Gå til innhold

Nå er den like rundt hjørnet: Her er Tesla Model 3 i Norge


Anbefalte innlegg

Det at VW ikke er i nærheten av Tesla på elbilsalg sier sitt.

Det forteller bare at VW ikke har begynt enda av nevnte grunner. Omtrent tilsvarende som å si at hydrogen selger dårlig sammenlignet med elbiler i dag. Men alle skjønner jo at dette vil ta seg opp.

 

Dette med håndtakene er typisk krisemaksimering. Se over. At bildører/håndtak fryser igjen var ikke akkurat et ukjent fenomen fra alle mulige bilmerker.

Dersom det som man ser i videoen viser seg å være et utbredt problem, så er det fullstendig krise at man kan slipper noe slikt på markedet IMO.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, endre planen etter at den forrige gikk i vasken er de godt vant med.

Alle selskaper forandrer planene stort sett hele tiden.

 

Så vidt jeg har skjønt så er de i ferd med å fremme denne saken på nytt. Ellers er det vel et par andre sivile søksmål på gang? Syns jeg leste at det var 400 bare i USA.

Sånn er det å operere i USA. Da må man ha masse advokater, for man vil bli saksøkt hele tiden.
Lenke til kommentar

Igjen kommer dette umulige kravet der Tesla av en eller annen grunn, som et helt nytt bilmerke, *må* selge flest biler i hele verden før de i hele tatt har fått lov til å starte skikkelig. Går det an å roe seg ned litt? Dere forlanger at man skal kunne løpe før man kan krabbe!  

 

Dette er ikke å hoppe over krabbedelen og kunne gå rett til løping, det er å gå til å vinne VM og OL i sprint og maraton i første sesong.

 

Hvor mange biler Tesla kunne solgt, om de kunne levert 2 millioner biler i løpet av 2019, er et hypotetisk spørsmål som det knapt er verdt bryet å involvere seg i. Det er for mange ukjente faktorer.

 

De fikk over 400 000 reservasjoner på svært kort tid, kun noen få dager etter lansering. Det har sikkert stoppet mange flere fra å reservere, fordi man har skjønt at det vil ta tid før den kan leveres. Det er derfor god sannsynlighet for at det ennå er mange potensielle kunder igjen.  Undertegnende er en av de.

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke deg, for du påstår fortsatt at 400K som bestiller før bilen engang er i produksjon er "liten interesse".

 

For det første var vel antall forhåndssalg oppe i nesten 600 000 på et tidspunkt, før nesten en fjerdedel av kundene kansellerte.

 

For det andre så har jeg gjentatte ganger skrevet tallene her, men igjen, Tesla sitt forhåndssalg, biler de skal levere over to-tre år, utgjør under en halv prosent av årlige bilsalg.

 

For de fleste andre bilprodusenter ville 400 000 biler være å anse nærmest som en flopp, så ja, interessen for Tesla globalt er særdeles liten. Tesla selger per i dag et nisjeprodukt som minst 99.5% av nybilkjøpere ikke er interessert i å eie.

 

Klarer man ikke forstå dette, så er det på å tide å ta et matematikkurs for barneskole-elever?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er ikke å hoppe over krabbedelen og kunne gå rett til løping, det er å gå til å vinne VM og OL i sprint og maraton i første sesong.

 

Hvor mange biler Tesla kunne solgt, om de kunne levert 2 millioner biler i løpet av 2019, er et hypotetisk spørsmål som det knapt er verdt bryet å involvere seg i. Det er for mange ukjente faktorer.

 

De fikk over 400 000 reservasjoner på svært kort tid, kun noen få dager etter lansering. Det har sikkert stoppet mange flere fra å reservere, fordi man har skjønt at det vil ta tid før den kan leveres. Det er derfor god sannsynlighet for at det ennå er mange potensielle kunder igjen. Undertegnende er en av de.

Veldig enig i det du sier her, jeg også er potensielt én av de som sitter å venter til den er lansert her i Norge, og legger ikke inn forhåndsbestilling før jeg får se bilen i levende live :) Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Litt av en påstand du, denne må du gjerne dokumentere :)

 

Jeg mener jeg leste at de var oppe i 580 000 salg totalt et sted, men det er nok sannsynlig at det var 518 000, ettersom det er det tallet de fleste operer med.

 

Av disse har 63 000 kansellert, slik at det er igjen omtrent 455 000 forhåndssalg.

 

Globalt har altså 12% kansellert i henhold til de tallene, men tallet for USA er dog så mye som 23%, nesten en fjerdedel.

Kanskje ikke like dramatisk som en fjerdedel totalt, men det er fremdeles svært mange, flere enn hver tiende kunde på verdensbasis har kansellert sin ordre for en Model 3.

 

https://www.engadget.com/2018/06/04/tesla-refunded-a-quarter-of-us-model-3-preorders/

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg mener jeg leste at de var oppe i 580 000 salg totalt et sted, men det er nok sannsynlig at det var 518 000, ettersom det er det tallet de fleste operer med.

 

Av disse har 63 000 kansellert, slik at det er igjen omtrent 455 000 forhåndssalg.

 

Globalt har altså 12% kansellert i henhold til de tallene, men tallet for USA er dog så mye som 23%, nesten en fjerdedel.

Kanskje ikke like dramatisk som en fjerdedel totalt, men det er fremdeles svært mange, flere enn hver tiende kunde på verdensbasis har kansellert sin ordre for en Model 3.

 

https://www.engadget.com/2018/06/04/tesla-refunded-a-quarter-of-us-model-3-preorders

 

 

Se der du, fra 150 000 til 65 000 på en post, ikke værst! 

 

Forøvrig var 23% estimert av ett selskap, Tesla sa dette ikke stemte. Deres tall er 16%. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se der du, fra 150 000 til 65 000 på en post, ikke værst! 

 

Forøvrig var 23% estimert av ett selskap, Tesla sa dette ikke stemte. Deres tall er 16%. 

 

Joa, men det var egentlig lite relevant for innlegget mitt hvorvidt det var 518k, 455k eller 600k, det er i hvert fall ikke 400k som Hekomo stadig skriver, det er faktisk flere, men det er fremdeles helt ubetydelige tall i forhold til åtti millioner totalt solgte biler i året.

 

Jeg nevnte det kun for å gjøre et poeng ut av at mange faktisk avbestiller, enten det er 150 000 eller 63 000, mange er det uansett.

 

Poenget er fremdeles at det er liten interesse for Tesla sine biler globalt sett.

Særdeles få mennesker kjøper disse bilene, men enkelte ser ut til å tro at 400 000 (eller 600 000 for den saks skyld) forhåndssalg betyr at det er en enorm interesse og at vi snart alle tuter rundt i en Tesla, mens sannheten er at Tesla selger fantastisk dårlig i de aller fleste land i verden, selv om de har klart å bli kvitt 455 000 Model 3.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Joa, men det var egentlig lite relevant for innlegget mitt hvorvidt det var 518k, 455k eller 600k, det er i hvert fall ikke 400k som Hekomo stadig skriver, det er faktisk flere, men det er fremdeles helt ubetydelige tall i forhold til åtti millioner totalt solgte biler i året.

 

Helt sant, akkurat som 1 serien til bmw som solgte rundt 200 000 biler sist år(en av bestselgerne til bmw), eller alle seriene til mini som solgte rundt 400 000 biler. Helt ubetydelige tall ift alle biler solgt i verden, alikevell er det godt kjente biler. Det er ingen her som prøver å si at tesla selger mer biler enn det selges i verden, eller at de utgjør en stor andel av verdens solgte biler. Det er bare du som stadig drar konklusjoner mot dette. Men, igjen. Jeg er enig med deg. 

 

 

 

Jeg nevnte det kun for å gjøre et poeng ut av at mange faktisk avbestiller, enten det er 150 000 eller 63 000, mange er det uansett.

 

Ja, avbestillinger av produkter er normalt. 16% er ikke hårreisende, spessielt ikke etter å ha ventet i flere år på produktet. 

 

 

 

Poenget er fremdeles at det er liten interesse for Tesla sine biler globalt sett.

Særdeles få mennesker kjøper disse bilene, men enkelte ser ut til å tro at 400 000 (eller 600 000 for den saks skyld) forhåndssalg betyr at det er en enorm interesse og at vi snart alle tuter rundt i en Tesla, mens sannheten er at Tesla selger fantastisk dårlig i de aller fleste land i verden, selv om de har klart å bli kvitt 455 000 Model 3.

 

Ja, som vist over er det på lik linje med mini feks, eller dobbelt så stor interesse som 1 serie. 

 

Hvem har noen gang sagt noe slik? At alle tuter rundt i tesla snart? De har ikke blitt kvitt 455 000 model 3, langt der i fra. 

Lenke til kommentar

...eller at de utgjør en stor andel av verdens solgte biler. Det er bare du som stadig drar konklusjoner mot dette.

Da er jo saken grei, dersom du mener at ingen i denne tråden er uenige i min påstand om at Tesla er et nisjemerke, som utgjør under en halv prosent av verdens solgte biler, og at de fleste bilkjøpere ikke er interessert i Tesla, så forstår jeg ikke hvorfor jeg hele tiden må svare på innlegg som hevder noe annet?

 

Ja, avbestillinger av produkter er normalt. 16% er ikke hårreisende, spessielt ikke etter å ha ventet i flere år på produktet.

 

Jeg har aldri påstått det er hverken hårreisende eller unormalt, men for en slik bil så er det fremdeles mye.

Så vidt jeg kan huske var det langt færre avbestillinger, prosentvis, når Model S kom ut, selv om kundene ventet enda lengre på bilene sine.

 

Ja, som vist over er det på lik linje med mini feks, eller dobbelt så stor interesse som 1 serie. 

 

Hvem har noen gang sagt noe slik? At alle tuter rundt i tesla snart? De har ikke blitt kvitt 455 000 model 3, langt der i fra.

 

Men BMW, som blant annet eier Mini (som jo også er et nisjemerke) solgte over to millioner biler i fjor, tjue ganger mer enn Tesla.

I følge dine egne tall, solgte altså 1-serien (200k) dobbelt så mye som alle modellene til Tesla sammenlagt (100k) i fjor.

Endret av adeneo
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det forteller bare at VW ikke har begynt enda av nevnte grunner. Omtrent tilsvarende som å si at hydrogen selger dårlig sammenlignet med elbiler i dag. Men alle skjønner jo at dette vil ta seg opp.

De begynte da for flere år siden? De skulle jo bli ledende i år:

 

https://www.greencarreports.com/news/1086902_volkswagen-will-be-the-biggest-electric-car-maker-in-2018-it-says

 

Dersom det som man ser i videoen viser seg å være et utbredt problem, så er det fullstendig krise at man kan slipper noe slikt på markedet IMO.

Hvis man spyler bilen med vann, den står ute i minusgrader, og vannet fryser, så er det krise?

 

Snakker vi krisemaksimering som vanlig?

 

For de fleste andre bilprodusenter ville 400 000 biler være å anse nærmest som en flopp, så ja, interessen for Tesla globalt er særdeles liten. Tesla selger per i dag et nisjeprodukt som minst 99.5% av nybilkjøpere ikke er interessert i å eie.

Hvis man vil krisemaksimere som vanlig så omtaler man det som en flopp ja. Hvis man derimot lever i virkeligheten så skjønner man at det fortsatt er mange biler.

 

Men jeg antar at Jaguar anses for å være en flopp generelt da.

 

Hva vet du om hva nybileiere er interessert i å eie?

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Da er jo saken grei, dersom du mener at ingen i denne tråden er uenige i min påstand om at Tesla er et nisjemerke, som utgjør under en halv prosent av verdens solgte biler, og at de fleste bilkjøpere ikke er interessert i Tesla, så forstår jeg ikke hvorfor jeg hele tiden må svare på innlegg som hevder noe annet?

 

Det er du selv som drar frem 80 millioner konstant. Har ikke sett noen som er uenig med deg der. Tesla er som jeg har vist ikke noe nisje modell, den er på linje med biler vi er vant til(ref tidligere tall). Men den har ikke verdens marked, nei. Det finnes tusenvis av modeller der ute, alle har en liten andel av de 80 millionene på grunn av dette. Poenget ditt gjelder for alle biltyper. Om du er uenig, vis til det og ikke til de 80 millionene. Og nei, jeg mener ikke tesla er de mest solgte bilene i verden..

 

 

 

Jeg har aldri påstått det er hverken hårreisende eller unormalt, men for en slik bil så er det fremdeles mye.

Så vidt jeg kan huske var det langt færre avbestillinger, prosentvis, når Model S kom ut, selv om kundene ventet enda lengre på bilene sine.

 

Du mener det er mye, på hvilke betingelser? Hva gjør disse 16% mye/unormalt? Hvor mange avbestillinger hadde model S, X? siden du har så sterke meninger om dette, vis til forskjellene og hvorfor det er slik. Det blir så mye lettere å diskutere. 

 

 

Men BMW, som blant annet eier Mini (som jo også er et nisjemerke) solgte over to millioner biler i fjor, tjue ganger mer enn Tesla.

I følge dine egne tall, solgte altså 1-serien (200k) dobbelt så mye som alle modellene til Tesla sammenlagt (100k) i fjor.

 

Ja Tesla har lav produksjon og lite modellutvalg, hva er nytt? Du trenger ikke forklare dette om og om igjen. Vi vet det alle sammen. 

Ja, på grunn av produksjon. Det har ingenting med kundene å gjøre for de står i linje å venter. Hadde de hatt bedre produksjon kunne de solgt 500 000 biler sist år. Eller mini sitt salg + 1-serien sånn ca. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da er jo saken grei, dersom du mener at ingen i denne tråden er uenige i min påstand om at Tesla er et nisjemerke, som utgjør under en halv prosent av verdens solgte biler, og at de fleste bilkjøpere ikke er interessert i Tesla, så forstår jeg ikke hvorfor jeg hele tiden må svare på innlegg som hevder noe annet?

 

 

Jeg har aldri påstått det er hverken hårreisende eller unormalt, men for en slik bil så er det fremdeles mye.

Så vidt jeg kan huske var det langt færre avbestillinger, prosentvis, når Model S kom ut, selv om kundene ventet enda lengre på bilene sine.

 

 

Men BMW, som blant annet eier Mini (som jo også er et nisjemerke) solgte over to millioner biler i fjor, tjue ganger mer enn Tesla.

I følge dine egne tall, solgte altså 1-serien (200k) dobbelt så mye som alle modellene til Tesla sammenlagt (100k) i fjor.

Hvordan mener du at Tesla skulle solgt like mye på den korte tiden de har eksistert da? Ved hjelp av magi? Jeg fatter ikke hvordan du kan bruke disse tallene imot Tesla, særlig ikke når de øker så vanvittig som de gjør -.-

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet var altså, som jeg siterte ovenfor; Dersom bilene til Tesla er så lukrative, hvorfor produserer de ikke biler i hopetall, å tjener enda mer penger?

 

Du har ikke fått med deg hvordan skaleringen har vært på max tempo det siste året? I så stor grad at de satte opp et midlertidig "telt" for å øke produksjonen? Det er jo akkurat det de prøver på, å produsere biler i hopetall, men slikt skjer jo selvsagt ikke over natten. Endret av Relio
Lenke til kommentar

Tesla produserer noe sånt som 10 ganger flere elbiler enn VAG i dag, og utifra planene VAG har presentert hittil tyder alt på at Tesla vil fortsette å produsere flere elbiler enn VAG til langt ute på 2020-tallet.

 

Nå er det ikke unaturlig at VW skulle produsere flere elbiler enn Tesla. Tesla er i premium-markedet mens VW er i massemarkedet. Det produseres f.eks flere VW enn Audi. Det at VW ikke er i nærheten av Tesla på elbilsalg sier sitt.

Jeg humrer hver gang Telsa omtales som premium. Litt som premium modellene til Lada.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...