Gå til innhold

Jaguar i-Pace får lavere EPA-rekkevidde enn Tesla Model X, tross større batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flaut av Jaguar hvis de ikke forbedrer det betydelig i softwaren senere. Hadde uansett valgt en i-Pace framfor en Tesla anyday. Tesla er for dårlig på kjøreegenskaper og interiør. I tillegg til usikkerheten med driftssikkerhet og service.

 

Enda bedre er å ikke kjøpe elbil eller annen bil nå i det hele tatt. De er gammeldagse om noen år.

Tesla har vel faktisk best garanti? 

Lenke til kommentar

Flaut av Jaguar hvis de ikke forbedrer det betydelig i softwaren senere. Hadde uansett valgt en i-Pace framfor en Tesla anyday. Tesla er for dårlig på kjøreegenskaper og interiør. I tillegg til usikkerheten med driftssikkerhet og service.

 

Enda bedre er å ikke kjøpe elbil eller annen bil nå i det hele tatt. De er gammeldagse om noen år.

 

For dårlig på kjøreegenskaper? Hvor er det du kjører som ikke klarer deg med Tesla? Tesla kan kjøres hardt selv på svingete veier og jeg har tilgode å høre folk som har prøvekjørt eller eid Tesla slakte kjøreegenskapene. Hva er det som er feil? Må selvsagt ta høyde for vekten og størrelsen. Du blir ikke frakjørt av feks en E-klasse på norske veier. Ikke 5 serien heller.

 

Jeg er helt enig i at Tesla har brukt lang tid på å skjønne at interiøret må reflektere den klassen de ønsker at bilene skal tilhøre. Mtp at de faktisk selger premium biler så er det rart at det fortsatt ikke føles helt premium når det kommer til interiøret.

 

Men la oss håpe at det skjer noe feks når gen 2 av model S kommer. Det må vel begynne å nærme seg modellskifte snart? Vi ser kanskje gen i 2020 el sent 2019?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at Tesla har brukt lang tid på å skjønne at interiøret må reflektere den klassen de ønsker at bilene skal tilhøre. Mtp at de faktisk selger premium biler så er det rart at det fortsatt ikke føles helt premium når det kommer til interiøret.

 

Problemet er at Tesla er made in USA.

 

Bare se her på VW sine modeller de trekker ut for sine ulike markeder:

https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2017/06/different_countries-different_models.html

 

Hva er bilen de laget spesielt for USA? Jo en veldig stor (mid-sized) SUV som er VW største bil i USA. Altså lag en stor bil med plass til masse mennesker, bagasjerom, hvem bryr seg om hvor mye bensin eller diesel den bruker, billig i USA det. Store biler er tingen der. Det er mye viktigere enn interiør og slikt. 

 

Så ser du på Kina. En high-end raffinert bil, med det beste VW har å tilby.

 

Tingen er bare USA har det merkelige synet på hva som er bra i en bil.  Folk har delvis fått det i Norge pga kulturell innflytelse. 

 

Så med mindre Tesla begynner å lage modeller for andre marked tror jeg ikke det vil endre seg nevneverdig. Korea, Japan og EU har rimelig bra overlapp på hva de ser etter i en bil.  Kun USA er annerledes. Kun USA selger ikke noe videre bra i andre markeder. Og et problem amerikanere har er at de tror slik de gjør det er best. De klarer ikke se det store problemet med hvordan de lager bilene sine.

 

Etter 2. verdenskrig hadde de enorm ledelse innen bilindustri, og det er alt forsvunnet, og de har ENDA ikke lært. Teslas fabrikker er JV mellom GM og Toyota der GM ville lære å lage biler fra Toyota! Toyota som ble bygget opp fra ruinene i Japan og ikke kunne måle seg med USA engang. Og etter Teslas overtakelse så fortsetter feilene. De lærer ikke.

 

 

Dette er  det største problemet. Tesla kan forbedre interiør og annet som er manglende vs en del tyske modeller f.eks. Derimot for å bytte så kreves det at de faktisk innser hvor mye dette betyr for kunder i alle land som ikke er USA.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men såpass mye mer effektive?

I-Pace med 20% større batteri og 10% mindre vekt.

 

Klarer ikke helt å forstå det blir såpass stor forskjell..

 

Blir EPA testet uten å måtte varme opp kupéen? (Altså at ingen varmetap blir resirkulert til kupé oppvarming).

I så tilfelle blir forskjellen kanskje mindre når det er kaldere ute.

 

Tvilsomt om forskjellen er så stor. Husk at fabrikkene oppgir dette med 'preppa' biler og utføres i godt betalte tester. Tiden vil vise hvor mye folk i praksis får ut.

Lenke til kommentar

Hehe, snowflakes føler seg truffet ser jeg.

Noe sier meg at du bare driver med projisering igjen. Ikke uventet, egentlig  :lol:

 

Er det noen her som har et tilnærmet religiøst forhold til Jaguar? Neppe. I-Pace, og Jaguar for øvrig, interesserer meg som oftest fint lite. Bilen har et ålreit design til å være en SUV. Det skal den ha. Rekkevidden er noe JLR bør forbedre snarest. Hva som kommer frem her er flaut for produsenten.

 

Interessant hvordan du anklager andre for å drive med FUD, krisemaksimering og spam i Tesla-tråder. Hva driver du eks. med her? Snakk om å kaste sten i glasshus  :lol:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke at jeg vet om det har noen betydning, men Jaguar har jo et team sammen med Panasonic i Formula E. Vil jo dermed tro at de har tilgang på mye teknologi, R&D, og mye de kan ta lærdom av over i personbil. Er jo litt trist om de bommer "såpass".

JLR kan muligens dra nytte av Formel E-satsingen. Det blir heldigvis en del tekniske endringer for serien til neste år. 

Lenke til kommentar

Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...