Gå til innhold

TEST: Huawei Mate 20 Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir jo litt misvisende måten du legger frem alt dette på. En eldre iPhonemodell vil jo ikke nødvendigvis være tregere da reduksjonen i klokkefrekvenser ble utført i takt med slitasjegrad på batteriet. Du kan jo fint plukke opp en ny iPhone 7 og den vil jo ikke ha noe slitasje på batteriet osv.. Du kan jo også bytte batteriet på en eldre modell og ergo vil ikke CPU-reduksjonen være reell. Du kan jo også deaktivere hele reduksjonen om du ønsker det. Min bror sin iPhone 6S står til 78% på batteriet og kjører ikke med reduserte frekvenser enda, akkurat når dette kicker inn vet jeg ikke men du kan fint sitte på eldre modeller hvor dette ikke har kicket inn og du man selv overstyre det om du ønsker det.

 

Du legger det jo frem som om dette skulle være helt umulig og at en eldre iPhone automatisk vil være mye tregere osv..

iPhone kan fra og med 2 år få en iOS oppdatering som setter ned ytelse pga batterislittasje, det er de helt alene om. Etter 3-4 år med vanlig bruk vil dette skje, 2 år er kun for folk med uvanlig høy slittasje.  Det er ikke åpenbart at dette skjer. Det er ikke noe de forteller om. Det er ikke en opt-in. Det er jo åpenbart hvorfor Apple gjør det. De ønsker ikke at folk har iPhone i 4-5 år selv om de støtter så lenge. Så de ønsker at folk opplever telefonen som ubrukelig sånn at de kjøper ny. Det at du selv må vite om dette og skru av eller bytte batteri er jo bare utrolig. Selvfølgelig gjør Apple dette siden de fleste vet ikke om det.

 

Du kan og si Android produsenter ikke støtter mer enn 3 år fordi de ønsker at folk skal kjøpe nye mobiler og. Prøver ikke å si at Apple er spesielt onde eller noe. Alle selskaper ønsker dette.

 

Poenget mitt at det ikke er så enkelt å bare si at iOS støtter en telefon 4-5år. Hjelper ikke om oppdateringen gjør telefonen din så treg at den ikke kan brukes. Oppdateringer er jo heller ikke optimalisert for gamle telefon hverken for iOS og Android. Så mens ny kraftig toppmodell kjører OSet helt fint, så blir det lett altfor tung for en 4-5 år gammel telefon. Jeg mener problemet er så stort for iOS brukere at folk gikk og gjennomførte nøye tester og fant ut av hva Apple drev med.

 

I tillegg har du det faktum at for den lavere prisen så kan du jo og bare kjøpe ny Android telefon. Og om du ser det fra en OS nøytral persons perspektiv så har helt klart Mate 20 Pro mer å tilby enn XS Max. 

 

Men uansett så var det jo et argument for at iPhone "holdt seg bedre i verdi" fordi den liksom varer og holder lengre så folk verdsetter eldre iPhoner mer. Som bare er tull. Den blir ikke verdsatt noe høyere. Den holdes kunstig høy i prisen i samme stil som luksusmerker opprettholder prisen sin uansett.

 

Og akkurat som produkter fra luksusmerker ikke opprettholder prisen sin over tid pga kvaliteten så gjør ikke iPhone det heller. Den opprettholder prisen fordi selv etter 1 år er den knapt falt i pris.  Mate 20 Pro vil om den faller like mye som Mate 10 faktisk være halv pris av en iPhone XS Max om 1 år. Bare å vente til våren når alle andre Android mobiler kommer så kan du få rimelig gode priser på den. Apple derimot vil kanskje ha falt er par hundrelapper innen den tid. Bra for alle som kjøper ved launch og selger brukt etter et år for å kjøpe nyeste. Resten derimot betaler dyrt for et "gammelt" produkt som burde ha falt i pris.

Lenke til kommentar

Men e d ik sånn at du kan velge nå ?? Angående ytelse kontra batteri.

 

iPhone kan fra og med 2 år få en iOS oppdatering som setter ned ytelse pga batterislittasje, det er de helt alene om. Etter 3-4 år med vanlig bruk vil dette skje, 2 år er kun for folk med uvanlig høy slittasje. Det er ikke åpenbart at dette skjer. Det er ikke noe de forteller om. Det er ikke en opt-in. Det er jo åpenbart hvorfor Apple gjør det. De ønsker ikke at folk har iPhone i 4-5 år selv om de støtter så lenge. Så de ønsker at folk opplever telefonen som ubrukelig sånn at de kjøper ny. Det at du selv må vite om dette og skru av eller bytte batteri er jo bare utrolig. Selvfølgelig gjør Apple dette siden de fleste vet ikke om det.

 

Du kan og si Android produsenter ikke støtter mer enn 3 år fordi de ønsker at folk skal kjøpe nye mobiler og. Prøver ikke å si at Apple er spesielt onde eller noe. Alle selskaper ønsker dette.

 

Poenget mitt at det ikke er så enkelt å bare si at iOS støtter en telefon 4-5år. Hjelper ikke om oppdateringen gjør telefonen din så treg at den ikke kan brukes. Oppdateringer er jo heller ikke optimalisert for gamle telefon hverken for iOS og Android. Så mens ny kraftig toppmodell kjører OSet helt fint, så blir det lett altfor tung for en 4-5 år gammel telefon. Jeg mener problemet er så stort for iOS brukere at folk gikk og gjennomførte nøye tester og fant ut av hva Apple drev med.

 

I tillegg har du det faktum at for den lavere prisen så kan du jo og bare kjøpe ny Android telefon. Og om du ser det fra en OS nøytral persons perspektiv så har helt klart Mate 20 Pro mer å tilby enn XS Max.

 

Men uansett så var det jo et argument for at iPhone "holdt seg bedre i verdi" fordi den liksom varer og holder lengre så folk verdsetter eldre iPhoner mer. Som bare er tull. Den blir ikke verdsatt noe høyere. Den holdes kunstig høy i prisen i samme stil som luksusmerker opprettholder prisen sin uansett.

 

Og akkurat som produkter fra luksusmerker ikke opprettholder prisen sin over tid pga kvaliteten så gjør ikke iPhone det heller. Den opprettholder prisen fordi selv etter 1 år er den knapt falt i pris. Mate 20 Pro vil om den faller like mye som Mate 10 faktisk være halv pris av en iPhone XS Max om 1 år. Bare å vente til våren når alle andre Android mobiler kommer så kan du få rimelig gode priser på den. Apple derimot vil kanskje ha falt er par hundrelapper innen den tid. Bra for alle som kjøper ved launch og selger brukt etter et år for å kjøpe nyeste. Resten derimot betaler dyrt for et "gammelt" produkt som burde ha falt i pris.

Lenke til kommentar

 

 

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=131509912

Med vanlig prutningsmonn ville jeg tippe ca 1000-1500 for denne. Ser det er noen overoptimistiske som ønsker 4000 for en telefon som om noen få dager vil koste 3000 ny (nå 4900)

 

https://itavisen.no/2018/10/11/helt-utrolig-overgang-til-ios-12/

Litt ned på siden ser du hvor mange prosent som nå er på Android 9 (Google har ikke engang turt å liste det engang) Hele 19% er kommet seg til Android 8....Stormende jubel

 

Dersom du ikke vet at både kinesere og Google overvåker sine kunder....da er du i beste fall naiv

Hva er det som feiler folk her for tiden? Du linker til en telefon på Finn til 3000,- og sier at med vanlig prutningsmon så kan man få denne for 1000,- til 1500,-. Hva er poenget ditt?

Det er den prisen folk er villig til å betale brukt, du skjønner det er ikke slik at prisen man forespør på bruktmarkedet er den man får (dersom man da ikke skulle selge en iPhone....fikk budrunde og endte opp med mer enn jeg forespurte på en iPhone 8)

 

Legg ut en Mate 10 pro og se hvor mange forespørsler du får på den, samt hvor mye folk vil gi

1. Angående levetid: Tull. Jeg har aldri hatt telefoner som har holdt seg bedre enn toppmodellene fra Huawei. Generelt sett samme ytelse (batterimessig, ytelsesmessig) etter 24 mnd. som ny. på alle tre jeg har eid. Programvaren og oppdatering av dette har heller aldri vært noen utfordring. Apple vedgår selv at de ikke anser en iPhone til å vare særlig utover 36 mnd.

 

2. Angående bruktpris: Delvis Tull. Apple holder seg bedre i pris, ja. Kun fordi ubrukte telefoner holdes kunstig høyt i pris over tid av selskapet selv. Dette kan de selvsagt gjøre da det ikke eksisterer konkurrenter med iOS. Prisene du opererer med er derimot komplett tatt ut av luften. Jeg hadde ledd av deg om du tilbød meg 1500 kr for min Mate 10 Pro idag, i god stand får du lett det dobbelte (noe som også vil gi kjøper en veldig god telefon for pengene, langt bedre telefon enn en Apple til samme pris). At enkelte folk som kjøper brukte Apple modeller sliter med dårlig økonomisk vurderingsevne, får stå for deres egen regning.

 

3. Angående overvåkning: Delvis tull. Om du tror du ikke blir like overvåket på iPhonen din, så er du like naiv og godtroende som alle andre. Dagens smart telefoner er mer eller mindre portable overvåkningsenheter. Skaff deg en kontanttelefon.

1. Du har åpenbart kun hatt mobil fra Huawei

 

2. Om du tilbød MEG 1500 for å ta i mot en brukt Mate 10 Pro, ville jeg nok fortsatt ikke godtatt tilbudet.

 

3. Apple trenger ikke selge meg som et produkt til andre, det gjør derimot Google. Har hatt Android enheter og selv sett hvordan mine interesser, ting jeg snakker med andre om og ikke minst gjør søk på kastes rett tilbake til meg som forbruker. Det er tilogmed lagt opp til å lytte etter bestemte måter du omtaler produktet på. Later du som så skjer det lite, men legger du om og er entusiastisk i din omtale vil det poppe reklame så snart du ser på neste skjerm. Huawei er bannlyst av amerikanske myndigheter, det holder lenge for min del

Lenke til kommentar

«iPhone kan fra og med 2 år få en iOS oppdatering som setter ned ytelse pga batterislittasje»

 

Kan ik en velge nå om en vil ha full ytelse selv om batteriet er sliten?

Nei, du kan ikke velge det. Det er noe som er en selvfølge på alle telefoner unntatt iPhone. Kun iPhone gjør dette. Og så må du skru det av for å gjøre mobilen vanlig. Som kun ble et valg etter noen fant ut av Apple gjorde dette uten å fortelle noen. Og med tanke på hvor lite folk kan om mobiler så kommer de fleste ikke til å skru dette av og oppleve telefoner som blir tregere og ubrukelig over tid. Så 4-5 år med oppdateringer hjelper ikke om mobilen blir sirup.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke velge det. Det er noe som er en selvfølge på alle telefoner unntatt iPhone. Kun iPhone gjør dette. Og så må du skru det av for å gjøre mobilen vanlig. Som kun ble et valg etter noen fant ut av Apple gjorde dette uten å fortelle noen. Og med tanke på hvor lite folk kan om mobiler så kommer de fleste ikke til å skru dette av og oppleve telefoner som blir tregere og ubrukelig over tid. Så 4-5 år med oppdateringer hjelper ikke om mobilen blir sirup.

Ja men da kan du jo velge :)

Lenke til kommentar

1. Du har åpenbart kun hatt mobil fra Huawei

 

2. Om du tilbød MEG 1500 for å ta i mot en brukt Mate 10 Pro, ville jeg nok fortsatt ikke godtatt tilbudet.

 

3. Apple trenger ikke selge meg som et produkt til andre, det gjør derimot Google. Har hatt Android enheter og selv sett hvordan mine interesser, ting jeg snakker med andre om og ikke minst gjør søk på kastes rett tilbake til meg som forbruker. Det er tilogmed lagt opp til å lytte etter bestemte måter du omtaler produktet på. Later du som så skjer det lite, men legger du om og er entusiastisk i din omtale vil det poppe reklame så snart du ser på neste skjerm. Huawei er bannlyst av amerikanske myndigheter, det holder lenge for min del

USA er bevist å ha spionert på så godt som alle gjennom alle mulige virkemidler. Likevel så stoler du på at Apple enheten din liksom ikke overvåker deg? Mens du tror Huawei gjør selv om vi ikke har noen bevis for det? Det er ikke engang bare naivt, det er benekte fakta.

 

Tviler på Huawei basert på ingenting, men mener Apple er trygt selv om det motsatte er bevist og du kaller andre naive? Morsomt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan velge å skru av en funksjon som gjør telefonen din treg? Ser du ikke problemet? Det er jo latterlig. Apple gjør telefoner tregere over tid og kaller det en "funksjon". Bare fordi du kan skru det av så er det ok? Mener du virkelig det?

Hadde vært utrolig mye bedre om dem sa ifra om at batteriet var dårlig, og dermed gav deg muligheten til å skru ned ytelsen for å få lengere batteritid.

 

Det er slik Android eventuelt ville benyttet denne Apple "featuren".

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

Blir jo litt misvisende måten du legger frem alt dette på. En eldre iPhonemodell vil jo ikke nødvendigvis være tregere da reduksjonen i klokkefrekvenser ble utført i takt med slitasjegrad på batteriet. Du kan jo fint plukke opp en ny iPhone 7 og den vil jo ikke ha noe slitasje på batteriet osv.. Du kan jo også bytte batteriet på en eldre modell og ergo vil ikke CPU-reduksjonen være reell. Du kan jo også deaktivere hele reduksjonen om du ønsker det. Min bror sin iPhone 6S står til 78% på batteriet og kjører ikke med reduserte frekvenser enda, akkurat når dette kicker inn vet jeg ikke men du kan fint sitte på eldre modeller hvor dette ikke har kicket inn og du man selv overstyre det om du ønsker det.

 

Du legger det jo frem som om dette skulle være helt umulig og at en eldre iPhone automatisk vil være mye tregere osv..

iPhone kan fra og med 2 år få en iOS oppdatering som setter ned ytelse pga batterislittasje, det er de helt alene om. Etter 3-4 år med vanlig bruk vil dette skje, 2 år er kun for folk med uvanlig høy slittasje.  Det er ikke åpenbart at dette skjer. Det er ikke noe de forteller om. Det er ikke en opt-in. Det er jo åpenbart hvorfor Apple gjør det. De ønsker ikke at folk har iPhone i 4-5 år selv om de støtter så lenge. Så de ønsker at folk opplever telefonen som ubrukelig sånn at de kjøper ny. Det at du selv må vite om dette og skru av eller bytte batteri er jo bare utrolig. Selvfølgelig gjør Apple dette siden de fleste vet ikke om det.

 

Du kan og si Android produsenter ikke støtter mer enn 3 år fordi de ønsker at folk skal kjøpe nye mobiler og. Prøver ikke å si at Apple er spesielt onde eller noe. Alle selskaper ønsker dette.

 

Poenget mitt at det ikke er så enkelt å bare si at iOS støtter en telefon 4-5år. Hjelper ikke om oppdateringen gjør telefonen din så treg at den ikke kan brukes. Oppdateringer er jo heller ikke optimalisert for gamle telefon hverken for iOS og Android. Så mens ny kraftig toppmodell kjører OSet helt fint, så blir det lett altfor tung for en 4-5 år gammel telefon. Jeg mener problemet er så stort for iOS brukere at folk gikk og gjennomførte nøye tester og fant ut av hva Apple drev med.

 

I tillegg har du det faktum at for den lavere prisen så kan du jo og bare kjøpe ny Android telefon. Og om du ser det fra en OS nøytral persons perspektiv så har helt klart Mate 20 Pro mer å tilby enn XS Max. 

 

Men uansett så var det jo et argument for at iPhone "holdt seg bedre i verdi" fordi den liksom varer og holder lengre så folk verdsetter eldre iPhoner mer. Som bare er tull. Den blir ikke verdsatt noe høyere. Den holdes kunstig høy i prisen i samme stil som luksusmerker opprettholder prisen sin uansett.

 

Og akkurat som produkter fra luksusmerker ikke opprettholder prisen sin over tid pga kvaliteten så gjør ikke iPhone det heller. Den opprettholder prisen fordi selv etter 1 år er den knapt falt i pris.  Mate 20 Pro vil om den faller like mye som Mate 10 faktisk være halv pris av en iPhone XS Max om 1 år. Bare å vente til våren når alle andre Android mobiler kommer så kan du få rimelig gode priser på den. Apple derimot vil kanskje ha falt er par hundrelapper innen den tid. Bra for alle som kjøper ved launch og selger brukt etter et år for å kjøpe nyeste. Resten derimot betaler dyrt for et "gammelt" produkt som burde ha falt i pris.

Problemet med Android er at det har ingen gode "venner" brukerne selges til høysbydende på svartebørsen og du ender opp med et halveis produkt. Hos Apple får du en helhet du ikke finner andre steder, denne er virkelig verdt å betale for, de selger deg ikke til noen. Så sitter vi og ser på kopi/klonene dukke opp med diverse fancy saker (som sjelden virker mer enn halveis) og vet at en gang i fremtiden kan dette bli bra, men ikke før Apple får finpusset og gjort det riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan velge å skru av en funksjon som gjør telefonen din treg? Ser du ikke problemet? Det er jo latterlig. Apple gjør telefoner tregere over tid og kaller det en "funksjon". Bare fordi du kan skru det av så er det ok? Mener du virkelig det?

Ja hvorfor ik? Du kan ha en tregere telefon med bedre batteri.. eller gunne på med like rask mobil :)

Lenke til kommentar

Hadde vært utrolig mye bedre om dem sa ifra om at batteriet var dårlig, og dermed gav deg muligheten til å skru ned ytelsen for å få lengere batteritid.

 

Det er slik Android eventuelt ville benyttet denne Apple "featuren".

Ja, egentlig burde både Android og iOS gi brukeren beskjed om at batterihelse var dårlig og batteribytte er anbefalt. Android telefoner vil jo og bli ustabile om batteriet er nært å dø. Dette er jo noe de kan gi beskjed om, så her synes jeg begge burde gjøre det.

 

Apple derimot er definitivt mye verre med å sette på dette uten å spør. Det burde alltid være opt-in. Da er det et faktisk valg.

 

Ellers får du ikke lengre batteritid. Det er en vanlig misforståelse. Spesifikt er batteriet svakt for høye strømtrekk, derfor skrus strømtrekk for mobilen ned slik at mobilen ikke kan be om strøm batteriet ikke lengre klarer å levere. Så et slik batteri vil typisk bety at mobilen skrur seg av på 20-30% da batterispenningen er for lav til å forsyne CPU. Aktivering av strømsparing på Android vil jo gi en lignende effekt som Apples "funksjon".

 

Dessuten hvis det var en skikkelig funksjon ville den ikke vært så dum. Det er ikke et problem for 50%+ da batterispenning er uansett høy da. så da kunne mobilen gått for fult, og så redusert når den er lavere på batteri og faktisk utsatt for shutdown pga batteri.

 

Apple er og utrolig tidlige med å skru av mobilen med en gang gradestokken kryper under 0. 

 

Og igjen hvis Apple virkelig hadde brydd seg om batterihelse ville de enten kjøpt bedre batterier av Samsung SDI som har flere sykluser, eller så ville de lagt med større batteri og låst lading til 80%, med valg om å gå til 100% når du trang det. Lader du kun til 80% så varer batteriet 3 ganger lengre. Med MAte 20 Pro sin batteritid kan du lade til 80% og ha bedre batteritid enn Apple, og da ha et batteri som lever mye lengre og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja hvorfor ik? Du kan ha en tregere telefon med bedre batteri.. eller gunne på med like rask mobil :)

Du får ikke bedre batteri. Du hindrer kun at telefonen dør ved lavere batteriprosent (20-30%). Og du forlenger levetiden til batteriet noe. Det gjør ikke batteritiden bedre.

 

Eller forsåvidt gir den bedre batteritid på samme måte som strømsparing. Om du kutter strømmen til telefonen så bruker den jo mindre strøm. Derimot ingenting i forhold til batteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og igjen hvis Apple virkelig hadde brydd seg om batterihelse ville de enten kjøpt bedre batterier av Samsung SDI som har flere sykluser, eller så ville de lagt med større batteri og låst lading til 80%, med valg om å gå til 100% når du trang det. Lader du kun til 80% så varer batteriet 3 ganger lengre. Med MAte 20 Pro sin batteritid kan du lade til 80% og ha bedre batteritid enn Apple, og da ha et batteri som lever mye lengre og.

Er dette mulig med andre merker? Altså stoppe lading ved 80%

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Hadde nesten bestemt meg for at dette skulle bli min neste telefon...helt til jeg så at de har kopiert Samsungs kurvede skjermdesign. Kult, men fullstendig ubrukelig mtp uønskede refleksjoner.

Lenke til kommentar

Er dette mulig med andre merker? Altså stoppe lading ved 80%

Finnes apper som Accubattery som overvåker batterihelse og du kan se hvor mange sykluser du forbruker osv og den setter alarm. Om det finnes noen som rett og slett skrur av strømtilførsel ved 80% vet jeg ikke.

 

Men det er heller ikke så vanskelig å bare gjøre av seg selv. Denne la der fra 0->70% på en halvtime. Gitt du har litt strøm om morgenen og du kan sette mobilen til lading når du våkner og ha rundt 80% når du går ut døren.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...