Gå til innhold

TEST: iPad Pro (2018)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ipad med A12 arm vs en x86 macbook pro jada Apple dere har alltid vært flinke til å fremheve Ytelsestester som er optimalisert for greia dere snakker om.

 

Men uansett så skal dere ha for at dere alltid klarer å få gratis reklame ut av alle verdens redaksjoner...

 

Eller kanskje det bare er god hardware?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er litt rart at mangel på apper er et minus. det som gjør ipad til et profesionellt alternativ er nettop det gode applikasjonsutvalget.

 

Jeg bruker min ipad hver dag i hjemmekontoret til å kjøre webex, termius og microsoft remote desktop. Siden den har så gode mikrofoner og høytalere innebygget er den perfekt som hgøytalende telefon når jeg bruker voip sammen med webex til å drive support for kunder over hele verden.

 

Har ikke noe problemer med å være enig i at det er skuffende at du ikke kan aksessere filer på en ekstern harddisk men så lenge du ikke forsøker og bruke den som en eksakt kopi av en PC så er dette en veldig god arbeidshest.

 

Du beskriver ikke en arbeidshest, men en tynnklient. Alle appene er jo for for konferanse og remote.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Flott pad fra Apple med en helt glimrende skjerm. Den er dog ubrukelig til arbeid pga. OS som ikke er tilpasset dette.

 

Angående testen er jeg svært overrasket over Tek's ukritiske bruk av testprogramvare. Dere sammenligner to vidt forskjellige arkitekturer og påstår at ipaden prosesseserer video langt fortere enn en PC/Mac. Hvis dette stemmer (noe jeg tviler sterkt på) har Intel og AMD store problemer ettersom A12X bruker lang mindre strøm enn prosessoren i Macbook pro og yter bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er den egentlig "svindyr" da? Når man tar ytelsen med i betraktningen. Hva må man ut med for en kompakt, bærbar maskin med tilsvarende ytelse?

Hadde den hatt støtte for ekstern lagring hadde jeg sagt null og niks på prisen. Slik den er nå er den raskere enn standard iPad og har større skjermareal. Bortsett fra det er det ikke mye mer du kan gjøre med en Pro enn en standard. USB-C hjelper på, men det er så og si det. Det meste av Android kan lese ekstern lagring. Kan t.o.m. laste ExFat,NTFS og HFS+ med et lite programtillegg på min S9. Har sågar brukt CD-ROM.

 

Problemet til Android er latens på lyd. Når ikke iOS til knærne på det området. Alt annet er for mitt bruk bedre.

Endret av rolandvg 99
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er dog ubrukelig til arbeid pga. OS som ikke er tilpasset dette.

Da blir jo spørsmålet, hva er arbeid? Kan det tenkes at folk har individuelle behov?

 

Angående testen er jeg svært overrasket over Tek's ukritiske bruk av testprogramvare. Dere sammenligner to vidt forskjellige arkitekturer og påstår at ipaden prosesseserer video langt fortere enn en PC/Mac. Hvis dette stemmer (noe jeg tviler sterkt på) har Intel og AMD store problemer ettersom A12X bruker lang mindre strøm enn prosessoren i Macbook pro og yter bedre.

Hvilket grunnlag har du for å si at det ikke stemmer da?
Lenke til kommentar

Vel, men kan synse så mye frem å tilbake som man bare vil om de passer for arbeid eller ikke. Men, jeg sitter med innkjøp av blant annet slikt utstyr, og vi har en god del tusen klienter under vår paraply. For noen år siden kjøpte vi inn hundrevis av slike i året, for alle skulle ha en iPad. De var lette, batteriet varte lenge, de var kule, og de kunne erstatte datamaskinen.

 

Så ble det plutselig bråstopp, jeg husker ikke nøyaktig årstall lenger, men vi gikk fra 200 ett år til 2 året etter. Og de siste par tre årene kan jeg ikke huske å ha kjøpt en eneste en.

 

Viste seg at når folk la til side "må ha" faktoren så var ikke disse så nyttige som arbeidsverktøy like vel. Nå kjøper vi inn så og si bare diverse varianter av fleksible touchmaskiner med W10 samt docking. Da stort sett Yoga 370/X1 og Surface Pro.

 

Hvorvidt man kan jobbe med disse kan altså diskuteres, vi legger opp til at så og si alt av enheter støttes, men uavhengig av årsak konkluderer brukermassen selv med at det ikke er nok i lengden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ipad med A12 arm vs en x86 macbook pro jada Apple dere har alltid vært flinke til å fremheve Ytelsestester som er optimalisert for greia dere snakker om.

 

Men uansett så skal dere ha for at dere alltid klarer å få gratis reklame ut av alle verdens redaksjoner...

 

Eller kanskje det bare er god hardware?

er en Arm basert prosessor ikke allverdens prosessorkraft, men som andre steder har testet så greier den å komprimere 4 k video, men å sammenligne den med en x86 er å dra den for langt. Apple gjorde jo det med power pc også i sin tid !

Lenke til kommentar

Da blir jo spørsmålet, hva er arbeid? Kan det tenkes at folk har individuelle behov?

 

Hvilket grunnlag har du for å si at det ikke stemmer da?

 

Angående arbeid - Klart folk har forskjellige behov, men la oss se på vanlige bruksområder for datamaskiner i yrkeslivet:

 

  • Tekstbehandling, regneark og presentasjoner. Klart bedre på Windows/MacOS. Bedre utvalg av programvare, lettere multitasking etc etc.
  • Video/bilderedigering: Helt fram til det bevises at denne padden er raskere enn Macbook pro eller Mac-air vil jeg fortsatt gå for disse på bakgrunn av hardware. Bedre utvalg av programvare på Windows/MacOS og disse er lettere å jobbe med pga multitasking etc.
  • CAD og 3D modellering. Trenger jeg forklare?

Det eneste jeg ser for meg iOS er brukbart til er for å ha med kart, dokumenter og enkle registreringsoppgaver i felt.

 

Angående ytelse - Det er vanskelig å sammenligne da det er to vidt forskjellige arktitekturer, men jeg ville vært SVÆRT overrasket hvis Apple plutselig hoppet forbi giganten Intel og leverte langt bedre ytelse til halve strømforbruket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da blir jo spørsmålet, hva er arbeid? Kan det tenkes at folk har individuelle behov?

 

Hvilket grunnlag har du for å si at det ikke stemmer da?

 

Angående arbeid - Klart folk har forskjellige behov, men la oss se på vanlige bruksområder for datamaskiner i yrkeslivet:

 

  • Tekstbehandling, regneark og presentasjoner. Klart bedre på Windows/MacOS. Bedre utvalg av programvare, lettere multitasking etc etc.
  • Video/bilderedigering: Helt fram til det bevises at denne padden er raskere enn Macbook pro eller Mac-air vil jeg fortsatt gå for disse på bakgrunn av hardware. Bedre utvalg av programvare på Windows/MacOS og disse er lettere å jobbe med pga multitasking etc.
  • CAD og 3D modellering. Trenger jeg forklare?
Det eneste jeg ser for meg iOS er brukbart til er for å ha med kart, dokumenter og enkle registreringsoppgaver i felt.

 

Angående ytelse - Det er vanskelig å sammenligne da det er to vidt forskjellige arktitekturer, men jeg ville vært SVÆRT overrasket hvis Apple plutselig hoppet forbi giganten Intel og leverte langt bedre ytelse til halve strømforbruket.

Det er nå engang slik at ikke alle jobber med et tekstdokument (noe som funker fint på en iPad pro forøvrig), ei heller modellerer de fleste stupetårnet på Hamar eller andre eminente bygg. De som forøvrig trenger slike programmer de kjører dem gjerne på en dertil egnet maskin. En iPad pro kan godt sies å ha et "lekeOS", men for en fotograf, designer eller en som lager enkle videoer ment for f.eks. youtube så er denne padda magisk. Den er lett, har godt batteri, meget kraftig som gjør den jobben den er ment til lynende raskt. Du kan gjøre skisser, tekste, og redigere "on the spot", selv har jeg 10,5" og er magisk imponert over hva denne har gitt meg. Har også en 15" Macbook pro, som av naturlige årsaker brukes til andre oppgaver. Denne er forøvrig tung og slett ikke noe jeg ønsker å drasse med meg ut i "felten", derimot er den flott når jeg skal på ut der den er egnet. Som kundebesøk, kontorswapping, hotell etc.

Bruksområdene for disse 2 produktene er svært forskjellige og er ment for å være akkurat det.

 

Har testet en Surface Pro, men den var halvdårlig som Macbook Pro erstatter og like dårlig som en iPad pro erstatter. Vil jeg da totalslakte den, nei absolutt ikke, det finnes helt sikkert de som den passer som hånd i hanske for. Man kjøper i grunn det produktet man trenger......eller

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Da blir jo spørsmålet, hva er arbeid? Kan det tenkes at folk har individuelle behov?

 

Hvilket grunnlag har du for å si at det ikke stemmer da?

 

Angående arbeid - Klart folk har forskjellige behov, men la oss se på vanlige bruksområder for datamaskiner i yrkeslivet:

 

  • Tekstbehandling, regneark og presentasjoner. Klart bedre på Windows/MacOS. Bedre utvalg av programvare, lettere multitasking etc etc.
  • Video/bilderedigering: Helt fram til det bevises at denne padden er raskere enn Macbook pro eller Mac-air vil jeg fortsatt gå for disse på bakgrunn av hardware. Bedre utvalg av programvare på Windows/MacOS og disse er lettere å jobbe med pga multitasking etc.
  • CAD og 3D modellering. Trenger jeg forklare?
Det eneste jeg ser for meg iOS er brukbart til er for å ha med kart, dokumenter og enkle registreringsoppgaver i felt.

 

Angående ytelse - Det er vanskelig å sammenligne da det er to vidt forskjellige arktitekturer, men jeg ville vært SVÆRT overrasket hvis Apple plutselig hoppet forbi giganten Intel og leverte langt bedre ytelse til halve strømforbruket.

Det er nå engang slik at ikke alle jobber med et tekstdokument (noe som funker fint på en iPad pro forøvrig), ei heller modellerer de fleste stupetårnet på Hamar eller andre eminente bygg. De som forøvrig trenger slike programmer de kjører dem gjerne på en dertil egnet maskin. En iPad pro kan godt sies å ha et "lekeOS", men for en fotograf, designer eller en som lager enkle videoer ment for f.eks. youtube så er denne padda magisk. Den er lett, har godt batteri, meget kraftig som gjør den jobben den er ment til lynende raskt. Du kan gjøre skisser, tekste, og redigere "on the spot", selv har jeg 10,5" og er magisk imponert over hva denne har gitt meg. Har også en 15" Macbook pro, som av naturlige årsaker brukes til andre oppgaver. Denne er forøvrig tung og slett ikke noe jeg ønsker å drasse med meg ut i "felten", derimot er den flott når jeg skal på ut der den er egnet. Som kundebesøk, kontorswapping, hotell etc.

Bruksområdene for disse 2 produktene er svært forskjellige og er ment for å være akkurat det.

 

Har testet en Surface Pro, men den var halvdårlig som Macbook Pro erstatter og like dårlig som en iPad pro erstatter. Vil jeg da totalslakte den, nei absolutt ikke, det finnes helt sikkert de som den passer som hånd i hanske for. Man kjøper i grunn det produktet man trenger......eller

Nå er det forskjell på tekstdokumenter. Enkle 1-5 siders rapporter uten avanserte kildehenvisninger er peanøtter. Lange bachelor/master/PhD-dokumenter kommer til å drive deg til vanvidd.

 

Når det kommer til å kjøpe det man trenger så er det det jeg forsøker å få muligheten til, nettopp ved å mase om støtte for eksterne enheter på en iPad. Jeg har tusenvis av kroner investert i musikkrelaterte applikasjoner som er mer enn kapable til å håndtere flerspors opptak i felt, men å få det ut av/inn på iPaden er en fæl opplevelse. Ditto kan jeg si om MacBook PRO, men da ut i fra den fullstendige mangelen på touch og det faktum at gjentatte, kjappe, enhåndskorreksjoner ved hjelp av touchpad flere steder på skjermen samtidig er en umulighet.

 

Apple har pr i dag valgt å utelukke en investeringsvillig, men produktkritisk kundegruppe til fordel for den pengesterke, statusjagende og ukritiske delen av kundemassen. Som ihuga blodfan av Apple datamaskiner fra tidenes morgen var det med en stor dose frustrasjon jeg bivånet lanseringen av iMac 2012, MacBook Pro 2013 med fastloddet RAM og proprietær SSD/Fusion løsning, samt Torky-versjonen av Mac Pro. Når de i tillegg velger å lodde fast SSD i nye MacMini 2018 og priser oppgraderinger skyhøyt, og lager basisutgaver med ufattelig liten lagringskapasitet, er det bare en ting å melde: Apple er kun interessert i å melke en relativt trofast tilhengerskare for mest mulig penger for minst mulig innsats. De er selvfølgelig ikke alene om dette, men min MacBook 2007 leverte specs Windows-maskiner ikke var i nærheten av, og det til en pris som var konkurransedyktig og vel så det. Det samme gjaldt min 2011 MacMini server.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående arbeid - Klart folk har forskjellige behov, men la oss se på vanlige bruksområder for datamaskiner i yrkeslivet:

 

 

  • Tekstbehandling, regneark og presentasjoner. Klart bedre på Windows/MacOS. Bedre utvalg av programvare, lettere multitasking etc etc.
  • Video/bilderedigering: Helt fram til det bevises at denne padden er raskere enn Macbook pro eller Mac-air vil jeg fortsatt gå for disse på bakgrunn av hardware. Bedre utvalg av programvare på Windows/MacOS og disse er lettere å jobbe med pga multitasking etc.
  • CAD og 3D modellering. Trenger jeg forklare?
Det eneste jeg ser for meg iOS er brukbart til er for å ha med kart, dokumenter og enkle registreringsoppgaver i felt.

 

Angående ytelse - Det er vanskelig å sammenligne da det er to vidt forskjellige arktitekturer, men jeg ville vært SVÆRT overrasket hvis Apple plutselig hoppet forbi giganten Intel og leverte langt bedre ytelse til halve strømforbruket.

En ipad pro er nok ikke for alle, men fy faen så digg den er for noen;)

 

Jeg solgte min wacom cintig for å kjøpe 1gen ipad pro for 2 år siden og jeg angrer så absolutt ikke!

Jeg vil vel heller si jeg liker apple pencil bedre en wacom sin Stylus. Jeg har også testet flere av Surface Pro modellene, men kan ikke si jeg er så veldig imponert.

 

- Video og bilderedigering kan gjøres med Lumafusion og Affinity Photo. Snart kommer Photoshop og. Trenger du et vector program så har du Affinity designer. Greit nok så har ikke ipad mus , men nå er det ganske fantastisk med gestures og arbeidsflyt i apper som f.eks procreate.

 

- Jeg har selv 3D printet flere ting som jeg har laget i enten Onshape eller Shapr3D på ipaden min. OnShape er startet av 2 tidligere Solidworks CEOs. Shapr3D på sin side er en ganske forfriskende ny måte å gjøre 3D CAD på.

F.eks er denne motoren her laget på en ipad pro i Shapr3D

post-414013-0-42041800-1542414202_thumb.jpeg

Greit nok savner jeg både Fusion 360, Revit og Autocad. Men jeg er spent på hva fremtiden vil bringe.

 

- Når det kommer til tekstbehandling programmer så vet jeg dessverre ikke så mye da jeg ikke bruker det så ofte. Men til notater er lpad Pro genial! Du har tilogmed en app som heter NEBO som tar håndskrevet notater og gjør det om til digital skrift på millisekunder! Selv avanserte matte formler er en lek!

post-414013-0-54872300-1542414534_thumb.jpeg

Faktisk er hele dette innlegget skrevet for hånd med apple pencil i NEBO;)

 

Tror du meg ikke? Her er videoen(gif):

post-414013-0-45185600-1542415782_thumb.gif

Endret av V-S 86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Utrolig flott nettbrett ødelagt av dårlig software.

 

Tenkt Windows eller OSX på den saken her. Å bruke et oppblåst iPhone OS på et slik nettbrett er så bortkasta at ja.

 

Ytelsen er jo temmelig vill nå. Hadde jeg fått et ordentlig OS på denne her så hadde jeg byttet ut laptopen min på dagen.

 

Nøyaktig hvilke muligheter er det man mangler på dagens ipad, som den ville fått om den hadde osx, som er brukbart på et nettbrett?

Ordentlig multitasking, ikke gimpet nettleser, frihet til å installere hvilke apper jeg vil, bruk av mus/tastatur

 

Er det ikke OSX som er på vei/støtter allerede kjøring av iOS apps på OSX? Bør jeg åpne muligheten for å gå motsatt vei også.

 

Poenget mitt er bare at jeg har ikke et problem å anbefale en ipad til 3000 kr som et nettbrett der konsumering og lek/morro er på agendaen, men et x4 ganger så dyrt nettbrett syntes jeg bør gjøre mer, ikke bare at det er raskere. Vi har kommet ditt at jeg bryr meg lite om ting åpner på 0,1 sekund eller 0,3 sekunder.

Du glemmer bort at apple sitt os koerer på x86.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...