Gå til innhold

FBI mistenker Tesla for talljuks, det tåler ikke selskapet i nåværende situasjon eller?


Knut Lilleberget

Anbefalte innlegg

WSJ skriver at FBI har bevis for juks med tall på model 3 for å forlede investorer osv. Dette er ekstremt alvorlig og betyr hvis det bekreftes at Tesla har jukset siden 2017 så er det game over.

 

Hvordan tolker dere dette? Jeg har hele tiden sagt at elbil ikke blir et godt alternativ før neste batteriteknologi(graphene) er klar, og innen det er klart kanskje infrastrukturen ellers i norge gjør langkjøring mulig uten forsinkelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WSJ er notorisk noe dritt. Stoler ikke på de i det hele tatt. Så jeg skal ikke uttale meg om akkurat denne saken.

 

Men jeg er forsåvidt enig med deg. Tror ikke elbil blir et virkelig godt alternativ før neste batteriteknologi kommer. Basert på en ressurs vi har mye av og er relativt enkel å bruke i en produksjonsprosess. Jeg er villig til å sette store penger på at hvis elbilene ble underlagt fulle avgifter som fossilbilene hadde det ikke blitt solgt mye av dem her til lands. Glem heller ikke at hvis man får et stort skifte i markedet hvor for eksempel 30-40% av bilparken er elektrisk, og myndighetene ikke får dra inn utslippsavgifter, så vil de ta igjen tapet en eller annen plass. Så avgifter må man finne seg i etterhvert, også på elbiler. Spørsmålet er bare om produsentene kan lage gode biler med god rekkevidde og lang levetid til en overkommelig pris, med avgiftene tatt i betraktning.

 

Inntil batteriene blir bedre, så er hybrid et veldig godt valg. Da kan mange kjøre elektrisk til og fra jobb, og ha en bil som er kapabel til å kjøre langt uten lange stopp. I tillegg er det ikke krise om batteriene er dårlig om ~10 år, det blir fryktelig kaldt, eller et av driftssystemene plutselig ikke virker. Man slipper også bekymre seg for om man har nok rekkevidde, om man husket å sette i stikkontakten i går osv. Dog, med mindre jeg får råd til en Tesla, kommer jeg til å kjøre vanlig fossilt de kommende årene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

DOJ/FBI har ingen sak. Det er snakk om at Tesla mistenkes for å ha gitt markedet inntrykket om at de skulle klare å oppnå 5000 Model 3 per uke i slutten av 2017, selv om de *visste* at det ikke var mulig. FBI må bevise at de *visste* at det ikke var mulig når de sa det. Det er ikke ulovlig å være optimist.

Tilsvaret fra Tesla når det gjelder denne saken er som følger:

 

Earlier this year, Tesla received a voluntary request for documents from the Department of Justice about its public guidance for the Model 3 ramp and we were cooperative in responding to it. We have not received a subpoena, a request for testimony, or any other formal process, and there have been no additional document requests about this from the Department of Justice for months.

When we started the Model 3 production ramp, we were transparent about how difficult it would be, openly explaining that we would only be able to go as fast as our least lucky or least successful supplier, and that we were entering 'production hell.' Ultimately, given difficulties that we did not foresee in this first-of-its-kind production ramp, it took us six months longer than we expected to meet our 5,000 unit per week guidance. Tesla's philosophy has always been to set truthful targets – not sandbagged targets that we would definitely exceed and not unrealistic targets that we could never meet. While Tesla gets criticized when it is delayed in reaching a goal, it should not be forgotten that Tesla has achieved many goals that were doubted by most. We are enormously proud of the efforts of the whole company in making it through this difficult ramp and getting us to volume production.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke rekkevidden på elbiler, under norske kjøremønster for folk bosatt i urbane områder, godt nokk dekket alerede? Jeg ser selv at 100% av kjørebruken til primærbilen ville vært dekket av en elbil og 80% av bruken av sekundærbilen (og nå er den bruken litt spesiel også.)

 

Personlig har jeg nå erstatet bil 2 med elsykkel og når leasingen går ut på den andre vill jeg nokk gå for hybrid, av samme argument brukt over. Men hadde det ikke vært for 2-3 langturer i månden som er akkurat utenfor/innefor rekkevidde så ville jeg gått for ren elbil istedet.

Jeg syns rekkevidde porblematikken har fått litt for mye fokus, fordi, for daglig urban kjøring, så holder rekkevidden i bøtter og spann. Litt avhengig av hvor ofte en trenger langturer så kan en leie når en trenger det eller gå for hybrid. Hovedvekten av all personlig kjøring er jo kort.

Og ja, staten skal ha sine skatter uansett og eneste grunn for at vi selger mye elbiler i Norge er fordi vi har et skatteregime som tilsier det og lagdt grunnlaget for infrastrukturen. Det er bare å se på andre land i europa for å se at elbiler sliter når en ikke får avgiftslette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rekkevidden til Tesla er i all hovedsak mer enn tilstrekkelig. Vi kjørte til Kroatia i sommer med vår X100D, og det var helt uproblematisk. Man må ta 30 minutter pause ca hver 2. time når man ligger i 140 km/t, men det hadde vi gjort uansett. Ikke en eneste gang måtte vi vente på å få plugget inn, superladerne fungerte 100% feilfritt, og det beste er jo at det var gratis (inkludert i bilprisen). Skulle vi tatt turen med en tilsvarende fossil SUV måtte vi nok regnet minst 8000 kroner i diesel.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke rekkevidden på elbiler, under norske kjøremønster for folk bosatt i urbane områder, godt nokk dekket alerede? Jeg ser selv at 100% av kjørebruken til primærbilen ville vært dekket av en elbil og 80% av bruken av sekundærbilen (og nå er den bruken litt spesiel også.)

 

Personlig har jeg nå erstatet bil 2 med elsykkel og når leasingen går ut på den andre vill jeg nokk gå for hybrid, av samme argument brukt over. Men hadde det ikke vært for 2-3 langturer i månden som er akkurat utenfor/innefor rekkevidde så ville jeg gått for ren elbil istedet.

 

Jeg syns rekkevidde porblematikken har fått litt for mye fokus, fordi, for daglig urban kjøring, så holder rekkevidden i bøtter og spann. Litt avhengig av hvor ofte en trenger langturer så kan en leie når en trenger det eller gå for hybrid. Hovedvekten av all personlig kjøring er jo kort.

 

Og ja, staten skal ha sine skatter uansett og eneste grunn for at vi selger mye elbiler i Norge er fordi vi har et skatteregime som tilsier det og lagdt grunnlaget for infrastrukturen. Det er bare å se på andre land i europa for å se at elbiler sliter når en ikke får avgiftslette.

 

Man kan si det samme om hestekrefter som du sier om rekkevidde. 70-80 hester hadde holdt for de fleste biler for å komme seg opp til fartsgrensene innen rimelig tid. Men bilen er ikke lengre ment for ren transport fra A til B. Folk liker at bilen kan. Jeg er enig i at rekkevidden har fått litt mye fokus, for hvem i all verden kjører mer enn 30-40 mil uten en liten pause(hurtiglading)?

 

Men nå setter kulda inn, bilen er 8-9 år gammel, man må finne ladepunkt for sitt bilmerke, betale for det slik som på fossilbiler. Hvor lenge holder egentlig batteriene? Hva er verdien på en elbil om 6-7 år, når teknologien for lengst er utdatert og batteriene har tapt seg? Det er mye usikkerhet her. Derfor er det greit å ha litt rekkevidde å gå på, for å si det slik. Det er nok mange som ofte glemmer å sette i lading også, og da er det kjedelig å stå der med strømtom bil på vei til jobb om morgenen. I mange av disse testene er også A/C skrudd av, ingen musikk, lite oppoverbakke osv. Det er jo heller ikke bra å lade batteriene helt ut ofte. Så i realiteten er ikke rekkevidden så fryktelig god enda.

 

Endret av PHCTF
Lenke til kommentar

snip-

Tror ikke elbil blir et virkelig godt alternativ før neste batteriteknologi kommer.

snip-

 

Inntil batteriene blir bedre, så er hybrid et veldig godt valg. Da kan mange kjøre elektrisk til og fra jobb, og ha en bil som er kapabel til å kjøre langt uten lange stopp.

snip -

Uten elbiler til å drive teknologien fremover (batterier, motorstyring og motorer) ville det neppe vært salg av hybridbiler i dag.

Uten elbilmarkedet ville vi måtte vente dobbelt så lenge på nye batteriteknologier.

 

Uten konkurranse fra bensinmotoren ville dampbilene fortsatt vært konge på veien:

 

Lenke til kommentar

Forøvrig kan det sies at Model X er en super bil for autobahn. Hver gang jeg kom til fri fart-skilt, så var det bare å trykke lett på gassen og se de andre bilene forsvinne i bakspeilet. Du har et latterlig kraftoverskudd i enhver situasjon.

Ja du vet, fri fart betyr at alle kjører så raskt de kan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uten elbiler til å drive teknologien fremover (batterier, motorstyring og motorer) ville det neppe vært salg av hybridbiler i dag.

Uten elbilmarkedet ville vi måtte vente dobbelt så lenge på nye batteriteknologier.

 

Uten konkurranse fra bensinmotoren ville dampbilene fortsatt vært konge på veien:

 

Ja, det er ingen som sier i mot deg der. Poenget er at man ikke kan, bør eller vil bytte ut 100% av fossilbilene i Norge med elbiler.

Endret av PHCTF
Lenke til kommentar

WSJ er notorisk noe dritt. Stoler ikke på de i det hele tatt. Så jeg skal ikke uttale meg om akkurat denne saken.

Basert på hva da?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Wall_Street_Journal

 

De er bare størst i USA, har en rekke Pulitzer priser. En av de mest seriøse avisene i USA. "Noe dritt"? Denne tingen med å kalle media for "dritt" når de skriver noe du er uenig i er latterlig. WSJ driver beviselig med mye god journalisme. Det å kalle dem dritt når de skriver noe en ikke liker er ikke måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar

7RQ: Joda, en Tesla har mer enn nok rekkevidde til omtrent alt man trenger. Hovedkritikken der i gården går vel mest på pris.

 

De mindre elbilene har derimot en del utfordringer med tanke på rekkevidde. Lang ladetid, kort kjøring mellom ladestopp, høy kWh-pris på hurtigladerne, manglende hengerfeste osv. Nå kommer det heldigvis en rekke nye biler på markedet med lengre rekkevidde, raskere lading osv så mange av problemene er i ferd med å løses.

 

I tillegg er det en del utfordringer med ladeinfrastrukturen. Finnmark fylke generelt, og ellers er det behov for flere ladepunkter (ikke nødvendigvis flere steder) for å dekke opp økningen i antall elbiler. Videre er det en del som sliter med å få ladet bilene sine hjemme på grunn av manglende kapasitet i hovedtavler, manglende mulighet for å sette opp ladere i bygater osv.

Lenke til kommentar
Men nå setter kulda inn, bilen er 8-9 år gammel, man må finne ladepunkt for sitt bilmerke, betale for det slik som på fossilbiler. Hvor lenge holder egentlig batteriene? Hva er verdien på en elbil om 6-7 år, når teknologien for lengst er utdatert og batteriene har tapt seg? Det er mye usikkerhet her. Derfor er det greit å ha litt rekkevidde å gå på, for å si det slik. Det er nok mange som ofte glemmer å sette i lading også, og da er det kjedelig å stå der med strømtom bil på vei til jobb om morgenen. I mange av disse testene er også A/C skrudd av, ingen musikk, lite oppoverbakke osv. Det er jo heller ikke bra å lade batteriene helt ut ofte. Så i realiteten er ikke rekkevidden så fryktelig god enda.

Det er langt i fra like smertelig å betale for strøm som for bensin/diesel siden det bare koster 10-30% av bensin/diesel-prisen for samme kjørelengde.

 

Når bilen er 8-9 år gammel kan du regne med at batterikapasiteten har sunket med 10% og når kulda setter inn kan du regne med ytterligere 10% kortere rekkevidde på langkjøring som følge av oppvarming, akkurat som med fossilbiler. Skal du kjøre kort så er det jo ikke noe problem.

 

I verste fall holder batteriene like kort som en god fossilbil. Kanskje 3-500 000 km. I beste fall så holder batteriene mer enn 1 million km.

 

Er enig i at man bør ha litt rekkevidde å gå på, uavhengig av om man kjører fossilbil eller elbil. Det er ikke smart å kjøre rundt med 5% igjen på dieseltanken og så oppstår noe uforutsett. Kø, tomme tanker på bensinstasjonen etc. Det er også kjedelig når man er stresset og ikke har tid til å fylle akkurat da eller glemmer av det. Mange usikkerheter med bensin/diesel, og man har jo heller ingen bensinstasjon hjemme og regenerering er jo et fremmedord for fossiblilistene. Kjører man opp en fjellovergang så tar man det for gitt at energien er brukt opp og borte for alltid. Sånn er det jo ikke for elbiler.

 

Ironisk nok virker det som fossilbilistene bekymrer seg mest for rekkevidden til elbiler, ikke elbilistene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

WSJ skriver at FBI har bevis for juks med tall på model 3 for å forlede investorer osv. Dette er ekstremt alvorlig og betyr hvis det bekreftes at Tesla har jukset siden 2017 så er det game over.

 

Hvordan tolker dere dette? Jeg har hele tiden sagt at elbil ikke blir et godt alternativ før neste batteriteknologi(graphene) er klar, og innen det er klart kanskje infrastrukturen ellers i norge gjør langkjøring mulig uten forsinkelser.

Beklager å måtte bruke uttrykket, men dette er nok Fake News igjen. Nå har det vært uendelige mengder slike rapporter om Tesla, og det viser seg alltid i etterkant at det ikke er basert på noe reelt.

 

Det er FUD, rett og slett. Og fra en publikasjon som er kjent for å ha kommet med lignende artikler om Tesla før, som også den gang viste seg å være tull.

 

Her er et eksempel på hvor "objektive" WSJ er om Tesla:

 

https://www.wsj.com/articles/a-tesla-crackup-foretold-1529706954

 

De har tatt feil mange ganger:

 

https://www.businessinsider.com.au/musk-responds-to-wsj-model-s-report-2014-10

 

https://www.cnbc.com/2017/10/09/tesla-says-report-it-builds-model-3-by-hand-is-fundamentally-wrong.html

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er langt i fra like smertelig å betale for strøm som for bensin/diesel siden det bare koster 10-30% av bensin/diesel-prisen for samme kjørelengde.

 

Når bilen er 8-9 år gammel kan du regne med at batterikapasiteten har sunket med 10% og når kulda setter inn kan du regne med ytterligere 10% kortere rekkevidde på langkjøring som følge av oppvarming, akkurat som med fossilbiler. Skal du kjøre kort så er det jo ikke noe problem.

 

I verste fall holder batteriene like kort som en god fossilbil. Kanskje 3-500 000 km. I beste fall så holder batteriene mer enn 1 million km.

 

Er enig i at man bør ha litt rekkevidde å gå på, uavhengig av om man kjører fossilbil eller elbil. Det er ikke smart å kjøre rundt med 5% igjen på dieseltanken og så oppstår noe uforutsett. Kø, tomme tanker på bensinstasjonen etc. Det er også kjedelig når man er stresset og ikke har tid til å fylle akkurat da eller glemmer av det. Mange usikkerheter med bensin/diesel, og man har jo heller ingen bensinstasjon hjemme og regenerering er jo et fremmedord for fossiblilistene. Kjører man opp en fjellovergang så tar man det for gitt at energien er brukt opp og borte for alltid. Sånn er det jo ikke for elbiler.

 

Ironisk nok virker det som fossilbilistene bekymrer seg mest for rekkevidden til elbiler, ikke elbilistene.

 

https://abetterrouteplanner.com/blog/index.php/2018/06/17/range-vs-speed-vs-temperature-from-805-teslas/

Det er mye mer enn 10% tap i kulde på elbiler, selv markedsledende Tesla. Vet ikke hvor du får de tallene fra.

 

Nissan Leaf sitt batteri taper seg ca 30% etter 7 år, Tesla sitt 10% etter en viss kjørelengde. Det har dog mer sammenheng med ladesykluser, om du lader over 90% og har mindre enn 40% igjen osv. Mener det var tek.no eller lignende som kjørte en artikkel på det. Men 10-15% er vel et minimumstall enn så lenge, greit. Hvor lang kjørelengde/antall år det er på batteriet er jo selvsagt usikkert, men det er ingen tvil om at vi snakker store tap sammenlignet med en fossilbil som følger servicer.

 

Forskjellen på en bensinstasjon og hurtigladepunkt for akkurat din type bil, er at det finnes tusenvis av bensinstasjoner rundt om i landet. Det er sjeldent det er mer enn 10-15 min til en langt ute i distrikene, og i alle urbane områder bare 4-5 minutter, og som regel samme vei som du skal uansett.

 

Tror nok at mange elbilister bor i nærheten bomringer, tunneler o.l. I tillegg har de ikke lang vei å pendle med jobb, barnehage, skole osv. Slik er det ikke for i hvertfall halvparten av befolkningen. Det er nok forklaringen på at rekkevidde ikke er et særlig problem for de, ei heller har vel den gjennomsnittlige elbilist gjennomsnittlig lønn.

Endret av PHCTF
Lenke til kommentar

WSJ skriver at FBI har bevis for juks med tall på model 3 for å forlede investorer osv. Dette er ekstremt alvorlig og betyr hvis det bekreftes at Tesla har jukset siden 2017 så er det game over.

 

Hvordan tolker dere dette? Jeg har hele tiden sagt at elbil ikke blir et godt alternativ før neste batteriteknologi(graphene) er klar, og innen det er klart kanskje infrastrukturen ellers i norge gjør langkjøring mulig uten forsinkelser.

 

Hva er sammenhengen med dette og at du mener graphene batteri må på banen før det er ett godt alternativ? 

 

Har de jukset med tall er det såklart veldig dumt og idiotisk. 

Lenke til kommentar

Basert på hva da?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Wall_Street_Journal

 

De er bare størst i USA, har en rekke Pulitzer priser. En av de mest seriøse avisene i USA. "Noe dritt"? Denne tingen med å kalle media for "dritt" når de skriver noe du er uenig i er latterlig. WSJ driver beviselig med mye god journalisme. Det å kalle dem dritt når de skriver noe en ikke liker er ikke måten å gjøre det på.

 

Ja, VG er størst i Norge. Størst er ikke ensbetydende med at de gjør godt, uavhengig journalistisk arbeid.

De har en veldig tendens til å vinkle saker i retning som passer for deres eiere og interesseområder. De utelater ofte viktig informasjon som leseren burde få oppgitt osv. Har skrevet en del om dem før her inne, du finner noe hvis du leter på profilen min hvor jeg viser til spesifikke saker o.l. WSJ har jeg diskutert nok her inne, og ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://abetterrouteplanner.com/blog/index.php/2018/06/17/range-vs-speed-vs-temperature-from-805-teslas/

Det er mye mer enn 10% tap i kulde på elbiler, selv markedsledende Tesla. Vet ikke hvor du får de tallene fra.

 

Nissan Leaf sitt batteri taper seg ca 30% etter 7 år, Tesla sitt 10% etter en viss kjørelengde. Det har dog mer sammenheng med ladesykluser, om du lader over 90% og har mindre enn 40% igjen osv. Men 10-15% er vel et minimumstall enn så lenge, greit. Hvor lang kjørelengde/antall år det er på batteriet er jo selvsagt usikkert, men det er ingen tvil om at vi snakker store tap sammenlignet med en fossilbil som følger servicer.

 

Forskjellen på en bensinstasjon og hurtigladepunkt for akkurat din type bil, er at det finnes tusenvis av bensinstasjoner rundt om i landet. Det er sjeldent det er mer enn 10-15 min til en langt ute i distrikene, og i alle urbane områder bare 4-5 minutter, og som regel samme vei som du skal uansett.

 

Tror nok at mange elbilister bor i nærheten bomringer, tunneler o.l. I tillegg har de ikke lang vei å pendle med jobb, barnehage, skole osv. Slik er det ikke for i hvertfall halvparten av befolkningen. Det er nok forklaringen på at rekkevidde ikke er et særlig problem for de, ei heller har vel den gjennomsnittlige elbilist gjennomsnittlig lønn.

Nissan har ikke temperaturkontroll for batteri. Det å lade Tesla til 80% gir og batteriet lett en 3-4 ganger lengre levetid. De fleste trenger ikke 100% hver dag. Med mindre du pendler virkelig langt liksom. Så med lading til 80% + temperaturstyring på batteri kan Tesla få ganske bra levetid på batteri. Vet ikke om de gjør overprovisioning, det vil jo og gi mer.

Lenke til kommentar

Ja, VG er størst i Norge. Størst er ikke ensbetydende med at de gjør godt, uavhengig journalistisk arbeid.

De har en veldig tendens til å vinkle saker i retning som passer for deres eiere og interesseområder. De utelater ofte viktig informasjon som leseren burde få oppgitt osv. Har skrevet en del om dem før her inne, du finner noe hvis du leter på profilen min hvor jeg viser til spesifikke saker o.l. WSJ har jeg diskutert nok her inne, og ellers.

Ja, hvor mange pulizer priser har VG da? Størrelse var ikke eneste argument. 

 

Så vi er inne på konspirasjoner? WSJ sine eiere hater Tesla? De er hva, betalt av Big Oil for å senke Tesla?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...