Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Steinsprutskade på bil, krever omlakkering


Yamahatzr50cc

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ble ringt av en mann som mente at jeg hadde spruta Stein på panseret hans når jeg hadde kjørt ut av en grusparkering der han sto parkert. Han krever nå at jeg betaler for steinspruten han fikk på panseret. Hab sier også at jeg hadde «driftet» noe jeg ikke hadde gjort. Men kan godt hende bakhjulene sklei litt når jeg hadde kjørt ut. Hva er det jeg kan gjøre i dette tilfelle. Om han kan bevise at en Stein hopp fra bilen min og på panseret hans så kan jeg godt betale for det, men det kan han ikke. Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hab sier også at jeg hadde «driftet» noe jeg ikke hadde gjort. Men kan godt hende bakhjulene sklei litt når jeg hadde kjørt ut.

 

Ikke si noe som dette iallefall, det er så si en innrømmelse på at du driftet.

Det du ikke vet er om han har dashcam eller ei, om du vil gamble kan du jo bare nekte.

Lenke til kommentar

Nå har vi bare en side av saken, men det at han vil ta det utenfor forsikringen osv. da lukter det jo lang vei. Lang diskusjon tidligere i en tråd om skade forårsaket av et stort løpsk rør som potensielt kunne vært livsfarlig, der ble det konkludert med at det var et hendelig uhell og ikke noe erstatningsansvar. Om du har kjørt normalt er da dette noe annet enn et hendelig uhell? Hva men ALL stenpsrangen som skjer hver eneste dag på veiene, frontruter som ryker?

 

La forsikringsselskapet ditt ta kampen og gi beskjed om at det er uaktuelt med noen erstatning som går direkte til han. Truing med anmeldelse er vel også klassisk oppførsel fra unnskyld uttrykket idioter som ikke har en sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 Lang diskusjon tidligere i en tråd om skade forårsaket av et stort løpsk rør som potensielt kunne vært livsfarlig, der ble det konkludert med at det var et hendelig uhell og ikke noe erstatningsansvar. Om du har kjørt normalt er da dette noe annet enn et hendelig uhell?

 

Den store forskjellen her er at når ein forvolder skade med ein bil så har ein eit objektivt ansvar.

Etter bilansvarslova så er ein ansvarleg for dei skadane som bilen forårsaker, også der føraren ikkje kan lastast for skaden.

Steinsprutskadar som ein har forårsaka med ein bil vil ein alltid være ansvarleg for.

 

 

Ellers er eg enig i at det lukter litt når bileigaren ikkje vil bruke forsikringa. For det fyrste så pliktar ein å minimere skadevolders tap, så har ein forsikring så skal ein bruke den. Skadevoldaren skal då berre dekke tapet som bileigaren har fått, dette tilsvarar då vanlegvis eigenandelen pluss eventuell meirkostnad dei neste åra på grunn av bonustap.

For det andre så er det direkte dumt av bileigaren å ikkje ta dette på forsikringa, ved å ta det på forsikringa så er bileigaren sikra at jobben blir gjort skikkelig. Ein vil ved å ta det på forsikringa også kunne kreve dekning av eventuelle seinskader eller uoppdaga skader.

Ved eit privat oppgjer så får ein lakka om panseret, men om det seinare viser seg at frontruta også har fått ein skade som gjer at ruta sprekk i løpet av vinteren, så er det mykje vanskeligare å få dette dekt når ein alt har godtatt eit kontantoppgjer.

Som bileigar som har blitt påført skade er det skjeldan ein fordel å godta kontant oppgjer, einaste unntaket er dersom ein ikkje har tenkt å utbetre skaden og kun vil ha litt kontantar og derfor er villig til å godta eit lavare beløp for å få raskt oppgjer, eller når den andre parten er villig til å betale overpris for å ikkje blande inn forsikringsselskapet.

 

Denne overprisen bør være bra mykje over, då mange skader viser seg å være mykje dyrare å fikse enn fyrst antatt.

Det klassiske eksempelet er påkjørsel bakfrå, der bilen framstår som uskadd fordi plastikken i støtfangaren har benda seg tilbake igjen slik at det kun er små sår i lakken som er synlege, men der det seinare viser seg at heile støtsabsorpsjonen er trykt inn slik at heile støtfangaren må byttast, eller enda verre at bilen har blitt rammeskeiv og må skrotast. Då er det kjedelig å ha takka ja til 500 kr som plaster på såret for eit lite uhell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den store forskjellen her er at når ein forvolder skade med ein bil så har ein eit objektivt ansvar.

Etter bilansvarslova så er ein ansvarleg for dei skadane som bilen forårsaker, også der føraren ikkje kan lastast for skaden.

Steinsprutskadar som ein har forårsaka med ein bil vil ein alltid være ansvarleg for.

 

For skade på annen motorvogn er det ikke noe objektivt ansvar.

Det følger av bilansvarslova § 8 at:

 

Skade som ei motorvogn​ gjer på ei anna motorvogn eller ei skjenegangsvogn eller på folk eller gods i slike vogner, går inn under trafikktrygdinga åt vogna berre når skaden kjem av

a) at eigaren, brukaren eller køyraren eller nokon annan som var med i vogna, ikkje bar seg forsvarleg åt.

 

Har eieren av motorvogna som påførte skaden handlet aktsomt kan han ikke holdes ansvarlig for skadene. Da er det snakk om et hendelig uhell.

 

Vedlagt er en uttalelse fra forsikringsskadenemnda med visse likhetstrekk til TS sin sak.

finknf_avgjorelse_fsn-5169-hele.pdf

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Hei! Jeg ble ringt av en mann som mente at jeg hadde spruta Stein på panseret hans når jeg hadde kjørt ut av en grusparkering der han sto parkert. Han krever nå at jeg betaler for steinspruten han fikk på panseret. Hab sier også at jeg hadde «driftet» noe jeg ikke hadde gjort. Men kan godt hende bakhjulene sklei litt når jeg hadde kjørt ut. Hva er det jeg kan gjøre i dette tilfelle. Om han kan bevise at en Stein hopp fra bilen min og på panseret hans så kan jeg godt betale for det, men det kan han ikke. Noen som har peiling?

Be ham ta det gjennom forsikringsselskap?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...