Gå til innhold

Ja eller nei til sommertid? Svaret betyr lite for kraftindustrien, men kan skape rot for industrien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Mange land innførte sommertid under første verdenskrig for å spare energi. På engelsk heter det derfor «daylight saving time». Energisparing var også hovedargumentet da EU innførte dette som en følge av oljekrisen i 1973"

 

Og jeg - naive menneske - som i alle år har trodd at vi har forskjøvet døgnet for at menneskene skulle få en time xtra dagslys når de kom hjem fra jobb....Altså for økt trivsel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og jeg - naive menneske - som i alle år har trodd at vi har forskjøvet døgnet for at menneskene skulle få en time xtra dagslys når de kom hjem fra jobb....Altså for økt trivsel.

 

Siden lengden på dagen endrer seg kontinuerlig så er det jo bare en brøkdel av vinteren at solen går ned akkurat en time etter du kommer hjem.

 

Alt dette med jobb og lys er bare vane. Klokker og faste rutiner er unaturlige og vi kan egentlig endre dette akkurat som vi vil uten at vi vil komme fram til noen perfekt løsning. Mer vinduer på arbeidsplassene slik at man får sollys i løpet av arbeidsdagen er jo en annen løsning på trivsel-problemet. Samtidig, for de som bor langt nord så har det null og niks å si uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt dette med jobb og lys er bare vane.

 

I teorien ja, men i realiteten må de fleste desverre forholde seg til de timene og intervallene arbeidsgiver krever at man er på jobb. En del har muligheten til å fritt velge når de jobber, men den store majoriteten har begrenset mulighet til å bestemme det selv. 

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden lengden på dagen endrer seg kontinuerlig så er det jo bare en brøkdel av vinteren at solen går ned akkurat en time etter du kommer hjem.

Når går du fra jobb? Det er halvmørkt når jeg går til jobb og mørkt når jeg går hjem i flere måneder. Og jeg har stort sett normalarbeidsdager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I teorien ja, men i realiteten må de fleste desverre forholde seg til de timene og intervallene arbeidsgiver krever at man er på jobb. En del har muligheten til å fritt velge når de jobber, men den store majoriteten har begrenset mulighet til å bestemme det selv.

Ja absolutt, jeg mente at det ikke er noe naturlig eller noe helt riktig svar, det handler bare om hva man blir vant til. Vi kunne fint endret samfunnet slik at arbeidsdagen begynte kl 11. Det virker bare rart fordi man er vant til noe annet. Vi hadde også vent oss til at alle på kloden brukte samme tidssone.

 

Når går du fra jobb? Det er halvmørkt når jeg går til jobb og mørkt når jeg går hjem i flere måneder. Og jeg har stort sett normalarbeidsdager.

Tidspunktet for solned-/oppgangen varierer jo. https://www.timeanddate.no/astronomi/sol/norge/oslo?maaned=11&year=2018 Over en time forskjell i soloppgang mellom 1. og 30. november.

 

Det jeg mente er at det er ikke noen løsning på klokkestillingen, gitt at vi bare endrer klokken en gang i halvåret, som vil garantere en time sol etter et bestemt klokkeslett på ettermiddagen. I Oslo går solen ned kl 16:21 1. november og 15:21 30. november, men du har rett i at begge dager er det mørkt 17:30.

Endret av Ola Leier
Lenke til kommentar

Siden lengden på dagen endrer seg kontinuerlig så er det jo bare en brøkdel av vinteren at solen går ned akkurat en time etter du kommer hjem.

 

Alt dette med jobb og lys er bare vane. Klokker og faste rutiner er unaturlige og vi kan egentlig endre dette akkurat som vi vil uten at vi vil komme fram til noen perfekt løsning. Mer vinduer på arbeidsplassene slik at man får sollys i løpet av arbeidsdagen er jo en annen løsning på trivsel-problemet. Samtidig, for de som bor langt nord så har det null og niks å si uansett.

 

Nå skrev han "...en time xtra dagslys når de kom hjem fra jobb", ikke at de fikk en time dagslys når de kom hjem. Så selv om lengden på døgnet endrer seg fra dag til dag (kortere og kortere 

 

Siden lengden på dagen endrer seg kontinuerlig så er det jo bare en brøkdel av vinteren at solen går ned akkurat en time etter du kommer hjem.

 

Alt dette med jobb og lys er bare vane. Klokker og faste rutiner er unaturlige og vi kan egentlig endre dette akkurat som vi vil uten at vi vil komme fram til noen perfekt løsning. Mer vinduer på arbeidsplassene slik at man får sollys i løpet av arbeidsdagen er jo en annen løsning på trivsel-problemet. Samtidig, for de som bor langt nord så har det null og niks å si uansett.

 

 Det er ingen motsetningsforhold mellom det han sier, og det at dagslyset endres i lengden fra dag til dag. Med sommerstid/vintertid vil de fremdeles være en time mer enn uten justeringen.

 

Oppvokst i Nord-Norge så er det dog liten forskjell å merke på de korteste dagene, for sola er borte uansett. Og dagslyset er kun synlig en liten tid mens man er på skole eller jobb, så på vei til skolen og på vei hjem, så vil en god del av de døgnene fremdeles gjennomføres når det mørkt ute.

 

Dess lengre nord, dess flere dager med lange netter og korte dager om vinteren. Det vinnes jo selvsagt igjen med tilsvarende lengre dager om sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja absolutt, jeg mente at det ikke er noe naturlig eller noe helt riktig svar, det handler bare om hva man blir vant til. Vi kunne fint endret samfunnet slik at arbeidsdagen begynte kl 11. Det virker bare rart fordi man er vant til noe annet. Vi hadde også vent oss til at alle på kloden brukte samme tidssone.

 

Nja - stort sett er det vel en fordel å kunne være våken og jobbe mens det er dag. Det er gjort en del undersøkelser som viser at de som jobber mye natt i snitt har dårligere helse og dør tidligere enn de som jobber 'normale' tider.

 

Samme tidssone kunne vi forsåvidt hatt slik at vi slapp tidskonverteringer, men utover det har det vel ikke stor nytte? En bør likefullt hovedsaklig være våken og jobbe mens det er dag. Om en så begynner en time eller to før eller senere er av mindre betydning (i teorien, i praksis er det ikke fullt så enkelt da man ikke bare kan knipse i hendene og få alle til å gå etter en ny timeplan), men biologisk bør vi nok generelt sove når det er natt og være våkne når det er dag.

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den "xtra timen" ..... kommer godt med høst og vår når det eksempelvis bare såvidt er dagslys lenge nok etter arbeide til å gå en rask fjelltur, eller jobbe litt i hagen. (Om sommeren spiller den liten rolle (her nord), men er viktig for mange andre).

 

Der fins en ide om å innføre to timers forskyvning (relativt til solmaksimum kl. 12:00), i favør lyse kvelder. Da kunne man fått enda litt mer sårt tiltrengt dagslys etter jobb i de periodene på året man trenger det mest.

 

Men så må jeg minne meg på at tidsforskyvningen ikke er til for økt livsglede...men for å redusere energiforbruk...

Lenke til kommentar

 

Ja absolutt, jeg mente at det ikke er noe naturlig eller noe helt riktig svar, det handler bare om hva man blir vant til. Vi kunne fint endret samfunnet slik at arbeidsdagen begynte kl 11. Det virker bare rart fordi man er vant til noe annet. Vi hadde også vent oss til at alle på kloden brukte samme tidssone.

 

Nja - stort sett er det vel en fordel å kunne være våken og jobbe mens det er dag. Det er gjort en del undersøkelser som viser at de som jobber mye natt i snitt har dårligere helse og dør tidligere enn de som jobber 'normale' tider.

 

Samme tidssone kunne vi forsåvidt hatt slik at vi slapp tidskonverteringer, men utover det har det vel ikke stor nytte? En bør likefullt hovedsaklig være våken og jobbe mens det er dag. Om en så begynner en time eller to før eller senere er av mindre betydning (i teorien, i praksis er det ikke fullt så enkelt da man ikke bare kan knipse i hendene og få alle til å gå etter en ny timeplan), men biologisk bør vi nok generelt sove når det er natt og være våkne når det er dag.

Hvordan defineres "natt" i disse søvnundersøkelsene? Ville det være natt hvis man la seg 20:00 og stod opp 04:00? (Altså 8 timer søvn sentrert omkring midnatt) . Så kunne arbeidsdagen starte ca 05:30. Og folk kunne gått fått fri allerede 13:30. Dvs 2.5 timers forskyvning. Da hadde vi fått en god del timer med dagslys til å være ute etter arbeid.

Lenke til kommentar

Nja - stort sett er det vel en fordel å kunne være våken og jobbe mens det er dag. Det er gjort en del undersøkelser som viser at de som jobber mye natt i snitt har dårligere helse og dør tidligere enn de som jobber 'normale' tider.

 

 

 

Det var ikke det jeg siktet til. "Dag" er jo definert som når solen skinner på din del av kloden, ikke av tallene på klokken. Hvis vi alle brukte GMT så hadde vi jo bare blitt vant til at morgen var et annet tall enn det det er nå, selv om vi likevel gikk på jobb kort tid etter soloppgang. Hadde krevd mer tilpasning av australienerne enn av oss da, det skal sies.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er i tidssonen foran UTC (GMT) altså UTC +1 time.

 

Det er den tiden vi skulle hatt gjennom hele året.

 

Ikke rote med tiden. Det får heller være opp til arbeidsgivere om de vil la folk begynne en time før hvis de vil ha en time lenger med lys før leggetid.

 

IKKE TULL MED KLOKKEN!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ikke rote med tiden. Det får heller være opp til arbeidsgivere om de vil la folk begynne en time før hvis de vil ha en time lenger med lys før leggetid.

For de som ikke har interaksjon med for mange hverken på jobb eller på fritiden kunne det gått greit, men for mange er det møter til 4, barnehage og/eller skole som ikke vil ta imot 1 time tidligere og heller ikke slippe dem avgårde tidligere, og man har kanskje en partner som ikke får til samme fleksibilitet.

 

Har telt opp og fant at jeg har slikt klokken grunnet endring av tidssode 28 ganger det siste året og kan ikke se at å gjøre en endring 2 ganger i året skulle være noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Mange land innførte sommertid under første verdenskrig for å spare energi. På engelsk heter det derfor «daylight saving time». Energisparing var også hovedargumentet da EU innførte dette som en følge av oljekrisen i 1973"

 

Og jeg - naive menneske - som i alle år har trodd at vi har forskjøvet døgnet for at menneskene skulle få en time xtra dagslys når de kom hjem fra jobb....Altså for økt trivsel.

Vel, spesielt her nord blir jo den timen ekstra lys på ettermiddagen på feil tid av året, når det uansett er lyst nesten hele døgnet. Når vi går tilbake til vintertid/standardtid, blir det jo en time tidligere mørkt på ettermiddagen. Sør for ekvator derimot...
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, spesielt her nord blir jo den timen ekstra lys på ettermiddagen på feil tid av året, når det uansett er lyst nesten hele døgnet. 

 

Hæh?

 

Det er langtfra 'lyst hele døgnet' den tiden "sommertiden" pågår. Midt på sommeren er det lyst hele døgnet, men den tiden vi har sommertid er langt mer enn juni og juli.

 

Enhver golfspiller her i landet vet at skillet mellom sommertid er meget viktig. For de fleste er det skillet for når man har tid til en runde etter jobb og når man ikke har det.

 

Og nei, det gjelder ikke kun golf, men svært mange andre aktiviteter som krever dagslys også.

 

Vi er i tidssonen foran UTC (GMT) altså UTC +1 time.

 

Det er den tiden vi skulle hatt gjennom hele året.

 

Ikke rote med tiden. Det får heller være opp til arbeidsgivere om de vil la folk begynne en time før hvis de vil ha en time lenger med lys før leggetid.

 

IKKE TULL MED KLOKKEN!

 

Nå er ikke UTC/GMT en naturlov. Å basere alt på UTC er like mye å "tulle med klokken" som alle andre varianter. Altså ikke i det hele tatt.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hæh?

 

Det er langtfra 'lyst hele døgnet' den tiden "sommertiden" pågår. Midt på sommeren er det lyst hele døgnet, men den tiden vi har sommertid er langt mer enn juni og juli.

 

Enhver golfspiller her i landet vet at skillet mellom sommertid er meget viktig. For de fleste er det skillet for når man har tid til en runde etter jobb og når man ikke har det.

 

Og nei, det gjelder ikke kun golf, men svært mange andre aktiviteter som krever dagslys også.

 

Jeg fullstendig klar over det, poenget er uansett at den ekstra timen på ettermiddagen kommer i det halvåret som allerede er lysest, og dermed det halvåret vi har minst bruk for den for å få mer lys til ettermiddagsaktiviteter. Selv i går, over en måned etter høstjevndøgn, ble det ikke mørkt før rundt 19 på kvelden i hovedstaden. I dag blir det nødvendigvis mørkt en time tidligere.

Om en måneds tid er det mørkt når jeg går på jobb, og mørkt før jeg er hjemme igjen. For mitt vedkommende hadde sommertid hele året vært å foretrekke framfor å holde seg til "riktg" tidssone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...