Gå til innhold

TEST: iPad Pro (2018)


Anbefalte innlegg

Praktisk til feltbruk, men fremdeles ubrukelig til innspilling av lyd direkte til disk, multitasking og samtidig nettilgang, lasting av filer direkte inn i en App uten omveier m.m. DoBox prøver å gjøre mye av det samme, men sliter med hastigheten. Det samme gjør nok gnarbox også dersom du beveger deg mer en 2 meter vekk fra den. Mitt hovedargument er fremdeles at trådløst er en nødløsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjell på å erstatte laptop som et produkt og bruke en ipad pro istedenfor laptop. En forventer ikke at alle skal gjøre det. Men i bunn og grunn kan selv en vanlig ipad 2018 erstatte mye av det en god del bruker pcen sin til (internett, netflix, youtube, svare på mail, «lett» foto og videoredigering)

Det går så absolutt ann å bruke ipad pro til profft bruk og flere gjør det: både illustratører, youtubere, industrielle designere osv.

Ofte blir de som en companion til en stasjonær settup, men selv om jeg har en 4 skjerm settup på jobb med mac mini og pc setup er det ipaden jeg benytter mest. ;)

Lenke til kommentar

 

Kort oppsumert

- For noen proffe/amatører vil den IKKE kunne erstatte en laptop

- For noen proffe/amatører vil den kunne erstatte en laptop

- For noen proffe/amatører vil den være et genialt Companion device

- For noen er det et dyrt netflix/nettleser/epost nettbrett og burde heller kjøpe vanlig ipad 2018.

Lenke til kommentar

Til de som mener en ikke kan gjøre 3D CAD på ipad Pro

Og mer vil nok komme.

Ipad Pro har ikke støtte for mus fordi det ikke trenger det. Det er en annen måte å jobbe på. En forfriskende måtr etter min mening.

 

Det finnes musikere som lager musikk på dem

Youtuber som redigerer videone sine på den.

Fotografer som redigerer bildene sine på den.

Illustratører som gjør mye av arbeidst sitt på den.

Industrielle Designere som designer produkter på den.

CAD designere som lager 3D modeller på den.

Os

 

Selvsagt skulle en ønske det kom enda flere proffe apper, men det blir som å klage på at Revit ikke funker i Ubuntu.

Alikevel skulle jeg gjerne sett både revit, fusion 360, solidworks, Xcode, photoshop, final cut pro etc etc.

Endret av V-S 86
Lenke til kommentar

Til de som mener en ikke kan gjøre 3D CAD på ipad Pro

https://youtu.be/9KVU3cS5kbM

Og mer vil nok komme.

Ipad Pro har ikke støtte for mus fordi det ikke trenger det. Det er en annen måte å jobbe på. En forfriskende måtr etter min mening.

 

Det finnes musikere som lager musikk på dem

Youtuber som redigerer videone sine på den.

Fotografer som redigerer bildene sine på den.

Illustratører som gjør mye av arbeidst sitt på den.

Industrielle Designere som designer produkter på den.

CAD designere som lager 3D modeller på den.

Os

 

Selvsagt skulle en ønske det kom enda flere proffe apper, men det blir som å klage på at Revit ikke funker i Ubuntu.

Alikevel skulle jeg gjerne sett både revit, fusion 360, solidworks, Xcode, photoshop, final cut pro etc etc.

 

Er fullt mulig, men som sagt av andre så er det mye enklere på en Macbook eller Pc.

Desutten ville jeg aldri kjøpt denne, da dette er søppel som ikke tåler å være i en ryggsegg sammen med bøker.

 

Hjelper veldig lite med rask innmat, hvis alt er pakket i papirtynn alufolie...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har kjøpt meg iPad Pro 11" med tastatur og Apple Pencil (Pencil kommer i posten i dag...muligens).

 

Jeg holder på med et blogginnlegg angående hva jeg mener om den kan erstatte Surface pro 4 som jeg også har. Altså til MITT bruk. Etter ca. en uke med iPad Pro så har jeg gjort meg opp noen meninger.

 

Ja, jeg skal være enig i at enkelte oppgaver er enklere på en Surface Pro. Filflytting etc. er blitt nevnt. Man får jobbet mer effektivt på en Surface pro.

 

Men siden jeg har en kraftig stasjonær pc, samt denne Surface Pro'en (som vurderes selges) i tillegg som kan brukes når behovet er der, så kan jeg leve med iPad Pro ute i felten som en erstatter for Surface Pro. 

 

Touch skjermen er votter og vintrer bedre på iPad Pro, batterikapasitet er veldig mye bedre, den er lettere og mindre og funerer også som sofaunderholdning. 

 

Jeg har testet Luma Fusion og redigert samt rendret 4K video og det fungerer faktisk helt utmerket og bedre på iPad Pro enn på Surface. Bilderedigering er det jeg driver med mest på farten og da bruker jeg Adobe Lightroom CC (cloud). Å redigere bilder med Apple Pencil ser jeg for meg (og har lest) er en drøm. Her danker de nnok muligens også ut den stasjonære pc'en. 

 

Det er litt mer jobb og få inn bilde og videofiler fra kamera etc. men slett ikke noe big deal. 

 

I møter så tar jeg notater med (eller skal gjøre) med Apple Pencil og alt synces i skyen og blir også tilgjengelig på iPhone X etc. 

 

Så til mitt bruk er iPad Pro en gavepakke og jeg mener at den i mitt tilfelle erstatter en Surface Pro. 

 

Den er jo ikke gratis så klart. jeg betalte vel ca. 13.000 inkludert tastatur og penn. Så tar man med prisen i sammenligningen synes jeg plutselig Surface pro gir en veldig mye for pengene. 

 

Men en iPad er mye mer hendig. Den er ikke best på alt, men det er et fantastisk leketøy, en duganes arbeidsmaskin når man er på farten og man går ikke tom for strøm i løpet av en arbeidsdag. Den holder i 12 timer med god margin under bruk. Vertfall mitt bruk.

 

Jeg er kanskje en av de få som ikke ønsker alle muligheter på iPad som man har på en laptop. Jeg synes den fungerer utmerket godt som den gjør. :) 

Lenke til kommentar

En liten oppdatering etter å ha testet Apple Pencil gen. 2 en times tid på iPad Pro. Jeg har også sammenlignet med pennen på min Surface Pro 4.

 

Dette er ren utklassing fra Apple. Jeg er ingen Apple fanboy, men når det gjelder touch og penn, så virker Surface Pro «tilfredstillene» i beste fall, i forhold.

 

Det er nesten så jeg kan si at Surface Pro fungerer som et middelmådig nettbrett i beste fall hvis man sammenligner. Dette var faktisk så bra at det var direkte gøy :)

Lenke til kommentar

En liten rettelse her slik at jeg ikke blir missforstått.

 

Det virker som om jeg dømmer Surface Pro pennen nedenom hjem her, men det jeg mente var at det var ikke pennen i seg selv som er dårlig, men selve touch skjermen. Altså sett i forhold. 

 

Jeg var veldig fornøyd med Surface Pro i starten og syntes touch skjermen fungerte ypperlig. Men å sammenligne denne med iPad med tanke på touch er ikke engang rettferdig. Selv den rimeligste iPad er bedre.

 

Hovedproblemet med Surface Proen vedrørende dette etter mine erfaringer er at den ikke alltid får med seg når jeg trykker. Den helger på en måte ikke med. Når jeg feks. skriver fort med skjermtastaturet så merker man dette. Nærmest ubrukelig som nettbrett alene. 

 

Jeg hadde Surface Proen i fanget mens jeg satt i sofaen og i forhold til iPad'en så er den tung, og litt for stor med tanke på portabilitet. Den blir også ganske varm og den bråker litt når den begynner å jobbe. 

 

Jeg karakteriserer Surface pro som en laptop med mulighet for bruk som nettbrett og ikke omvendt. iPad Pro er stikk motsatt. Dette er et fullverdig nettbrett, men fungerer bedre som "laptop" enn Surface fungerer som nettbrett synes jeg. Altså med tastatur vel og merke. 

 

Surface Pro selges jo i utgangspunktet uten tastatur og selges dermed som nettbrett. Det mener jeg blir litt feil. For noe fullverdig nettbrett er det ikke, sammenlignet med iPad Pro. 

 

Jeg liker på en måte begge to allikevel. Men ser jo at Surfacen blir brukt mindre og mindre. 

 

Det skal sies at grunnen til at jeg kan leve med iPad Pro som nettbrett og "laptop" er fordi jeg har en kraftig stasjonær pc ved siden av. iPad'en kan så klart ikke erstatte denne. Surface pro'en kunne faktisk erstattet den stasjonære hvis jeg docket den til en hovedskjermen på kontoret. Ikke like kraftig selvsagt, og det hadde krevd ekstern lagring etc. men ja, muligheten er der. 

 

Men som nummer to maskin så vinner iPad Pro ganske glatt for min del over Surface pro

 

Jada, iPad Pro har også sine svakheter selvsagt, men jeg annser disse mindre bekymringsverdige enn svakhetene til Surface Pro i mitt tillfelle. 

 

Det er som nevnt litt mer knot når man skal flytte og importere filer etc. Men det går hvis man lærer seg "snarveiene". Siden jeg driver å konverterer til cloud basert oppsett over hele fjøla så vil nok dette gå seg til på sikt uansett. 

 

Et eksempel er Lightroom CC mobile. Når alle bildene mine ligger i skyen (ca. 30.000 RAW bilder) så kan jeg lett få tilgang til disse samt redigere dem uansett hvilken maskin jeg bruker. Å imortere bilder fra kamera mens jeg er på farten gjøres via en minnekort leser til iPad og alt dukker opp i CC skyen.

 

Når det gjelder videoer (noe jeg forøvrig svært sjeldent tar) så blir det litt mer problematisk, mest grunnet hensyn til plassen. Men å importere en HD video via minnekort går jo fint det også. men den synces ikke med de andre enhetene på samme måte. Men jeg kan så klart bruke Google Drive som en nødløsning.

 

Når det gjelder redigering av video ble jeg veldig overrasket hvor mye futt det var i denne iPad Pro'en! Trass i mindre skjerm, så opplevde jeg dette som langt mer inspirerende på iPad kontra Surface Pro med Luma Fusion. Ikke noe lag i det hele tatt og med Apple Pencil var det lekende lett og sveipe rundt. her snakker vi 4K video!

 

Ikke blir den varm, ikke hører man noe støy. Helt perfekt. 

 

Så klart er den stasjonære pc'en mer egnet til dette, men mest grunnet langt større skjerm og muligheten for å bruke Premiere Pro. Men strengt tatt er det sjelden jeg har behov for all funksjonaliteten i Premier Pro. Jeg bruker det kun for at jeg allerede betaler for Adobe pakken.

Lenke til kommentar

 

Hovedproblemet med Surface Proen vedrørende dette etter mine erfaringer er at den ikke alltid får med seg når jeg trykker. Den helger på en måte ikke med. Når jeg feks. skriver fort med skjermtastaturet så merker man dette. Nærmest ubrukelig som nettbrett alene. 

 

Jeg hadde Surface Proen i fanget mens jeg satt i sofaen og i forhold til iPad'en så er den tung, og litt for stor med tanke på portabilitet. Den blir også ganske varm og den bråker litt når den begynner å jobbe. 

 

Uten å gå inn i diskusjon om alternative produkter, tenkte jeg at jeg skulle ta opp et par punkter her: 

- Skjermtastaturet i Windows 10 ble omskrevet i fjor en gang, innførte nye barnesykdommer og virket svært mye dårligere på det tidspunktet enn det gamle. Det var spesielt åpenbart for de som kjører Insider-versjon. Fortsatt den dag i dag er det problem med skjermtastaturet, bl.a. minimeres det hver gang du har brukt alt-gr tasten. Så det kan hende at noe av det du henger på hardwaren faktisk var et problem med softwaren. Uten at det gjør sluttopplevelsen noe bedre, så er det i alle fall forbigående. 

 

- Surface Pro er en produktserie. Min første ble veldig varm og hadde noe svak viftelyd. Min nyeste blir ikke varm og har ikke vifte. 

Lenke til kommentar

Skjønner. Uansett så er ikke oppfattelsen min om Surface Pro så dårlig som det kanskej virker. Det er en flott maskin, for all del. Men den er ikke like allsidig som jeg først trodde. 

 

iPad Pro oppleves uansett for min del som en bedre nummer to maskin. Driver man profesjonelt med videoredigering blir det nok litt for knotete i lengden på en iPad, men til MITT bruk så er ipad rett og slett noen hestehoder forran på de viktigste punktene. 

 

Derimot hadde jeg drevet profesjonelt med feks. videoredigering ville jeg nok heller kjøpt meg en kraftig stasjonær pc. Surface Pro med tastatur etc. koster vel fort bortimot 20.000 og derfor så synes jeg den havner litt mellom to stoler. 

Lenke til kommentar

Okay. Uten penn og tastatur mener jeg Surface pro faller totalt igjennom for min del. Jeg synes Surface pro fungerer mye bedre som laptop (med tastatur og penn) enn nettbrett. 

 

Jeg har ikke ord for hvor mange ganger jeg måtte rette skrivefeil grunnet et tastatur som ikke klarte å henge med i svingene. Å jeg har i7 utgavem med 16GB. ram og 256SSD. Selve touch skjermen fungerte kun "helt greit". Mye dårligere enn iPad. 

 

men som laptop fungerte den utmerket og selv om Apple Pencil og touch skjerm er bedre, så fungerte Surfacen pro greit til å tegne på. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...