Gå til innhold

Tesla øker prisen på Model 3 med firehjulsdrift... Igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

Deretter bestemte selskapet seg for å senke prisen på Dual Motor-pakken til 4000 dollar i juni. To måneder senere, i august, økte de prisen tilbake til 5000 dollar. Nå, én måned senere, øker de prisen med 20 prosent til rekordhøye 6000 dollar.

Økes i pris på grunn av leveringsproblemer? Tror ikke tesla selger så mye da.

  • Liker 3
Skrevet

En dyr elbil blir enda dyrere, hva ellers er nytt? Og det selv med store subsidier. Model 3 kommer aldri til å bli en reell konkurrent til Golf, Camry eller andre billige ICE biler.

 

Det har de da heller aldri sagt. De mener sin nærmeste konkurrent er BMW 3-serie, som har en startpris på 425k. Det finnes andre elbiler der ute som fint konkurrerer i det segmentet du snakker om. Direkte sammenlignet med prisen på Model S vil Model 3 koste ca 430k i Norge.

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det har de da heller aldri sagt. De mener sin nærmeste konkurrent er BMW 3-serie, som har en startpris på 425k. Det finnes andre elbiler der ute som fint konkurrerer i det segmentet du snakker om. Direkte sammenlignet med prisen på Model S vil Model 3 koste ca 430k i Norge.

Billigste 3 serie koster $35k i USA altså kr293k. Det er mulig de får på plass en $35k Model 3 til neste år, men å gjøre noe innhogg i ICE markedet greier de ikke (type 400 000-500 000 US enhetssalg i året)

 

Edit: Model 3 selger allikevel bra nå som de greier å øke produksjonen:

 

20180730_Tesla_Sales.jpg

 

Jeg vil dog tørre å påstå at en base Model 3 er mere i Golf/Camry/Accord klassen av sedaner, og det er der de kan stjele kunder. En Camry, selv om den er større enn en Model 3, starter på $24k, altså kr200k. Et godt stykke billigere enn Model 3. Skal Model 3 være annet enn en "hype-modell" som skal selge 200 000+ enheter hvert år, må de ned i pris.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 4
Skrevet

 

Det har de da heller aldri sagt. De mener sin nærmeste konkurrent er BMW 3-serie, som har en startpris på 425k. Det finnes andre elbiler der ute som fint konkurrerer i det segmentet du snakker om. Direkte sammenlignet med prisen på Model S vil Model 3 koste ca 430k i Norge.

Billigste 3 serie koster $35k i USA altså kr293k. Det er mulig de får på plass en $35k Model 3 til neste år, men å gjøre noe innhogg i ICE markedet greier de ikke (type 400 000-500 000 US enhetssalg i året)

 

Edit: Model 3 selger allikevel bra nå som de greier å øke produksjonen:

 

20180730_Tesla_Sales.jpg

De gjør allerede innhogg.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

 

Det har de da heller aldri sagt. De mener sin nærmeste konkurrent er BMW 3-serie, som har en startpris på 425k. Det finnes andre elbiler der ute som fint konkurrerer i det segmentet du snakker om. Direkte sammenlignet med prisen på Model S vil Model 3 koste ca 430k i Norge.

Billigste 3 serie koster $35k i USA altså kr293k. Det er mulig de får på plass en $35k Model 3 til neste år, men å gjøre noe innhogg i ICE markedet greier de ikke (type 400 000-500 000 US enhetssalg i året)

 

Edit: Model 3 selger allikevel bra nå som de greier å øke produksjonen:

 

20180730_Tesla_Sales.jpg

 

Jeg vil dog tørre å påstå at en base Model 3 er mere i Golf/Camry/Accord klassen av sedaner, og det er der de kan stjele kunder. En Camry, selv om den er større enn en Model 3, starter på $24k, altså kr200k. Et godt stykke billigere enn Model 3. Skal Model 3 være annet enn en "hype-modell" som skal selge 200 000+ enheter hvert år, må de ned i pris.

Er dette prisene, FØR eller ETTER fratrekk? Husk på elbiler og insentiver, i USA også

Endret av bshagen
Skrevet

3 med lang rekkevidde blir bra. Den legger seg jo noe over Kona, Leaf med 60 kWh, og de andre som kommer i pris, men til gjengjeld har den Tesla teknologi (softwarepakke). I norge er det hele GARANTERT et marked for en litt mindre Tesla som koster rundt 450.000. 

  • Liker 1
Skrevet

Er dette prisene, FØR eller ETTER fratrekk? Husk på elbiler og insentiver, i USA også

 

Alle listeprisene på elbiler er før man tar med det såkalte "tax credit" som er på opptil $7500. Men det gir mindre utslag på Model 3 enn større og dyrere elbiler som Model X.

Skrevet (endret)

PaulKemp, ville også sagt at Tesla sitt ladenettverk er en god gulrot for å velge Tesla :)

EDIT: Men det må taes med, FrihetensRegn. Du må få med hele bildet.

Endret av bshagen
Skrevet

En dyr elbil blir enda dyrere, hva ellers er nytt? Og det selv med store subsidier. Model 3 kommer aldri til å bli en reell konkurrent til Golf, Camry eller andre billige ICE biler.

 

Det er ikke meningen heller. Model 3 stiller i en helt annen klasse enn disse. Skal du ha noe ala camry så får det vel bli en sliten Leaf, da :)

Skrevet

 

 

Det er dyrere enn for både Tesla Model S og Model X, hvor oppgraderingen koster 5000 dollar.

 

Merk at det er dyrere enn det den var på Model S og X tidligere. Da disse kun leveres med firehjulsdrift per dags dato.

 

Slik det er skrevet så fremstår det som at oppgraderingen koster 5000 dollar i dag. Noe den ikke gjør da det ikke lenger er noe tilvalg.

Skrevet

Tredje pris på tre måneder. Så innen leveringer til Norge (de skal vel mette markedet i hjemlandet først) har de vel endret prisen 24 ganger. Så denne endringen egentlig ingen betydning for oss.

  • Liker 6
Skrevet

...store subsidier....

 

Fravær av avgifter er ikke det samme som subsidier. Å kalle det subsidier kommer i samme kategori "new-speak" som når politikere sier "GI skattelette". Som om de er gavmilde. I normal språkbruk skulle det hett at de TAR mindre skatt.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg vil dog tørre å påstå at en base Model 3 er mere i Golf/Camry/Accord klassen av sedaner, og det er der de kan stjele kunder. En Camry, selv om den er større enn en Model 3, starter på $24k, altså kr200k. Et godt stykke billigere enn Model 3. Skal Model 3 være annet enn en "hype-modell" som skal selge 200 000+ enheter hvert år, må de ned i pris.

De skal ned til $35k.

 

Og å sammenligne med Camry er ikke spesielt meningsfullt. En Camry er et helt kurrant transportmiddel, men det stopper der. Model 3 er en premiumbil med massive ytelser og teknologi. Ser man på en Camry XSE V6, som forøvrig starter på nesten $35k, så gjør den 0-60 mph på 6,1 sekunder. En Model 3 til $35k gjør det på 5,6 sekunder. Og forskjellen i størrelse er ganske ubetydelig. Model 3 er litt kortere, men den gjør opp for det med å ha et ekstra bagasjerom foran, slik at bagasjeplassen er ca lik.

 

De nærmeste konkurrentene til Model 3 er BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse. Og i forhold til disse er den priset ganske riktig.

  • Liker 2
Skrevet

Man kan lure når bilene er 100% selvkjørte nivå 4-5 hvor dyre de vil bli da?

Prisen går vel eller oppover istedenfor ned. Tror i 2030 muligens vil selvkjørt model 3 billigst utgave koste 1 milion kr.

Ergo ikke lønnsomt å eie bil.

  • Liker 2
Skrevet

 

Jeg vil dog tørre å påstå at en base Model 3 er mere i Golf/Camry/Accord klassen av sedaner, og det er der de kan stjele kunder. En Camry, selv om den er større enn en Model 3, starter på $24k, altså kr200k. Et godt stykke billigere enn Model 3. Skal Model 3 være annet enn en "hype-modell" som skal selge 200 000+ enheter hvert år, må de ned i pris.

De skal ned til $35k.

 

Og å sammenligne med Camry er ikke spesielt meningsfullt. En Camry er et helt kurrant transportmiddel, men det stopper der. Model 3 er en premiumbil med massive ytelser og teknologi. Ser man på en Camry XSE V6, som forøvrig starter på nesten $35k, så gjør den 0-60 mph på 6,1 sekunder. En Model 3 til $35k gjør det på 5,6 sekunder. Og forskjellen i størrelse er ganske ubetydelig. Model 3 er litt kortere, men den gjør opp for det med å ha et ekstra bagasjerom foran, slik at bagasjeplassen er ca lik.

 

De nærmeste konkurrentene til Model 3 er BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse. Og i forhold til disse er den priset ganske riktig.

Dette er som å påstå at en trehjulssykkel blir premium om du fester en rakettmotor på den, men teslalobbyen har aldri helt klart å differensiere mellom høy effekt og en bil som faktisk er kompetent sammenskrudd, antakelig fordi de aldri har kjørt sistnevnte.

  • Liker 3
Skrevet

Dette er som å påstå at en trehjulssykkel blir premium om du fester en rakettmotor på den, men teslalobbyen har aldri helt klart å differensiere mellom høy effekt og en bil som faktisk er kompetent sammenskrudd, antakelig fordi de aldri har kjørt sistnevnte.

Har kjørt nyere 3-serie og var ikke spesielt imponert. Ganske klaustrofobisk, og alt for masse unødvendige brytere og tull. Nå er interiør og slikt ganske/helt subjektivt, men jeg vil definitivt heller ha interiøret til Model 3 enn interiøret til 3-serie.

 

Model 3 er heller ikke bare rask i en rett linje. Fjæringen er ganske avansert for klassen, og får i all hovedsak gode tilbakemeldinger fra biljournalister. Det gjenstår å se om performance Model 3 er raskere enn BMW M3 på bane, men det er fullt mulig.

  • Liker 1
Skrevet

Et lite innhogg. Ikke nok til å skremme de store (Ford, GM, Toyota, VW)

 

Hvorfor skal en skremme noen? Tesla selger akkurat så mye som de klarer å pumpe ut, det er jo en fantastisk posisjon å være i. 

  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...