet gratis strøm for å få butikk ut av dette, og da er det veldig mange andre ting vi heller kan sløse den bort på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tja, det går med bittelitt strøm og produsere kryptovaluta, nevnte bedrift i artikkelen bruker omtrent like mye strøm som hele Stavanger/133.000 husstander "1,9 terawattimer".

 

 

Strømprisene har ikke gått opp som følge av strømbruk til utvinning av kryptovaluta, så hvorfor er det en forventning om at den skal gå ned når utvinningen nå kommer til å gå ned? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hjelper ikke dem at norsk strøm er billigere enn andres strøm, når den norske er for dyr til det de vil bruke den til... De må vel ha tilnærmet gratis strøm for å få butikk ut av dette

 

nja, dett beror i så fall kanskje på det faktum at de utvinner bitcoin på bestillinger, fra japanske/asiatiske selskaper osv., og er da disse som stikker av med hovedgevinsten av denne virksomheten.

 

Hadde de norske selskapene derimot utvunnet bitcoin til egen lommebok og aksjonærer, kunne de sitte med hele gevinsten sjøl, og da er vel (ordinær) el-avgift eller ei, et ubetydelig element i regnestykket?  :hmm:

Lenke til kommentar

Strømprisene har ikke gått opp som følge av strømbruk til utvinning av kryptovaluta, så hvorfor er det en forventning om at den skal gå ned når utvinningen nå kommer til å gå ned? 

Regnet med at du ikke viste hvor mye strøm som gikk med til produksjon av kryptovaluta, derfor besvarte jeg spørsmålet ditt.

 

Generelt har strømprisen gått opp i år, og etterspørsel/forbruk er det som avgjør prisen, jo mindre forbruk vil normalt gi rimeligere strøm, og går utifra at det var intensjonen med innlegget til #_Nils_, den.

 

Men som du sier så har det nok ikke større betydning siden vi sender ut av landet mye av strømmen og flere kabler skal det bli ut av landet etterhvert og da vil strømprisene stige enda mer uavhengig av forbruket her på berget.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Vi kan bare håpe at politikerne forstår at energikrevende databehandling er noe av det vi skal leve av i framtida"

while (true);

Hvor henter jeg pengene?

Mining av valuta ikke er produktiv så vi vil ikke leve av det, foreksempel en bondegård kan vi leve av og alle servicebedrifter knyttet til dette er produktive.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nytteløst, bruker feil begreper fordi subsidier er negativt ladet ord blant folk.

 

https://www.logicallyfallacious.com/tools/lp/Bo/LogicalFallacies/45/Argument-by-Emotive-Language

 

Jeg sier det uansett i håp om at noen får det med seg.  :hm:

Norge er så bakstreversk, legger avgifter og skit på alt. Jeg gleder meg til meg og alle mine venner er skattemessig utflyttet. Skal ta med meg hele familien, slik at Norge mister mange hundre tusen på kun oss. Det er MANGE andre som tenker samme tanke som bare jeg kjenner. 

Så kan de sitte igjen med større og større kostnader slik at hele driten til slutt bukker under.  :rofl:

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...