Gå til innhold

TEST: Huawei Mate 20 Pro


Anbefalte innlegg

Du er klar over at NM-kort har hastighet på 90mb/s? Mao samme som en middels snurredisk?

Men latency og random 4K read/write gjør at du vil oppleve store problemer om du bruker det til f.eks apps. Den er ok på sekvensiell hastighet som er det som teller for film, bilder, musikk osv. Og det er og kun det kortet burde brukes til. MEd en gang du lagrer noe som krever mange IOPS på et minnekort senker den hastigheten på telefonen betraktelig. Det er ting som IOPS, 4K, latency minnekort er elendig på, og derfor de aldri oppgir de tallene. Minnekort kan ikke erstatte internminne for en god del ting, men det er helt fint til å lagre større filer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men latency og random 4K read/write gjør at du vil oppleve store problemer om du bruker det til f.eks apps. Den er ok på sekvensiell hastighet som er det som teller for film, bilder, musikk osv. Og det er og kun det kortet burde brukes til. MEd en gang du lagrer noe som krever mange IOPS på et minnekort senker den hastigheten på telefonen betraktelig. Det er ting som IOPS, 4K, latency minnekort er elendig på, og derfor de aldri oppgir de tallene. Minnekort kan ikke erstatte internminne for en god del ting, men det er helt fint til å lagre større filer på.

Det er helt greit å lagre bilder, videoer, musikk, offline-lister fra Spotify, hell, selv torrent, bruker det på mobilen en del. Av erfaring så er det disse som tar plass, ikke appene i seg selv. Da er minnekort helt kurant. Man må jo såklart bruke telefonen på en annen måte, sette den opp annerledes, men i bruk så utgjør det ingen forskjell, sålenge minnekortet ikke er billigste sort fra eBay

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er klar over at NM-kort har hastighet på 90mb/s? Mao samme som en middels snurredisk?

 

Det er fullstendig, og da må jeg understreke _fullstendig_ meningsløst å sammenligne skrive og lesehastigher på denne måten. Hva er hastigheten ved forskjellige queue depths? Hva er aksesstidene og søkehastighet/tid? Random read/write? Antallet IOPS?

 

Nå har vel ingen av oss sett et NM-kort i praksis, men ser vi på MicroSD-kort så er det mange scenarioer, også på de mer påkostede modellene hvor ytelsen går rett at skogen. Så alt er jo relativt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fullstendig, og da må jeg understreke _fullstendig_ meningsløst å sammenligne skrive og lesehastigher på denne måten. Hva er hastigheten ved forskjellige queue depths? Hva er aksesstidene og søkehastighet/tid? Random read/write? Antallet IOPS?

 

Nå har vel ingen av oss sett et NM-kort i praksis, men ser vi på MicroSD-kort så er det mange scenarioer, også på de mer påkostede modellene hvor ytelsen går rett at skogen. Så alt er jo relativt.

Joda, men poenget er at du får kort som fint duger til det jeg og Lunaris nevnte tidligere: Bilder, video, musikk, nedlastede filer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Andre telefoner lansert nylig" så trekkef du frem batteri til s3?? Denne ene telefonen du nevner ef jo 2 cm tykk og stor som ett nettbrett. Er jo ikke sammenlignbart i det hele tatt

Hvis du er opptatt av utseende havner du ikke i kundegruppen for utstyr som er til for å brukes. De fleste telefonene nå til dags brukes ikke hardt, annet enn i mengde, til lette oppgaver. Samsung har "innovert" seg langt forbi brukbart, for så å ha tatt seg litt sammen igjen.
Lenke til kommentar

Uansett det å være konservativ fungerer ikke. Folk vil ha nytt og spennende.

Fungerte dårlig med busslomme og hodetelefonportmangel vil jeg si. Tror nok mobilen er ganske ferdigdesignet en god stund fremover. Fairphone har solgt over all forventning med det som i praksis er gamle tankter. Tror heller at flaggskipingen avtar ytterligere, og leverer stadig mindre nytt, særlig i halv-sesongen der Qualcomm ikke lanserer ny SoC. Billigmobil har blitt fullgod på det som i dag er oppskriftsmessig. Meizu, Xiaomi, Pocophone, og Oppo har bevist at selv der er det flere som får ting til.
Lenke til kommentar

Fungerte dårlig med busslomme og hodetelefonportmangel vil jeg si. Tror nok mobilen er ganske ferdigdesignet en god stund fremover. Fairphone har solgt over all forventning med det som i praksis er gamle tankter. Tror heller at flaggskipingen avtar ytterligere, og leverer stadig mindre nytt, særlig i halv-sesongen der Qualcomm ikke lanserer ny SoC. Billigmobil har blitt fullgod på det som i dag er oppskriftsmessig. Meizu, Xiaomi, Pocophone, og Oppo har bevist at selv der er det flere som får ting til.

Dårlig basert på din mening? Det er folk som ikke liker designelementer som buede kanter. De sier klart fra i forumene om dette, men salgstallene er grunnen til at Samsung fortsetter med det. Det finnes noe som heter markedstrender. De som følger markedstrendene er de som selger mest, vokser mest. 

 

Markedstrender er ikke noe som forsvinner. Så det å tro at noe er ferdigdesignet stemmer ikke. Det vil alltid komme endringer. 

 

Fairphone har solgt over alle forventninger? Så 1000 mobiler istedenfor 100? Beklager, de er ubetydelige.

 

Pocophone er Xiaomi? Huawei eg BKK Electronics er de to største mobilselskapene i Kina fulgt av Xiaomi. BKK eier Oppo, Vivo, OnePlus. Disse inkludert Huawei leverer alle gode billigmobiler. Og fortsatt så holder salgstallene seg for flaggskiptelefoner. Og en ting er marked med høy betalingsevne, men mye salg drives av økning i velstand i utviklingsland.

 

Huawei designer jo sine egne SoCer og lanserer de sånn ca akkurat nå  :) Så å kalle både Huawei og Apple lansering for ikke mye nytt er litt spesielt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel jeg registrerer bare at om QC(Qualcomm) QC(Quick Charge) aktiveres så setter spenning opp og strøm noe ned. Dette for den raskeste ladingen. Ser nye versjonen varierer mellom 3,2 og 20 volt. Ved 20 volt lader den da med mindre enn 1A da maks strøm er 18W.

 

Den jeg hadde var noe som 9V/1,67A istedenfor 5V/2A. Så 15W istedenfor 10W. Dette kunne jeg aktivere. Og når jeg aktiverte dette så ble telefonen varmere når jeg ladet enn når jeg brukte standard 5V/2A. Derimot så har M10P med 5V/4.5A med Huaweis løsning alltid vært kjøligere under lading alltid. 

 

Så jeg vet ikke helt hvordan det fungerer da det er en del logikk osv og avanserte strømstyringskretser som styrer dette, men QC har definitivt ført til høyere ladetemperaturer ved høyere spenning. Jeg mener energimengden er og økt med 50% da. Så sannsynligvis er det lavere temperatur i forhold til energimengden.

 

Når du derimot ser på Huawei klarer lavere temp med 22,5W... Og det med betraktelig lavere spenning.

Temperaturen i batteriet går opp fordi det lades hurtig, mye effekt tilføres på kortere tid. Fordelen med QC er at med økt spenning går strømmengden ned, og det er veldig bra for de som har dårlige eller billige kabler. Generelt er mindre strøm = bra. Det er derfor transmisjonsnettet er på høy spenning. 

 

Det er egentlig det kjipeste med min Mate RS, alle QC-laderne jeg har rundt omkring (bil/hus/jobb) funker ikke. Den lader hurtig bare med Huaweis lader, som leverer 4,5A(!!) på 5V. 

Lenke til kommentar

Dårlig basert på din mening? Det er folk som ikke liker designelementer som buede kanter. De sier klart fra i forumene om dette, men salgstallene er grunnen til at Samsung fortsetter med det. Det finnes noe som heter markedstrender. De som følger markedstrendene er de som selger mest, vokser mest. 

 

Markedstrender er ikke noe som forsvinner. Så det å tro at noe er ferdigdesignet stemmer ikke. Det vil alltid komme endringer. 

 

Fairphone har solgt over alle forventninger? Så 1000 mobiler istedenfor 100? Beklager, de er ubetydelige.

 

Pocophone er Xiaomi? Huawei eg BKK Electronics er de to største mobilselskapene i Kina fulgt av Xiaomi. BKK eier Oppo, Vivo, OnePlus. Disse inkludert Huawei leverer alle gode billigmobiler. Og fortsatt så holder salgstallene seg for flaggskiptelefoner. Og en ting er marked med høy betalingsevne, men mye salg drives av økning i velstand i utviklingsland.

 

Huawei designer jo sine egne SoCer og lanserer de sånn ca akkurat nå  :) Så å kalle både Huawei og Apple lansering for ikke mye nytt er litt spesielt.

Vis meg vedkommende som synes det er greit at telefonen ikke kan repareres, og at dataen går tapt hvis man ikke sender ødelagt telefon til gjenoppretting. Hvorfor skal man lage skruer som tilsynelatende er like, men ødelegger produktet hvis de skrus sammen feil.

 

Samsung måtte slutte å kopiere Apple etter S2, og solgte ikke mindre S3 av den grunn. De er større.

 

Fairphone hadde solgt 40000 fairphone 2 i 2016, de er en av veldig få produsenter som tjener penger på å selge mobiltelefoner. 2500000€ er ikke å kimse av heller… https://www.oneplanetcrowd.com/en/project/200324/description

 

Huawei har absolutt mye nytt, men de er lagt unna toppsjiktet i prissammenheng. De proprietære minnekortene kan jeg spare meg for, men jeg ser altså ikke for meg at flere funksjoner skal forsvare prisen framover, når alle de mindre og bra produsentene, huawei selv innebefattet, hamler opp med de store nedover i pris.

Lenke til kommentar

Temperaturen i batteriet går opp fordi det lades hurtig, mye effekt tilføres på kortere tid. Fordelen med QC er at med økt spenning går strømmengden ned, og det er veldig bra for de som har dårlige eller billige kabler. Generelt er mindre strøm = bra. Det er derfor transmisjonsnettet er på høy spenning. 

 

Det er egentlig det kjipeste med min Mate RS, alle QC-laderne jeg har rundt omkring (bil/hus/jobb) funker ikke. Den lader hurtig bare med Huaweis lader, som leverer 4,5A(!!) på 5V. 

Det stemmer jo ikke. Huawei ladere raskere med mer energi, men med lavere batteritemperatur. Det er nok slik at mer energi = varmere batteri for "dum" lading, men de fleste driver ikke med dum lading lengre. Mange bruker og kjøling under lading, men det går jo ikke for mobil da.

 

QC er ikke open source. Du må betale lisens. Implementere QC teknologi. Og hvorfor skulle Huawei betale QC for en dårligere løsning? Om noe er det ikke dumt VOOC eller Huawei sin løsning ikke fungerer på andre telefoner? Hvis det var en standard Huawei ikke støttet var det en ting, men QC er ikke en standard. Eneste ladestandard er 5V, 2A "dum" lading.

Lenke til kommentar

Vis meg vedkommende som synes det er greit at telefonen ikke kan repareres, og at dataen går tapt hvis man ikke sender ødelagt telefon til gjenoppretting. Hvorfor skal man lage skruer som tilsynelatende er like, men ødelegger produktet hvis de skrus sammen feil.

 

Når har jeg sagt noe om dette?

 

 

Samsung måtte slutte å kopiere Apple etter S2, og solgte ikke mindre S3 av den grunn. De er større.

Hva har dette med noe å gjøre?

 

 

 

Fairphone hadde solgt 40000 fairphone 2 i 2016, de er en av veldig få produsenter som tjener penger på å selge mobiltelefoner. 2500000€ er ikke å kimse av heller… https://www.oneplanetcrowd.com/en/project/200324/description

Akkurat, Fairphone er helt ubetydelige. De selger basically ingenting.

 

 

 

Huawei har absolutt mye nytt, men de er lagt unna toppsjiktet i prissammenheng. De proprietære minnekortene kan jeg spare meg for, men jeg ser altså ikke for meg at flere funksjoner skal forsvare prisen framover, når alle de mindre og bra produsentene, huawei selv innebefattet, hamler opp med de store nedover i pris.

Tror du Huawei vokser 40% fordi  de selger toppmodeller? Det er jo low-end og mid-end Huawei har gjort det utrolig bra. Nå vil de vokse i high end og. Du vet Huawei lager mange modeller til lav pris som er veldig solide? Det var liksom det de var kjent for i Norge. Billige modeller som gav utrolig mye for pengene.

Lenke til kommentar

Akkurat, jeg tror antall mobiler solgt går ned, som i Q4 2017. Samme som nettbrett. GPS før den tid. Har man først laget noe som fungerer, så kjøper ikke folk nytt før det gir mening.

Fairphone er noe sånt som 0.003% av verdensmakedet etter min beregning. De selger over all forventning.

 

BKK, Oppo, Vivo, osv, vil alle være med i et spill som i siste rekke kontrolleres av dem som sitter på produksjonen av SoC, skjerm, minne osv. Spesielt grafikk og prosessor bestemmer mye. Det må gå som det går.

 

Apple har spilt fallitt i seneste utgave, og Samsung henger ikke helt med de heller.

 

Jeg tror det var forrige gang man fikk se hva som skjedde når de store valgte å holde på marginene sine. Samsung har levert noe fungerende med penn denne gangen, men når nå Apple kjører _opp_ marginene og leverer svakt, så blir mate 20 å anse som selvklart valg.

 

Det er synd for forbrukerne, men ikke så ille som det beviselig kunne vært.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Akkurat, jeg tror antall mobiler solgt går ned, som i Q4 2017. Samme som nettbrett. GPS før den tid. Har man først laget noe som fungerer, så kjøper ikke folk nytt før det gir mening.

Fairphone er noe sånt som 0.003% av verdensmakedet etter min beregning. De selger over all forventning.

 

BKK, Oppo, Vivo, osv, 

Du skriver så mye merkelig.

 

Du ignorerer at vi har voksende markeder. En ting er at vekst i salg av mobiler stopper i marked som EU, NA, JPN osv. Noe annet er at det stopper globalt. Den store veksten i senere tid har alt vært pga Kina. GPS og nettbrett falt i salgstall pga folk kjøpte mobil istedenfor. Folk stopper ikke å kjøpe produkter. Hvilket produkt skal erstatte mobil?

 

Hvordan er 0.003% ikke ubetydelig?

 

BKK eier Oppo og Vivo...

 

 

 

 i et spill som i siste rekke kontrolleres av dem som sitter på produksjonen av SoC, skjerm, minne osv. Spesielt grafikk og prosessor bestemmer mye. Det må gå som det går.

 

Apple har spilt fallitt i seneste utgave, og Samsung henger ikke helt med de heller.

Hva i alle dager skriver du? Samsung er DEN største produsenten av deler til mobiler. Som SoC, skjerm, minne osv. Så du sier at Samsung vil kontrollere markedet, og så sier du at de ikke henger med???

 

 

Jeg tror det var forrige gang man fikk se hva som skjedde når de store valgte å holde på marginene sine. Samsung har levert noe fungerende med penn denne gangen, men når nå Apple kjører _opp_ marginene og leverer svakt, så blir mate 20 å anse som selvklart valg.

Apple har ikke kjørt opp noen marginer. De sitter på ca like marginer år etter år. Du kan gå på Internet å sjekke. Gjør det før du poster påstander som ikke stemmer.

 

 

Det er synd for forbrukerne, men ikke så ille som det beviselig kunne vært.

??? Folk kjøper det de vil. Ingen blir tvunget til å kjøpe toppmodeller med høye marginer.Mobilmarkedet har latterlig mye konkurranse. Det er jo veldig bra for forbrukere. Så mye valg. Så mange selskap som presser prisen ned til et nivå der du nærmest kjøper mobiler for kostpris. Dette er DÅRLIG for forbrukere? Hvilken verden lever du i?

Lenke til kommentar

Det stemmer jo ikke. Huawei ladere raskere med mer energi, men med lavere batteritemperatur. Det er nok slik at mer energi = varmere batteri for "dum" lading, men de fleste driver ikke med dum lading lengre. Mange bruker og kjøling under lading, men det går jo ikke for mobil da.

 

QC er ikke open source. Du må betale lisens. Implementere QC teknologi. Og hvorfor skulle Huawei betale QC for en dårligere løsning? Om noe er det ikke dumt VOOC eller Huawei sin løsning ikke fungerer på andre telefoner? Hvis det var en standard Huawei ikke støttet var det en ting, men QC er ikke en standard. Eneste ladestandard er 5V, 2A "dum" lading.

Førstnevnte er umulig og alle verdens batteriprodusenter vil svært gjerne prate med deg om du har en metode for hurtiglading av batterier uten temperaturøkning. Uansett hvor "smart" du kaller ladingen. Spesielt når batteriet nærmer seg fullt må ladehastigheten reduseres fordi temperaturøkningen blir større. Det er derfor de 20% siste prosentene tar mye lengre tid å lade enn de 20 første.

 

QC er inkludert om telefonen drives av en SOC fra Snapdragon. Det gjelder en veldig stor andel av dagens mobiler, som igjen gjør det uproblematisk å bytte mellom forskjellige merker og modeller uten at du må bytte ut hurtigladere overalt, som hjemme/jobb/12v lader i bilene/powerbanks, osv. 

 

Men den største bekymringen for meg er at 4,5A er mye strøm for en liten kabel som ofte får mye juling. Lykke til med 4,5A gjennom en billig og dårlig bygd 3m kina-kabel. 

Forøvrig testet XDA ladestandarder og temperaturen ser ikke bra ut for Huawei:

 

1-Charging-Temp-Comparison.png

Lenke til kommentar

Førstnevnte er umulig og alle verdens batteriprodusenter vil svært gjerne prate med deg om du har en metode for hurtiglading av batterier uten temperaturøkning. Uansett hvor "smart" du kaller ladingen. Spesielt når batteriet nærmer seg fullt må ladehastigheten reduseres fordi temperaturøkningen blir større. Det er derfor de 20% siste prosentene tar mye lengre tid å lade enn de 20 første.

 

Det er vel ingen sammenheng mellom batteri temperatur og "lav spenning/høy strøm" (4,5V/4,5A) vs "høy spenning/lav strøm". Er kun kabel som potensielt blir varmere, batteriene lader vel på samme spenning til slutt.

Om noe skulle jeg tro at mobilen blir varmere (som igjen påvirker batteri temperatur) av varmetap hvis den er ansvarlig for å justere ladespenningen internt, enn hvis justeringen skjer eksternt i laderen.

 

Batteri temperatur avhenger veldig mye på hvor effektiv kjøleløsning som er implementert.

Mer effektive komponenter gir kaldere batteri (kjøler har en kapasitet, så desto mer den kan dedikere på å kjøle batteri desto bedre for batteri temperatur).

Bedre og større (fysisk) batteri takler varme bedre. (Lavere energi tetthet tillater større temperatur marginer).

Lenke til kommentar

Mobiler som lader med høyere spenning bruker å bli vesentlig varmere enn dem som lader med høyere strøm, siden spenningen må konverteres ned før det gies til batteriet og da genereres det mye varme.

Derfor blandt annet Samsung sine telefoner kan bli ubehagelig varm å holde mens man lader, og det er veldig dårlig for batteriet.

Min Oneplus lader med høy strømstyrke istedenfor, og det fungerer bare om man bruker den medfølgende ekstra tykke kabelen. Men telefonen blir iallefall ikke varm så man skader ikke batteriet med varme.

Nå begynner jo mobilene å få to separate battericeller. Da kan man hurtiglade med 10V uten at det blir varmt, og ladingen går virkelig unna.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Førstnevnte er umulig og alle verdens batteriprodusenter vil svært gjerne prate med deg om du har en metode for hurtiglading av batterier uten temperaturøkning. Uansett hvor "smart" du kaller ladingen. Spesielt når batteriet nærmer seg fullt må ladehastigheten reduseres fordi temperaturøkningen blir større. Det er derfor de 20% siste prosentene tar mye lengre tid å lade enn de 20 første.

 

QC er inkludert om telefonen drives av en SOC fra Snapdragon. Det gjelder en veldig stor andel av dagens mobiler, som igjen gjør det uproblematisk å bytte mellom forskjellige merker og modeller uten at du må bytte ut hurtigladere overalt, som hjemme/jobb/12v lader i bilene/powerbanks, osv. 

 

Men den største bekymringen for meg er at 4,5A er mye strøm for en liten kabel som ofte får mye juling. Lykke til med 4,5A gjennom en billig og dårlig bygd 3m kina-kabel. 

Forøvrig testet XDA ladestandarder og temperaturen ser ikke bra ut for Huawei:

 

1-Charging-Temp-Comparison.png

Selvfølgelig dannes det varme under lading, aldri sagt noe annet. Må lese hva jeg skriver. Jeg sier Samsung blir langt varmere enn Huawei. Complexity har visstnok og samme erfaring. Jeg mener grafen din i seg selv viser jo at det er ingen relasjon mellom ladeeffekt og temperatur. Jeg vet ikke helt hvordan målingene deres fungerer. Når de kjørte PCMark så ble batteritemp såvidt høyere, men jeg forstår ikke hvordan det kan skje når telefonen beviselig blir en del varmere? Hvordan kan SoC nå 80-100 grader og ligge på det i over en time uten videre endringer i batteritemp? Når hele telefonen blir varm på utsiden? Jeg har ikke målt batteritemp, men på utsiden blir Samsung telefonen helt klart alltid mye varmere enn Huawei gjør.

 

Ja QC er i alle tlfer med Snapdragon. Så du mener at alle skal betale dem royalties for å benytte deres dårligere løsning? Qualcomm? Selskapet som har blitt dømt over og over for konkurransehindrende praksis med sitt slag av patenter. Aldri i livet om selskap vil være mer avhengig av det selskapet enn de må. QC utnytter folk så mye de kan, uten å bry seg om det er ulovlig engang. Apple + Huawei har jo 30% markedsandel, så det er 30% av markedet hvor QC ladere ikke gir mer enn 10W. Og alle ladere fungerer.

 

Hva har 4,5A noe å gjøre med kabel som får juling? Den forstod jeg ikke.

 

Huawei hurtiglader ikke gjennom en tynn kabel nei. De takler vanligvis 2A maks. Og så? Prisen er irrelevant, du kan kjøpe dyre kabler som ikke klarer 4.5A og. Du kan kjøpe kabler rated for 5A fra Kina for 20 kroner liksom. Kanskje ikke alle fungerer med hurtiglading, men til den prisen kan du jo kjøpe et par.

 

Ellers fant jeg denne:

https://www.teknikmagasinet.no/produkter/mobilt/mobiltilbehor/ladere/usb-c/huawei-ap32-quick-charger-usb-type-c

 

Huawei hurtiglader som fungerer på begge SoC typer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...