Gå til innhold

Skal jeg takke ja til jobbtilbudet?


Anbefalte innlegg

Jobber for tiden med Wordpress, med ferdiglagde maler, i et lite digitalbyrå. Har jobbet her siden 2016 og har vært på jakt etter ny jobb siden mars i år.

 

Har vært på flere jobbintervjuer for å lande en jobb innen javascript (har utviklet meg på egenhånd ved siden av jobben for å komme meg videre). 

 

Var nylig på et intervju hvor stillingen innebærer å lage egne WordPress maler, og noen andre arbeidsoppgaver som er hakket mer krevende enn i stillingen jeg for tiden innehar. Dette er et større firma som kan gi muligheter for å utvikle kunnskapene, noe som er veldig viktig for meg.

 

Fikk nylig en telefon fra daglig leder for firmaet jeg var hos og fikk beskjed om at, selv om jeg ligger veldig langt unna den tekniske kompetansen de etterlyser, likte de meg som person og vil gi meg en sjanse.

 

Så spurte de meg om hva jeg ligger på i dag i lønn.

 

"380.000."

 

(Edit: Jeg oppga 375.000, men fikk da svar om at jeg kommer til å få 384.000).

 

Da fikk jeg beskjed om at jeg kommer til å ligge på samme nivå, men at det er muligheter for å stige fort i lønn etterhvert som jeg viser at jeg lærer fort og mestrer oppgavene mine.

 

Hva synes dere?

 

Har noen muligheter:

 

  • Ta jobben og håpe på å øke lønnen min betraktelig iløpet av 2019 (jeg får uansett økt kompetansen min og dette gir meg igjen muligheten for å komme meg videre senere).
  • Søke videre og forhåpentligvis finne en jobb som tilbyr høyere lønn. 

 

Redigert:

 

Min nåværende jobb

 

Pros:

 

  • Kort reisevei
  • De vet jeg er på jakt etter ny jobb og lar meg gå på intervjuer
  • Jeg kan alle arbeidsoppgavene mine godt og utvikler meg ved siden av jobben på kveldene
  • Trives godt

 

Cons:

 

  • Får ikke utviklet meg i jobben
  • Lav lønn uten mulighet for å øke
  • ingen kursing

 

---

 

Ny jobb:

 

Pros:

 

  • Større miljø for mulighet til utvikling
  • Firma har bedre økonomi
  • De tilbyr kursing
  • De har sagt jeg kommer til å øke i lønn (hvis jeg gjør det bra)

 

Cons:

 

  • Samme lønn som i forrige jobb
  • Usikker på om jeg kommer til å trives
Endret av bluecomputermouse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer for at du tar jobben. Men har du noe utdannelse?  380k er veldig lite, og hvor i landet holder du til?  Når noen spør om lønn ville jeg ikke sagt det du faktisk har, jeg ville lagt på en porsjon. I tillegg er det vanlig å gå litt opp når en foretar jobbbytte.

 

Det er nettopp her jeg føler jeg gjorde en feil.

 

Jeg var ærlig ang den lave lønnen min i min nåværende jobb istedenfor å legge på. Derfor øker jeg ikke med det første.

 

Og jeg har bachelor i interaksjonsdesign, jobber i Oslo.

Lenke til kommentar

Du bør aldri si lønnen din på et jobbintervju. Har gjort denne tabben selv. Be heller bedriften du søker jobb hos komme med et tilbud til deg, og dersom det tilbudet er lavere enn det du allerede tjener, kan du heller fortelle hva du tjener i dag og be dem matche det.

 

Nå vet jeg ikke om din alder, erfaring og kunnskapsnivå, men på generellt grunnlag, dersom dette er en fulltidsjobb i Oslo, synes jeg 380000 er veldig lavt, spesielt siden du har en bachelorgrad. 

 

Når det kommer til utviklerjobber har utdannelse veldig mye å si for din første jobb. Men ved senere jobber er det erfaring og kompetanse som teller. Utdannelsen er omtrent å regne som en inngangsbillett.

 

Du skriver at du er utdannet interaksjonsdesigner, men ønsker å jobbe med javascript-utvikling. På dette grunnlaget kan det være en god idé å velge den nye jobben, slik at du får utviklet javascript-kompetansen din "profesjonellt", som kan brukes ved senere jobbsøknader. Når det er sagt forstår jeg at det er et vanskelig valg mtp. ingen lønnsøkning på en allerede lav lønn. Men sjansene for å lande en ny utvikler-jobb senere er vesentlig høyere dersom du tar den nye jobben kontra å fortsette i den gamle.

 

Jeg ville nok tatt den nye jobben og satset på lønnsøkning i 2019. Du går i hvertfall ikke ned i lønn, og du får uansett erfaring rundt utvikling som vil være gull verd på CVen din ved senere jobbsøknader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom det viktigste for deg er å lære nye ting og bli utfordret i arbeidet du gjør, så er det vel liten tvil om at du bør ta jobben, uansett hva lønnen er, eller om det er lengre reisevei osv.

Dersom du ønsker å snekre kjipe Wordpress-sider resten av livet (ooh, the horror) så blir du der du er.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt en telefon og sagt jeg synes lønnen var noe lav, så jeg ville ønsket mer informasjon om hvilket lønnsnivå jeg kunne forventet når jeg kom meg opp på nivå med ansatte med tilsvarende stilling/ansvar før jeg ga et endelig ja.

 

Om kompensasjonen ikke går over 500k innen rimelig tid (<1 år) ville jeg takket nei og lett videre. Men det er meg. Om de ikke gir noe svar tyder det på at de lønner ansatte med likt arbeid ulikt, noe som er en vanlig uting i IT-bransjen.

 

Jeg innser dog at den bransjen er tøff siden det er så mange om jobbene, men likevel så skal man ha til salt i maten. Å bo i Oslo er grisedyrt og <400k i året er alt for lite i 2018. Det er vel heller nyutdannet anno 2010 nivå.

Lenke til kommentar

Om kompensasjonen ikke går over 500k innen rimelig tid (<1 år) ville jeg takket nei og lett videre. Men det er meg. Om de ikke gir noe svar tyder det på at de lønner ansatte med likt arbeid ulikt, noe som er en vanlig uting i IT-bransjen.

Det er urealistisk å tro en kan gå opp 140.000 i lønn etter å ha jobbet et sted i et års tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er urealistisk å tro en kan gå opp 140.000 i lønn etter å ha jobbet et sted i et års tid.

 

Det er ikke økningen som er urealistisk her, men lønnsnivået. Derfor hadde jeg aldri sagt ja til den jobben med mindre jeg fikk indikasjoner på at lønnen skal bedre seg betraktelig ila det første året.

 

Jobbsøkende med bachelorgrad innen hva som helst IT i Oslo har normalt 450-550k rett fra skolebenken.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt en telefon og sagt jeg synes lønnen var noe lav, så jeg ville ønsket mer informasjon om hvilket lønnsnivå jeg kunne forventet når jeg kom meg opp på nivå med ansatte med tilsvarende stilling/ansvar før jeg ga et endelig ja.

 

Om kompensasjonen ikke går over 500k innen rimelig tid (<1 år) ville jeg takket nei og lett videre. Men det er meg. Om de ikke gir noe svar tyder det på at de lønner ansatte med likt arbeid ulikt, noe som er en vanlig uting i IT-bransjen.

 

Jeg innser dog at den bransjen er tøff siden det er så mange om jobbene, men likevel så skal man ha til salt i maten. Å bo i Oslo er grisedyrt og <400k i året er alt for lite i 2018. Det er vel heller nyutdannet anno 2010 nivå.

 

380k er dårlig, men 500k + for en interaksjonsdesigner og selvlært utvikler med halvannet års erfaring er særdeles urealistisk. 

 

Og når det gjelder systemutviklere, er det overhode ikke mange om jobbene. Det er heller alt for få utviklere i forhold til antall jobber. Bare i Oslo er det 703 ledige utviklerstillinger på Finn.no i skrivende stund.

 

Den største utfordringen er er at trådstarter ikke er utdannet utvikler, og heller ikke har jobberfaring som utvikler, og må dermed overbevise på intervjuer at han er rett mann for jobben. Det har han klart i dette tilfellet, men det er forståelig at bedriften vil "prøve han ut" først, før de investerer for mye i han.

 

Så jeg mener fremdeles at han bør ta jobben. Er enig i at han bør spørre om hvilke lønnsøkninger han kan se for seg, men over 500k i løpet av ett år tror jeg han kan se langt etter. Men at han kommer godt opp i 400k-klassen i løpet av 2019 er godt mulig. Uansett tenker jeg at kompetansen TS kan få i denne jobben er viktigst. Får han jobbet et år eller to med ordentlig programmering i stedet for Wordpress-templates, åpner det seg en ny verden med bedre betalte og mer relevante jobber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde nok selv ikke takket ja, mye fordi lønna er like dårlig og at du trives så godt der du jobber nå. Ville bare fortsatt å lett. Vist det er lønn og læring du er ute etter, så er det nok bedre å gå mot front-end utvikler stillinger, som vue.js, angular osv, siden de vil betale deg betydelig høyere enn Wordpress jobber og er mer utfordrende. Vist du vil ha lønn rundt 500k+ så må du nok gå for en fullstack-utvikler stilling.

Lenke til kommentar

Bluecomputermouse, om jeg ikke husker helt feil, så var vel du for en tid tilbake i tenkeboksen vedrørende dagens arbeidsgiver, da de betalte deg svært dårlig, opererte med null overtidsbetaling, nesten null frynsegoder og de betraktet arbeidsutstyr som et slags "gode" og at grunnen til at de ikke ville betale deg noe mer var fordi de ga de alle ansatte iPhone X i julegave og slike mer eller mindre idiotiske "grunner". 

 

Etterhvert fikk du opp lønnen til det du har i dag, en lønn som BTW (fortsatt) ikke står helt i tråd med det du burde ha. 

 

Har ikke du jobbet siden tidlig 2016 nå? Da har du i så fall snart 3 års erfaring sånn pluss/minus. Med 2-3 års erfaring og en Bachelor i interaksjonsdesign fra NITH burde du kunne dra i land en langt bedre lønn enn det du har i dag. Spesielt med tanke på at det finnes ferske bachelorer nå som drar i land 400-500 K i startlønn.

 

Et annet tips relatert til det litt "ekle" spørsmålet som potensielle arbeidsgivere stiller om lønn, nemlig det infamøse "Hva har du i dag" spørsmålet. Du kan her velge å ikke fortelle noe som helst om hva du har, og heller nevne at jeg ønsker at dere kommer med et tilbud, noe som faktisk er helt fair, selv om noen arbeidsgivere liker å presse litt på dette spørsmålet. Eller så kan du velge å si en høyere lønn enn det du faktisk har, som da gjerne er den lønnen som du vil at de skal betale deg.

 

La meg si det kort og greit; Når de spør deg om hva du har i lønn, så mener de egentlig; Hva er dine lønnsforventninger? ;)

 

Det jeg nevner om å heller oppgi lønnsforventninger fremfor å fortelle hva man har i lønn i dagens stilling, gjelder *spesielt* i situasjoner hvor man er underbetalt dagens stilling. I forkant av dette er det selvsagt en fordel å forhøre deg litt om hva andre som har lignende stillinger får i lønn, snakk gjerne også med hodejegere, sjekk også statistikker i NITO og lignende om hva folk med din bakgrunn, kompetanse og erfaring ligger på. :)

 

Og med alt dette sagt, vil jeg derfor påstå med temmelig stor sikkerhet at hvis du hadde sagt "450 000" når de spurte deg om lønn, så hadde denne nye arbeidsgiveren fortsatt vært interessert i deg og ikke minst tilbudt deg den lønnen eller mer, til tross for at du må lære deg masse nytt og at bakgrunnen din ikke er 100% relevant. Husk; Ferke bachelorer starter høyere enn du har i dag, og du har faktisk 2-3 års erfaring i bagasjen i tillegg.

 

Jeg tror du har undersolgt deg her. Men vi er flere som har gått i den fella der, så du er ikke alene! 

 

Har forøvrig lagt merke til, etter å ha vært i en del intervjuer de siste 16 årene, at de som er mer proffe til intervjue folk spør heller om hva man har i lønnsforventninger og *ikke* hva du konkret har i dag. Noe som både er mer naturlig og mye ryddigere, etter min mening.

 

For å runde av her; Jeg synes likefullt at du bør vurdere den nye jobben, men hør om de kan tilby deg f.eks 420K - 450K i startlønn, og prøv å få med en skriftlig del i kontrakten om at du skal gå opp f.eks 10% - 15% i lønn etter prøveperioden eller iallfall i løpet av 2019, da har du fått litt tid på deg til å bevise at duger og alt det der.

 

Eventuelt, ta f.eks kontakt med ulike hodejegere og se om de har noen interessante stillinger om dagen. De kan også selge deg inn i litt ordnede former og informere deg om hva du bør kreve i lønn og sånne ting. :)

 

Edit: Tok meg friheten til å sjekke NITO sin kalkulator, hvor jeg la inn din lønn, utdanning, erfaring, landsdel, privat sektor og tok med 2 eksempler på bransjer; En for IT og en for konsulenttjenster/rådgivning, som er de mest relevante for deg.

 

Jeg er klar over at det her står *ingeniører* men i praksis vil dette i stor grad gjelde også for deg, med tanke på din utdannelse fra NITH og ikke minst type stillinger du jobber i.

 

Som du ser....så er du ganske underbetalt, dessverre. Hvis man setter 3 års erfaring, som du ganske snart har, så blir det enda mer avstand i forhold til lønnen du har i dag, rundt 20K ekstra i lønnen som står nevnt nedenfor.

 

Konsulent/rådgiver:

 

"En ingeniør med bachelorutdanning som har 2 år ansiennitet i Oslo og Akershus som jobber i privat innen Konsulent/rådgivningstjenester tjener i snitt 545 580 kr per år."

 

Du tjener 165 580 kr mindre enn snittet".

 

IT/datatjenester:

 

"En ingeniør med bachelorutdanning som har 2 år ansiennitet i Oslo og Akershus som jobber i privat innen IT/datatjenester tjener i snitt 497 814 kr per år.

 

Du tjener 117 814 kr mindre enn snittet."

Endret av Computron
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Stor +1 for et av få vettuge innlegg i denne tråden, Computron!

 

380k er dårlig, men 500k + for en interaksjonsdesigner og selvlært utvikler med halvannet års erfaring er særdeles urealistisk. 

 

Og når det gjelder systemutviklere, er det overhode ikke mange om jobbene. Det er heller alt for få utviklere i forhold til antall jobber. Bare i Oslo er det 703 ledige utviklerstillinger på Finn.no i skrivende stund.

 

Den største utfordringen er er at trådstarter ikke er utdannet utvikler, og heller ikke har jobberfaring som utvikler, og må dermed overbevise på intervjuer at han er rett mann for jobben. Det har han klart i dette tilfellet, men det er forståelig at bedriften vil "prøve han ut" først, før de investerer for mye i han.

 

Så jeg mener fremdeles at han bør ta jobben. Er enig i at han bør spørre om hvilke lønnsøkninger han kan se for seg, men over 500k i løpet av ett år tror jeg han kan se langt etter. Men at han kommer godt opp i 400k-klassen i løpet av 2019 er godt mulig. Uansett tenker jeg at kompetansen TS kan få i denne jobben er viktigst. Får han jobbet et år eller to med ordentlig programmering i stedet for Wordpress-templates, åpner det seg en ny verden med bedre betalte og mer relevante jobber.

 

 

Ikke urealistisk i det hele tatt. Det er også stor forskjell i etterspørsel etter systemutviklere og interaksjonsdesignere. I skrivende stund kun ca. 100 stillinger relatert til interaksjonsdesign.

 

Da jeg startet som administrator for en webshop tilbake i 2011 startet jeg på 350k med bachelor og 0 erfaring. Da blir det for dumt å ukritisk takke ja til 380k i 2018 med to års relevant erfaring!

 

Se lønnsundersøkelsen Grafill gjorde i fjor: http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/grafill-files/documents/Lonnsundersokelse_Grafill_2017.pdf?mtime=20171220091352

 

Side 10: Gjennomsnittslønn interaksjonsdesigner (totalt, landsbasis, begge kjønn): 585 512 kr

Side 11: Gjennomsnittslønn interaksjonsdesigner (totalt, landsbasis, menn): 619 941 kr

Side 16: Gjennomsnittslønn interaksjonsdesigner (0-3 års erfaring, landsbasis, begge kjønn): 493 603 kr

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...