Gå til innhold

Hvor finner man priser og kjøper MS SQL Server?


Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med å få oversikt over lisensopplegget rundt ms sql server og hvor jeg kan få kjøpt det jeg trenger. Jeg trenger en standard-versjon. Men så finnes det to forskjellige lisensmodeller? En som er per core og en som er per bruker (CAL). Hvor finner man oversikt over priser på dette? Sånn at det går an å se hva som lønner seg? Og hvor kjøper man det man trenger? Jeg gjorde et søk hos Microsoft men fant omtrent ingenting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger er i det minste 1 Server lisens, samt 1 SQL-CAL pr bruker.

 

Stort sett er det CALene som koster. - Jeg mener å huske at grensen på når det lønte seg med en core-cal gikk på ca 25 brukere, men det er en god stund siden jeg regnet på det.

 

Server lisens; https://www.dustin.no/product/5011047667/sql-server-2017-standard

SQL-CAL; https://www.dustin.no/product/5011047662/sql-server-2017

Lenke til kommentar

Skal brukes på jobben i drift/produksjon, så developer er vel ikke helt innafor. Men det er bare rundt 10 brukere, så jeg mistenker jo at å betale per core er veien å gå med tanke på pris. Kjøper man flere stk av den vanlige lisensen etter hvor mange cores man har? Er det en sånn scouts honor sak å ha riktig antall lisenser eller foregår det noe sjekk av det?

Lenke til kommentar

Det er et simpelt og ukomplisert system med meget lav belastning det er snakk om, så å underdimensjonere dette tror jeg ikke er mulig selv om jeg prøver. Vi skal oppgradere et system, og siste versjon støtter ikke lenger sql server 2008 som vi har, men må ha 2008 R2 eller nyere.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Tja, hadde det vært et åpnet system, så hadde dere kanskje kunne byttet til PostgreSQL, men siden det høyst sannsynlig er et proprietært system, så går vel ikke det.

 

Så da er det vel bare å betale for nødvendige lisenser på SQL Server da. Og kanskje mere til. Da kan du jo tenke på at Microsoft "oppdaterer" lisensbetingelsene sine (på serverprodukter) omtrent hver sjette måned, slik at neste gang dere må oppgradere, så må dere på nytt finne ut av hvilke betingelser som gjelder - akkurat da.

Lenke til kommentar

Så da er det vel bare å betale for nødvendige lisenser på SQL Server da. Og kanskje mere til. Da kan du jo tenke på at Microsoft "oppdaterer" lisensbetingelsene sine (på serverprodukter) omtrent hver sjette måned, slik at neste gang dere må oppgradere, så må dere på nytt finne ut av hvilke betingelser som gjelder - akkurat da.

 

Så vidt jeg kan huske har det vel ikke vært noen endringer i SQL-lisensiering utover innføringen av core-lisenser i manns minne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...