Gå til innhold

Hvordan svarer du telefonselgere?


Morromann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ingentinge av denne tråden.

 

Sier dere meg at dere svarer på telefonen når det ringer fra ukjent nummer?

Det hender faktisk at man blir kontaktet av folk man kjenner fra et nytt nummer eller av folk man ikke kjenner som prøver komme i kontakt av legitime grunner.

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det viktig, så ringer de ikke én gang og stopper. Da prøver de å kontakte meg gjennom andre kanaler i tillegg. Tviler på at jeg har gått glipp av noe.

 

Jeg kan ikke huske å noensinne ha snakket med en telefonselger. Trur ikke det har skjedd, faktisk.

Skrevet

Jeg skjønner ingentinge av denne tråden.

 

Sier dere meg at dere svarer på telefonen når det ringer fra ukjent nummer?

Ja tro det eller ei så har en del av oss nytte av å prate med mennesker som vi ikke har nummeret til fra før. Helt sant!

  • Liker 3
Skrevet

Man må ikke undervurdere moroa med å forvirre folk.

 

-Er du sånn telefonselger?

-Ehhh... ja

-Siden du ringer meg så skjønner du vel at jeg allerede har telefon og ikke er interessert i enda en. *klikk*

  • Liker 2
Skrevet

Ja tro det eller ei så har en del av oss nytte av å prate med mennesker som vi ikke har nummeret til fra før. Helt sant!

 

Kunne tenke meg å faktasjekke den påstand.  

Skrevet

Tror litt av problemet nå er at telefonsalg blir så pushy og at en i stor grad prøver å presse kundene til et salg de egentlig ikke vil ha enten via manipulasjon eller via å regelrett signe opp kunden på noe de har takket nei til.

 

Dere som har holdt på med dette en stund, har dere hardere krav mot dere som gjør at dere blir mer pågående enn før ?

 

Jeg har f.eks opplevd negativt salg .Det vil si å gi en prøve for å vurdere et produkt, og så deretter å bli signet opp på et abo bak ryggen min som måtte meldes omtvistet til et inkasso-selskap fordi jeg ikke betaler for noe jeg ikke har bestilt og de ikke ville rydde opp etter seg.

 

Noen var på tur å signe meg opp uten tillatelse på en forsikring men fikk klar beskjed om hva som kom til å skje da, så de backet.

 

Er det rart at om folk slutter å gjøre avtaler over telefon når det er slike useriøse aktører som drar bransjen ned ?

 

Mobilabonnement-selgere har for meg vært de frekkeste, og Telenor de mest pågående som ringer alt for ofte (disse kan du ikke sperre heller siden du med et kontantkort liggende for datareserve har en kunderelasjon til Telenor)

Skrevet

Om jeg har tid snakker jeg høffelig med selgeren og er ofte genuint intereisert i produktet de har å selge også, men når personen spør om betaling sier jeg som det er, jeg er blakk og har til og med en dårlig kreditt vurdering, så jeg har desverre ikke noen mulighet å kjøpe det du selger :)

 

Værste er de selgerne som sier, ja men det skal vi alikevell få til :p

Skrevet (endret)

Jeg ville i hvert fall ikke vært stolt av å kaste bort selgerens tid. Lytt, si at du ikke er interessert og avslutt samtalen på en ordentlig måte. Veldig mange som har en del å lære om vanlig folkeskikk.

 

Mange sliter også med å skjønne at det er mennesker som ringer, som gjør en jobb, og selgere kan faktisk være ålreite mennesker, akseptere et nei osv, men de som blir oppringt er så aggressive og "tunghørte" at de ikke fanger opp noe som helst.

Endret av BVB09
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ville i hvert fall ikke vært stolt av å kaste bort selgerens tid. Lytt, si at du ikke er interessert og avslutt samtalen på en ordentlig måte. Veldig mange som har en del å lære om vanlig folkeskikk.

 

Mange sliter også med å skjønne at det er mennesker som ringer, som gjør en jobb, og selgere kan faktisk være ålreite mennesker, akseptere et nei osv, men de som blir oppringt er så aggressive og "tunghørte" at de ikke fanger opp noe som helst.

Jeg er helt enig i det, men når man starter med å fortelle selgerene at man ikke har råd å kjøpe produktet, og de avbryter deg og fortsetter.. Så lar jeg de bare gjøre det...

 

De kaster vekk sin egen tid...

  • Liker 2
Skrevet

Jeg ville i hvert fall ikke vært stolt av å kaste bort selgerens tid. Lytt, si at du ikke er interessert og avslutt samtalen på en ordentlig måte. Veldig mange som har en del å lære om vanlig folkeskikk.

 

Mange sliter også med å skjønne at det er mennesker som ringer, som gjør en jobb, og selgere kan faktisk være ålreite mennesker, akseptere et nei osv, men de som blir oppringt er så aggressive og "tunghørte" at de ikke fanger opp noe som helst.

 

Er enig i det her også. Jeg liker ikke tanken på å tulle rundt og kaste bort tiden deres, selv om mange av dem bruker den metoden selv. Men derfor bare avslutter jeg på en høflig, men svært bestemt måte. Steinvegg-metoden.

Skrevet

Veldig mange som har en del å lære om vanlig folkeskikk.

Sant nok, ikke minst selgerne. Det er ikke vanlig folkeskikk å ubedt henvende seg til vilt fremmede mennesker for å ville selge produkter som "kundene" aldri har nevnt at de er interessert i.

  • Liker 8
Skrevet

Det vil jeg hevde at er innenfor. Vil man ikke bli kontaktet, får man reservere seg og evt ta det opp direkte med de som ringer.

Skrevet

Det vil jeg hevde at er innenfor. 

Da vil jeg påstå at du mangler folkeskikk. Har du ikke hørt folks veklager over hvor fælt det er å være turist i f. eks. Tunisia, der det ikke er fred å få for pågående tiggerunger og gateselgere? Den norske versjonen av slike utålelige mennesker benytter telefon.

  • Liker 3
Skrevet

Jeg ville i hvert fall ikke vært stolt av å kaste bort selgerens tid. Lytt, si at du ikke er interessert og avslutt samtalen på en ordentlig måte. Veldig mange som har en del å lære om vanlig folkeskikk.

 

Mange sliter også med å skjønne at det er mennesker som ringer, som gjør en jobb, og selgere kan faktisk være ålreite mennesker, akseptere et nei osv, men de som blir oppringt er så aggressive og "tunghørte" at de ikke fanger opp noe som helst.

 

Når en selger har absolutt null skrupler med å kaste bort MIN tid blir jeg særdeles stolt av å kaste bort en del av hans. Mangler noen folkeskikk er det den selgeren som - aldeles ubedt - kaster bort MIN tid, og da er erfaringsmessig intet bedre medisin enn at han får prøve litt av sin egen og konsekvensen av den! 
 
Det er mange selgere som er både velsette, kunnskapsrike og veldig ålreite mennesker - og uten unntak selger disse til folk som har kontaktet dem pga et behov! Selgere som ikke har forstått den “lille” forskjellen er - nettopp pga denne manglende forståelsen - ikke ålreite mennesker, de er menneskehetens svøpe og pestilens! 
  • Liker 3
Skrevet

Min praksis er at jeg ikke tar telefonen hvis nummeret ikke er registrert på min telefon, deretter sjekker jeg hvem nummeret tilhører, hvis det er ukjent sjekker jeg telefonterror. Når jeg har funnet ut at det er et marketing nummer blokkerer jeg nummeret. 

  • Liker 1
Skrevet

Da vil jeg påstå at du mangler folkeskikk. Har du ikke hørt folks veklager over hvor fælt det er å være turist i f. eks. Tunisia, der det ikke er fred å få for pågående tiggerunger og gateselgere? Den norske versjonen av slike utålelige mennesker benytter telefon.

Jeg vil påstå at du tar feil, og i tillegg er din Tunisia-sammenligning ugyldig ;)

 

Ellers vil jeg poengtere at det ikke tar seg særlig godt ut å stemple hele yrkesgrupper.

Skrevet (endret)

Når en selger har absolutt null skrupler med å kaste bort MIN tid blir jeg særdeles stolt av å kaste bort en del av hans. Mangler noen folkeskikk er det den selgeren som - aldeles ubedt - kaster bort MIN tid, og da er erfaringsmessig intet bedre medisin enn at han får prøve litt av sin egen og konsekvensen av den!

 

Det er mange selgere som er både velsette, kunnskapsrike og veldig ålreite mennesker - og uten unntak selger disse til folk som har kontaktet dem pga et behov! Selgere som ikke har forstått den “lille” forskjellen er - nettopp pga denne manglende forståelsen - ikke ålreite mennesker, de er menneskehetens svøpe og pestilens!

 

Helt feil. Vet ikke hvorfor du snakker om null skrupler. I likhet med Vox ser du ut til å slite med å forstå at mennesker er forskjellige. Ikke bare sett alle telefonselgere i samme bås fordi det er mest lettvint.

Endret av BVB09
Skrevet

Helt feil. Vet ikke hvorfor du snakker om null skrupler. I likhet med Vox ser du ut til å slite med å forstå at mennesker er forskjellige. Ikke bare sett alle telefonselgere i samme bås fordi det er mest lettvint.

Hvorfor er det "helt feil" - fordi det passer best i ditt eget kram om den påstanden holder? En telefonselger hanvner i den båsen fordi han velger å bruke sin tid i et yrke der han kaster bort min. Å bli telefonselger er nemlig et valg man gjør, og velger man å bruke sin tid på å kaste bort andres, må man forvente andre - så sant de ser en mulighet - velger presis det samme i forhold til telefonselgerens tid! Forventer man noe annet har man en solid dobbeltmoral! 

  • Liker 4
Skrevet

Dere later til å ha null innsikt i både bransjer og fremgangsmåter. Det er menneskelig å forenkle og generalisere, men i en diskusjon bør man vise et minimum av refleksjonsevne.

 

Og en god tommelfingerregel er å ikke uttale seg for bastant om ting man egentlig ikke har særlig god kjennskap til.

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...