Gå til innhold

Tesla lanserer helt ny versjon av Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er spent på hvordan shorterne/haterne vil vinkle dette. For meg virker det positivt for selskapets del, da Tesla vil kunne øke produksjonen (dersom det stemmer at problemet er å få nok batterier) samtidig som det blir et klarere skille mellom de ulike utgavene. Det blir nok også mer forutsigbart med produksjon siden de for eksempel ikke må forholde seg til både RWD og AWD på samme batteripakke.

 

Det at de kaller det "mid-range" er også en bekreftelse på at det vil komme en billigere modell slik at mid-range blir liggende mellom den billigste varianten og long-range.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En annen forskjell på long range og standard er ladehastigheten på superladere. Hva vil denne være på mid-range modellen?

Ukjent for øyeblikket. Men den er nok minimum 100 kW.

 

LR er jo 120 kW, og med ca 82,5% av batterikapasiteten har man minimum 82,5% av ladeeffekten. Men så er det ikke sikkert LR lades med maks mulig effekt, ettersom 120 kW er maks på dagens superladere, som kan bety at de er flaskehalsen. Og kjølingen er jo uendret, noe som også kan øke hastigheten, relativt til batterikapasitet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er spennende er om vi står foran et nytt steg i batteriteknologien og at denne mellomvarianten varsler det. Roadsterens varslede rekkevidde på 1000 km (!) antyder at noe er i gjære.

 

Det som blir ekstra spennende er hvordan rekkevidden på 1000 km blir i 30 minus. Gjerne uten for varming av batteriet(stått over natta uten tilkobling til strøm) som kan skje hvis man er på hytta. Men en diesel aggregat gjør vel susen der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er nok hovedsaklig et grep for å sikre at flest mulig av forhåndsreservasjonene for "standard range" oppgraderer og dermed får bil før skattefordelen kuttes ved nyttår.

 
 

Det som blir ekstra spennende er hvordan rekkevidden på 1000 km blir i 30 minus. Gjerne uten for varming av batteriet(stått over natta uten tilkobling til strøm) som kan skje hvis man er på hytta. Men en diesel aggregat gjør vel susen der.

 

Det der er det faktisk ingen som bryr seg om, bortsett fra diesel troll.

En gjennomsnittlig morgen har en diselbil langt kortere rekkevidde enn selv dagens Tesla. En Tesla har 500km + rekkevidde hver morgen. En fossilbil vet du aldri hva har, men full tank har du definitivt ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-vpGeLVii

Nå begynner vi å snakke "EL-bil til folket". Selv kjører jeg en diesel med stor tank som lett kjører 1300km på den tanken. Men i sommer da jeg kjørte Oslo - Trondheim via RV3 lå jeg, alt ettersom pauser, enten bak eller foran en rød Tesla Model S. Vi "møttes" rundt Rena og vi tok den samme ferga i Trondheim. Jeg hadde med barn så det ble selvfølgelig litt pauser, men jeg ble på den turen likevel overbevist om et det er elektrisk som er fremtiden. Kanskje i kombinasjon med hydrogen også hvis tilgangen blir bedre.

Lenke til kommentar

Dette er nok hovedsaklig et grep for å sikre at flest mulig av forhåndsreservasjonene for "standard range" oppgraderer og dermed får bil før skattefordelen kuttes ved nyttår.

 

 

Det som blir ekstra spennende er hvordan rekkevidden på 1000 km blir i 30 minus. Gjerne uten for varming av batteriet(stått over natta uten tilkobling til strøm) som kan skje hvis man er på hytta. Men en diesel aggregat gjør vel susen der.

 

Det der er det faktisk ingen som bryr seg om, bortsett fra diesel troll.

 

En gjennomsnittlig morgen har en diselbil langt kortere rekkevidde enn selv dagens Tesla. En Tesla har 500km + rekkevidde hver morgen. En fossilbil vet du aldri hva har, men full tank har du definitivt ikke.

notsureifkidding.jpg

Lenke til kommentar

LOL. Tror du virkelig folk shorter Tesla fordi de hater tesla?

Mange er nok i shortposisjon i tesla fordi de holder teslas konvertible obligasjoner. Hvis tesla reellt sett hadde vært opptatt av å redusere mengden shorter ville de ha brukt vanlige obligasjoner og ikke konvertible. Jeg anser all denne masingen om short av tesla som et spill for galleriet.

Endret av sverreb
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ser ut som luftslottet Full selvkjøring nå er trukket fra markedet. Default teori er at dette er noe som myndighetene har pålagt Tesla. Hva er de alternative forklaringene?

Hvilken relevans har det for tråden?

 

Ja, bortsett fra krisemaksimering da. Modus Operandi. Business as Usual. Finn noe å hakke på så man får fokus over på noe som kan tolkes negativt.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Ser ut som luftslottet Full selvkjøring nå er trukket fra markedet. Default teori er at dette er noe som myndighetene har pålagt Tesla. Hva er de alternative forklaringene?

Enhanced Autopilot selges jo fortsatt, så skjønner ikke hvorfor du tror myndighetene skal ha noe med dette å gjøre. Det er nok så enkelt som at de har innsett at det er litt i grenseland å ta betalt for fremtidige funksjoner, som de heller ikke vet nøyaktig når blir tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som blir ekstra spennende er hvordan rekkevidden på 1000 km blir i 30 minus. Gjerne uten for varming av batteriet(stått over natta uten tilkobling til strøm) som kan skje hvis man er på hytta. Men en diesel aggregat gjør vel susen der.

 

Jeg vet ikke nøyaktig tall for -30, og det er mulig det vil være variasjoner fra bil til bil. Men jeg har sett at Tesla X 100D kan tappes med ca 3 mil etter 24 timer i 25 blå.

 

Så, basert på disse tallene og gitt at du bruker litt strøm på å kjøre opp og ned og kun har halv batterikapasitet til parkering så kan du kose deg over 14 dager på hytta.

 

Men, 14 dager i 25 speik vil kunne skape problemer for biler uavhengig av drivlinje.

 

OG, om du da føler for å fyre opp aggregatet for å pumpe på med noen kW før du kjører hjem, så går det helt fint det også.

 

Synes det er interessant at folk finner de mest ekstreme situasjoner for å unngå å måtte vurdere elektrisk bil. Nei, det passer ikke for alle enda, men det kunne lett ha passet for langt over 90%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det som er spennende er om vi står foran et nytt steg i batteriteknologien og at denne mellomvarianten varsler det. Roadsterens varslede rekkevidde på 1000 km (!) antyder at noe er i gjære.

 

Det som blir ekstra spennende er hvordan rekkevidden på 1000 km blir i 30 minus. Gjerne uten for varming av batteriet(stått over natta uten tilkobling til strøm) som kan skje hvis man er på hytta. Men en diesel aggregat gjør vel susen der.

Ca 700-800 utifra hva min Ioniq klarte sist vinter. Tror ikke Tesla taper noe mye mer rekkevidde. Definitivt forskjell på batteriet om vinteren men så drastisk er det ikke. Fossilbilen jeg hadde før slet mer med vinteren enn hva elbilen gjør nå.

Lenke til kommentar

 

Det som blir ekstra spennende er hvordan rekkevidden på 1000 km blir i 30 minus. Gjerne uten for varming av batteriet(stått over natta uten tilkobling til strøm) som kan skje hvis man er på hytta. Men en diesel aggregat gjør vel susen der.

Sikkert sykt mange som tenker å bruke superbilen til hytta i 30 minus?

Min erfaring vil tilsi at jeg hadde hatt kanskje 20% mindre rekkevidde ifht. en sommerdag, men det hadde ikke stoppet meg fra å gjøre noe som helst. Hadde kommet til varm bil også og det får jeg ikke med diesel/bensinbilen. Endret av Icenor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...