Gå til innhold

TEST: Huawei Mate 20 Pro


Anbefalte innlegg

Det er ikke imponerende hvor mange google-treff en får på å søke "NM-kort"...

Vel med tanke på at kortet ble lansert i går og kun lages av Huawei, og det er deres standard som ingen andre bruker så er jo ikke det merkelig akkurat. Virker som en merkelig løsning spør du meg. Føler ikke NM kort blir noe videre suksess.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Og igjen hvis Apple virkelig hadde brydd seg om batterihelse ville de enten kjøpt bedre batterier av Samsung SDI som har flere sykluser, eller så ville de lagt med større batteri og låst lading til 80%, med valg om å gå til 100% når du trang det. Lader du kun til 80% så varer batteriet 3 ganger lengre. Med MAte 20 Pro sin batteritid kan du lade til 80% og ha bedre batteritid enn Apple, og da ha et batteri som lever mye lengre og.

Dette har du også kunne gjort med de siste 3-4 toppmodellene fra Sony.

Lenke til kommentar

Problemet med Android er at det har ingen gode "venner" brukerne selges til høysbydende på svartebørsen og du ender opp med et halveis produkt. Hos Apple får du en helhet du ikke finner andre steder, denne er virkelig verdt å betale for, de selger deg ikke til noen. Så sitter vi og ser på kopi/klonene dukke opp med diverse fancy saker (som sjelden virker mer enn halveis) og vet at en gang i fremtiden kan dette bli bra, men ikke før Apple får finpusset og gjort det riktig.

Gud bedre for en kommentar.

 

La oss snu på det da. Om du absolutt vil snakke om helhet så når ikke Apple Sony til anklene en gang.

 

Om du skal se en film, spille et spill eller høre på musikk, hva  gjør du da?  Svært mange av Hollywood-filmene du ser er filmet med Sony-kameraer, Sony-optikk eller ihvertfall Sony-sensorer og noen er til og med laget av Sony sine egne filmstudio (Columbia/Tristar osv).   Du kan videre kose deg med dem via en Sony TV eller en Sony-telefon, eller se den på en Sony UHD Blu-ray spiller. Og alt er strømlinjeformet.

 

Musikk?  Verdens største musikkselskap er Sony, og all musikk der er delvis laget med Sony-produkter. Du kan videre bruke en Sony-Walkman (ny en altså) eller en Sony-telefon som avspillingsenhet om du er på farten, eller en high-end Sony platespiller (eller CD/kassett for den del om du er litt gammeldags), og høre på musikken via Sony-høyttalere eller Sony-headsett.  Og husk: I en mye bedre lydkvalitet enn det du får om du blander inn et Apple-produkt her.

 

Spill? Sony lager egne, høykvalitets spill som er tilgjengelige via Sony Playstation. De tilbyr deg også å spille PS4 via Sony-telefoner, og du kan koble opp Sony Dualshock-kontrollere direkte til Sony-telefonen din via fjernspilling. Men så lenge du kan spille Candy Crush på din Iphone så er du kanskje fornøyd?

 

Så Sony er med deg gjennom hele prosessen fra begynnelse til slutt, så ta deg en bolle med den der påståtte Apple-helheten din som strengt tatt kun gjelder et økosystem.  Selv innen Apple så bruker du vel 3-parts apper som Facebook, Spotify, Google Maps osv gjør du ikke?

 

Angående diverse saker som ikke har blitt bra før Apple har finpusset det, hva er det du henviser til?

 

(Jada, jeg vet at angående helhet så mente du noe annet , men når du kommer med sånne kommentarer så velger jeg å misforstå deg med vilje...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette har du også kunne gjort med de siste 3-4 toppmodellene fra Sony.

Sony har ikke den nye batteritypen utviklet av Samsung SDI som Samsung startet med i Note 8 om jeg ikke tar feil.

 

Om du tenker på det med lade til 80% er det og feil. Mate 10 Pro har 4000 mah, Mate 20 Pro har 4200. Sony sitter på 3540.

 

Går du over på GSMArena og ser på listen der:

https://www.gsmarena.com/battery-test.php3?idPhone=9166#show

 

Så havner Sony XZ2P klart bak Huawei Mate 10 Pro. Jeg pleier å se på custom der jeg har 30 minutter ringetid + 3 timer web + 1 time video. Web er som kjent hvor LCD har størst fordel over OLED. Så dette er mer fordelaktig for XZP over M10P som har OLED enn standard. M10P er øverst av alle toppmodeller med 67h, mens XZ2P kommer nede på 44h...Du står fritt til å prøve å finne en test som viser at XZ2P skal ha batteritid, men det er ikke noe jeg har sett noe sted. Huawei er ekstreme på batteritid.

 

Og enda tristere blir historien. 

XZ2P: 158 x 80 x 11.9 mm, 236g

M20P: 157.8 x 72.3 x 8.6 mm, 189g

 

Og Sony har 5,8" mot 6,4" for Huawei. Den er større, tykkere på alle måter. Og den har en god del mindre skjerm. Samtidig har den betraktelig mindre batteri. Og mangler teknologi som Huawei har. Hadde Huawei lagd en så stor og tykk telefon hadde de hatt 8000 mah og over doblet Sonys batteritid.

 

Det er ingen overraskelse at Huawei vokser 40% årlig og har på kort tid gått fra å være ukjent til nr. 2 i verden, mens Sony stadig blir et mer irrelevant navn som stadig færre engang vet at lager mobiler. Sony bør se på sine mobiler og mobiler som M20P, og så bør de innse at de har en del store mangler de må fikse om de noengang vil at noen skal bli begeistret over en Sony lansering igjen.

https://www.theverge.com/2018/7/31/17633792/sony-mobile-xperia-smartphone-sales-earnings-report

 

Jeg mener bare se på tallene. Huawei går opp med 40% og Sony går ned med 40%... Du lurer kun deg selv om du tror Sony kan levere det samme Huawei gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sony har ikke den nye batteritypen utviklet av Samsung SDI som Samsung startet med i Note 8 om jeg ikke tar feil.

 

Om du tenker på det med lade til 80% er det og feil. Mate 10 Pro har 4000 mah, Mate 20 Pro har 4200. Sony sitter på 3540.

 

Går du over på GSMArena og ser på listen der:

https://www.gsmarena.com/battery-test.php3?idPhone=9166#show

 

Så havner Sony XZ2P klart bak Huawei Mate 10 Pro. Jeg pleier å se på custom der jeg har 30 minutter ringetid + 3 timer web + 1 time video. Web er som kjent hvor LCD har størst fordel over OLED. Så dette er mer fordelaktig for XZP over M10P som har OLED enn standard. M10P er øverst av alle toppmodeller med 67h, mens XZ2P kommer nede på 44h...Du står fritt til å prøve å finne en test som viser at XZ2P skal ha batteritid, men det er ikke noe jeg har sett noe sted. Huawei er ekstreme på batteritid.

 

Og enda tristere blir historien. 

XZ2P: 158 x 80 x 11.9 mm, 236g

M20P: 157.8 x 72.3 x 8.6 mm, 189g

 

Og Sony har 5,8" mot 6,4" for Huawei. Den er større, tykkere på alle måter. Og den har en god del mindre skjerm. Samtidig har den betraktelig mindre batteri. Og mangler teknologi som Huawei har. Hadde Huawei lagd en så stor og tykk telefon hadde de hatt 8000 mah og over doblet Sonys batteritid.

 

Det er ingen overraskelse at Huawei vokser 40% årlig og har på kort tid gått fra å være ukjent til nr. 2 i verden, mens Sony stadig blir et mer irrelevant navn som stadig færre engang vet at lager mobiler. Sony bør se på sine mobiler og mobiler som M20P, og så bør de innse at de har en del store mangler de må fikse om de noengang vil at noen skal bli begeistret over en Sony lansering igjen.

https://www.theverge.com/2018/7/31/17633792/sony-mobile-xperia-smartphone-sales-earnings-report

 

Jeg mener bare se på tallene. Huawei går opp med 40% og Sony går ned med 40%... Du lurer kun deg selv om du tror Sony kan levere det samme Huawei gjør.

Jeg refererte til det med låst lading opp til 80%. Battery care heter det tror jeg innad hos Sony, og selv TEK har jo påpekt det i mange av testene sine.  Såvidt jeg vet var de ute med det lenge før Huawei kom med sin variant, og om det så viser seg at Huawei sin variant er bedre så skulle det vel bare mangle da de kommer ut med nesten to år senere? At de har større batteri er jo ikke relevant mtp på teknologien? Trådløs lading der imot, der ligger Huawei langt fora.

 

Den eneste Sony-telefonen som er nevneverdig tykkere enn Huawei sine er nettopp XZ2P. Enig i at den er i overkant tykk, men det plager meg overhodet ikke i hverdagen og det kan jo være et designaspekt ved det også som hverken du eller jeg vet noe som helst om. Ser du på XZ3, XZP mot tilsvarende telefoner så er ikke tykkelsen så veldig annerledes. Og det blir jo helt feil i å spekulere at "om,hvis Huawei hadde laget osv..." da de ikke gjør det.

 

Jeg trodde vi hadde gått igjennom dette med markedsandel, markedsføring kontra kvalitet allerede.    Essential Phone ble jo skrytt i skyene, også her på forumet, men er vel allerede konk med sånn ca 5000 solgte telefoner på verdensbasis? Men de fleste er vel enige at det var en like god telefon som f.eks tilsvarende Samsung, Huawei, Sony eller LG-telefon på samme tid? Hvorfor solgte de ikke flere da? Eller hva med Pixel eller OnePlus?

 

Sony er ikke noen dårligere telefon bare fordi de har mindre markedsandeler. Og vis meg gjerne sist en fullspekket Sony-telefon fikk mindre enn 9/10 eller 5/6 på tvers av tester. Gjennomsnittet må vel ligge på noe sånt som 9,6 om vi kun ser på de norske som Lyd og Bilde, TEK og til dels DinSide. 

 

Men du vet like godt som meg at saumentalitet råder, og folk flest er vanedyr. Derfor får du svært få fra Apple-leiren til å skifte beite, og Samsung og nå senere Huawei har blitt store først og fremst pga lavere priser (den gang) enn hva konkurrentene hadde. Og det er jo først og fremst pga det japanske kolosser som Sony og Panasonic har tapt markedsandeler. Men det betyr ikke at de lager dårligere produkter.

 

Det svinger ikke av Sony som merkevare for tiden, spesielt ikke innen mobiler, men de tjener penger som aldri før totalt sett og kommer ut med klasseledende produkter innen samtlige produktkategorier de holder på med. Enhver seriøs test understreker det.

 

Og disse manglene du henviser til - jeg er veldig spent på hva mangler det er du mener.  Hva er det du savner i en XZ2P egentlig?

Strengt tatt kan du gjøre 99% av tingene du gjør med en Huawei også med en Sony, og det minst like bra. Det er faktisk verre andre veien.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Hadde nesten bestemt meg for at dette skulle bli min neste telefon...helt til jeg så at de har kopiert Samsungs kurvede skjermdesign. Kult, men fullstendig ubrukelig mtp uønskede refleksjoner.

Har hatt en haug med mobiler med avrundet skjerm foran, den første var vel Galaxy S7 Edge, og den nyeste nå Porsche Design Mate RS. Gjennom all tiden, med alle de forskjellige mobilene med kurvet frontglass så har jeg aldri opplevd "uønskede refleksjoner"?! Den tror jeg du må utdype..

Lenke til kommentar

Har hatt en haug med mobiler med avrundet skjerm foran, den første var vel Galaxy S7 Edge, og den nyeste nå Porsche Design Mate RS. Gjennom all tiden, med alle de forskjellige mobilene med kurvet frontglass så har jeg aldri opplevd "uønskede refleksjoner"?! Den tror jeg du må utdype..

Jeg er helt enig med Kcal, du kan jo se refleksjoner på begge bildene benyttet i artikkelen. Ingen av disse refleksjonene er ønsket. I mine øyne er buet skjerm bare en teknologigimmik og gir null praktiske fordeler, bare ulemper.

 

 

 

 

Endret av byggeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg refererte til det med låst lading opp til 80%. Battery care heter det tror jeg innad hos Sony, og selv TEK har jo påpekt det i mange av testene sine.  Såvidt jeg vet var de ute med det lenge før Huawei kom med sin variant, og om det så viser seg at Huawei sin variant er bedre så skulle det vel bare mangle da de kommer ut med nesten to år senere? At de har større batteri er jo ikke relevant mtp på teknologien? Trådløs lading der imot, der ligger Huawei langt fora.

 

Den eneste Sony-telefonen som er nevneverdig tykkere enn Huawei sine er nettopp XZ2P. Enig i at den er i overkant tykk, men det plager meg overhodet ikke i hverdagen og det kan jo være et designaspekt ved det også som hverken du eller jeg vet noe som helst om. Ser du på XZ3, XZP mot tilsvarende telefoner så er ikke tykkelsen så veldig annerledes. Og det blir jo helt feil i å spekulere at "om,hvis Huawei hadde laget osv..." da de ikke gjør det.

 

Jeg trodde vi hadde gått igjennom dette med markedsandel, markedsføring kontra kvalitet allerede.    Essential Phone ble jo skrytt i skyene, også her på forumet, men er vel allerede konk med sånn ca 5000 solgte telefoner på verdensbasis? Men de fleste er vel enige at det var en like god telefon som f.eks tilsvarende Samsung, Huawei, Sony eller LG-telefon på samme tid? Hvorfor solgte de ikke flere da? Eller hva med Pixel eller OnePlus?

 

Sony er ikke noen dårligere telefon bare fordi de har mindre markedsandeler. Og vis meg gjerne sist en fullspekket Sony-telefon fikk mindre enn 9/10 eller 5/6 på tvers av tester. Gjennomsnittet må vel ligge på noe sånt som 9,6 om vi kun ser på de norske som Lyd og Bilde, TEK og til dels DinSide. 

 

Men du vet like godt som meg at saumentalitet råder, og folk flest er vanedyr. Derfor får du svært få fra Apple-leiren til å skifte beite, og Samsung og nå senere Huawei har blitt store først og fremst pga lavere priser (den gang) enn hva konkurrentene hadde. Og det er jo først og fremst pga det japanske kolosser som Sony og Panasonic har tapt markedsandeler. Men det betyr ikke at de lager dårligere produkter.

 

Det svinger ikke av Sony som merkevare for tiden, spesielt ikke innen mobiler, men de tjener penger som aldri før totalt sett og kommer ut med klasseledende produkter innen samtlige produktkategorier de holder på med. Enhver seriøs test understreker det.

 

Og disse manglene du henviser til - jeg er veldig spent på hva mangler det er du mener.  Hva er det du savner i en XZ2P egentlig?

Strengt tatt kan du gjøre 99% av tingene du gjør med en Huawei også med en Sony, og det minst like bra. Det er faktisk verre andre veien.

 

Jeg tror ikke Huawei har en funksjon som stopper lading ved 80%. Poenget mitt var derimot at Huawei har så mye bedre batteritid at selv på 80% så har du mer batteritid enn konkurrentene. Så det å lade til 80% er null problem for de som trenger 100% for å holde seg gjennom dagen.

 

XZ3 er fortsatt 15% tykkere enn Mate 20 Pro. Og større fysisk selv om M20P har 0.4" større skjerm. Med 3300 mah batteri mot 4200 mah. Det er faktisk ganske dårlig. Hvorfor er Sony sine telefoner tykkere, tyngre, større med mindre batteri? Helt åpenbart er Huawei sitt design utrolig mye mer effektivt.

 

Essenstial Phone ble ikke skrytt opp i skyene. Den faller bak toppmodeller i tester.

 

Sony sine telefoner er ikke spesielt dårlige nei, men de er heller ikke spesielle på noen områder. Nesten uansett hva du ønsker deg så har noen gjort det bedre eller billigere. Og liksom i en tid der trenden er tynnere mobiler med lite rammer så selger Sony tykke mobiler med store rammer. XZ3 er første mobil som er halvveis ok. Du kan si hva du vil om hvor viktig eller ikke du tenker det er,  men folk vil ha det. Det er det som ser moderne og nytt ut. Sony XZ2P ser ikke ut som en  toppmodell fra 2018. Det hjelper ikke å få 9/10 eller 5/6 i tester i Android verden. Mange telefoner får det, men kun noen få vil selge bra. Hele topp 10 til tek er fullt med 9/10. XZ2P er #6. Huawei derimot tok over #1 fra sin egen P20. Fordi de kommer med ting andre ikke har. Som får deg til å virkelig ville velge den over andre. 

 

Du mener sauementalitet råder? Hvorfor faller Sony sitt mobilsalg fra 3,4 millioner til 2 millioner for Q1 YoY da? Sonys mobilkunder flykter fra Sony. Og det er faktisk en grei andel som bytter frem og tilbake mellom Apple. Og ja Huawei og Samsung har vokst mye på pris. Og folk som er smarte forstår at pris er veldig viktig for et produkt. Det forstår derimot ikke Sony og priser sine mobiler for høyt. Hvis konkurrenten har bedre og billigere mobiler gjør du noe galt. Om du skal ta høyere pris må du hvertfall ha bedre produkt. Ja de japanske selskapene blir utkonkurrert av selskaper som tilbyr samme produkt til lavere pris. Og nå mer og mer bedre produkter til samme pris. Det at Sony nå benytter LG paneler i både mobiler og TVer sier vel endel i seg selv. Det er sånn kapitalisme fungerer.

 

Hvis meg en test som sier Sony er klasseledende. Og ja Sony tjener stort sett penger på alt annet de gjør og har god vekst. Det er derimot irrelevant. Kanskje de bør selgemobilavdeling og fokusere på det de kan istedenfor?

 

 

Vel M20P har bedre batteritid, bedre kamera, bedre trådløs lading, bedre lading, en del bedre skjerm, mindre størrelse, betraktelig lettere, fingeravtrykk i skjerm + skikkelig annsiktsopplåsning, bedre design. Med tanke på hvor store likheter vi har i toppen er dette rimelig store forskjeller.

 

Så si hva du vil, men folk flykter fra Sony i stor fart. Folk som har Sony telefoner kjøper ikke Sony igjen. Og Huawei tar kunder fra stort sett alle. Nettopp fordi de lager utrolig gode telefoner. Sony gjør de rette tingene, bare altfor sent. Sony virker veldig konservative med sine mobiler. Kanskje et produkt av samfunnet? Uansett det å være konservativ fungerer ikke. Folk vil ha nytt og spennende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vel M20P har bedre batteritid, bedre kamera, bedre trådløs lading, bedre lading, en del bedre skjerm, mindre størrelse, betraktelig lettere, fingeravtrykk i skjerm + skikkelig annsiktsopplåsning, bedre design. Med tanke på hvor store likheter vi har i toppen er dette rimelig store forskjeller.

 

 

Har ikke tid til å svare på alt du sier akkurat nå (kanskje jeg gjør det senere), men dette her blir jo helt feil.

 

Bedre batteritid: Ja

Bedre Kamera: Ja, kanskje men med minimale forskjeller

Bedre trådløs lading: Ja

Bedre lading: Overhodet ikke, og Battery Care alene er jo nok til å motbevise påstanden din her.

En del bedre skjerm: Overhodet ikke.  Bedre på noen måter kanskje, men uansett hvordan du vrir og vender på det er 4K og skikkelig HDR bedre enn tilsvarende HD+.

Mindre størrelse: Ja, men husk: Det er ikke positivt for alle.

Fingeravtrykk, ansiktsgjenkjenning: Ja

Bedre design: Det er 100% subjektivt, og å bruke det som et argument blir dermed også 100% feil. 

 

Og hva med ting som videofilming? Hvor Xperia fortsatt er overlegne Huawei?  Eller musikk?  Uansett hva du mener om Hi-Res lyd så er et av hovedbruksområdene til en telefon musikk for nesten samtlige brukere. Og når Sony har levert et bedre produkt der enn samtlige andre mobiltelefoner i en årrekke og fortsatt gjør det ( selv om forskjellene blir mindre og lydformatene mer tilgjengelige).

 

Jeg kan liste opp flere ting, men uansett hva jeg skriver så virker det som om du har bestemt deg for at Sony er rævva og Huawei er gull.

 

Jeg sier ikke Sony er best. Men du bommer jo grovt med dine uttalelser.

 

Og: mobilavdelingen til Sony tjente faktisk penger ifjor. De var vel den eneste "store" som gjorde det utenom Apple.

 

Og angående Sony-tester så er det vel bare å gjøre et dypdykk i arkivet til Lyd og bilde eller TEK så finner du det. 

 

Til slutt: Hva har saumentalitet med at salget til Sony faller? Sauer følger flertallet, som i denne sammenheng ( på våre breddegrader) er Apple.  Vis meg gjerne tall på hvor stor denne greie andelen som skifter fra Apple hvert år.   

 

Jeg legger ved dette denne diskusjonen død for min del.

 

Lenke til kommentar

Har ikke tid til å svare på alt du sier akkurat nå (kanskje jeg gjør det senere), men dette her blir jo helt feil.

 

Bedre batteritid: Ja

Bedre Kamera: Ja, kanskje men med minimale forskjeller

Bedre trådløs lading: Ja

Bedre lading: Overhodet ikke, og Battery Care alene er jo nok til å motbevise påstanden din her.

En del bedre skjerm: Overhodet ikke.  Bedre på noen måter kanskje, men uansett hvordan du vrir og vender på det er 4K og skikkelig HDR bedre enn tilsvarende HD+.

Mindre størrelse: Ja, men husk: Det er ikke positivt for alle.

Fingeravtrykk, ansiktsgjenkjenning: Ja

Bedre design: Det er 100% subjektivt, og å bruke det som et argument blir dermed også 100% feil. 

 

Og hva med ting som videofilming? Hvor Xperia fortsatt er overlegne Huawei?  Eller musikk?  Uansett hva du mener om Hi-Res lyd så er et av hovedbruksområdene til en telefon musikk for nesten samtlige brukere. Og når Sony har levert et bedre produkt der enn samtlige andre mobiltelefoner i en årrekke og fortsatt gjør det ( selv om forskjellene blir mindre og lydformatene mer tilgjengelige).

 

Jeg kan liste opp flere ting, men uansett hva jeg skriver så virker det som om du har bestemt deg for at Sony er rævva og Huawei er gull.

 

Jeg sier ikke Sony er best. Men du bommer jo grovt med dine uttalelser.

 

Og: mobilavdelingen til Sony tjente faktisk penger ifjor. De var vel den eneste "store" som gjorde det utenom Apple.

 

Og angående Sony-tester så er det vel bare å gjøre et dypdykk i arkivet til Lyd og bilde eller TEK så finner du det. 

 

Til slutt: Hva har saumentalitet med at salget til Sony faller? Sauer følger flertallet, som i denne sammenheng ( på våre breddegrader) er Apple.  Vis meg gjerne tall på hvor stor denne greie andelen som skifter fra Apple hvert år.   

 

Jeg legger ved dette denne diskusjonen død for min del.

 

Bedre lading er helt klart en seier for Mate 20 Pro. Sony har knapt 20W og Huawei har 40W. Det er kun kineserne som har gode ladeteknologier, alle andre bruker QC sin teknologi som bruker "vanlige" ladere. Battery care er fordel ja å kunne sette maks 80% er praktisk og noe alle burde hatt. Det forbedrer derimot levetid ikke ladeeffekt. 

 

Og lademetoden til Huawei har hvertfall så langt vært bedre enn QC sin da de har operert med lavere spenning og mer strøm som ikke danner så mye varme ved lading som forlenger levetid for batteri. Min Huawei blir aldri varm under lading, men min Note ble ofte. Ulempen er tykkere kabel og større lader, men vel verdt det.

 

https://www.notebookcheck.net/Sony-Xperia-XZ2-Premium-Smartphone-Review.332244.0.html#toc-display

 

XZ2P blir slått av P20 med nesten 30% på lysstyrke, og åpenbart knust på sortnivå og kontrast.

 

Lysfordeling er og langt bedre med 86% mot 95%. Avg, Delta E er 2.1 mot 1.3 for P20P, men Sony sin maks er oppe i hele 8.2, mens P20P har kun 2.1 for maks. Både Apple og Huawei har her bedre kalibrering enn Samsung og viser tilnærmet alle farger perfekt. Både greyscale, gamma og fargetemp er tilnærmet perfekt for begge. HDR er latterlig mye bedre på Mate20P. Det som er viktig for HDR er å kunne vise helt sort + høyest mulig lysstyrke. Og her er det ingen konkurranse. OLED har ekstremt mye lavere krav til maks lysstyrke for HDR sertifisering nettopp pga sortnivå. Her er M20P bedre i begge ender. Det neste som er viktig for HDR er farger. Igjen her er OLED bare mye bedre. Ingen konkurranse. Selv Sony har krøpet til korset og kjøpt OLED til XZ3. Alle bruker OLED. Ingen kjøper Sony sine skjermer. De bruker kun skjermen fordi de har selv laget den. Finn gjerne en eneste test som sier den er bedre enn en skikkelig OLED. Jeg har enda til gode å se noe slikt. Det jeg ser er at alle sier OLED skjermene er mye bedre. Jeg mener Sony dekker ikke engang DCI-P3 fargerommet...Mens bransjen går over til 18:9 holder Sony på 16:9, men igjen ikke for XZ3. Og for info så er M20P mellom QHD og QHD+ ikke HD+ :) Og Sony sin telefon kjører jo ikke 4K oppløsning til vanlig, kun for 4K content for å spare batteri.

 

Hvordan er ikke mindre størrelse positivt? Jeg kan definitivt ønske større telefon om det gir noe, men med Sony får du større telefon med mindre innhold. Om de skal alge den stå stor kan de i det minste fylle den med mer batterier. Og hvordan er den så tung? Fyller de hulrom med metall eller hva?

 

Design kan være objektivt bedre jo. Noen typer design selger objektivt bedre. Samsungs Edge modeller solgte bedre enn non-edge til tross for høyere pris uten ekstra fordeler. Altså var designet på den måten objektivt bedre. XZ2P er en konservativ modernisering av "godt og gammelt" Sony design, mens Huawei sitt er nytt og trendy.  Det ene selger mer enn det andre. Apples store designendringer har begge ført til mye ekstra salg. iPhone 6 og iPhone X. Uansett hva du tenker så er design viktig for salgstallene. Samsung opplevde det samme med S6. Jeg mener XZ3 i seg selv er jo nyere og mer trendy design enn XZ3, så Sony vet det og. De er bare konservative med endringene sine. Som forresten ikke fungerer når du følger designtrender, fordi det betyr du alltid er et år eller 2 bak.

 

Video og lyd er nok Sony bedre på ja. Hjelper lite i tester da siden tester vanligvis unnlater å ta dette med av ukjente grunner? Og om folk ikke vet Sony er bedre her hjelper det ikke på salgstall. Men Huawei driver og skryter av spesielle ting de har og da tester folk det, her har Sony en jobb å gjøre med bedre markedsføring. Huawei er så gode til å kommunisere det de gjør bra at folk glemmer det dårlige. Sony klarer ikke kommunisere hva de gjør bra engang...

 

Jeg synes ikke Sony er ræva. Problemet er at så lenge Sony er 90%-95% av en Huawei så er det aldri noen grunn til å kjøpe Sony. Skal jeg ha lyd så blir det liksom LG V30, V40 som har skikkelig bra lyd. Video er ikke Hauwei sin sterkeste side, men så er det ikke sånn at Sony er bedre enn andre som er gode på video. Samtidig har Hauwei mange spesielle grunner til å velge den, som overlegen batteritid. Noe som veier tungt hos mange. Og helhetspakken er nå og utrolig god, derfor tek gir den førsteplass.

 

Sonys mobilavdeling tjente penger i fjor ja, men så du ikke linken? Q1 i år gikk de fra såvidt i pluss til stort tap. Samsung tjener og helt klart 2. mest penger. Så Sony går ikke i pluss lengre engang.

 

screen-shot-2018-03-08-at-3-29-41-pm.png

https://techcrunch.com/2018/03/08/android-beats-ios-in-smartphone-loyalty-study-finds/

 

Hvert år bytter 15% av iOS brukere over til Android eller andre OS. Dvs med dagens salgstall at de får like mange som bytter fra Android til iOS. Hvis saueflokkmentalitet stemmer, hvordan vokser Huawei da? Alle skal ha Samsung og Apple, men Huawei tar andeler fra begge. Så du mener Sony sliter pga dette, men hvorfor gjør ikke Huawei og BKK? Måten Sony holder på er ikke bra nok. Selskap som Huawei har kommet inn og gjør en mye bedre jobb. Ikke overrasket om de overgår tom Samsung og tar nummer 1.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

 

Hadde nesten bestemt meg for at dette skulle bli min neste telefon...helt til jeg så at de har kopiert Samsungs kurvede skjermdesign. Kult, men fullstendig ubrukelig mtp uønskede refleksjoner.

Har hatt en haug med mobiler med avrundet skjerm foran, den første var vel Galaxy S7 Edge, og den nyeste nå Porsche Design Mate RS. Gjennom all tiden, med alle de forskjellige mobilene med kurvet frontglass så har jeg aldri opplevd "uønskede refleksjoner"?! Den tror jeg du må utdype..

Fint for deg at du ikke blir plaget av det, men man ser det ganske tydelig på bildet i artikkelen. Har også vært i butikk og sett på telefoner med kurvet skjerm, men dessverre så opplever jeg det som alt for plagsomt. Det går fint når man surfer på nett med hvit bakgrunn, men så snart det er innhold på skjermen med mørkere farger er disse skjermene ubrukelige i mine øyne.

Lenke til kommentar

Fint for deg at du ikke blir plaget av det, men man ser det ganske tydelig på bildet i artikkelen. Har også vært i butikk og sett på telefoner med kurvet skjerm, men dessverre så opplever jeg det som alt for plagsomt. Det går fint når man surfer på nett med hvit bakgrunn, men så snart det er innhold på skjermen med mørkere farger er disse skjermene ubrukelige i mine øyne.

Selve skjermen hvor hoveddelen av innholdet vises har jo nøyaktig like mye/lite refleks som en vanlig mobil. Eventuelle reflekser på sidene blir pga. kurven i så fall en tyyynn tynn stripe og har aldri noensinne vært et problem for meg. Forøvrig er jo mobiler i hovedsak håndholdt, hvilket betyr at de beveger på seg, så om det var en tynn stripe av refleks fra et lys eller noe så er det jo borte like fort som det kom siden mobilen rører på seg.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke se en enste fordel med buet skjerm. Det tilfører ingen nytteverdi i det hele tatt. Uønskede refleksjoner og høyere produksjons- og reparasjonskostnad er da en ting, men det at tastaturet blir mindre siden det ikke ligger ut over "sidene" på skjermen blir også glemt.

 

Irriterte meg grønn at en billig telefon med 5.5" 16:9 skjerm hadde større og bedre tastatur enn den mange ganger dyrere S7 edge bare på grunn av denne ubrukelige buen! At en i tillegg får uønskede registrerte trykk på sidene av skjermen hvis en ikke bruker etui til telefonen er også et faktum som mange "tilhengere" benekter.

 

Buet skjerm er og blir en ubrukelig gimmik. Dette kombinert med busslomme på toppen medfører at en i praksis har en skjerm som er omtrent en halv tomme mindre enn en flat skjerm.

 

Det er meget skuffende at Huawei, med denne ellers kjempespennende telefonen, har gjort dette ubrukelige valget. Det forundrer meg ikke at en stor andel av salget på Mate 10 Pro nettopp var fordi du fikk toppmodell med skikkelig stor og flat skjerm.

 

Lenke til kommentar

Bedre lading er helt klart en seier for Mate 20 Pro. Sony har knapt 20W og Huawei har 40W. Det er kun kineserne som har gode ladeteknologier, alle andre bruker QC sin teknologi som bruker "vanlige" ladere. Battery care er fordel ja å kunne sette maks 80% er praktisk og noe alle burde hatt. Det forbedrer derimot levetid ikke ladeeffekt. 

 

Og lademetoden til Huawei har hvertfall så langt vært bedre enn QC sin da de har operert med lavere spenning og mer strøm som ikke danner så mye varme ved lading som forlenger levetid for batteri. Min Huawei blir aldri varm under lading, men min Note ble ofte. Ulempen er tykkere kabel og større lader, men vel verdt det.

 

Høyere spenning gir lavere temperaturer ved samme styrke gitt at motstanden er lik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Link? Hørtes litt spesielt ut :p

 

Ser man får med den trådløse laderen fra Telia hvertfall.

Er vel sikkert en taktikk de bruker for å etablere seg eller øke markedsandel i landet, husker at jeg fikk med Huawei watch når jeg kjøpte p10.

Lenke til kommentar

Høyere spenning gir lavere temperaturer ved samme styrke gitt at motstanden er lik.

Vel jeg registrerer bare at om QC(Qualcomm) QC(Quick Charge) aktiveres så setter spenning opp og strøm noe ned. Dette for den raskeste ladingen. Ser nye versjonen varierer mellom 3,2 og 20 volt. Ved 20 volt lader den da med mindre enn 1A da maks strøm er 18W.

 

Den jeg hadde var noe som 9V/1,67A istedenfor 5V/2A. Så 15W istedenfor 10W. Dette kunne jeg aktivere. Og når jeg aktiverte dette så ble telefonen varmere når jeg ladet enn når jeg brukte standard 5V/2A. Derimot så har M10P med 5V/4.5A med Huaweis løsning alltid vært kjøligere under lading alltid. 

 

Så jeg vet ikke helt hvordan det fungerer da det er en del logikk osv og avanserte strømstyringskretser som styrer dette, men QC har definitivt ført til høyere ladetemperaturer ved høyere spenning. Jeg mener energimengden er og økt med 50% da. Så sannsynligvis er det lavere temperatur i forhold til energimengden.

 

Når du derimot ser på Huawei klarer lavere temp med 22,5W... Og det med betraktelig lavere spenning.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...