Gå til innhold

Bankkort uten kontaktløs betaling


DDDD

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ønsker ikke kontaktløs betaling på bankkortet mitt.

1. Nyere kort produseres med kontaktløs bet. som standard.

2. Det går ikke ann å "deaktivere" dette på nettbanken (DNB)

Spørsmålet er om noen kanskje vet hvor på selve kortet denne RFID-delen sitter, slik at jeg kan klippe det bort?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Educated guess siden jeg har 3 uten. Stemmer tydeligvis ikke.

Kommer her også. Jeg har vel 3 med og 3 uten, tror jeg (uten å ha sjekket).

 

Personlig synes jeg det funker supert, og bruker det når jeg kan. Har også en Garmin treningsklokke med Garmin Pay (samme som FitBit bruker), men har ingen kort som støtter dette (foreløpig). Med Garmin Pay må man åpne appen på klokken, slå PIN en gang, så kan man betale med klokken i 24 timer før man slå PIN på nytt. Men dersom man tar den av, slik at den ikke ser pulsen lenger, må man ha PIN på nytt ved neste betaling. Omtrent som sikkerheten i Apple Watch.

Lenke til kommentar
- Hvis du har et NFC (near field communication-kort i lomma så er det mulig å hente ut data fra kortet. Hvis du derimot har to eller flere NFC-kort som ligger sammen i lomma, så skal det ikke være mulig å hente informasjon, sier Drægni.

 

Man kan også beskytte kortet med for eksempel et metalletui.

 

 

Det er tydeligvis nok å ha to kort samlet.

Hva er da grunnen til å unngå NFC?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Den eneste tingen som irritererer meg med NFC er om jeg har kortet i lomma med mobilen.

Eventuellt mobildeksel med kortholder.

 

Mobilen har nemlig en liknende teknologi, som forenkler filoverføring via blåtann.

Bare hold de to mobilene i nærheten av hverandre, så oppretter du forbindelse uten å gå inn på blåtann-innstillingene og søke etter enheter i nærheten.

 

Sikkert nyttig for noen, men IKKE for dem som har mobildeksel-lommebok med bankkort.

Telefonen søker kontinuerlig, og kortet svarer.

Mobilen klarer ikke å kommunisere meningsfullt med kortet, men den kommer til å plinge kontinuerlig.

Dette kan slås av, men da mister du selvsagt også funksjonen.

Lenke til kommentar

Den eneste tingen som irritererer meg med NFC er om jeg har kortet i lomma med mobilen.

Eventuellt mobildeksel med kortholder.

 

Mobilen har nemlig en liknende teknologi, som forenkler filoverføring via blåtann.

Bare hold de to mobilene i nærheten av hverandre, så oppretter du forbindelse uten å gå inn på blåtann-innstillingene og søke etter enheter i nærheten.

 

Sikkert nyttig for noen, men IKKE for dem som har mobildeksel-lommebok med bankkort.

Telefonen søker kontinuerlig, og kortet svarer.

Mobilen klarer ikke å kommunisere meningsfullt med kortet, men den kommer til å plinge kontinuerlig.

Dette kan slås av, men da mister du selvsagt også funksjonen.

Bare skru av NFC på mobilen det.

Ser ikke for meg at så mange bruker NFC på mobilen ellers.

Lenke til kommentar

Erfaringene fra Storbritannia, der kontaktløse kort har vært i omløp lenge allerede, tilsier at de nye kortene ikke er utsatt for tyveri og svindel i større grad enn tradisjonelle kort, snarere tvert imot.

 

Enkleste blir å drille et hull i kortet slik at antennen ikke lenger er forbundet med kretsen:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...