Gå til innhold

HV går fra Geländewagen til VW Amarok. Dropper utstyr for å få flere biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

140 hester diesel.....

 

Tro om heimevernet har sjekka med miljøpartiet de grønne hvor lenge diesel er ment å selges i Norge...Kan hende Lan Marie Nguyen Berg smiler extra bredt når hun leser denne artikkelen....

Vel, tror forsvaret blir og bruke diesel i både min, din og Lan Marie Nguyen Berg sin levetid, elektrisk vil ikke fungere ute i feltet på mange områder, bla. i fremskutte kjøretøyer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Har de testa gelendewagen og amaroken mot hverandre. Hvem som kommer seg opp den bratteste bakken. Hvem som setter seg først fast i myra. Hvem som starter i 30 minusgrader. Hvem som lettest lar seg reparere i felt. Hvem som kan startes hvis man mister nøkkelen.... (Dumt å måtte vente 14 dager på ny nøkkel fra fabrikk ifall amaroken er utstyrt med elektronikk som ikke kan forbigås for å få bilen igang....i en krigssituasjon...:-),

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Hver bil skal ha med 4 soldater i full stridsutrustning".

 

Tja...jeg har vært passasjer i framsetet på en amarok. Og for en på 180cm....i sommerklær er det knotete å komme inn/ut grunnet lita dør og lav dørhøyde. Baksetet er ikke spesielt stort heller. Så da undres jeg på hvordan en soldat på 185 cm, med hjelm, gevær og gru skal komme seg inn og ut. Tror ikke det blir hverken elegant eller spesielt raskt...Tror ikke det går i det hele tatt for å være helt ærlig. Da må de i så fall rive ut setene som står i og erstatte det med noe som ikke bygger opp så mye.

 

I en krigssituasjon kan de vel ikke ta seg tid til å kle av seg hjelm og gru og våpen og legge det på lasteplanet heller?

Kanskje soldatene skal sitte på lasteplanet? Og at kun sjåføren sitter inne i bilen? Kaldt om vinteren....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, tror forsvaret blir og bruke diesel i både min, din og Lan Marie Nguyen Berg sin levetid, elektrisk vil ikke fungere ute i feltet på mange områder, bla. i fremskutte kjøretøyer.

Hadde vært morsomt med et krav om batteridrevet Leopard 2 tank. En slik ombygging ville gitt hva, 50 km rekkevidde kontra 500 med diesel?

 

Politikerne har jo før vist sin klokskap ved å innføre miljøammo, med den konsekvens den hadde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er nok ikke det dummeste i verden. Selv om jeg personlig har et nostalgisk elsk-forhold til den gode gamle Geländewagen, er det tross alt en gang slik at de aller fleste skader og dødsfall i Forsvaret i dag forekommer i trafikkulykker med disse gamle feltvognene med meget lite kollisjonssikkerhet.

 

Dette kommer nok til å berge mange soldatliv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Skal det monteres maskingeværstativ bak på planet? Så de kan ha en mann stående der under kjøring? Eller blir kjøretøyet helt uten mulighet til å forsvare seg.?

 

Som det står i artikkelen er det ikke bilen beregnet på strid, så de er ubevæpnede. Innsatsstyrken har tilgang på mer egnede kjøretøyer om det er nødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kunne kanskje vært en idé med plugin hybrid med bra batteri for å gi drivstoff-redundans og kunne kjøre i taktisk stillemodus og lav IR-modus, men prisen ville nok blitt en helt annen. Se det heller på en annen måte: Neste gang det blir aktuelt med et større innkjøp, om 10-20 år, så vil det sikkert være mye bedre alternativer med blant annet hybrid-drift på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...