Gå til innhold

Erfaring med marton eiendomsmegling?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke vært borti dem, men de fungerer sikkert helt greit. Å selge boliger er ikke direkte rakett-forskning, og krever ganske lite med kunnskaper. Ideelt sett kjøper folk boligen fordi de har lyst på den, ikke fordi megleren var sååååå kjekk. 

 

Folk og hus er rare greier. På den ene siden er en huseier både elektriker, murer, snekker, rørlegger og taktekker i tillegg til anleggsgartner, maler og sofagris. På den andre siden har man ikke kunnskaper nok til å finne noen dokumenter hos statens kartverk og i kommunens arkiver og legge ut en annonse på finn.no... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dei tilbyr nok omtrent same tenestene som juristar som bistår i private bustadssalg, prisen ser også ut til å være på samme nivå.

Ein ordinær eigedomsmeklar skal fort ha 100 000 pluss takst og foto, samt krav om å ha einerett til å stå for salet det neste halve året.

 

 

Kva som er lurt å gjere vil variere. Den store fordelen med å bruke meklar er at meklaren har god oversikt over markedet, og vil lettare kunne sette potensielle kjøparar opp mot kvarandre slik at ein får budkrig og dermed betre pris.

Ein meklar vil også være fornuftig dersom du har ein bolig som er mest aktuell for ei lita gruppe kjøparar.

 

Andre boligar kan du nok like gjerne selge sjølv dersom du får litt hjelp til det juridiske.

Det einaste du må tenke på er at det krev ein del arbeid å gjere jobben sjølv, og du må være forberedt på å være tilgjengeleg mesteparten av døgnet.

Eg vil derfor påstå at privatsalg ikkje er å anbefale for dei som har ein lite fleksibel jobb, men har du ein jobb der du stort sett kan ta telefonen med ein gong den ringer, og er forberedt på å gjere jobben, så kan du godt spare deg meklarhonoraret.

 

 

Det kan være verdt å vurdere å prøve å selge privat fyrst, blant anna for å vurdere interessen, og heller etterpå leige inn profesjonelle dersom det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Dei tilbyr nok omtrent same tenestene som juristar som bistår i private bustadssalg, prisen ser også ut til å være på samme nivå.

Ein ordinær eigedomsmeklar skal fort ha 100 000 pluss takst og foto, samt krav om å ha einerett til å stå for salet det neste halve året.

Kva som er lurt å gjere vil variere. Den store fordelen med å bruke meklar er at meklaren har god oversikt over markedet, og vil lettare kunne sette potensielle kjøparar opp mot kvarandre slik at ein får budkrig og dermed betre pris.

Ein meklar vil også være fornuftig dersom du har ein bolig som er mest aktuell for ei lita gruppe kjøparar.

Andre boligar kan du nok like gjerne selge sjølv dersom du får litt hjelp til det juridiske.

Det einaste du må tenke på er at det krev ein del arbeid å gjere jobben sjølv, og du må være forberedt på å være tilgjengeleg mesteparten av døgnet.

Eg vil derfor påstå at privatsalg ikkje er å anbefale for dei som har ein lite fleksibel jobb, men har du ein jobb der du stort sett kan ta telefonen med ein gong den ringer, og er forberedt på å gjere jobben, så kan du godt spare deg meklarhonoraret.

Det kan være verdt å vurdere å prøve å selge privat fyrst, blant anna for å vurdere interessen, og heller etterpå leige inn profesjonelle dersom det er nødvendig.

De er vel meglere bare at de har ikke visning?

 

Inkludert i fastprisen vår på 25 000 kr er:

- Innhenting av offentlige dokumenter.

- Digitalt prospekt.

- Markedsføring på Finn.no, Facebook og vår hjemmeside.

- Oppfølging av mulige kjøpere.

- Gjennomføring av budrunde.

- Kontrakt

- Oppgjør

 

Det vil si at det eneste du er nødt til å gjøre selv er å holde visningen.

 

Det som kommer utenom vår fastpris er:

- Profesjonell fotograf - 2 500kr

- Gebyr til forretningsfører (borettslag/sameie)

- Boligselgerforsikring (om man ønsker å tegne denne, trekkes ifb. oppgjøret). Se sist i denne mailen for mer informasjon.

- Tilstandsrapport/Takst som faktureres direkte fra takstmann

De skriver også at:

Vi har en fornøyd-garanti, den går ut på at du kan trekke deg når som helst og ta med deg både bilder og kommunal info til en annen megler om det er ønskelig. Du betaler da kun kr. 10 000 som dekker kostnadene våre så langt, samt kostnader til kommunal info og fotograf.

Lenke til kommentar

Problemet med Marton er vel at de har "kontortid". Dvs kjøper får ikke tak i megler ifb salg utenom 9-17 sist jeg sjekket. Dette kan skape uro. De er heller ikke flink til å sjekke opp i data / nærmiljø om ting som kan påvirke dine valg og tanker rundt en eiendom.

 

Har hørt både positive ting og negative ting om Marton. Det store valget ditt er om du ønsker å ta på deg jobbingen for salget eller om du ønsker at noen ordner alt for deg.

Lenke til kommentar

Heller litt mot Himla eiendomsmegling. Det er en under avdeling av Fana sparebank eiendomsmegler. Der er det fastpris på 30.000 kroner, og det eneste som kommer utenom er takst og eventuelt selger forsikring. De holder også visning og tar seg av budrunden. Fant ut at det er like billig eller billigere enn Propr, og da slipper man å gjøre så mye selv. De har også finansiering, egne fotografer mm. og samarbeider med Fana sparebank siden det er moder selskapet deres. Himla eiendomsmegling er inspirasjonen deres til å starte med billig megler, men i motsetning til Himla har de en solid og stor bank i ryggen og holder alle visninger selv.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Jeg var på visning tidligere i høst på en leilighet jeg vurderte. Maraton var eiendomsmegler. Fikk ikke noe prospekt, men en bunke med papirark. Der og da tenkte jeg at dette var et jalla opplegg. Når du selger leilighet til nesten fem milloner har du vel råd til å printe opp noen prospekter.

 

Personlig kjøper jeg med hodet og for å gjøre en god deal, så jeg ser forbi slike ting og kjenner selvfølgelig prospekter ut og inn lenge før visningen uansett. Men de fleste kjøper med hjertet og ikke hjernen, og da kan små ting få betydning. Du trenger bare to som forelsker seg i objektet for å få en skikkelig budkrig, og leiligheter i 4-5 millionersklassen går fort 500 0000 - 1 000 000 over prisantydning i Oslo i slike tilfeller.

 

Med tanke på at du kanskje skal holde visning selv; jeg vet ikke hvordan du ser ut eller om du har karisma, men du bør  for at mennesket som holder visningen ser bra ut.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

I dagens marked er man ikke garantert en ellevill budrunde og gigantbeløp over takst. Boligprisene krabber faktisk nedover, og markedet er stappfullt av salgsobjekter. Meglerforetakene melder om salgsrekorder i antall solgte boenheter. Så å tro at en megler jobber 13 sekunder mer for å oppnå en høyere salgspris er bare innbilling. Salg er salg, da får de provisjonen sin. 

 

Men det bør lages et prospekt, å dele ut løse ark er litt ufint. 

Lenke til kommentar

Eiendomsmeglere går en tøff tid i møte, snart må de tjene normale lønninger som resten.. 

 

For meg er det helt uaktuelt å selge med "normal" megler lengre, ikke før de roer de enorme marginene sine. For min del har jeg sett på propr og marton, skal ikke selge helt enda men blir nok en av de når den tid kommer. 

Lenke til kommentar

Eller Gjensidige Bolighandel?

 

Er ikke det her jeg bor ennå.

 

 

​Jeg har snakket med ulike meglere, og de fleste meglerne mener at det er unødvendig med avis annonser. Det er finn, facebook og websiden deres som gjelder i den bolig kjøper gruppen jeg er en del av. Vi bor i en typisk bolig hvor unge etablerere ofte kjøper ette å ha vokst ut av leiligheten de hadde før.

 

Eneste forskjellen uten om prisen på billig meglerne er  at Marton eiendomsmegling ikke har vanlig prospekt, og at du må holde visning selv. På Himla er det bare prospektet som er enklere, visning er inkludert. Ellers er alt som hos de langt dyrere meglerne. I samme nabolag er det nå 3 boliger ute for salg. De er representert av Sparebanken vest, DNB og Krogsveen. Samtlige boliger har lagt ute en god stund og er ikke solgt. Naboen som bruker Krogsveen hadde fått et bud på 300 tusen under takst. For meg virker det ikke som om det er meglerne som er problemet alltid, men timing og pris. Hjelper ikke med en dyr megler hvis ikke noen kommer på visning. Jeg har sett både Marton og Himla skilt i nærområdet nå i høst, og jeg kan ikke finne de boligene til salgs på finn lengre, så jeg håper det er et godt tegn. 

 

 

Med tanke på at du kanskje skal holde visning selv; jeg vet ikke hvordan du ser ut eller om du har karisma, men du bør  for at mennesket som holder visningen ser bra ut.

Velger jeg Himla holder de visning for meg. Jeg vet ikke om utseende på megler/selger har noe å si for salget, men min eventuelle megler - hvis jeg går for Himla, ser skikkelig bra ut.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Naboen som bruker Krogsveen hadde fått et bud på 300 tusen under takst. For meg virker det ikke som om det er meglerne som er problemet alltid, men timing og pris. Hjelper ikke med en dyr megler hvis ikke noen kommer på visning. Jeg har sett både Marton og Himla skilt i nærområdet nå i høst, og jeg kan ikke finne de boligene til salgs på finn lengre, så jeg håper det er et godt tegn.

Problemet er at megleren har ekstremt liten interesse av å gjøre noe særlig ekstra for å selge akkurat din bolig. Med mindre du har en veldig dyr bolig utgjør det svært lite av hans bonus om du får solgt for 50 000,- mer. Tvert i mot; megleren har et incentiv om å selge uansett pris. En megler vil ikke gå den ekstra mila, han/hun vil tjene mye mer på kjapp omløpshastighet enn å selge for høyest mulig pris. Det faktisk bevist i forskning også. Jeg har ikke noe lenke per nå, men det er bevist at meglerne holder sine egne boliger ute på markedet lenger og får bedre pris for dem enn boliger de selger for andre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at megleren har ekstremt liten interesse av å gjøre noe særlig ekstra for å selge akkurat din bolig. Med mindre du har en veldig dyr bolig utgjør det svært lite av hans bonus om du får solgt for 50 000,- mer. Tvert i mot; megleren har et incentiv om å selge uansett pris. En megler vil ikke gå den ekstra mila, han/hun vil tjene mye mer på kjapp omløpshastighet enn å selge for høyest mulig pris. Det faktisk bevist i forskning også. Jeg har ikke noe lenke per nå, men det er bevist at meglerne holder sine egne boliger ute på markedet lenger og får bedre pris for dem enn boliger de selger for andre.

 

 

Da spiller det vel ikke så stor rolle om man bruker en billig eller dyr megler så lenge man bruker fastpris? Jg har inntrykk av at de fleste velger fastpris uavhengig om det er det er en rimelig eller dyr megler. Selv om megler kanskje blir mer motivert til å selge av å få prosenter av salgs summen, er man avhengig av å selge innen rimelig tid for å få flere kunder. Hvis man blir sittende med de samme boligene har man ikke i like stor grad mulighet til å ta på seg nye oppdrag. Konseptet til de rimelige meglerne er at man tjener mer på å ha høyere omsetning. Misfornøyde kunder gir lavere tillit og lavere omsetning. 

 

Her er et eksempel på hvordan prospektet ser ut hos en Billig megler (Himla). Det er en enkel a4 side med litt fakta og henvisning til nettet. Noen vil kanskje mener at det er lite proft, men folk leser stort sett alt på nettet i dag. Man kan helt sikkert hvis man betaler ekstra få trykket opp normale prospekter også. 

post-38974-0-55154400-1541508532_thumb.jpg

post-38974-0-39121800-1541508541_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Velger jeg Himla holder de visning for meg. Jeg vet ikke om utseende på megler/selger har noe å si for salget, men min eventuelle megler - hvis jeg går for Himla, ser skikkelig bra ut.

Bare det at vi automatisk stoler mer på pene mennesker enn på mindre pene mennesker. Et vellykket salg for din del innebærer selvfølgelig at svært mange brikker er på riktig sted til riktig tid, og dette er bare én av disse brikkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...