Gå til innhold

Slik blir VWs ID-biler: Minst bakhjulsdrift, og oppdaterbar som en Tesla


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Har du en jerrykanne med diesel hjemme? Hva er dette, 1954? Hvilke dieselbiler i dag er det som fyller seg selv mens den står i garasjen mens du sover? 

Dessuten - hvordan får du til å komme hjem med 3% igjen når du skal ut på nye 100km? Bilen Salvesen snakker om er Tesla, så om du kommer hjem med 3% så har du allerede kjørt 40mil minimum OG du har med vilje skippa Superchargere. Om du likevel skal ut på nye 100km med en eneste gang, så ja - da har du et planleggingsproblem mer enn et reelt rekkeviddeproblem

Nei du, slutt å lag scenarioer som ikke eksisterer. Ingen gidder å ringe deg heller, du får følge med selv ;)

Endret av bshagen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så når jeg kommer hjem fra jobb, har tre prosent batteri igjen, trenger 100 km for å kjøre til neste destinasjon om en halvtime, så kan jeg få ladet elbilen opp på to minutt? Nei? Ok, da foretrekker jeg fortsatt bensin/diesel der jeg kan ta frem jerrykanne og fylle opp. Ring meg når jeg kan lade 1500 km elbil på fem minutt eller mindre slik jeg kan på dieselbilen min i dag.

Mulig dette er noe du trenger daglig, 99% gjør ikke det

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du en jerrykanne med diesel hjemme? Hva er dette, 1954? Hvilke dieselbiler i dag er det som fyller seg selv mens den står i garasjen mens du sover? 

Dessuten - hvordan får du til å komme hjem med 3% igjen når du skal ut på nye 100km? Bilen Salvesen snakker om er Tesla, så om du kommer hjem med 3% så har du allerede kjørt 40mil minimum OG du har med vilje skippa Superchargere. Om du likevel skal ut på nye 100km med en eneste gang, så ja - da har du et planleggingsproblem mer enn et reelt rekkeviddeproblem

 

Nei du, slutt å lag scenarioer som ikke eksisterer. Ingen gidder å ringe deg heller, du får følge med selv ;)

 

Jeg har både diesel og bensin lagret på kanner i garasjen. Jeg hadde en stor dieseldreven flishugger en gang, men det er mest bensin jeg bruker da jeg har båt, plenklipper, kantklipper, motorsag, snøfreser etc som går på bensin (foreløpig få gode batteridrevne alternativer).

 

Nærmeste supercharger for Tesla fra der jeg bor er 60 km unna, og lading på jobben har jeg ikke. Så om jeg skal ha elbil så må den enten ha veldig lang rekkevidde eller hurtiglading hjemme, noe som ikke er så realistisk med et gammelt IT nett. 

 

 

Mulig dette er noe du trenger daglig, 99% gjør ikke det

 

Kjekt å ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så når jeg kommer hjem fra jobb, har tre prosent batteri igjen, trenger 100 km for å kjøre til neste destinasjon om en halvtime, så kan jeg få ladet elbilen opp på to minutt? Nei? Ok, da foretrekker jeg fortsatt bensin/diesel der jeg kan ta frem jerrykanne og fylle opp. Ring meg når jeg kan lade 1500 km elbil på fem minutt eller mindre slik jeg kan på dieselbilen min i dag.

Hvis du trenger å kjøre videre om en halvtime så stopper du på en superlader eller hurtiglader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye som er kjekt å ha, den båten på bildet ditt er nok kjekk den også. tipper du ikke har den heller.

Ikke alt som er kjekt å ha trenger å være dyrt. En bil med 1500 km rekkevidde er feks ikke uoppnåelig for de fleste av oss. Akkurat nå får du kjøpt en fin, relativt billig, brukt, 508 diesel som bruker ca 0.5L per mil og har en 72 liters diesel tank.

 

Jeg kjøper gjerne en elbil når den kommer på markedet til under 400 000 kr, har 1500+ km rekkevidde, lader på under fem min og trekker båten min opp fra land.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Ikke alt som er kjekt å ha trenger å være dyrt. En bil med 1500 km rekkevidde er feks ikke uoppnåelig for de fleste av oss. Akkurat nå får du kjøpt en fin, relativt billig, brukt, 508 diesel som bruker ca 0.5L per mil og har en 72 liters diesel tank.

 

Jeg kjøper gjerne en elbil når den kommer på markedet til under 400 000 kr, har 1500+ km rekkevidde, lader på under fem min og trekker båten min opp fra land.

 

Problemet er at dette sannsynligvis ikke kommer, da det er helt unødvnedig å putte så mye batterier inn i en elbil. Det blir regelrett sløsing. 

 

Om det kommer blir det nok nyttekjøretøy/spesialbiler. Feks får roadster 2 200kWh batteri for å oppnå ekstrem performance, mens model S/X ligger fortsatt å daffer på 100kWh. 

 

Skulle gjerne hatt hengerfeste på min model S dog, kun for å dra opp båten. Pr i dag løses det fint på andre måter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo et scenario du ALDRI kommer til å havne i. Ærlig talt, 1500km, tydeligvis uten pause (!), for så og trekke båt - enda uten en pause. Du dikter opp en verden som ikke eksisterer, bare for å konstruere et argument i mot elbiler

 

Jeg har kjørt fra meg (Drammensområdet) til Portugal to ganger, i en BMW 3-serie diesel. Det tok tre dager inkl. søvn, og det var 3500km hver vei (6dager og 7000km totalt). Når jeg tok pause kunne jeg med LETTHET ladet batteri, og det finnes flust av lademuligheter i alle mulige retninger. For til og med med dieselbil så tar man ikke pit-stops ala Formel 1 heller, for man tar gjerne å strekker litt på bena og kanskje en liten matbit og et do-besøk, og på den tiden så har du allerede ladet en god del. Og når du sover så lader du full opp. Og btw, man tar gjerne flere pauser enn man først tenkte. Tipper jeg ikke hadde brukt noe lengre tid på denne strekningen i det hele tatt faktisk

 

Eller sitter på dass og spiser/drikker mens du kjører diesel-bilen din? Eller er scenarioet ditt totalt meningsløst?

 

Men om du virkelig bor så langt unna alt som er, så skjønner jeg ikke en gang hvorfor du skriver i disse elbil-trådene en gang, og jeg skjønner i hvertfall ikke hvorfor du har så dårlig tid til alt som er :p

EDIT: Høres ut som Salvesen skulle kikket på en Model X? ;)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Ut fra produksjonen hos Tesla i tredje kvartal i år er de nå allerede opp i en årsproduksjon på ca 440.000 biler og produksjonen fortsetter å øke kraftig i tiden fremover. VW tar derimot sikte på 150.000 i 2020!

 

 

VW's satsing virker å være svært seriøs og i motsetning til BMW og Daimler (Mercedes Benz) vil de ha en egen arkitektur for elbiler og en vil i stor grad bruke aluminium. Alt dette gir biler som billigere, med mindre forbruk og med bedre plass og bagasjerom enn det konkurrentene i Tyskland kan komme med. VW lover i tillegg at deres nye elbil i Golf-klassen ikke skal koste mer en dagens Golf med dieselmotor. For meg ser det ut som VW er i ferd med revolusjonere forholdet mellom fossil og elbiler!

 

Av en eller annen grunn ble det et firetall først (440.000). I tredje kvartal produserte Tesla 80.000 biler og leverte ut 83.500. På årsbasis skulle dette tilsvare en produksjon på ca 320.000, og det var tallet jeg egentlig mente å skrive. 320.000 er ca ti ganger flere enn BMW i3 og Nissan Leaf produserte hvert år de første årene. VW planlegger å bygge ca 100.000 elbiler i 2020. Så det er en lang vei for øvrige bilprodusenter i verden å komme opp på samme nivå som Tesla! Men Tesla går ytterligere videre og jeg håper alle andre hurtig går forbi Tesla!

Lenke til kommentar

Dette er jo et scenario du ALDRI kommer til å havne i. Ærlig talt, 1500km, tydeligvis uten pause (!), for så og trekke båt - enda uten en pause. Du dikter opp en verden som ikke eksisterer, bare for å konstruere et argument i mot elbiler

 

Jeg har kjørt fra meg (Drammensområdet) til Portugal to ganger, i en BMW 3-serie diesel. Det tok tre dager inkl. søvn, og det var 3500km hver vei (6dager og 7000km totalt). Når jeg tok pause kunne jeg med LETTHET ladet batteri, og det finnes flust av lademuligheter i alle mulige retninger. For til og med med dieselbil så tar man ikke pit-stops ala Formel 1 heller, for man tar gjerne å strekker litt på bena og kanskje en liten matbit og et do-besøk, og på den tiden så har du allerede ladet en god del. Og når du sover så lader du full opp. Og btw, man tar gjerne flere pauser enn man først tenkte. Tipper jeg ikke hadde brukt noe lengre tid på denne strekningen i det hele tatt faktisk

 

Eller sitter på dass og spiser/drikker mens du kjører diesel-bilen din? Eller er scenarioet ditt totalt meningsløst?

 

Men om du virkelig bor så langt unna alt som er, så skjønner jeg ikke en gang hvorfor du skriver i disse elbil-trådene en gang, og jeg skjønner i hvertfall ikke hvorfor du har så dårlig tid til alt som er :p

 

EDIT: Høres ut som Salvesen skulle kikket på en Model X? ;)

Selv om jeg ønsker lengst mulig rekkevidde så betyr ikke det at jeg skal ut på langtur hver gang den er fylt opp med drivstoff/strøm. De aller fleste kunne sikkert fint greid seg med 70 km rekkevidde men allikevel ønsker folk elbiler med 400 km+ rekkevidde.

 

Det blir litt som å si at jeg ikke trenger en 500 liters bensintank i båten min, jeg skal jo ikke til Shetland. Jeg kunne sikkert greid meg med en 25 liter tank og det kunne vart mer enn nok på den lille turen ut til favoritt fiskeplassen min. Men det er nå slik at det er greit å kunne kjøre så langt som mulig over flere uker eller måneder uten å måtte bale på med fylling eller lading.

 

Jeg liker å ha en bil med stor dieseltank slik at jeg slipper å fylle ofte. Jeg kunne likt å ha en elbil med tilsvarende rekkevidde eller lengre slik at jeg slipper å lade hele tiden.

 

Om jeg kunne hatt en mobiltelefon som gikk på diesel slik at jeg bare trengte å lade den en gang i måneden så hadde jeg valgt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg liker å ha en bil med stor dieseltank slik at jeg slipper å fylle ofte. Jeg kunne likt å ha en elbil med tilsvarende rekkevidde eller lengre slik at jeg slipper å lade hele tiden.

 

Om jeg kunne hatt en mobiltelefon som gikk på diesel slik at jeg bare trengte å lade den en gang i måneden så hadde jeg valgt det.

 

Kan du lade hjemme? Er det virkelig så vanskelig å stappe en kabel i bilen hver gang du setter den i fra deg? Og sist men ikke minst, har du prøvd? 

 

Lade mobilen en gang i måneden? Diesel på mobilen? Nå troller du.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"I 2020 skal Volkswagen selge 150.000 elbiler i året."

 

Er ikke det litt lite offensivt når man tenker på at Tesla for eksempel produserte over 50.000 biler bare siste kvartal?

Tesla-spam.

Nå anstrenger du deg veldig i din motstand mot Tesla-omtale. Det er helt legitim sammenligning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*gjesp*

Enda en "Se på meg, så flink og miljøbevisst jeg er!" bil.
Det fins mange slike biler allerede, og her er intet nytt under solen.
Jeg vil bare ha en bil jeg. Som ser ut som en bil, virker som en bil, og som jeg kan kjøre som en sjåfør, uten at jeg skriker "Se på meg, så flink og miljøbevisst jeg er!" sjåfør.
Jeg bil bare komme meg til jobben og hjem igjen. Uten å være verken miljøforkjemper, idealist, politiker, eller noe som helst annet.
Jeg skal bare til jobben, for faen! Jeg trenger bare en bil! Kun det! Ikke symbol, ikke et krusifiks, og ikke en "se på meg!" plakat.

 

Men VW lager jo fortsatt Passat, så det er jo tross alt mulig å kjøpe en VW som ser ut som en bil, virker som en bil, uten at den skriker "se på meg"....

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Nissan Leaf og Kia Soul skriker jo ikke akkurat av bilinteresse eller oppmerksomhet :p

Leaf skriker av "Sjøstygg", "Carlos Ghosn" og er alt for lett å gjenkjenne pga sitt sære design, og Kia Soul skriker også av sært design. Uten at jeg konkret kan settte fingeren på hva det er med den, så er den lett å gjenkjenbe fra lang avstand. Og det er negativt for "bare en bil". En Ferrari skal være lett gjennkjennbar. Ikke "bare en bil".

Lenke til kommentar

Enda en "Se på meg, så flink og miljøbevisst jeg er!" bil.

Den er mindre miljøbeviss enn det folk flest tror, aluminumsproduksjon (og sjeldne jordmaterialer)

er en skitten affære de færreste må oppleve. Norsk Hydro fikk problemer med myndighetene i Brazil pga oversvømmelser slik at vannet ble forurenset, så nå stenger de (som et pressmiddel?!)

https://e24.no/naeringsliv/norsk-hydro/brandtzaeg-avviser-politisk-spill-bak-alunorte-stengingen/24456584

 

Jeg kjenner ikke alle detaljene, men jeg skulle ønske at industrien fokuserte mer på miljø, den oversvømmelsen

av bassenget skulle ikke hatt skjedd på absolutt noen måte.

(Avfall: Rødslam (bauksittslam med rester av kaustisk soda))

 

Jeg vil bare ha en bil jeg. Som ser ut som en bil, virker som en bil, og som jeg kan kjøre som en sjåfør, uten at jeg skriker "Se på meg, så flink og miljøbevisst jeg er!" sjåfør.

Jeg bil bare komme meg til jobben og hjem igjen. Uten å være verken miljøforkjemper, idealist, politiker, eller noe som helst annet.

Jeg skal bare til jobben, for faen! Jeg trenger bare en bil! Kun det! Ikke symbol, ikke et krusifiks, og ikke en "se på meg!" plakat.

Den tankegangen er mer vanlig enn du tror, folk bryr seg ikke om konsekvensene av sine valg, men ditt valg (og alle andre sjåfører) er INGENTING iforhold til storindustriens skjødeløse atferd. jeg skulle ønske at politikere var flinkere til å få storbedrifter til å bli karbonnøytrale med minst mulig (= null) forurensing, det hadde gavnet planeten vår.

 

Jeg gjorde et beviss valg å droppe krusifikset (godt ordvalg!), men jeg ser at bilen er et viktig redskap for mange andre, det er ikke et realistiskt mål å eliminere biltransport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...