Gå til innhold

Pass på at du kjøper riktig Playstation


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Wow tee en idle og to db under låst.

Det var voldsomt til forskjell.

 

Blir pent nødt til og kaste den gamle nå.

 

 

Dette er vel ikke ment for deg som allerede har en, men alle oss andre som skal kjøpe en for første gang. Uansett, PS4 Pro er da kjent for å være en bråkebøtte, så absolutt interessant dette om jeg kjøper en.

 

3dB er forøvrig en halvering av effekten, selv om dette ikke betyr en halvering av volum. Men det kan absolutt være merkbart, noe jeg har skjønt på PS4Pro eierne jeg kjenner at trengs..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

3 decibel øking = dobbelt så mye støy...

 

 

Tja, det er den klassiske feiloppfatningen. For å flisespikke her da, 3dB er en dobling av effekten, mens en oppfattet dobling av lyd for øret ligger mellom 6-10dB alt ettersom..

Lenke til kommentar

Min gamle PS4 bråker som en turbin, og har i grunn alltid gjort det. Jeg tenker ikke over det mens jeg spiller, men jeg kan heller ikke påstå at den ikke bråker. Lyden er ikke borte selv om jeg fort venner meg til det.

 

Det er jo ikke problem når det skjer mye i spill og det er mye lyd, men ødelegger desto mer der det er rolige sekvenser.

 

Harddisken på 500 GB er for liten, så jeg har en stund vurdert å oppgradere denne.

Lenke til kommentar

Kjøpte også RDR2 PS4 Pro pakken for to uker siden og var ganske overrasket over forskjellen i støy mellom den og glacier white PS4'en som kom i Destiny bundle'en. Merker det mest når jeg sitter 1-2 meter unna konsollene inne på datarommet. Når de blir brukt i stuen.... not so much.

 

Men når det er sagt, så la jeg ikke godt merke til så mye bråk fra den første jeg kjøpte heller. Begynner vel uansett å bli gammel/døv.

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar

Den vi har hjemme er reine støvsugeren. Hva er egentlig 'normalt' for en PS4?

 

Har seriøst vurdert å plukke spetakkelet fra hverandre for å bytte kjølepasta på CPUen men det er jo ingen vits hvis det er det som er normalt..

 

Har gjort dette 2 ganger allerede på min PS4 (første utgaven som kom ut)

svært mye støv som samler seg inni, å spesielt rundt cpu vifta. Etter operasjonen er fullført, må jeg fysisk se på konsollen om den er påslått, merker den ikke med mindre det er ellers muse stille i huset (noe det sjeldent er med 2 småtroll i hus)

Her er guiden jeg fulgte når jeg tok fra hverandre min ps4, veldig detaljert og fin :)

https://www.ifixit.com/Guide/PlayStation+4+Fan+Replacement/24722

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den vi har hjemme er reine støvsugeren. Hva er egentlig 'normalt' for en PS4?

 

Har seriøst vurdert å plukke spetakkelet fra hverandre for å bytte kjølepasta på CPUen men det er jo ingen vits hvis det er det som er normalt..

 

 

 

Om du har en «gammel» PS4 Pro kan du ta av toppdekselet og komme til viften, uten at det går ut over garantien. Kan være lurt å blåse viften ren en gang i blandt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min PS4 Pro er fra lanseringen, og den er musestille på 3 meter. Andre som rapporterer om det stikk motsatte, så her tror jeg det rett og slett er en del miljøvariabler som spiller inn, i tillegg til at silikonlotteriet helt klart påvirker en del.

Silikonet bråker lite du, er som oftest viftene. Om de bruker vifter der lagerene blir kjapt slitne eller bare billige vifter bråker de mye. Om du er litt handy og kan bytte disse til noen av bedre kvalitet er nok folk sine støy problemer vekk. Samt om du har det fint og rent i hus hjelper og, støv samler seg inni der. Og er vel ikke vanlig prosedyre og rengjøre disse maskinene :p

 

Kjører en del datamaskiner hjemme, og merker støyen blir høyere om jeg ikke har rengjort vifter o.l på en stund, selv om dette er Noctua vifter. Som skal være de mest stillegående.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Silikonet bråker lite du, er som oftest viftene. Om de bruker vifter der lagerene blir kjapt slitne eller bare billige vifter bråker de mye. Om du er litt handy og kan bytte disse til noen av bedre kvalitet er nok folk sine støy problemer vekk. Samt om du har det fint og rent i hus hjelper og, støv samler seg inni der. Og er vel ikke vanlig prosedyre og rengjøre disse maskinene :p

 

Kjører en del datamaskiner hjemme, og merker støyen blir høyere om jeg ikke har rengjort vifter o.l på en stund, selv om dette er Noctua vifter. Som skal være de mest stillegående.

Og hvorfor trenger vi disse viftene da? De er termisk styrt...

Lenke til kommentar

Og hvorfor trenger vi disse viftene da? De er termisk styrt...

Vifter går i en sirkel, så de må ha et lager i midten. Noe som kan bråke når det går rundt om det er dårlig kvalitet. Selvfølgelig er de termisk styrt, men det justerer bare vifte hastigheten for og holde riktig temperatur på silikonet. Med bra vifter går de lydløst ved samme fart, og kan levere ofte mer luft per RPM. 

Lenke til kommentar

Vifter går i en sirkel, så de må ha et lager i midten. Noe som kan bråke når det går rundt om det er dårlig kvalitet. Selvfølgelig er de termisk styrt, men det justerer bare vifte hastigheten for og holde riktig temperatur på silikonet. Med bra vifter går de lydløst ved samme fart, og kan levere ofte mer luft per RPM.

Jeg er ikke uenig i at vifter er en kilde til støy, og leveres i forskjellig kvalitet. Det er jo åpenbart. Poenget er at ytelsen til brikka den kjøler er rotårsaken til at man trenger vifta til å begynne med.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig i at vifter er en kilde til støy, og leveres i forskjellig kvalitet. Det er jo åpenbart. Poenget er at ytelsen til brikka den kjøler er rotårsaken til at man trenger vifta til å begynne med.

Fleste enheter kommer med en spesifikk TDP, altså en en max watt de kan bruke. Hver enkel enhet har en spesifikk TDP, om du har dårlig silikon er den fortsatt innenfor parameterne og vil bare bruke mer watt for samme ytelse som bra silikon. Så viftene må kjøre litt hardere. Men max ytelse er fortsatt same mengde strøm som går inn, og strøm = varme i dette tilfelle. Men dog fortsatt løst av og sette inn non bedre vifter :p

 

Har aldri vært borti silikon som lager lyd, bortsett fra kapasitatorer. Men den støyen er så si ikke eksisterende i forhold til romstøy og viftestøy. Hvertfall på skala vi har i hjemme, industrielle saker kan lage noe støy pga størrelsen.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...