Gå til innhold

Spotify har fått 40 prosent flere abonnenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men vil jeg høre forskjell på 192 kb youtube kvalitet og 320 kb fra spotify lurer jeg på..

På en blindtest hører du neppe forskjell på 128 og 320. Du kan ta testen selv:

http://www.noiseaddicts.com/2009/03/mp3-sound-quality-test-128-320/

 

Optimale forhold for 128 selvfølgelig, mtp musikk.

Men over tid vil du merke forskjell.

Men det er kanskje større forskjell på kabel og bluetooth enn på 192 og 320

 

En test til, 320, 128 og wav (ukomprimert)

https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality?t=1541500212646

Endret av Karamell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På en blindtest hører du neppe forskjell på 128 og 320. Du kan ta testen selv:

http://www.noiseaddicts.com/2009/03/mp3-sound-quality-test-128-320/

 

Optimale forhold for 128 selvfølgelig, mtp musikk.

Men over tid vil du merke forskjell.

Men det er kanskje større forskjell på kabel og bluetooth enn på 192 og 320

Ganske umulig og høre forskjell ja, takker for innspill :) 

Lenke til kommentar

Hvis Microsoft ikke får forhåndsinstallere Edge uten å informere om alternativene, og Google ikke får installere Google-software på Android-telefonene - hvordan kan da Apple få ha en så konkurransevridende tjeneste forhåndsinstallert på Iphone uten at noen i EU rykker på nesen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Men vil jeg høre forskjell på 192 kb youtube kvalitet og 320 kb fra spotify lurer jeg på..

Det er ingen som greier å høre forskjell på de. Og de som påstår at de gjør det, innbiller seg ting.

Det kommer an på flere ting, selvsagt lytterens ører men også utstyret som blir brukt. Om du lytter til slike tester på en typisk bærbar med innebygget høyttaler(e) vil du nok ikke høre forskjell.

 

Har du et par gode headset og en brukbar dac gjerne også en forsterker til headset så vil du oppleve av ganske mange klarer å treffe relativt greit på feks 128 og 320 kbit.

 

For streaming er det jo kanskje ikke særlig kritisk dette med lyden, mange bruker BT headset, eller whatever som kom med mobilen og har sånn sett ikke særlig høye krav til lyd heller.

 

Men for de som ripper musikk eller kjøper musikken så vil det være en udiskutabel fordel å ha musikken i et åpent format som også er lossless for å være sikker på at musikken også har de beste kårene i årene fremover.

Lenke til kommentar

AOCZLC2l.png

 

Jeg jobbet 11 år i lydbransjen, så jeg er nok ikke average joe, tok feil en gang og valgte 320kbps versjonen ;)

Jeg tror folk flest ikke hører forskjell, og for å være ærlig så måtte jeg lytte veldig nøye etter et par "tells" for å skille de fra hverandre. Jeg bruker til vanlig Spotify premium og er fornøyd med det :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ja bruker også sportify premium, synes prisen blir for høy for lossless. Det er som du sier, dynamikken eller fraværet av dynamikk må en gjerne lytte til aktivt for å avsløre forskjellen. Nyansen kan være subtile og er sjeldent kritisk. Og det er vel ikke akkurat den måten folk flest hygger seg med musikk. Om jeg hadde hatt et kostbart anlegg og levd livet i en enebolig slik at en kunne kjørt massiv bass og mellomtone uansett når tid på døgnet en spiller musikk så ville jeg kanskje vurdert Tidal. 

 

Musikk er aller best live om lyden er god. Full dynamikk og musikken både høres og føles. For meg som hobby-musiker så er det også noe med gleden av å høre musikk "ufiltert og umikset". Lyden i studio er jo aldri live lyd. I studio kommer jo musikerne litt i bakgrunn for produsent og teknikere som har sine ideer og sine meninger om hva som blir en bra miks. 

Lenke til kommentar

Med dagens "musikk",som gjerne består av intetsigende EDM ræl, laget av en nerd med vocoder,

avspilt gjennom lydplanker eller trådløse mono høyttalere,

mens lyden  fra TV og radio står på samtidig med at man sitter med nesa nedi Facebook,

spiller jo kodingen mindre rolle.  :-)

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvis Microsoft ikke får forhåndsinstallere Edge uten å informere om alternativene, og Google ikke får installere Google-software på Android-telefonene - hvordan kan da Apple få ha en så konkurransevridende tjeneste forhåndsinstallert på Iphone uten at noen i EU rykker på nesen?

 

 

Antakeligvis fordi Apple ikke er i noen monopolsituasjon slik som Microsoft og Google er på operativsystem for PC- og mobil hhv.

Lenke til kommentar

Hvis Microsoft ikke får forhåndsinstallere Edge uten å informere om alternativene, og Google ikke får installere Google-software på Android-telefonene - hvordan kan da Apple få ha en så konkurransevridende tjeneste forhåndsinstallert på Iphone uten at noen i EU rykker på nesen?

 

For at Apple-brukere er såpass smarte at vet om alternativene uten å ha blitt fortalt de. Og for at Apple sin programvare ofte er så dårlig at folk leter etter alternativer uansett. Og for at ... Jeg kan fortsette hele natten.

Lenke til kommentar

 

Hvis Microsoft ikke får forhåndsinstallere Edge uten å informere om alternativene, og Google ikke får installere Google-software på Android-telefonene - hvordan kan da Apple få ha en så konkurransevridende tjeneste forhåndsinstallert på Iphone uten at noen i EU rykker på nesen?

 

 

Antakeligvis fordi Apple ikke er i noen monopolsituasjon slik som Microsoft og Google er på operativsystem for PC- og mobil hhv.

Er det NOEN som er i en monopolsituasjon med tanke på operativsystemer så er det jo akkurat Apple. Prøvd å installere noe annet enn iOS på en iPhone eller iPad?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er det NOEN som er i en monopolsituasjon med tanke på operativsystemer så er det jo akkurat Apple. Prøvd å installere noe annet enn iOS på en iPhone eller iPad?

 

 

Markedsmonopol, det er noe annet. Hadde Iphone hatt 90% av markedet for mobiltelefoner hadde det vært annerledes, men de har en ubetydelig andel i forhold til den eneste andre aktøren, Android. Samme på Mac fronten.

Lenke til kommentar

På en blindtest hører du neppe forskjell på 128 og 320.

 

Den første testen var veldig tydelig og ble dermed litt i enkleste laget synes jeg. Det skal nok mye til for at noen velger feil der.

 

Men på den andre testen du postet der valgte jeg; bortsett fra én låt (låt nr. 2, Mozart) 320kbps mp3 som "best" og dermed valgte jeg jo feil. På låt nr. 2 så valgte jeg dog rett.

 

Så forskjellen mellom ukomprimert wav og 320kbps mp3 hører jeg tydeligvis ikke forskjell på; eller så har jeg en forkjærlighet til 320kbps mp3. Men forskjellen mellom 128kpbs mp3 og 320kbps mp3 er- og blir for stor for meg.

 

Når det er skrevet. Hadde jeg hørt låtene "hver for seg". Eksempelvis med fem minutter mellom hver gang. Så hadde jeg nesten garantert tatt feil og det hadde blitt ren gjetting. Nå er jo fordelen med å kunne bytte spor "underveis" der, og den hjelper stort.

Lenke til kommentar

 

Er det NOEN som er i en monopolsituasjon med tanke på operativsystemer så er det jo akkurat Apple. Prøvd å installere noe annet enn iOS på en iPhone eller iPad?

 

 

Markedsmonopol, det er noe annet. Hadde Iphone hatt 90% av markedet for mobiltelefoner hadde det vært annerledes, men de har en ubetydelig andel i forhold til den eneste andre aktøren, Android. Samme på Mac fronten.

Apple har jo absolutt et monopol på enheter som bruker MacOS / iOS. Akkurat som at Microsoft hadde (har) et monopol på enheter som bruker Windows / Windows Phone. Så jeg klarer ikke å se forskjellen. En monopolsituasjon er og blir en monopolsituasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Apple har jo absolutt et monopol på enheter som bruker MacOS / iOS. Akkurat som at Microsoft hadde (har) et monopol på enheter som bruker Windows / Windows Phone. Så jeg klarer ikke å se forskjellen. En monopolsituasjon er og blir en monopolsituasjon.

Nei det er ikke det samme. Enhver produsent har jo selvsagt 100% monopol på sine egne leveranser. Iphone er jo ikke et eget marked? Er jo ikke som om du kan velge noe annet enn Android på en android telefon heller? Hvis over 50% av verdens mobiltelefoner som var solgt var Iphones så er saken en annen, men det er jo ikke tilfellet (med iphone som et eksempel her)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

 

Apple har jo absolutt et monopol på enheter som bruker MacOS / iOS. Akkurat som at Microsoft hadde (har) et monopol på enheter som bruker Windows / Windows Phone. Så jeg klarer ikke å se forskjellen. En monopolsituasjon er og blir en monopolsituasjon.

Nei det er ikke det samme. Enhver produsent har jo selvsagt 100% monopol på sine egne leveranser. Iphone er jo ikke et eget marked? Er jo ikke som om du kan velge noe annet enn Android på en android telefon heller? Hvis over 50% av verdens mobiltelefoner som var solgt var Iphones så er saken en annen, men det er jo ikke tilfellet (med iphone som et eksempel her)

Jo jeg synes helt klart at iPhone er et annet marked enn Android. På grunn av det det- mest på grunn av akkurat operativsystemet- er to helt forskjellige plattformer å jobbe ut fra. Så lenge ikke programvaren automatisk er krysskompatibel må vi også skille på plattformene. Uanset hvordan du velger å ordlegge det så er Apples monopol på ios-enheter akkurat det. Ett monopol. På samme måte som at Microsoft sitt monopol på Windows er ... ja. Ett monopol. Så kan du bruke hvilke begreper du selv synes passer.

 

Eller så må du forklare meg hvorfor Microsoft må tilby alternativer til nettleseren sin- eller informasjon om hvor dette kan finnes, når ikke Apple må gjør det samme. Vi kan fint kjøre Windows på en Mac- og like enkelt i dag kjøre MacOS på en "windows-PC". Monopolsituasjonen går derfor feilaktig bare i Apple sin favør. Men det er like fordømt en monopolsituasjon.

 

Og. Det er ikke opp til deg eller din forståelse av ordet hvordan man skal definere et monopol. Det er allerede godt definert i hele verden. Enten så er det- eller så er det ikke en monopolistisk situasjon. EOD.

Lenke til kommentar

Jo jeg synes helt klart at iPhone er et annet marked enn Android. På grunn av det det- mest på grunn av akkurat operativsystemet- er to helt forskjellige plattformer å jobbe ut fra. Så lenge ikke programvaren automatisk er krysskompatibel må vi også skille på plattformene. Uanset hvordan du velger å ordlegge det så er Apples monopol på ios-enheter akkurat det. Ett monopol. På samme måte som at Microsoft sitt monopol på Windows er ... ja. Ett monopol. Så kan du bruke hvilke begreper du selv synes passer.

 

Eller så må du forklare meg hvorfor Microsoft må tilby alternativer til nettleseren sin- eller informasjon om hvor dette kan finnes, når ikke Apple må gjør det samme. Vi kan fint kjøre Windows på en Mac- og like enkelt i dag kjøre MacOS på en "windows-PC". Monopolsituasjonen går derfor feilaktig bare i Apple sin favør. Men det er like fordømt en monopolsituasjon.

 

Og. Det er ikke opp til deg eller din forståelse av ordet hvordan man skal definere et monopol. Det er allerede godt definert i hele verden. Enten så er det- eller så er det ikke en monopolistisk situasjon. EOD.

Nei nettopp. Og han har ikke snakket om hvordan han synes ting er, men hvordan det faktisk tolkes av eu osv. Du derimot forteller oss hva du synes....
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...