Gå til innhold

Macen slutter å fungere om ikke Apple har godkjent reparasjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er bare tragisk. Jeg liker Mac og har lenge håpet at Apple skal ta til fornuft, men dette er bare enda en spiker i kisten for meg som Mac-bruker. Maskinene er allerede blitt svært dyre i forhold til ytelse, og oppgraderingsmulighetene er blitt minimale. Og nå skal man ikke engang kunne bytte skjerm/trackpad/tastatus/batteri etc. uten å være Apple-sertifisert...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja... skal ein snakke om prinsip, så er eg enig med de fleste her i tråden.

Tar vi opp hvor viktig/aktuelt er det for folk flest (sånn, egentlig)? Har MBA/MBP siden 2008, uten behov for reparasjon, utenom garanti. 

Holder fortsatt med apple. Fornøyd med alt. Liker korsen systemet fungerer. Fornøyd med kvalitet. MBP får kjenne på gølvet minst 1 gong i månad de siste 3 åra, fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

Det er klart det er viktig, Macer har de samme delene som andre PCer, grovt sett. De ryker ikke sjeldnere fordi Apple loddet komponentene sammen..

 

Det er forsåvidt Foxconn som lodder sammen macene til Apple. det er også de som lodder maskinene til Acer, HP, Dell, Huawei, etc...

 

Apple holder ikke lenger noe høyere kvalitet enn andre premium-maskiner, og etterhvert også en del highend budsjett-maskiner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke viktig. Men det er nada en amatør kan fikse på nye MacBook pro. alt er solderd på hovedkortet. Altså du har ikke ram brikker eller m.2 ssd. Alt er solderd på hovedkortet. «Gamle» macer uten t2 chip kan du fortsatt fikse selv.

 

Prøver ikke å unnskylde at Apple gjør det sånn. Det er jævlig teit at man ikke kan legge til ekstra rambrikker

 

Men hvis man ser på det her er det lite folk kan/bør fikse selv

https://goo.gl/images/178n5s

Hvis det var total frihet kunne man kjøpt Apple deler på Ebay fra Kina og byttet ut hovedkort selv. Så selv om du ikke kan bytte RAM så er det billigere å bestille kortet fra Kina til produksjonskost + fortjeneste enn at et verksted bestiller inn til en pris Apple selv velger og så fakturerer deg for reparasjonskostnadene.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt Foxconn som lodder sammen macene til Apple. det er også de som lodder maskinene til Acer, HP, Dell, Huawei, etc...

 

Apple holder ikke lenger noe høyere kvalitet enn andre premium-maskiner, og etterhvert også en del highend budsjett-maskiner. 

Foxconn lager nesten alt av maskiner, du forsto poenget ;) Et eple betyr ikke kvalitet, et eple betyr at det er Apple som har lagd (designa) maskinen. Problemet er vel heller at folk faktisk ærlig og oppriktig tror at Apple betyr bedre kvalitet, og nekter for noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ikke viktig. Men det er nada en amatør kan fikse på nye MacBook pro. alt er solderd på hovedkortet. Altså du har ikke ram brikker eller m.2 ssd. Alt er solderd på hovedkortet. «Gamle» macer uten t2 chip kan du fortsatt fikse selv.

 

Prøver ikke å unnskylde at Apple gjør det sånn. Det er jævlig teit at man ikke kan legge til ekstra rambrikker

 

Men hvis man ser på det her er det lite folk kan/bør fikse selv

https://goo.gl/images/178n5s

 

Bytte ut pekeflaten bør man vel kunne klare uten lodding for eksempel?

Lenke til kommentar

Bytte ut pekeflaten bør man vel kunne klare uten lodding for eksempel?

Jo, det er et godt poeng. Men jeg tenker for fobrukere som kjøper slike dyre laptoper, ikke ofrer garantien for å prøve å bytte noe selv. Men er enig i at man bør ha muligheten selv for å reparere ting hvis man har den tekniske innsikten. Dette minner meg litt av det som foregår i USA med Tesla og "rett til reperasjon" og dette med at man eier et produkt.

 

Jeg tror at Apple skader mer 3rd part reperaringsbutikker som fks Louis Rossmann (https://www.youtube.com/channel/UCl2mFZoRqjw_ELax4Yisf6w) etc med å gjøre slike ting som det her

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig veldig interessant etisk spørsmål rundt hvem som eier produktet. Hvis jeg er veldig flink til å lodde rambrikker på hovedkortet, så bør jeg da ha mulighet til å skifte disse ut. Hva når garantien har utløpt etc? Syntes hele greia er helt idiotisk fra Apple sin side.

Snart får jeg ikke skifte dekk på bilen, fordi jeg trenger en proprietær usb sak for å få hjula til å gå rundt etter jeg har byttet de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det var total frihet kunne man kjøpt Apple deler på Ebay fra Kina og byttet ut hovedkort selv. Så selv om du ikke kan bytte RAM så er det billigere å bestille kortet fra Kina til produksjonskost + fortjeneste enn at et verksted bestiller inn til en pris Apple selv velger og så fakturerer deg for reparasjonskostnadene.

Skjønner ikke hva dette har med innlegget mitt å gjøre. Jeg diskuterte aldri pris, og hva som var billigst. Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Apple fornekter seg ikke. Ikke nok med å torpedere kvaliteten på maskinene, nå spekulerer de i å ha enerett på å reparere dem for å skvise enda litt mer penger ut av folk. Apple er selve definisjonen på grådighet og at en må ha ukorrumperbare reguleringsorganer til å stagge slike udemokratiske forretningspraksiser.

 

Greit nok å ønske å ta vare på brand ved å forhindre unødvendig skade på ryktet, men dette er å gå for langt.

 

Heldigvis har folk et valg i dag i forhold til hvilke maskiner de vil kjøpe, så stem med lommeboken for å vise hva du synes om denne utviklingen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...