Gå til innhold

Husker ikke et uttrykk i militæret under øvelse..


U1ven

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men du skrev at "annet enn at forsvarets egne fly og båter også kan sende ut mayday"?

Dette blir tullete.

Alt forsvaret gjør, sier eller bruker blir ikke automatisk militært. De sier også "hei" til hverandre uten at "hei" er knyttet til forsvaret på noen måte..

 

Eller mener du nå at "hei" er ett militært uttrykk, ettersom militæret også kan si "hei"?

Endret av aklla
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Dette blir tullete.Alt forsvaret gjør, sier eller bruker blir ikke automatisk militært. De sier også "hei" til hverandre uten at "hei" er knyttet til forsvaret på noen måte..Eller mener du nå at "hei" er ett militært uttrykk, ettersom militæret også kan si "hei"?

Det er du som gjør det tullete, ikke jeg. Jeg prøver å vær vennlig, men du skal angripe, så da blir det som det blir. Sannhet er sannhet.

 

Du var selvmotsigende.

 

"og har absolutt ingenting med verken forsvaret eller øvelser å gjøre, annet enn at også forsvarets fly og båter kan sende ut mayday.. "

 

Så du får stå for feilen du skriver og slutte å hakke på meg som en dårlig hersketeknikk for å prøve å skjerme deg selv

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pan-Pan?

 

Jeg tjenestegjorde i Panserbataljonen på midten av 90-tallet, og vi brukte 'pan-pan' som kode for at en melding faktisk var ekte, og altså ikke som en del av øvelsen.

 

Typisk kunne man jo som en del av øvelsen ha fire soldater som var "såret", altså smurt inn med ketchup og så skulle saniteten øve på å hente dem ut og behandle dem.

 

Hvis man over sambandet derimot meldte 'pan-pan, vi har en mann med benbrudd', så betyr det at det faktisk var en kar som hadde brukket beinet på ordentlig.

Lenke til kommentar

absolutt ikke, mayday er sendt ut fra fly eller båter i nød og har absolutt ingenting med verken forsvaret eller øvelser å gjøre, annet enn at også forsvarets fly og båter kan sende ut mayday..

 

Absolutt!

Senest i fjor ble ``mayday, mayday, mayday`` brukt under røykdykking der hvor røykdykkerne fikk alvorlige problemer under røykdykkingen.

Det blir da totalt sambandtaushet slik at røykdykkerne kan komme til på samband. Legger til at dette var to røykdykkere fra forsvaret.

 

Så jo, forsvaret bruker også mayday x3, ikke bare forsvarets fly og båter.

Endret av Støvsuger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...