Gå til innhold

TEST: Nvidia RTX 2080 Ti Founders Edition


Anbefalte innlegg

 

Vel, jeg har 1080ti Kingpin Edition som er klokket høyere enn gaming X, så det vil si at det faktisk yter omtrent som 2080 - Ikke akkurat det jeg kaller en maktdemonstrasjon

Og da er spørsmålet, hva klarer du å kjøre Kingpin på? De fleste 1080Ti kan overklokkes, spørsmålet er hvor mye. 

 

Og 2080 er vel ikke akkurat å være veldig mye raskere enn 1080Ti. Eller mente du å skrive 2080Ti?

Mente 2080, skulle dette vært en ren maktdemonstrasjon ville det vært mer som 9xx serien vs 10xx serien. Et 980ti lå rundt ytelsen på et 1070. Denne gangen ligger 1080ti på ytelsenivå med 2080, så vil faktisk si differansen er langt mindre denne gangen enn den var sist.

Kingpin kortet kjører stabilt på 2100mhz, men da på 85c, på 2000mhz ligger det på rundt 75c, noe som er en fin balanse. 

Endret av Eldrach
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oioi.

Glemmer folk virkelig at kortene ikke bare skal brukes på de gamle spillene uten ray tracing?

 

Kortene er bedre enn tidligere. Ja. Litt.

Men dette er til gammelt bruk.

 

Ytelsen fremover, i spill som faktisk krever noe av kortene, den kommer nok ikke til å vise så små forskjeller.

 

2080 er bedre enn 1080 ti (ikke 1080) uten å bruke halve kortet.

Lenke til kommentar

Så for de som ikke har noe spesielt budsjett, som liker å eie i9-7940X bare fordi de ikke liker å vente og som klør i fingrene etter å bytte ut 1080 Ti kortet sitt.. da er det løp og kjøp? :p

Ja, har du pengene og en god PC så er dette en helt grei oppgradering, finnes per dags dato ikke noe bedre på markedet og er mer framtidsrettet enn avlegse 10xx serien.

 

AMD har 0, nada , zero å tilby og om de slipper noe vil det trolig kun være et annen grads produkt som ikke kan konkurrere direkte med den nye teknologien i NVIDIA kortet.

Spørsmålet er selvsagt hvor god nytte man får av det, men det vil man trolig se i løpet av 6 til 12 måneder.

 

Edit : Ok, noen ting man kan lure på hvorfor ikke var med på testen :

 

En bedre forklaring på hvor mye strøm kortene bruker, hva er peak under konkrete tester? Er det oppgitt 285Watt eller går den som andre kort godt over det?

 

Støynivået er nevnt men snodig nok blir Amd sine skjermkort dratt frem igjen som om det er ondskapen selv (også i forhold til kroner / ytelse ) så her burde Smedsrud ta seg litt sammen, tror nok det er mange som er lei av at han tar dette opp gang på gang som et godt argument for å kjøpe et "NVIDIA" kort, om noe skal man fokusere på hva man får i form av ytelse, nye funksjoner og ikke minst om det er et "brukervennlig" kort som ikke ødelegger for de som bor i husstanden og da trenger man ikke å få gjenttat hvor dårlige andre kort er for å gi et argument for Nvidia.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Støynivået er nevnt men snodig nok blir Amd sine skjermkort dratt frem igjen som om det er ondskapen selv (også i forhold til kroner / ytelse ) så her burde Smedsrud ta seg litt sammen, tror nok det er mange som er lei av at han tar dette opp gang på gang som et godt argument for å kjøpe et "NVIDIA" kort, om noe skal man fokusere på hva man får i form av ytelse, nye funksjoner og ikke minst om det er et "brukervennlig" kort som ikke ødelegger for de som bor i husstanden og da trenger man ikke å få gjenttat hvor dårlige andre kort er for å gi et argument for Nvidia.

Jeg syns man skal forvente litt av skjermkort til 11 000- 12 500 kr er snakk om budsjett en gjennomsnitt person bruker på hele maskinen. Har man samme vifte som på GTX 1060 sier det litt.

Lenke til kommentar

 

Prishoppet på 70%?

Det har ikke vært et prishopp på 70% siden de første prisene ble annonsert.

Enig med deg her. Ytelse er som annonsert, og prisene er som annonsert. Det er ingen overraskelser her i det hele tatt. Vi visste tilogmed at det ikke kom til å være tilgjengelig RTX og DLSS i spill på release. Folk følger ikke med i timen.

 

Forhåndsbestilte 30 august og var klar til å avbestille om ikke yteleseøkningen Nvidia forespeilte var korrekt. Prisen visste jeg jeg allerede på det tidspunktet og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oioi.

Glemmer folk virkelig at kortene ikke bare skal brukes på de gamle spillene uten ray tracing?

 

Kortene er bedre enn tidligere. Ja. Litt.

Men dette er til gammelt bruk.

 

Ytelsen fremover, i spill som faktisk krever noe av kortene, den kommer nok ikke til å vise så små forskjeller.

 

2080 er bedre enn 1080 ti (ikke 1080) uten å bruke halve kortet.

 

Folk glemmer dette ja. Jeg er helt enig med retningen Nvidia har valgt har. Det finnes en grense på hvor mye FPS man trenger. Blir virkelig spennende i tiden som kommer nå å se hvordan det faktiske grafiske kommer til å se ut. Spesielt når det kommer til DLSS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løp på kjøp folkens! Så kan resten av oss kjøpe om 2-3 år når spillene er kommet på plass med støtte for funksjonene. Bugs og ymse greier er borte og pris for å oppleve ray tracing og DLSS i høyere fps er mer overkommelig :)

 

Early adopters gjør en viktig jobb :)

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oioi.

Glemmer folk virkelig at kortene ikke bare skal brukes på de gamle spillene uten ray tracing?

 

Kortene er bedre enn tidligere. Ja. Litt.

Men dette er til gammelt bruk.

 

Ytelsen fremover, i spill som faktisk krever noe av kortene, den kommer nok ikke til å vise så små forskjeller.

 

2080 er bedre enn 1080 ti (ikke 1080) uten å bruke halve kortet.

Men sannsynligvis så vil ray tracing kreve enda mer, altså lavere ytelse. Uten å vite hva denne ytelsen er, så er det risikosport og kjøpe dette kortet. 

 

Personlig spiller jeg for det meste i 4K (30-60fps med gsync) på en 1080Ti. Dersom jeg må spille i 1080p for å få 60fps med ray tracing påskrudd i spill, så vil jeg ikke bruke ray tracing. 

 

Uten å vite hvordan disse korta yter med RTX On, så blir det enn så lenge bare en gimmick. Riktignok en gimmick som kommer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

100% sikkert at BF V med Raytracing får over 60fps i 1080p med god nok cpu når BF v kommer ut. Merk mine ord ;)

 

Men med like god grafikk som vi har sett på demoene til nå? ;) 

 

Jeg tror Nvidia hastet ut RTX-lanseringen litt for kjapt, det er ikke et eneste spill ved lansering som støtter RTX-raytracing, og Nvidia har gjort sitt beste for å flytte fokus bort fra raytracing-ytelse på alle presseevents. 

 

Jeg tror også de kommer til å klare 1080p med 60fps, men det kan være med betydelig dårligere grafikk enn det vi har sett i demoene opp til nå.

Lenke til kommentar

Men med like god grafikk som vi har sett på demoene til nå? ;)

 

Jeg tror Nvidia hastet ut RTX-lanseringen litt for kjapt, det er ikke et eneste spill ved lansering som støtter RTX-raytracing, og Nvidia har gjort sitt beste for å flytte fokus bort fra raytracing-ytelse på alle presseevents.

 

Jeg tror også de kommer til å klare 1080p med 60fps, men det kan være med betydelig dårligere grafikk enn det vi har sett i demoene opp til nå.

De må jo gå ned på antall stråler, fordi det er jo sinnsykt krevende. Håper at 2x med nvlink skalerer "perfekt" med raytracing.

Lenke til kommentar

Enig med deg her. Ytelse er som annonsert, og prisene er som annonsert. Det er ingen overraskelser her i det hele tatt. Vi visste tilogmed at det ikke kom til å være tilgjengelig RTX og DLSS i spill på release. Folk følger ikke med i timen.

 

Forhåndsbestilte 30 august og var klar til å avbestille om ikke yteleseøkningen Nvidia forespeilte var korrekt. Prisen visste jeg jeg allerede på det tidspunktet og.

 

Bare for at ting er som annonsert (for eksempel pris), så betyr ikke det at prisen på 15000 kr er greit.

Er fortsatt vanvittig overpriset i forhold til hvor lite ytelse man får i forhold til 1080ti (ca. 30% mer).

 

Her har nVidia satt en vanvittig prislapp, bare for at de kan.

2080ti burde ha kostet rundt 8000 kr.

Endret av Nvidia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje de heller burde lansert et eget kort med masse RT-cores? 

Ettersom de spiser av plassen til CUDA-kjernene ville jo da alle som roper etter enda flere FPS blitt ditto mer misfornøyde med den nye RTX-serien. Avveiningen har nok har vært vanskelig for Nvidia, men dette blir nok mye bedre på 7nm om halvannet år eller så. 

 

100% sikkert at BF V med Raytracing får over 60fps i 1080p med god nok cpu når BF v kommer ut. Merk mine ord ;)

 

Snakket med Nvidia i går. Han ene karen der fortalte at Dice hadde som mål å klare 60FPS i 1440p med strålesporing aktivert. Om de ville klare det kunne han ikke si, men det lover uansett godt at de på et såpass tidlig punkt har 1440p "innenfor rekkevidde".

 

Det folk sier om at RTX 2080 Ti maks takler strålesporing ved 1080p i 60FPS er bare vås. Det stemte for demoen Dice viste frem under Editors Day, men dette var altså under to uker etter at de begynte å implementere strålesporing i spillet, som i seg selv ikke var ferdig optimalisert og selvsagt uten optimaliserte drivere.

 

Det blir jo selvsagt også ulike grader av strålesporing man kan aktivere. Man kan si mye om RTX-lanseringen og Nvidia, men de er neppe så dumme at de lanserer 2070 i RTX-familien om de vet at selv RTX 2080 Ti vil slite med det. Da ville de kalt kortet GTX 2070. 

Men, time will show. SotTR får vel DLSS og strålesporing i oktober, omtrent på samme tid som RTX 2070 slippes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Enig med deg her. Ytelse er som annonsert, og prisene er som annonsert. Det er ingen overraskelser her i det hele tatt. Vi visste tilogmed at det ikke kom til å være tilgjengelig RTX og DLSS i spill på release. Folk følger ikke med i timen.

 

Forhåndsbestilte 30 august og var klar til å avbestille om ikke yteleseøkningen Nvidia forespeilte var korrekt. Prisen visste jeg jeg allerede på det tidspunktet og.

 

Bare for at ting er som annonsert (for eksempel pris), så betyr ikke det at prisen på 15000 kr er greit.

Er fortsatt vanvittig overpriset i forhold til hvor lite ytelse man får i forhold til 1080ti (ca. 30% mer).

 

Her har nVidia satt en vanvittig prislapp, bare for at de kan.

2080ti burde ha kostet rundt 8000 kr.

Ja, de er dyre. Men det var ikke poenget mitt. Nytter ikke å komme å klage på pris dagen før release når man har visst prisen en måned i forveien.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjøpt 1440p 165hz skjerm for å loke rundt med 30-60 fps. I tiden hvor konsoller ENDELIG kommer med muligheten til å velge mellom 30fps(lag) og 60fps(et absolutt mininum) på toppkonsollene så velger nvidia å komme med en teknologi som stjeler ytelse for litt mer eye-candy.. Også tar de en helt sinnsyk premium for nettopp dette.

 

De aller fleste gamere vil ha det motsatte av hva nvidia kommer med her.

 

Jeg bestilte 2080 i håp om at det skulle knuse et 1080ti med minst 30%, under normale forhold, ikke med rtx-on.. Da kunne de forsvart prisen.

Endret av Skosåle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...