Gå til innhold

Svenskene er i ferd med å gå tom for registreringsnumre. Nå har de bestemt seg for hvordan de nye numrene blir


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke korrekt kombinasjon 26x26x26x10x10x10, altså ~17.5 mill. ?

Det er utgangspunktet. Men så er det vel slik som i Norge at enkelte bokstaver utelates enten fordi de ligner på en annen bokstav, eller et tall, f.eks. I og 1, G og 6. I tillegg har de nok som i norge enkelte bokstavkombinasjoner de ikke benytter, slik som i Norge benyttes ikke SS pga referanse til nazi-Tyskland.

000 tror jeg heller ikke benyttes.

At det skal redusere antallet fra 17.5 mill til i overkant av 12 mill høres litt rart ut, det tilsvarer jo at nesten hver 3 kombinasjon ikke kan benyttes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kunne jo frigitt, dvs. ikke ta betalt, for skilt med egen bokstavkombinasjon. ( Og la skiltet følge personen, ikke bilen ?)

Så lenge bokstavkombinasjonen var lett å huske/forstå, og ikke liknet for mye på andre sine bokstavkombinasjoner.

Da ville det være lettere å huske både eget og andres skilt-identifikasjon.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Det er utgangspunktet. Men så er det vel slik som i Norge at enkelte bokstaver utelates enten fordi de ligner på en annen bokstav, eller et tall, f.eks. I og 1, G og 6. I tillegg har de nok som i norge enkelte bokstavkombinasjoner de ikke benytter, slik som i Norge benyttes ikke SS pga referanse til nazi-Tyskland.

000 tror jeg heller ikke benyttes.

At det skal redusere antallet fra 17.5 mill til i overkant av 12 mill høres litt rart ut, det tilsvarer jo at nesten hver 3 kombinasjon ikke kan benyttes.

Hvis du tar vekk 1 tall/bokstav i de rekkene så får du rundt 12 millioner

Lenke til kommentar

Er ikke korrekt kombinasjon 26x26x26x10x10x10, altså ~17.5 mill. ?

Det er nok nærmere med 24x24x24x9x10x10

men da må det være flere begrensninger på bokstaven i siste posisjon. Jeg antar de plukker vekk I og O der, siden de kan forveksles med tallene 0 og 1. Da blir det 24x24x24x9x10x32, som kan stemme med tallet de oppgir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

slik som i Norge benyttes ikke SS pga referanse til nazi-Tyskland.

000 tror jeg heller ikke benyttes.

 

I Norge blir SS i utgangspunktet ikke delt ut på 5-sifret nummer, men man kan be om å få det. Om man feks kjører en Camaro SS kan det være artig med SS på skiltet (eller Mercedes fra tidlig 40-tall...). Det deles imidlertid ut som normalt på 4-sifret nummer, benyttet på blant annet tohjulinger.

 

Vet ikke helt hva du siktet til med 000, men jeg vet at feks RH70000 har blitt benyttet på en personbil i Stavanger. Eneste begrensingen jeg vet om på 0 er at det ikke får være første siffer.

Lenke til kommentar

Ja, når det gjelder såpass gamle biler er det noe annet. Der går vel grensen på om bilen er registrert før 1971 om jeg ikke tar feil. Der er det en del friere i forhold til kombinasjoner som kan virke støtende, forutsatt at det kan relateres til bil eller eier.

 

Med 000 siktet jeg til Sverige.

Lenke til kommentar

Er ikke korrekt kombinasjon 26x26x26x10x10x10, altså ~17.5 mill. ?

Jo, hvis alle kombinasjoner brukes.

Fra Wikipedia

https://sv.wikipedia.org/wiki/Registreringsskyltar_i_Sverige#Ol%C3%A4mpliga_bokstavskombinationer

"... Ord eller begrepp som kan användas nedsättande om personer, till exempel FEG, FUL och LAT.

Ord eller begrepp med sexuell eller annan kroppslig innebörd, till exempel LEM, NYP, GAY, FAG och RAP.

Ord eller begrepp med drogrelaterad innebörd, till exempel GHB, LSD och XTC.

Förkortningar om vissa organisationer, till exempel ETA, KKK och BSS.

Ord som är siffror, till exempel TRE, FEM och SJU.

MLB eftersom den kombinationen används av bilar i testtrafik.

..."

En revidering i 2010 tillot noen flere bokstav kombinasjoner, men jeg synes de kunne nok tatt litt hardere i. Upopulære nummerskilt kunne være et middel i å begrense privatbilismen, jo mindre miljøvennlig bil, jo verre kombinasjon.

De svenske versjonene av ÆØÅ er ikke med, heller ikke små bokstavene a-z.

Må være litt problem å se forskjell på 1 og I samt 0 og O hvis tall og bokstaver blandes i samme posisjon.

Man kunne innført negative tall som: "ABC -123" for å doble kapasitet :-)

 

Oppdatert: svenskene bruker ikke bokstavene: I, Q eller V, var faktisk på samme wiki side.

 

Argument er håndskrift versjon j og i ligner, og u og v ligner hvis man skriver det ned for hånd, det må da være mindre relevant etterhvert.

 

O og Q kan nok være vanskelig å se forskjell på, men man kunne brukt Q i kombinasjoner hvor ikke O er lov, som PLQ. TQA, SQS, ZQQ, etc.

Endret av linux-fan
Lenke til kommentar

 

Er ikke korrekt kombinasjon 26x26x26x10x10x10, altså ~17.5 mill. ?

 

Jo, hvis alle kombinasjoner brukes.

Fra Wikipedia

https://sv.wikipedia.org/wiki/Registreringsskyltar_i_Sverige#Ol%C3%A4mpliga_bokstavskombinationer

"... Ord eller begrepp som kan användas nedsättande om personer, till exempel FEG, FUL och LAT.

Ord eller begrepp med sexuell eller annan kroppslig innebörd, till exempel LEM, NYP, GAY, FAG och RAP.

Ord eller begrepp med drogrelaterad innebörd, till exempel GHB, LSD och XTC.

Förkortningar om vissa organisationer, till exempel ETA, KKK och BSS.

Ord som är siffror, till exempel TRE, FEM och SJU.

MLB eftersom den kombinationen används av bilar i testtrafik.

..."

En revidering i 2010 tillot noen flere bokstav kombinasjoner, men jeg synes de kunne nok tatt litt hardere i. Upopulære nummerskilt kunne være et middel i å begrense privatbilismen, jo mindre miljøvennlig bil, jo verre kombinasjon.

De svenske versjonene av ÆØÅ er ikke med, heller ikke små bokstavene a-z.

Må være litt problem å se forskjell på 1 og I samt 0 og O hvis tall og bokstaver blandes i samme posisjon.

Man kunne innført negative tall som: "ABC -123" for å doble kapasitet :-)

Det ser ikke ut som om svenskene bruker I (men de bruker O) hvis unntakslisten er komplett. Hvorfor ikke I brukes så lenge man alltid har 3 bokstaver først vet jeg ikke.
Lenke til kommentar

Det ser ikke ut som om svenskene bruker I (men de bruker O) hvis unntakslisten er komplett. Hvorfor ikke I brukes så lenge man alltid har 3 bokstaver først vet jeg ikke.

Tenkte samme selv først, men kom frem til at kryssing av landegrenser ville kunne skapt vanskeligheter, ettersom ikke alle land har samme kombinasjon av antall bokstaver og tall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...