Gå til innhold

TEST: Huawei Mate 20 Pro


Anbefalte innlegg

De fleste blåtannenheter støtter ikke kobling mot flere enheter, antallet som gjør det er et klart mindretall. Hvorvidt AirPods støtter dette eller ikke aner jeg ikke noe om da jeg aldri har paret de manuelt.

 

Safari er etter min mening, hvertfall på iOS en langt bedre nettleser enn Google Chrome. Ad-Block får du jo også som er en vannvittig fordel. På macOS så foretrekker jeg også Safari, men det har mer å gjøre med at Chrome reduserer batteriet til nærmest halvparten av det jeg får ved bruk av Safari. På Windows så bruker jeg Chrome.

 

Nå spurte han jo om hva han mister i forhold til det faktum at han har AirPods, Mac og Apple TV. Det å blande inn Windows blir jo således temmelig irrelevant? Og det jeg har testet av "Your Phone" i Windows 10 1803 og 1809 har vært temmelig ymse, nå har jeg ikke brukt det spesielt aktivt så skal ikke uttale meg så alt for mye men sammenlignet med hvor raskt, enkelt og sømløst telefonsamtaler og SMS fungerer mellom macOS og iOS så kunne ikke akkurat det sidestilles.

 

 

Sa heller ikke at iWork var bedre enn Microsoft Office, jeg gjør bare oppmerksom på hva han eventuelt mister her om det er det han aktivt arbeider i. Google sine gratis webtjenester er det vel ingen som tar spesielt seriøst i all den tid de ikke tilbyr fullverdige desktopapplikasjoner.

 

Apple TV støtter IR, men du mister jo motion controls osv som du får via Remote-appen da, det å bruke Apple TV med en tradisjonell fjernkontroll er temmelig kronglete greier. Er helt tydelig ikke lagt opp for det. Med mindre IR på Mate 20 Pro lar deg burde geasture controls på en eller annen finurlig måte.

 

 

Har aldri vært spesielt imponert over Siri, men stemmegjenkjenningen har fungert veldig bra. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ville tro dyrere BT produkter hadde noe lagring innebygget?

 

Jeg mener Chrome er helt klart den mest populære nettleseren, uten å komme som standard noe sted. Så Chrome er universelt foretrukket. Du kan og teste Chrome og se at den slår konkurrentene.

 

Safari for batteritid på Mac er vel eneste grunn til å bruke Safari, men hvorfor Chrome over Edge på Windwos da? Det gir ikke helt mening?

 

Det å blande inn Windows var bare kritikk av Apple for å stenge ute tjeneste fra deres OS. Altså Android støtter å kunne lese/sende SMSer fra Windows, så det fungerer garantert i OSX også. Derimot vil ikke Apple legge inn støtte. Jeg er for at programmer fungerer på alle enheter. Og liker ikke når noen begrenser tilgang. Jeg har ikke noe imot iMessage f.eks og kunne gjerne brukt det. Jeg kommer derimot ikke til å kjøpe Mac + iPhone for det. Og Apple kunne lansert det for Android og Windows. Jeg ønsker fri konkurranse mellom tjeneste så vi kan alle bruke det beste. Hvis jeg synes det beste er fra Apple bruker jeg gjerne det. Jeg mikser tjenester fra ulike selskaper. Problemet er at Apple aktivt hindrer konkurranse her, og jeg forstår hvorfor, men jeg kritiserer det og. Og jeg tror ikke det er det beste for forbrukere.

 

Vel jeg synes ikke det er så trist å miste noe, om det finnes noe bedre liksom. Regner det ikke som å miste iWork om du kan bruke Office istedenfor som er bedre. Det kan du jo bruke på OSX, iOS osv også. Det fungerer overalt. Det er det kraftigste og mest universelle verktøyet på markedet. Og jeg vet ikke med iOS, men MS Office og OneDrive fungerer like bra/bedre enn Googles tjeneste på Android.

 

Om M20P støtte motion controls kommer vel an på 3. part app egentlig. Om det er mulig å legge inn støtte eller ikke. Jeg vet ikke om Apple TV sender den infoen over IR eller om de bruker WiFi eller BT for det?

 

 

Jeg tror aldri Apple vil slå Google på stemmeassistent. De hadde en ledelse når de lanserte Siri, men Google har forbedret sg mye hvert år, mens det har vært rimelig stille fra Apple... Og jeg mener Google sitter der og lager egen AI spesifikk HW, kjøper sikkert inn massive mengde V100 kort fra Nvidia og har sine massive AI nettverk og programmerere som kan bruke dem osv. Jeg mener dette er jo kjernevirksomhet for Google, men langt ifra for Apple. Siri er noe de kjøpte inn. På samme måte har alle Android produsenter sin egen assistent, men det finnes jo ingen som vil ha den over Googles. Og igjen den kan du også få til iOS :) problemet på iOS er at den er en app og ikke så veldig integrert. Du kan ikke velge den over Siri.

Lenke til kommentar

Jeg bruker kun Windows på desktop og server så der har ikke batteritid noen relevans. Microsoft Edge er og forblir en temmelig ubrukelig nettleser for mitt vedkommende selv om jeg liker designet temmelig godt. Den totale mangelen på extensions/add-ons og så dårlig som flere av de få som eksisterer fungerer dreper hele nettleseren for mitt vedkommende.

 

Har testet Google Chrome mang en gang på både macOS og iOS jeg, spesielt på sistnevnte så har jeg aldri opplevd den som bedre og den drar ikke fordel av den massive boosten på javascriptytelse du får via Safari som jo er temmelig viktig for effektiviteten og batteriforbruket på mobil. Ikke får jeg ad-blockers til Chrome heller som jo reduserer brukeropplevelsen drastisk.

 

På macOS så vil jeg vel si at Google Chrome har noen klare fordeler over Safari, men disse fordelene blir fullstendig tilintetgjort av det faktum at jeg får så mye mindre ut av batteritiden på min MacBook Pro.

 

 

 

Jeg er jo forøvrig helt enig i det meste av det du sier. Apple har alltid vært et selskap som ikke "embracer" konkurrerende løsninger og programvare. Nå er ikke, spesielt macOS noe særlig låst eller fiendtlig mot software, løsninger og integrering mot tredjepart men Apple har alltid skjulte API'er, optimaliseringer og løsninger som gir deres egen software og løsninger fordeler som andre rett og slett ikke kan benytte seg av.

 

Men samtidig så er Apple ekstremt flink til å være ekstremt detaljorientert og sørge for at sine egne enheter og sitt eget økosystem har en naturlig sammenkobling og integrering mellom hverandre som jeg per dags dato ikke har sett fra noen annen leverandør.

 

Du kan i teorien oppnå mye av det samme om du kombinerer den rette Windowsmaskinen og den rette Androidtelefonen, men det hele krever som oftest alltid langt av flikling, det føles sjeldent like raffinert og optimalisert osv.. Bare se på "Your Phone" funksjonaliteten i Windows 10 1803 og 1809 som helt åpenbar er et motsvar mot Apple sin integrering av SMS/iMessage og telefon/Facetime i macOS og det fungerer jo ikke i nærheten av like sømløst og smidig.

 

 

Og det har alltid vært min opplevelse og erfaring, du kan i teorien oppnå veldig mye av det det samme men så var det jo dette hvor bra og effektivt det faktisk fungerer i praksis og det faktum at du må stole på hel forskjellige produsenter som skal sørge for at samspillet fungerer bra og at løsningen skal driftes, vedlikeholdes og videreutvikles over tid osv..

 

 

Så er jo spørsmålet om man er villig og tilfreds med det Apple tilbyr og hvorvidt man ser det på som verdt det å låse seg til såpass spesifikke løsninger med minimale muligheter til å velge noe annet som fungerer i samme symbiose og økosystem, eller om man heller velger det mer åpne og frie løsninger hvor man har langt flere alternativer man kan velge og vurdere men hvor det gjerne er endel mer som kreves av både oppsett og vedlikehold og hvor ting ikke nødvendigvis vil flyte like naturlig og effektivt.

 

 

 

Men nå sklir vi jo veldig ut her. alistairovereem kom med et spørsmål og det spørsmålet har jo ikke noe enkelt svar på da alt avhenger hvor integrert han er i Apple sitt økosystem og hvor mye av han faktisk benytter det til vanlig. Du kan jo ha brukere som sitter med AirPods, iPhone, Mac og Apple TV som nærmest benytter de som helt separate enheter, mens på den andre siden så har du brukere som er langt mer integrert i økosystemet som sitter å bruker continuity, iMessage, Facetime, Remote, AirDrop, AirPlay, After Effects og som har investert tusenvis av kroner på AppStore osv hvor det vil være langt mindre logisk å bytte bort fra iOS.

Lenke til kommentar

[...]

 

Alt det andre du skriver finnes jo andre løsninger for. Som ofte og er bedre. Jeg mener Safari? Google Chrome er helt klart en bedre nettleser.

 

[...]

 

Ser ingen fordel med iWork over office eller eventuelt å bruke Google sine gratis web-baserte tjenester. Begge disse kan åpnes overalt. Redigeres overalt. Utrolig mye bedre.

 

Huawei Mate 20 Pro har faktisk IR da. Så du kan bruke den som fjernkontroll til alt som har IR mottaker. Det har vel gjerne Apple TV og? Du kan laste ned en app og plutselig er telefonen din en universal remote.

 

Så selv om du er inne i økosystemet så er det og en god mulighet til å skaffe seg litt frihet. Dette kan du i stor grad gjøre på iOS og. Fordi tjenestene jeg nevner ikke er plattform spesifikke. Og det er heller ingen grunn til at de skal være. Apple setter en kunstig begrensning.

 

Med Google får du og synkronisering som Apple ikke kan konkurrere med pga alle Googles tjenester. Google assistent er utrolig kraftig. Mye mer funksjonell enn Apples Siri, og langt bedre talegjennkjennelse. Den kan gjøre ting som å ta flights fra mailen din, minne deg på det. Fortelle deg når du må reise, foreslå reise, gi deg kart over terminaler når du kommer til flyplass osv. Jeg mener Google trekkes alltid frem først når det kommer til å vite mest om ens liv, fordi ingen kan konkurrere med Google i tjenester som tilbys og synkronisering av dine data mellom alle tjenestene.

Enig i mye av det du skrive, men har et par kommentarer :)

 

Jeg bruker selv Google Chrome på Windows, og det er egentlig ingen andre nettlesere som er i nærheten heller. Men på min iPhone er Safari mye bedre enn Chrome, og jeg foretrekker også Safari på Mac. 

 

Nå har jeg ikke prøvd iWork, men Google docs og resten av de nettbaserte greiene, de er virkelig helt krise. Trenger Microsoft office for word, excel, outlook osv. For ekspempel så er nettbasert e-post smerte i rævva.

 

Sykt kult med IR på mate 20 pro. Virkelig fordel. Kan vel bare kaste alle fjernkontrollere da? Kult

 

Sant at Apple setter en begrensing, men det funker til gjengjeld utrolig bra for de som bruker det.

 

Skal ikke uttale meg og Google assistent, men Siri funker i alle fall greit i hverdagen når jeg bruker det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer jo litt an på hvor integrert du er i det nevnte økosystemet? Du kan jo fint bruke AirPods, Mac og Apple TV uten å ha en iPhone.

 

AirPods blir jo en smule mer keitete da du mister linken mot iCloud så de blir jo som mer tradisjonelle blåtannpropper med vanlig parring. Du mister vel også støtten for AAC over blåtann så lydkvaliteten blir jo redusert til tradisjonell SBC så det blir lavere båndbredde på lydkvaliteten. Du vil jo også manuelt måtte parre på nytt med telefonen hver gang du har brukt AirPods mot Mac'en eller Apple TV.

Dette er feil, Airpods støtter AAC fra andre enheter enn Apple.

 

Jeg bruker de i skrivende stund med Samsung Note 9 og da er kodeken som benyttes AAC. De må heller ikke parres på nytt, jeg kan bytte mellom iPad'en, Note 9 og Windows 10-laptopen fra arbeidsgiver uten å gjøre annet enn å velge de fra menyen med parrede enheter. Airpods'ene kan lagre opptil 8 bluetooth-enheter i tillegg til en iCloud-konto.

 

Fra utviklerinnstillinger på Note 9 som viser at den bruker AAC mot Airpods'ene:

post-13363-0-45262100-1540543909_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker kun Windows på desktop og server så der har ikke batteritid noen relevans. Microsoft Edge er og forblir en temmelig ubrukelig nettleser for mitt vedkommende selv om jeg liker designet temmelig godt. Den totale mangelen på extensions/add-ons og så dårlig som flere av de få som eksisterer fungerer dreper hele nettleseren for mitt vedkommende.

 

Har testet Google Chrome mang en gang på både macOS og iOS jeg, spesielt på sistnevnte så har jeg aldri opplevd den som bedre og den drar ikke fordel av den massive boosten på javascriptytelse du får via Safari som jo er temmelig viktig for effektiviteten og batteriforbruket på mobil. Ikke får jeg ad-blockers til Chrome heller som jo reduserer brukeropplevelsen drastisk.

 

På macOS så vil jeg vel si at Google Chrome har noen klare fordeler over Safari, men disse fordelene blir fullstendig tilintetgjort av det faktum at jeg får så mye mindre ut av batteritiden på min MacBook Pro.

 

 

 

Jeg er jo forøvrig helt enig i det meste av det du sier. Apple har alltid vært et selskap som ikke "embracer" konkurrerende løsninger og programvare. Nå er ikke, spesielt macOS noe særlig låst eller fiendtlig mot software, løsninger og integrering mot tredjepart men Apple har alltid skjulte API'er, optimaliseringer og løsninger som gir deres egen software og løsninger fordeler som andre rett og slett ikke kan benytte seg av.

 

Men samtidig så er Apple ekstremt flink til å være ekstremt detaljorientert og sørge for at sine egne enheter og sitt eget økosystem har en naturlig sammenkobling og integrering mellom hverandre som jeg per dags dato ikke har sett fra noen annen leverandør.

 

Du kan i teorien oppnå mye av det samme om du kombinerer den rette Windowsmaskinen og den rette Androidtelefonen, men det hele krever som oftest alltid langt av flikling, det føles sjeldent like raffinert og optimalisert osv.. Bare se på "Your Phone" funksjonaliteten i Windows 10 1803 og 1809 som helt åpenbar er et motsvar mot Apple sin integrering av SMS/iMessage og telefon/Facetime i macOS og det fungerer jo ikke i nærheten av like sømløst og smidig.

 

 

Og det har alltid vært min opplevelse og erfaring, du kan i teorien oppnå veldig mye av det det samme men så var det jo dette hvor bra og effektivt det faktisk fungerer i praksis og det faktum at du må stole på hel forskjellige produsenter som skal sørge for at samspillet fungerer bra og at løsningen skal driftes, vedlikeholdes og videreutvikles over tid osv..

 

 

Så er jo spørsmålet om man er villig og tilfreds med det Apple tilbyr og hvorvidt man ser det på som verdt det å låse seg til såpass spesifikke løsninger med minimale muligheter til å velge noe annet som fungerer i samme symbiose og økosystem, eller om man heller velger det mer åpne og frie løsninger hvor man har langt flere alternativer man kan velge og vurdere men hvor det gjerne er endel mer som kreves av både oppsett og vedlikehold og hvor ting ikke nødvendigvis vil flyte like naturlig og effektivt.

 

 

 

Men nå sklir vi jo veldig ut her. alistairovereem kom med et spørsmål og det spørsmålet har jo ikke noe enkelt svar på da alt avhenger hvor integrert han er i Apple sitt økosystem og hvor mye av han faktisk benytter det til vanlig. Du kan jo ha brukere som sitter med AirPods, iPhone, Mac og Apple TV som nærmest benytter de som helt separate enheter, mens på den andre siden så har du brukere som er langt mer integrert i økosystemet som sitter å bruker continuity, iMessage, Facetime, Remote, AirDrop, AirPlay, After Effects og som har investert tusenvis av kroner på AppStore osv hvor det vil være langt mindre logisk å bytte bort fra iOS.

Umm i kjent Apple stil så får selvfølgelig ikke Google lov å bruke sin egen motor i iOS. Chrome er mer et reskin av safari enn noe annet. Så det at du mener du opplever forskjellig ytelse er mildt sagt overraskende.

 

Og du snakker om denne synkroniseringen mellom plattformer. Det er jo nettopp en av de tingene som gjør Chrome bra. Uansett enhet så kan du gjøre Chrome. Alt synkronisert. Det synkroniserer med annet som Google maps eksempelvis. Eneste stedet Chrome er hindret er hos Apple. 

 

Det at Apple er flinke på det de gjør betyr ikke at de trenger å stenge ute andre. Essensielt så ønsker de ikke konkurranse. Om de virkelig var så gode, hvorfor er de så redde denne konkurransen? De vet jo at mange vil gå over til å bruke andre tjenester. Og noen tjeneste som Google Maps er bare altfor gode, så de har lite valg. Likevel prøver de å tvinge Apple maps på folk. Selv om det var så mislykket at de måtte bygge alt opp fra bunnen av igjen. Slikt får du jo og med Apple.

 

Og så om du har investert tusenvis av kroner i AppStore? Du vet like godt som meg at du betaler tusenvis ekstra årlig for å Apple premium på alle produkter. Apple er dyrere enn alle andre. Og det er av en grunn. Det har høye marginer. Ikke fordi de kjøper dyrere og bedre komponenter. Det er fordi når du kjøper hos Apple så går 25% av summen rett i lommen til Apple. Når du kjøper av Huawei så er det vel noe som 1%.

 

Jeg har ikke noe imot Apple spesifikt. Jeg er bare for fritt marked, fri konkurranse. Jeg mener hele økonomiske systemet vårt er jo bygget på disse prinsippene. Så når selskaper bygger løsninger for å hindre konkurranse og låse forbrukere inne så ser jeg på dette som rimelig forbrukerfiendtlig. Det er en grunn til vi har reguleringer i Norge og EU, og det er for å stoppe slikt. Ingen vil ha USA tilstander. Så derfor skriver jeg det jeg skriver, fordi jeg tror de aller fleste vil få det bedre om de er fri for slikt som hindrer konkurranse, hindrer deg i å bruke andre ting.

 

På samme måte bruker jeg heller aldri Huawei eller Samsung programvare syncet til Huawei/Samsung konto da dette bare fungerer på mobil av samme merket. Mer enn noe er slike tjenester noe selskapene tjener på, ikke forbrukerne. Argument om at Apple kan få alt så bra syncet gjelder heller ikke, da det å utestenge konkurrenter beviselig ikke har noen innvirkning på deres tjenester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i mye av det du skrive, men har et par kommentarer :)

 

Jeg bruker selv Google Chrome på Windows, og det er egentlig ingen andre nettlesere som er i nærheten heller. Men på min iPhone er Safari mye bedre enn Chrome, og jeg foretrekker også Safari på Mac. 

 

Nå har jeg ikke prøvd iWork, men Google docs og resten av de nettbaserte greiene, de er virkelig helt krise. Trenger Microsoft office for word, excel, outlook osv. For ekspempel så er nettbasert e-post smerte i rævva.

 

Sykt kult med IR på mate 20 pro. Virkelig fordel. Kan vel bare kaste alle fjernkontrollere da? Kult

 

Sant at Apple setter en begrensing, men det funker til gjengjeld utrolig bra for de som bruker det.

 

Skal ikke uttale meg og Google assistent, men Siri funker i alle fall greit i hverdagen når jeg bruker det. 

Safari er mye bedre hvordan? Chrome til iOS er jo bare et reskin av Safari...

 

MS office er selvfølgelig mye bedre enn Googles løsning, men den har noen fordeler den og.

 

Du kan kaste alle fjernkontroller og kun bruke M20P istedenfor ja. Note serien til Samsung har hatt (og fortsatt kanskje har ?) og Huawei har også IR på tidligere modeller. Hvis du finner en fjernkontrollapp du liker bedre enn fjernkontroll er det ingen problem å bare bruke mobil istedenfor. Fungerer veldig bra. På min Mate 10 så fungerte IR bedre enn en 3. parts ny fjernkontroll på et Thon hotell.... så styrken? er ganske bra og.

 

Apple fungerer veldig bra ja, men er begrensningene mot andre det som gjør at Apples tjenester er bra? Hvorfor må de stenge ut andre for å være bra? Er ikke det å stenge ute andre vanligvis noe du gjør når andre er bedre? Om Apples programvare uansett er best, så burde de tillate fri tilgang for alle andre og, siden ingen ville valgt deres løsning uansett?

 

Siri fungerer greit ja, men det kan du si om Bixby f.eks også. Endrer ikke faktum at Google assistant troner øverst på assistentlisten. 

Lenke til kommentar

Chrome på iOS benytter samme rendering engine som Safari, men ikke samme javascript engine blant annet som jo er kraftig aksellerert i Apple SoC.

 

Tja hvor mye ekstra man betaler for en iPhone er temmelig relativt. Jeg har jo spekulert i dette i temmelig mange år nå og på grunn av den (latterlig) høye annenhåndsverdien så er det jo faktisk lønnsomt å kjøpe ny iPhone årlig og selge sin gamle kontra å bytte hvert fjerde år. Dette fungerer dårlig med Androidtelefoner da de taper seg vesentlig mer i verdi.

 

Flere av oss har vel også gode avtaler gjennom arbeidsgiver som gjør at vi nærmest får telefonene våre til en slikk og ingenting som jo gjør det langt enklere å velge de dyrere modellene på markedet. Selv velger jeg ikke å skaffe telefon gjennom arbeidsgiver nettopp på grunn av annenhåndsverdien men om den skulle falle så kunne jeg jo skaffet meg ny telefon tilnærmet gratis hvert 2 år.

Lenke til kommentar

Dette med annenhånds verdi kan selvfølgelig være relevant ved mobilkjøp, da Apple har stålkontroll på prisene, og holder prisen oppe i ett år.

I "Android-verden" er det helt anderledes, og konkurransen styrer prisen mer.

Så hvorfor ikke benytte seg av litt is i magen, og vente pittelitt før en kjøper seg ny telefon.

Se på Note 9, i skrivende stund koster den kr 7990. Mens iPhone X fra i fjor koster kr 9888.

Man MÅ ikke kjøpe telefon samme uka den blir lansert. For da er det helt sikkert at man taper litt ekstra den dagen man selger den.

Lenke til kommentar

Dette med annenhånds verdi kan selvfølgelig være relevant ved mobilkjøp, da Apple har stålkontroll på prisene, og holder prisen oppe i ett år.

I "Android-verden" er det helt anderledes, og konkurransen styrer prisen mer.

Så hvorfor ikke benytte seg av litt is i magen, og vente pittelitt før en kjøper seg ny telefon.

Se på Note 9, i skrivende stund koster den kr 7990. Mens iPhone X fra i fjor koster kr 9888.

Man MÅ ikke kjøpe telefon samme uka den blir lansert. For da er det helt sikkert at man taper litt ekstra den dagen man selger den.

Men det er jo halve moroa å teste nye produkter!

Lenke til kommentar

Chrome på iOS benytter samme rendering engine som Safari, men ikke samme javascript engine blant annet som jo er kraftig aksellerert i Apple SoC.

 

Tja hvor mye ekstra man betaler for en iPhone er temmelig relativt. Jeg har jo spekulert i dette i temmelig mange år nå og på grunn av den (latterlig) høye annenhåndsverdien så er det jo faktisk lønnsomt å kjøpe ny iPhone årlig og selge sin gamle kontra å bytte hvert fjerde år. Dette fungerer dårlig med Androidtelefoner da de taper seg vesentlig mer i verdi.

 

Flere av oss har vel også gode avtaler gjennom arbeidsgiver som gjør at vi nærmest får telefonene våre til en slikk og ingenting som jo gjør det langt enklere å velge de dyrere modellene på markedet. Selv velger jeg ikke å skaffe telefon gjennom arbeidsgiver nettopp på grunn av annenhåndsverdien men om den skulle falle så kunne jeg jo skaffet meg ny telefon tilnærmet gratis hvert 2 år.

Jeg hører mye om javascript og single core ytelse for Apple som skal gjøre den så mye bedre, men jeg har aldri sett noe av dette utenfor teoretiske tester? Hvis Apple og Safari er så bra, hvorfor laster Android telefoner nettsider ol raskere? 

 

Det at nettsider kan operere som apps på Chrome for Android er jo og en stor fordel. Essensielt så får du app-opplevelse uten å laste ned app.

 

 

Se jeg forstår ikke argument med bruktmarkedet. Hva skjer om alle kjøper iPhone og selger etter 1 år? Ingen kjøpere. Alle kan ikke gjøre dette, det vet du jo. Og med samme argument. Vet du hvorfor iPhone holder seg så bra i pris? Fordi M10P har gått ned over 40% i utsalgspris, mens iPhone X er gått ned kun 9% på et år. Så det vil si at 1 år fra nå så er iPhone XS Max faktisk dobbelt så dyr som M20P. Og da kan du si at om du bare venter å kjøper en M20P et halvt år til et år etter lansering så sparer du langt mer penger enn å kjøpe iPhone og så selge den etter 1 år. Og dette er noe alle kan gjøre. Så igjen Apple tjener virkelig ikke på dette. Og så har du alle folkene som kjøper iPhone etter lansering som betaler blodpris for den som om den var nylansert. Tenk når folk kjøper en ny iPhone XS Max til faktisk dobbel pris av M20P. Det kommer til å skje 100%. Bare se på salgslister fra Telenor/Telia. Masse folk som ikke har råd til å betale så mye for iPhone, men de "må" har iPhone og kjøper forrige gen ny fra butikk. Og de prisene de betaler er tilnærmet ran, mens på Android siden kan du altså kjøpe utrolig gode telefoner for utrolig lite penger. Ekstremt gode dealer. De selges nærmest til kostpris. Og venter du litt kan du og ofte finne ekstreme tilbud. LG sin toppmodell 2 for 7000 kr? Forrige black friday eller noe var vel Galaxy nede i noe slik som 4000 kroner? Ingenting Apple gjør er i nærheten av denne verdien.

 

Jeg fikk min M10P veldig rimelig kun 3-4 mnd etter lansering. Halve prisen av hva jeg måtte gitt for iPhone X. Kanskje jeg vil få mindre om jeg selger, men jeg betalte og 5000 kroner mindre i utgangspunktet eller noe slikt liksom. Du får ikke igjen 5000 kroner mer for å selge brukt iPhone X enn M10P. 

Lenke til kommentar

"Mate 20 Pro er sannsynligvis den ene telefonen du bør se etter i butikken denne høsten og vinteren"

 

Unnskyld, hva sa du? Det er kun 1 telefon man burde se etter, og det er en kinesisk android telefon? Beklager, du mistet meg før du i det hele tatt startet. Her er det ikke mange faktorer inn i bildet. Det er mest fokus på kamera, som at alle er instagram-avhengige. Snakker om at 4200mAh er så sinnsykt stort at du glemmer å lade. Har du glemt Samsung S9 i slengen mens du glemte å lade? Det er andre telefoner lansert nylig med dobbelt så mye batteri som Huawei og dere sier at Huawei sitt er enormt? Beklager, dere har mange bra tester men her har dere fokusert på helt feil områder og glemt en hel mange faktorer. Sløvt arbeid. Halve testen handler om kameraet. Hvorfor betaler man for en fingeravtrykksensor i skjermen når man har ansiktsgjenkjenning som fungerer? Er det liksom jævlig bra å betale for den funksjonen i telefon-prisen når du sier selv at det ikke er noe særlig vits? Hvor mye penger har Huawei brukt på dette? Kunne telefonen vært 1000kr billigere uten denne unødvendige funksjonen? Ikke er det trygt heller. 1/50.000 på fingeravtrykk kontra 1/1m på ansiktsgjenkjenning. Hadde ansiktsgjenkjenningen fungert optimalt så hadde de aldri trengt fingeravtrykksensoren, så her motsier man seg selv.

 

Føler du deg krenket?

Lenke til kommentar

Kjøpte Mate 20 Pro for en uke siden, og er bare sånn passe førnøyd. Ansiktsgjenkjenningen er på ingen måte så stabil og feilfri, som Tek.no sin test skulle tilsi, jeg sliter ofte, og har først ansiktsgjenkjenningen køddet, så kødder også fingeravtrykksleseren. Men får jo åpnet den da.....

En annen ting som irriterer meg grenseløst, er at det er bortimot klin umulig å forandre lyder, da spesielt varsler. Om det er EMUI som forårsaker dette, eller at Android 9 har blitt mer brukeruvennlig, det vet jeg ikke. Tar gjerne imot tips her, om noen har kjennskap til dette.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dere er for snille med toppkarekterene. Til denne prisen bør det være rom til "småpirk". Har hatt telefonen i en uke, og det er en fantastisk telefon, men hvorfor takler ikke kameraet filming i 60 FPS i 4K-oppløsning? Hvorfor forsvinner bildestabiliseringen i 4K når det blir mørkt? Hvorfor har den dårligere slow motion enn Samsung Galaxy 9? Hvorfor har Huawei ennå ikke klart å få til notifikasjoner på AOD-skjermen? One Plus, LG og Samsung har hatt dette i en evighet.

Lenke til kommentar

Dere er for snille med toppkarekterene. Til denne prisen bør det være rom til "småpirk". Har hatt telefonen i en uke, og det er en fantastisk telefon, men hvorfor takler ikke kameraet filming i 60 FPS i 4K-oppløsning? Hvorfor forsvinner bildestabiliseringen i 4K når det blir mørkt? Hvorfor har den dårligere slow motion enn Samsung Galaxy 9? Hvorfor har Huawei ennå ikke klart å få til notifikasjoner på AOD-skjermen? One Plus, LG og Samsung har hatt dette i en evighet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...