Gå til innhold

Erfaring med marton eiendomsmegling?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange meklarar har nok ei i overkant optimistisk holdning til betalingsvljen til eventuelle kjøparar.

Betalingsviljen er ikkje det same som verdien, sjølv om det er ganske likt.

 

Det viktigaste for din del som eigar er å legge deg på ei prisantydning som du meiner er rett basert på kor stor risiko du er villig til eller kan ta på deg.

Prisantydninga du legg ut må være på i ein slik størrelseorden at du kan akseptere å faktisk selge til den prisen. I utgangspunktet er det ulovleg lokkepris dersom du legg ut ei prisantydning, får eit bud på den prisen og då nekter å godta budet.

Samtidig vil du nok ikkje legge deg på ei så høg prisantydning at du utelukker ein del potensielle kjøparar som ikkje har råd til å betale prisantydninga.

 

Her må du (gjerne i samråd med meklaren) bestemme deg for om du skal ha ein strategi på å selge raskt og billig for å på den måten sleppe å betale på bustaden lenger enn nødvendig, eller om du skal ta deg tid til å betale nokre månedar ekstra med bustadlån i påvente av den perfekte kjøparen som er villig til å betale meir.

Kva som lønner seg varierer alt etter kva bustad du skal selge, når du selg den, og kva du har råd til.

Lenke til kommentar

Vi har ikke hastverk med å selge annet at vi har lyst til å selge kjapt. Økonomisk klarer vi oss en god stund med to boliger. Er likevel forundret over at verdi vurderingen er så forskjellig. 200.000 kroner en litt penger på et vanlig hus. Hvis megleren som gir høyest verdi på huset klarer å få de ekstra pengene inn forsvarer det å velge dyr megler framfor en billig megler som er 50.000 billigere. Nå har jeg riktig nok ikke fått noe verdi vurdering fra den billige meglere, bare fra dyrere større meglere. Marton og Himla opererer slik at de ikke kommer hjem å gir verdi på bolig før man er nesten sikker på at man skal velge de. Det for å unngå mange bomturer til folk som bare vil ha verdivurdering for å refinansiere osv. 

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Vi har bestemt oss for å gå på for Dnb, som ikke var det billigste alternativet. Grunnen er som en del har påpekt er at de rimelige meglerne ikke gjør så mye ekstra utenfor kontortiden. Jeg forsøkte for eksempel å få tak i megler for å spørre om litt flere ting i forhold til salget,  og det var ikke mulig å få tak i megler utenfor kontortid. Når vi kjøpe oss ny bolig gjennom Dnb svarte megler sent på kvelden og ordnet visning for oss. Det var kanskje grunne til at vi endte opp med akkurat den boligen vi har kjøpt. Hadde det vært marton eller himla hadde jeg ikke fått tak i megler på kvelden, og da hadde jeg ikke kjapt kunne ta avgjørelse slik som nå når valget sto mellom to boliger. Selger har også nesten like lang erfaring med boligsalg som jeg er gammel, og har mange meritter. Han mener også at han klarer å få mer for boligen enn de billige meglerne, så kanskje det går opp i opp i forhold til det ekstra vi betaler. Viktigste for oss er å få solgt innen rimelig tid til en grei pris. Kan han få noen ekstra kroner for boligen er det også et stort pluss. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...