Gå til innhold

[Løst] Er det nødvendig å ha med referanser i en cv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man skal og ta hensyn til referansene man oppgir. Å opplyse om alle referansene i første søknad som sendes inn anser jeg som en uting da flere arbeidsgivere begynner å ringe opp referansene FØR man har truffet kandidaten og gjort seg opp noen egne meninger. Referansesjekken blir da svært overflatisk og bortkastet tid. Sender man flere søknader så blir referansene da misbrukt mener jeg.

 

Ikke oppgi referanser før etter at du har vært på intervju. Men det er og da viktig at du har noen referanser å oppgi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På min egen CV har jeg et punkt som heter "Referanser: På forespørsel". 

Det kommer primært av to ting;

  1. Jeg kan velge hvem jeg vil oppgi som referanser
  2. Jeg kan avklare med de jeg har lyst å bruke som referanse at de faktisk vil stille som referanse til meg. 
  3. (som 'nomore' også skriver; unngå at referansesjekk blir gjort før man faktisk møtes til intervju)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et par sier å bare vente med referanser inntil intervjuet, men greia er at jeg er ganske så sikker på at at ingen av lærerne mine likte meg noe veldig spesielt så der er jeg ganske så blank...

 

Uansett så skal jeg bare søke etter en julehjelp stilling for 16 åringer, tror dere de kommer til å sjekke referanser selv for en så "lett" jobb

Lenke til kommentar

Et par sier å bare vente med referanser inntil intervjuet, men greia er at jeg er ganske så sikker på at at ingen av lærerne mine likte meg noe veldig spesielt så der er jeg ganske så blank...

 

Uansett så skal jeg bare søke etter en julehjelp stilling for 16 åringer, tror dere de kommer til å sjekke referanser selv for en så "lett" jobb

Har du en hobby, eventuelt instruktører som kan gå god for deg? Uansett tenker jeg at førsteinntrykket du gjør er viktigere, mtp på alder er det ikke spesielt mye erfaring og referanser å gå på.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan andre gjør det, men hos oss ville referanse blitt sjekket om en 16-åring så bare skulle arbeide en eneste dag, og ville da faktisk være et av de mest avgjørende punkt. Poeng: Dersom en 16-åring ingenting positivt har bidratt til i skolen, ingenting positivt bidratt til i lag/foreningsarbeid, ingenting positivt bidratt til mht hjelp av naboer etc - ja da er det også svært sannsynlig vedkommende ingenting positivt har å bidra med hos oss - helt likegyldig hva vitnemålet sier.  

 

Av nokså åpenbare grunner har man ingen referanse fra tidligere stilling å oppgi når man søker sin første stilling, men en referanse har man dersom man har bidratt til noe positivt - og den bruker man. 

Lenke til kommentar

Tror jeg setter meg på å droppe ut referanser for denne omgangen fordi jeg er ganske så sikker skolen min ikke liker meg og ingen av trenerne mine husker meg :) uansett så får jeg håpe at de jeg søker til ikke er fullt så strenge, men skal huske på det du sa til neste gang og prøve å skape et så posivt bilde av meg som mulig på forhåpventligvis min første jobb for å bruke den som referanser  :wee:

Lenke til kommentar

haaha føler det samme @PgUp

takk for all hjelpen alle sammen, setter den på løst nå cuz jeg sendte nettop inn >-<

 

edit: nå begynner en del av meg å overtenke om det var så lurt å sende så sent, men jaja er ikke noe jeg kan gjøre nå hahaha

Endret av ClIcK-Maji
Lenke til kommentar

haaha føler det samme @PgUp

takk for all hjelpen alle sammen, setter den på løst nå cuz jeg sendte nettop inn >-<

 

edit: nå begynner en del av meg å overtenke om det var så lurt å sende så sent, men jaja er ikke noe jeg kan gjøre nå hahaha

Har ingenting å si, ingen vits å overtenke :) 

Lenke til kommentar

Klokka 21 er ikkje seint i det heile tatt. Det er heilt normalt at folk har aktivitetar og familie som krever sitt, og at det fyrst er om kvelden ein får tid til å sette seg ned åleine foran PC'en for å gjere slikt arbeid.

 

 

Eg støttar meg til fleirtalet her på at ein normalt ikkje bør oppgi referansane i sjølve søknaden. Unntaket må være for å "name droppe" dersom du har ein referanse som arbeidsgiver også kjenner til.

Det å skrive at ein oppgir referansar ved forespørsel har blitt standarden.

 

Det er fleire grunnar til å ikkje være for tidleg ute med å oppgi referansar, men den viktigaste er å kunne få tid til å velge dei rette referansane i prioritert rekkefølgje basert på kva arbeidsgiver har spurt om i intervjuet. Det er få arbeidsgivere som ringer meir enn tre referansar, og ein begynder alltid på toppen. Det er derfor av stor betydning at du som arbeidssøker kan justere rekkefølgja.

Ein anna viktig grunn til å ikkje oppgi referansane for tidleg er at du vil at referansepersonane skal være godt forberedt.

Det er mykje lettare å snakke med din eigen referanse for å fortelle at du har fått beskjed om å oppgi referanse og at den potensielle arbeidsgiveren ringer i morgen, enn å skulle orientere referansen om at du no søker på mange forskjellige jobber, og at dersom du er heldig og blir plukka ut til intervju så kan referansen bli ringt opp om nokre veker. Om nokon veker er mykje gløymt, og du kan risikere at referansen din framstår som usikker, noke som arbeidsgiver vil tolke som at referansen er usikker på deg medan realiteten er at referansen er usikker på kven av arbeidsgiverane det er som ringer.

 

For arbeidssøkarar som alt har jobb så vil det ofte være eit viktig poeng å ikkje informere den noværande arbeidsgiveren om at vedkommande ser seg rundt etter ein ny jobb. Det er derfor vanlig å ikkje oppgi sin sjef som referanse før ein har fått forsikringar om at ein blir seriøst vurdert til stillinga.

 

 

PS.

Reint praktisk til deg TS.

Når du får intervjuet så er det berre å presisere at du berre er 16 år, og at dette er fyrste jobben og at du derfor ikkje har relevante referansar å dra fram.

Dei fleste arbeidsgivere vil ha forståelse for dette.

 

Dersom du likevel må legge fram referansar så blir det å sjå på alle som kjenner deg på eit "profesjonelt" nivå og som kan seie litt om korleis du er å samarbeide med, kor punktlig du er, osv. Lærarar, fotballtrenerar, husverter, konformantlæraren, osv vil alle kunne være aktuelle referansar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...