Gå til innhold

TEST: Huawei Mate 20 Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dette er ting du pgså vet. Men siden du ikke kommer på noe motargument, så ber du om kilde på alt. Kan ikke du heller komme med en kilde på at det han skriver er feil?

https://www.phonearena.com/news/Huawei-Mate-10-Android-9-Pie-update_id110043

 

Dette alene viser at "kun 1 års støtte" er bare tull. Det er lett å motbevise slike idiotiske påstander mot telefoner, det er bare ikke verdt tiden. Så det å be om kilder er rimelig når folk kommer med påstander som åpenbart er feil, siden de selvfølgelig aldri kan bevise og da trenger du ikke kaste bort tid på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om man googler Mate 20 Pro så kommer det opp at den skal på 331tusen eller noe poeng i Antutu, men Tek sin test viser bare 221 tusen, som jo er langt lavere?

Er jo knapt mere enn min gamle Oneplus 5 klarer.

 

Har dem jukset igjen?

Hva i alle dager omvendt logikk er dette? De scorer veldig lavt, så du tror de har jukset? Og "beviset" ditt er et rykte? Du er klar over at hvem som helst kan photoshoppe et AnTuTu resultat og legge ut på nettet, ikke sant?

 

221K trenger ikke å stemme heller. Ikke alle apper fungerer skikkelig i starten. Om du ser så fungerer ikke 3DMark i det hele tatt.

 

Og Geekbench resultatetene er veldig gode. Spesifikt CPU skal være 20% raskere og 40% mer effektiv, og GPU skal ha dobblet effektivitet. Det kan se ut til å stemme for CPU ytelse (litt vanskelig å måle pga ulik konfig) mens GPU har jeg ikke sett tall på enda.

 

 

Husk at for GPU er effektivitet viktigst. ALLE produsenter har en GPU som trekker mer strøm enn mobilen kan gi. Det Huawei gjorde når de jukset var essensielt å sette strømtrekk for GPU til nesten 9W, når den er nærmere 5W vanligvis. Selv 5W er mer enn den klarer over tid, men 9W er altfor mye. Derimot klarer den å holde høy ytelse den korte stunden benchmarket varer. Hvis nettsider hadde vært mer seriøse med testing ville de kjørt 3D Mark 20 ganger og tatt resultat for run 20. Selv om da et selskap detekterer benchmark og booster på med mer kraft, må de uansett skru ned kraftig etter 1-3 ganger, og på runde 20 er den på det nivået den klarer over tid. Sånn sett så jukser alle produsenter med å sette frekvenser som de ikke kan opprettholde for GPU. Forskjellen er bare at de ikke har SW som detekterer og booster ekstra mye da. Hvis testsider testet skikkelig ville ingen produsenter hatt insentiv til å jukse.

 

Derfor er 2x forbedret effektivitet for GPU så viktig. Det er der Mali virkelig sliter. Det å klare høy ytelse over tid.

 

 

EDIT:

 

Apple gjør faktisk det samme som Huawei gjorde:

 

 

In terms of peak performance, I encountered some great issues in 3DMark: I was completely unable to complete a single run on either the iPhone XS or XS Max while the devices were cool. If the device is cool enough, the GPU will boost to such high performance states that it will actually crash. I was consistently able to reproduce this over and over again. I attempted to measure power during this test, and the platform had instantaneous average power of 7-8 watts, figures above this which I suspect weren’t recorded by my measurement methodology. For the GPU to crash, it means that the power delivery is failing to deliver the necessary transient currents during operation and we’ll see a voltage dip that corrupts the GPU.

Det å sende så mye strøm til GPU for maks ytelse i benchmark at appen stopper å virke... Heldigvis er iOS så lukket at ingen kan finne konkrete bevis.

Endret av Lunaris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lese og skrivehastighet på minnekort kan ikke sammnelignes med internt minne, men ja det kan brukes til video og bilder, samt filflytting. Kan IKKE brukes til å lagre spill eller programmer på takket være elendig hastighet.

Les/skriv hastighet på iPhone kan ikke sammenlignes med en Huawei. Huawei ligger lett på 10x hastighet til en MacBookPro og den knuser iPhone. Skal du ha raskeste telefonen så må du ha telefoner som OnePlus 6 og Huawei Mate 20 Pro som har lynrask NAND. Ikke en iPhone som sliter mye med 4K random og access time. Så om du bryr deg om rask lagring kjøper du ikke iPhone :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=131509912

Med vanlig prutningsmonn ville jeg tippe ca 1000-1500 for denne. Ser det er noen overoptimistiske som ønsker 4000 for en telefon som om noen få dager vil koste 3000 ny (nå 4900)

 

https://itavisen.no/2018/10/11/helt-utrolig-overgang-til-ios-12/

Litt ned på siden ser du hvor mange prosent som nå er på Android 9 (Google har ikke engang turt å liste det engang) Hele 19% er kommet seg til Android 8....Stormende jubel

 

Dersom du ikke vet at både kinesere og Google overvåker sine kunder....da er du i beste fall naiv

Hva er det som feiler folk her for tiden? Du linker til en telefon på Finn til 3000,- og sier at med vanlig prutningsmon så kan man få denne for 1000,- til 1500,-. Hva er poenget ditt?

Det er den prisen folk er villig til å betale brukt, du skjønner det er ikke slik at prisen man forespør på bruktmarkedet er den man får (dersom man da ikke skulle selge en iPhone....fikk budrunde og endte opp med mer enn jeg forespurte på en iPhone 8)

 

Legg ut en Mate 10 pro og se hvor mange forespørsler du får på den, samt hvor mye folk vil gi

Lenke til kommentar

 

dette er ting du pgså vet. Men siden du ikke kommer på noe motargument, så ber du om kilde på alt. Kan ikke du heller komme med en kilde på at det han skriver er feil?

https://www.phonearena.com/news/Huawei-Mate-10-Android-9-Pie-update_id110043

 

Dette alene viser at "kun 1 års støtte" er bare tull. Det er lett å motbevise slike idiotiske påstander mot telefoner, det er bare ikke verdt tiden. Så det å be om kilder er rimelig når folk kommer med påstander som åpenbart er feil, siden de selvfølgelig aldri kan bevise og da trenger du ikke kaste bort tid på det.

Og Mate 10 er 1 år nå...gleder meg til du viser frem at den får versjon 10 (ps iPhone 5s fikk iOS 12 nå, en telefon som ble gitt ut i 2013, og tror du ikke man fortsatt kan få igjen en 1000 lapp for den brukt)

 

Om jeg skulle gått for en Android måtte det blitt Nokia 7 eller Pixel 3

Lenke til kommentar

Huawei Mate 10 Pro har falt 40% i pris siden lansering. iPhone 8.5%.

 

De billigste Huawei ligger på ca 75% av utsalgspris i dag på finn. Det er akkurat det samme som iPhone X. Så basert på prisene på finn så selges Mate 10 Pro og iPhone X ca samme % av utsalgspris i dag. Eneste grunn til at Mate 10 Pro faller mer i pris er fordi nyprisen har falt mye mer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og Mate 10 er 1 år nå...gleder meg til du viser frem at den får versjon 10 (ps iPhone 5s fikk iOS 12 nå, en telefon som ble gitt ut i 2013, og tror du ikke man fortsatt kan få igjen en 1000 lapp for den brukt)

 

Om jeg skulle gått for en Android måtte det blitt Nokia 7 eller Pixel 3

Såvidt jeg husker så er iPhone eneste modellen som blir gjort tregere over tid. Så mye at folk ikke kan oppgradere telefonene sine, da de blir helt ødelagt mtp ytelse.

 

Og så har du selvfølgelig det faktum at med Apples priser så kan du jo faktisk og bare kjøpe ny telefon. Så to personer på likt budsjett. Ene kjøper iPhone XS Max andre kjøper en Mate 20 Pro. Etter 2-3 år kan han som kjøpte Huawei bare kjøpe ny mobil, men han som kjøpte iPhone sitter på en modell som er gjort tregere og kan ikke kjøpe ny.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leser i trustedreviews sin "first look" at det nevnes at fingeravtrykksleseren ikke kan benyttes av diverse apper (typ innlogging i mobilbank, etc). Er det tilfelle for norske banker også, og andre apper? Må alle apper oppdateres individuelt for å støtte fingeravtrykksleseren i Mate 20 Pro?

Tviler jeg på, de fleste apps funker f.eks. helt fint med fingeravtrykkeleseren i skjermen på Vivo Nex S. Mens på Mate RS så defaulter appene til fingeravtrykkleseren som er på baksiden, det er litt irriterende. Har sett om det er en måte å gi prioritet til den i skjermen, men så langt ser det ikke ut til at det er mulig dessverre :/

 

 

Forøvrig var det skuffende at Porsche Design Mate 20 RS endte opp å bare være en Mate 20 Pro med mer minne og lagring. For Mate RS er jo en langt råere telefon enn P20 Pro.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

top.300x169.jpg

Huawei gjør livet enda vanskeligere for konkurrentene.

 

TEST: Huawei Mate 20 Pro

Men kjære Finn Jarle...

 

Du kan ikke komme slike utsagn som desidert best kamera og levere slike mildt sagt håpløse testbilder.  Det er kun et av bildene du har lagt ved som er imponerende: nattbildet av Kia'en på parkeringsplassen.

 

Og du har heller ikke lagt ved et eneste sammenlignsbilde med andre telefoner såvidt jeg kan se.

 

Veldig mange av bildene er grøtete (portrettbildene av kollegaen din f.eks), og noen av bildene med lang lukkertid er på ingen måte imponerende.

 

Jeg sliter derfor veldig med å se hvordan dette kameraet er bedre enn det som finnes i Xperia XZ2 Premium, eller S9/Note9 eller siste Iphone for den del.

 

Ta gjerne en titt på bildet jeg har lagt ved. Det er tatt med XZ2 Premium, håndholdt under automatiske innstillinger. Det e jo 10x bedre "nattbilde" enn samtlige av bildene du har tatt. Til sammen. Selv om jeg har croppet det.

 

post-381725-0-93915000-1539736450_thumb.jpg

Endret av bakalaka
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker så er iPhone eneste modellen som blir gjort tregere over tid. Så mye at folk ikke kan oppgradere telefonene sine, da de blir helt ødelagt mtp ytelse.

 

Og så har du selvfølgelig det faktum at med Apples priser så kan du jo faktisk og bare kjøpe ny telefon. Så to personer på likt budsjett. Ene kjøper iPhone XS Max andre kjøper en Mate 20 Pro. Etter 2-3 år kan han som kjøpte Huawei bare kjøpe ny mobil, men han som kjøpte iPhone sitter på en modell som er gjort tregere og kan ikke kjøpe ny.

Så bra at iOS 12 kom da :) Har oppdatert en iPhone 5s, 6 og SE og alle ble merkbart raskere i daglig bruk.. ( selvfølgelig ik sammenlignbart med når de kom ut) litt mer opptimistisk nå enn før :)

Lenke til kommentar

Men kjære Finn Jarle...

 

Du kan ikke komme slike utsagn som desidert best kamera og levere slike mildt sagt håpløse testbilder.  Det er kun et av bildene du har lagt ved som er imponerende: nattbildet av Kia'en på parkeringsplassen.

 

Og du har heller ikke lagt ved et eneste sammenlignsbilde med andre telefoner såvidt jeg kan se.

 

Veldig mange av bildene er grøtete (portrettbildene av kollegaen din f.eks), og noen av bildene med lang lukkertid er på ingen måte imponerende.

 

Jeg sliter derfor veldig med å se hvordan dette kameraet er bedre enn det som finnes i Xperia XZ2 Premium, eller S9/Note9 eller siste Iphone for den del.

 

Ta gjerne en titt på bildet jeg har lagt ved. Det er tatt med XZ2 Premium, håndholdt under automatiske innstillinger. Det e jo 10x bedre "nattbilde" enn samtlige av bildene du har tatt. Til sammen. Selv om jeg har croppet det.

 

Ikke at jeg skal forsvare testing av kamera her da det helt mangler sammenligninger. De har ikke testet bildestabilisering ved 4K som var stor mangel ved P20 (digi.no skriver at den har digital stabilisering for 4K). Det er helt klart at dette er gjort fort. De som har grundige sammenligninger av kamera har enda ikke kommet med tester, sannsynligvis grunnet tid. Så da kan du jo selvfølgelig si at tek gjerne burde ventet litt med å publisere en full test og heller en kortere artikkel om deres førsteinntrykk og så skikkelig test senere. Dette ville jeg helt klart foretrukket.

 

Samtidig blir jo ikke argumentene dine her helt riktige da. Jeg forstår ikke hvorfor det skal ha så mye å si hvor god fotografen er? Så lenge fotografen tar med seg en 3-4 andre mobiler og tar de samme gode eller dårlige bildene så kan du sammenligne hvilken telefon som klarer å få penest bilde utifra slik bildet blir tatt. Det at du kan ta bedre bilde med en XZ 2 er jo irrelevant. Det gjør jo ikke kamera i XZ2 bedre, heller ikke programvaren. Det interessante er om du tok bildet med Mate 20 Pro istedenfor, ville det samme bildet vært bedre da?

 

Og siden mobiler ikke bare er kamera som speilrefleks ol. er det og interessant å se bildebehandlingen. Altså ikke ta bilder med manuelle innstillinger. Bildene blir dårligere, men mer representative for hva 95%+ av brukere vil oppleve selv.

 

Selvfølgelig om du skal bare vise bilder fra Mate 20 Pro og ikke sammenligning med andre modeller tatt helt likt så blir det litt dumt med så dårlige bilder. Fordi på bildene her så ser som du sier ikke Mate 20 Pro bra ut i det hele tatt. Så enig i at det blir merkelig å ta slike bilder og si at det er beste kamera. Egentlig får vi som lesere svært lite ut av denne kameratesten.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg skal forsvare testing av kamera her da det helt mangler sammenligninger. De har ikke testet bildestabilisering ved 4K som var stor mangel ved P20 (digi.no skriver at den har digital stabilisering for 4K). Det er helt klart at dette er gjort fort. De som har grundige sammenligninger av kamera har enda ikke kommet med tester, sannsynligvis grunnet tid. Så da kan du jo selvfølgelig si at tek gjerne burde ventet litt med å publisere en full test og heller en kortere artikkel om deres førsteinntrykk og så skikkelig test senere. Dette ville jeg helt klart foretrukket.

 

Samtidig blir jo ikke argumentene dine her helt riktige da. Jeg forstår ikke hvorfor det skal ha så mye å si hvor god fotografen er? Så lenge fotografen tar med seg en 3-4 andre mobiler og tar de samme gode eller dårlige bildene så kan du sammenligne hvilken telefon som klarer å få penest bilde utifra slik bildet blir tatt. Det at du kan ta bedre bilde med en XZ 2 er jo irrelevant. Det gjør jo ikke kamera i XZ2 bedre, heller ikke programvaren. Det interessante er om du tok bildet med Mate 20 Pro istedenfor, ville det samme bildet vært bedre da?

 

Og siden mobiler ikke bare er kamera som speilrefleks ol. er det og interessant å se bildebehandlingen. Altså ikke ta bilder med manuelle innstillinger. Bildene blir dårligere, men mer representative for hva 95%+ av brukere vil oppleve selv.

 

Selvfølgelig om du skal bare vise bilder fra Mate 20 Pro og ikke sammenligning med andre modeller tatt helt likt så blir det litt dumt med så dårlige bilder. Fordi på bildene her så ser som du sier ikke Mate 20 Pro bra ut i det hele tatt. Så enig i at det blir merkelig å ta slike bilder og si at det er beste kamera. Egentlig får vi som lesere svært lite ut av denne kameratesten.

Jeg sier ikke at fotografen nødvendigvis er dårlig, men testbildene som ligger vedlagt i artikkelen er mildt sagt elendige. Sammenlign de gjerne med bildene fra testene til TEK av de telefonene jeg nevnte tidligere.

 

Og jeg sier heller ikke at XZ2P er bedre enn Mate20pro. Det vet jeg ikke da jeg ikke har testet begge to, men ut ifra testbilder så tror jeg ikke forskjellen er så stor som artikkelforfatter hevder her.  Og husk: det er mindre enn 3-4 uker siden samme side testet XZ2P, og den fikk jo enormt med skryt den også og en sterk 9/10. 

 

Og jeg la til det bildet som en referanse da det jo nettopp er i dårlig lys denne telefonen blir hausset opp.  For all del, bildet jeg la til er langt fra perfekt (spesielt på stor PC-skjerm) men på mobil så ser det veldig pent ut og er jo da perfekt til f.eks Instagram-deling osv.

 

Til syvende og sist så høres det ut som både jeg og deg er enige at i denne testen har en vesentlig mangel - nemlig sammenligningsbilder gjort på en skikkelig måte (stativ).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...