Gå til innhold

Audis elbil skal kunne lades nesten overalt med bare én ladebrikke


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi det er ikke alltid eieren kjører bilen?

Har aldri hørt det er noe problem for Teslaeiere som betaler 1,4 kr/kWh på superladerne..

 

Med lånt fossilbil er det normal høflighet å fylle litt på tanken for bruken, eller betale til eieren. Jeg antar man holder på den vanen selv om man låner en bil med et annet drivstoff. Nå skal det også sies at hurtiglading er en god del billigere enn fossilt så det kan jo hende det blir litt mindre viktig for eieren å kreve inn de kronestykkene.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som dieselbilist som ønsker el-bil lurer jeg på hva grunnen er til disse oppfinnsomme betalingsmetodene der en må være medlem her eller der? Dieselpumpa starter ikke før jeg har putta bankkortet inn, det samme bankkortet som funker i hele verden i alle typer betalingsterminaler i alle typer butikker. Hva er grunnen til å gå bort fra denne praktiske, allment tilgjengelige betalingsløsningen når det gjelder akkurat el-billading? Det må vel være en god grunn – eller?

Har skjønt det slik at det er et kostnadsspørsmål. Kortterminaler koster penger å ha i drift.

 

Denne kostnaden blir ubetydelig i forhold til å ha en kø av folk som vil betale 500-1500 kr hver 5-10 min vs elbilister som betaler kanskje 150 kroner hver time.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg vil bare minne om gni det inn nok en gang, at Tesla-eiere betaler for superlading uten å bruke kredittkort, rfid-kort/brikker, sms, mobilbetaling, nøkler etc.

 

Joda, men det er jo ett lokalt system og enklere å håndtere. Vi må jo fortsatt forholde oss til de "dumme" ordningene om vi vill lade en annen plass. Men det er utrolig praktisk å bare plugge inn! 

Lenke til kommentar

Teslas løsning er helt klart best, men selv med en Tesla må du finne fram riktig app/dings hvis du f.eks. skal parkeringslade utenom deres destination chargers. Siden ingen ladestasjoner utenom Teslas superchargers sender bilens ID over kontakten, så er dette en helt kurant businessbasert flokeløsing av Audi. Kommer sikkert alle andre til gode ganske snart. Alle forbrukere har skjønt og sagt at ladetilbyderne må samarbeide litt, men det er forferdelig vanskelig å få businessfolk til å gjøre akkurat det, selv om det åpenbart gavner dem stort over litt tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare kort? Bankkort for eksempel, Alle har det. Slike kort får du allerede med integrerte avtaler av ymse slag.. Med RfID  osv osv osv. Ingen fordyrende mellomledd Hvorfor ikke her? Makt?

I gammle dager

attachicon.gif1.jpg

 

Nå for tiden

attachicon.gif2.jpgattachicon.gif3.jpgattachicon.gif4.jpgattachicon.gif5.jpgattachicon.gif6.jpg

 

 

 

 

Var visst så smart dettan herre.....

Hvorfor ikke bare bruke vipps. Alle har jo mobil....

Eller hvorfor ikke bare bruke Apple pay...

 

Det er mange betalings og terminal tjenester som selvsagt ønsker seg en bit av kaka .

Lenke til kommentar

Som dieselbilist som ønsker el-bil lurer jeg på hva grunnen er til disse oppfinnsomme betalingsmetodene der en må være medlem her eller der? Dieselpumpa starter ikke før jeg har putta bankkortet inn, det samme bankkortet som funker i hele verden i alle typer betalingsterminaler i alle typer butikker. Hva er grunnen til å gå bort fra denne praktiske, allment tilgjengelige betalingsløsningen når det gjelder akkurat el-billading? Det må vel være en god grunn – eller?

Straum er veldig billig samanlikna med diesel. For kortbetaling er det ein haug med ledd frå kortinnløysar, kortselskap, bank osb som skal ha gebyr. Det utgjer ein veldig liten del av prisen på ein full tank diesel, men vil koste meir enn straumen for ein times saktelading. Difor prøver dei å finne billigare måtar å registrere forbruket på, og samlar opp til større oppgjer.

 

Mitt største problem med ein slik modell er personvernmessig. I Noreg er norske mynt og setlar tvngne betalingsmidlar. Ein har alltid lov til å gjere opp med setlar og mynt, og det er anonymt. Det tek ikkje denne løysinga høgde for. Her kan dei fylgje med på nøyaktig kvar du køyrer og forbruk til eikvar tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som dieselbilist som ønsker el-bil lurer jeg på hva grunnen er til disse oppfinnsomme betalingsmetodene der en må være medlem her eller der? Dieselpumpa starter ikke før jeg har putta bankkortet inn, det samme bankkortet som funker i hele verden i alle typer betalingsterminaler i alle typer butikker. Hva er grunnen til å gå bort fra denne praktiske, allment tilgjengelige betalingsløsningen når det gjelder akkurat el-billading? Det må vel være en god grunn – eller?

 

Må si meg enig i dette.

 

Har man 14 ladestasjoner på rekke så gir man disse "pumpenummer" og kopler disse til 1 betalings terminal.

 

Så går man til terminalen, stapper inn VISA kortet, trykker inn hvilken ladestasjon (pumpenummer) bilen står plugget inn i og vips så starter lading av bilen og du betaler for den energien du henter ut.

 

Det kan da ikke være så vanskelig å få til ?

 

Synes det er helt utrolig at man klarer å overkomplisere dette med hurtiglading for el-biler så mye og attpåtil innføre ett merksnodig ladekort system.

 

Få bort ladekort.

Introduser 1 stk betalingsterminal tilknyttet alle ladestasjonene.

Bruk VISA og betal for det du henter ut.

 

Og hvem som eier bilen er da irrelevant. Låner du bort bilen til tanten din så kan hun enkelt bruke sitt eget kort og betale for lading ved behov eller før hun returnerer bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si meg enig i dette.

 

Har man 14 ladestasjoner på rekke så gir man disse "pumpenummer" og kopler disse til 1 betalings terminal.

 

Så går man til terminalen, stapper inn VISA kortet, trykker inn hvilken ladestasjon (pumpenummer) bilen står plugget inn i og vips så starter lading av bilen og du betaler for den energien du henter ut.

 

Det kan da ikke være så vanskelig å få til ?

 

Synes det er helt utrolig at man klarer å overkomplisere dette med hurtiglading for el-biler så mye og attpåtil innføre ett merksnodig ladekort system.

 

Få bort ladekort.

Introduser 1 stk betalingsterminal tilknyttet alle ladestasjonene.

Bruk VISA og betal for det du henter ut.

 

Og hvem som eier bilen er da irrelevant. Låner du bort bilen til tanten din så kan hun enkelt bruke sitt eget kort og betale for lading ved behov eller før hun returnerer bilen.

Det kommer sikkert på litt sikt. Men de aller fleste ladesteder har kun 1-2 hurtigladere, ikke 14 - da blir betalingsløsningen en vesentlig kostnad som en prosent av omsetningen.

 

Det har ikke hjulpet at elbilene ikke har vært spesielt utbredt, slik at bruken av hurtigladerne har i stor grad vært ganske lav, men dette er i endring.

Lenke til kommentar

Har skjønt det slik at det er et kostnadsspørsmål. Kortterminaler koster penger å ha i drift.

 

Denne kostnaden blir ubetydelig i forhold til å ha en kø av folk som vil betale 500-1500 kr hver 5-10 min vs elbilister som betaler kanskje 150 kroner hver time.

 

Når brusautomater har kortterminal (med NCF) begynner kostnadsargumentet å forvitre kraftig.

 

Skal man tro bensinselskapene tjener jo bensinstasjonene ingen verdens ting på bensinen sin, så utifra den logikken er også kortprisen et viktig element. (Nei, jeg tror ikke de tjener så lite at det er veldig merkbart.)

 

De store laderne er så dyre at en kortterminal er peanøtter i det store bildet. Når det kommer til små ladepunkter spredt på gata kan jeg forstå det bedre, men igjen. Brusautomater. Og ja, transaksjonskostnadene må isåfall over på brukerne så lading kan bli bittelitt dyrere.

 

Men ikke tro at infrastrukturen de har bygd opp med apper, brikker og alt mulig er gratis å drifte heller. Jeg vil ikke bli veldig overrasket om det egentlig er dyrere å ha med å gjøre enn å sende transaksjonene rett til kortselskapene og la banken håndtere pengene. Med GDPR og whatnot er det mye jobb å lage og vedlikeholde slike systemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hvorfor ikke bare bruke vipps. Alle har jo mobil....

Eller hvorfor ikke bare bruke Apple pay..."

 

For det første kjøper jeg epler på butikken, og spiser ikke frukt andre har spist av.

For det andre vil du få problemer med å betale strømmen i verdens største land, utlandet, da VIPPS er norsk, og finnes sjelden i nevnte land.

Da tror jeg Mastercard, Visa og lignende er mere greit. Til og med i Manila går det an å betale pakering f.eks. med Visa-kortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...