Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Belte på buss og lovhjemmel for bot


Darkbill

Anbefalte innlegg

I det siste har det jo vært mye kontroll på buss, men d kan de egentlig gi bøter for å ikke bruke belter, annet enn til sjåføren og 2-3 passasjerer foran ved feks kikkert?

 

Kontrollen utføres vel mens bussen er parkert, ergo, ikke pålagt å ha på belte.

 

Jfr. 'Forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn' §1 'Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke:

a) når kjøretøyet står stille,

c) under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedområde eller lignende avgrenset område'

 

Hvor både a) og b) kommer inn i bildet synes nå jeg. Bussen står stille når en slik kontroll settes i gang, og mest sannsynlig er bussen også dirigert inn på et lukket avgrenset område som også vil kunne defineres som en parkeringsplass for å foreta kontroll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utifra de artikkelene jeg har lest om storkontrollen, var det hele 750 personer som ble tatt i å ikke bruke belte, men bare 350 bøtelagt, trolig etter de selv innrømmet skyld eller at de hadde gode bevis på at de ikke brukte belte under turen... Hvordan dette ble praktisert klarer jeg ikke helt å forestille meg...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Utifra de artikkelene jeg har lest om storkontrollen, var det hele 750 personer som ble tatt i å ikke bruke belte, men bare 350 bøtelagt, trolig etter de selv innrømmet skyld eller at de hadde gode bevis på at de ikke brukte belte under turen... Hvordan dette ble praktisert klarer jeg ikke helt å forestille meg...

Jeg regner med de bare ikke er klar over lovverket og godtar forenklet forelegg, selv om det bare er å nekte og dra fram denne paragrafen vil jeg tro.

 

Interessant diskusjonsemne at kontroll på slikt er blitt skjerpet, samtidig som lovverket egentlig ikke muliggjør beltekontroll på buss.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har også stusset en del på dette her, men samtidig forstår jeg jo at det er viktig at man bruker belte, da eksemplene man hører om hvor man blir en "elefant" i den hastigheten er en ganske skummel tanke. Bruker så og si aldri beltet i bussen da jeg synes det er så mye stress med å ta den på og av.. 

Lenke til kommentar

Noe av problemet med beltebruken på busser er at på overfylte busser er det trangt og jævlig og det er ikke spesielt hyggelig eller komfortabelt når folk skal begynne å lirke hendene sine mellom hverandres hofter i de trange setene for å klikke på plass beltet eller finne belteenden. Tipper mange heller tar på seg beltet dersom de ser at det kommer kontroll. Er helt umulig å se utenfra om folk har på seg et magebelte eller ikke.

Lenke til kommentar

Hadde aldri betalt en bot når det er fritt fram til å stå i bussen. På ruter med høy fart der det er meningen at man skal sitte blir saken en annen. Men på kortreiste ruter der man kan velge å stå i bussen er det fullstendig hodeløst å kunne gi bot. Hadde aldri tatt imot bot for noe sånt piss.

 

De kontrollerer kun klasse to og tre-busser. Jeg ble hanket inn fra E6, med en klasse 3-buss. Dvs, alle tunge kjøretøy må kjøre innom men kun bussene ble faktisk stanset. 

 

Det burde såklart designes med en trepunktsele man fant sentrert oppe ved skulderen, og festet enten ved vinduet, eller ved midtgangen.

 

Alle nye busser er jo vitterlig utstyrt som dette? Setebeltet henger "i midten" av to seter, med festepunkt på motsatt side, slik at du slipper å grafse for mye ufrivillig på nabopassasjeren. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De kontrollerer kun klasse to og tre-busser. Jeg ble hanket inn fra E6, med en klasse 3-buss. Dvs, alle tunge kjøretøy må kjøre innom men kun bussene ble faktisk stanset. 

 

 

Alle nye busser er jo vitterlig utstyrt som dette? Setebeltet henger "i midten" av to seter, med festepunkt på motsatt side, slik at du slipper å grafse for mye ufrivillig på nabopassasjeren. 

Bussene jeg kjører innimellom har dette.

Lenke til kommentar

Alle nye busser er jo vitterlig utstyrt som dette? Setebeltet henger "i midten" av to seter, med festepunkt på motsatt side, slik at du slipper å grafse for mye ufrivillig på nabopassasjeren.

Spørs hva du mener med nye da? Alle bussene jeg har kjørt med belte, type busser med "to gulvnivå", har bare et enkelt magebelte, med unntak av plassene som ikke har noen seter foran seg. De har vanlig trepunkts belte.
Lenke til kommentar

Det har vel med å gjøre at man har kjørt buss "tusenvis" av ganger uten at noe som helst har skjedd og at busser er mindre utsatt for samme farer som en bil. Det virker også lite logisk at det er lov å stå fritt i midtgangen uten noen som helst sikring.

Uten å ha sjekket noen statistikker el. vil jeg tro at beltet primært vil hjelpe i en buss ved voldsomme utforkjøringer ol. og ikke i tett bytrafikk. Har opplevd noen harde oppbremsinger gjennom tidene hvor de som står har falt overende, mens de som satt i belteløse seter klarte seg helt fint.

Lenke til kommentar

Det har vel med å gjøre at man har kjørt buss "tusenvis" av ganger uten at noe som helst har skjedd og at busser er mindre utsatt for samme farer som en bil. Det virker også lite logisk at det er lov å stå fritt i midtgangen uten noen som helst sikring.

Uten å ha sjekket noen statistikker el. vil jeg tro at beltet primært vil hjelpe i en buss ved voldsomme utforkjøringer ol. og ikke i tett bytrafikk. Har opplevd noen harde oppbremsinger gjennom tidene hvor de som står har falt overende, mens de som satt i belteløse seter klarte seg helt fint.

 

Så vidt jeg husker har det vært to bussulykker i Oslo-området de siste årene med dødelig utgang, og begge gangene har fører vært en av de forulykkede, og det hadde antageligvis vært unngått ved bruk av setebelte. 

Ved en annen anledning måtte redningsmannskapet amputere sjåførens ben med brannvesenets karosseri-kutter for å redde sjåførens liv. (Dette var i all hovedsak nok overtalelse for at jeg alltid bruker setebelte som sjåfør).

 

For noen år siden kjørte en buss av veien i Sirdalsområdet, og det var, blant full buss, kun to skader, som begge kom av at person uten setebelte falt langt da bussen veltet over på siden. Ved bruk av setebelte hadde disse skadene vært unngått. 

 

Selv har jeg opplevd skade blant passasjerer ved en liten kollisjon, da f.eks en brist i et håndledd etter fall. (Dog i en  buss uten setebelte, så det var uunngåelig.)

Lenke til kommentar

Veldig flott vi egentlig diskuterer videre, men kom vi fram til noe meninger om en bare kan nekte en slik bot? Er jo det jeg synes var mest interessant, at lovverket og måten kontrollen blir utført på virker ikke helt hensiktsmessig (å gi bot når det egentlig ikke er påbudt med belte under selve kontrollen)

Lenke til kommentar

Vegtrafikkloven § 23a etablerer at nærmere regler om bruk av sikringsutstyr fastsettes i forskrift. Denne er fastsatt som forskrift 21. september 1979 nr. 7 om bruk av bilbelte mv.

 

Forskriftens § 1 bestemmer i første ledd at der bilbelte er montert skal dette benyttes. Påbudet gjelder ikke "når kjøretøyet står stille", jf. § 1 femte ledd bokstav a. Så ja, nominelt sett er det slik at en ren observasjon av en passasjer uten belte i en buss som står parkert ikke i seg selv er tilstrekkelig grunnlag for å ilegge gebyr. Men legg merke til at "står stille" betyr "står stille over noen tid". Du kan ikke ta av deg beltet i et lyskryss bare fordi bilen står stille på rødt lys, ei heller i kø inn mot en rundkjøring.

 

En kort stans uten opphold for politikontroll vil derfor ikke nødvendigvis regnes som at bussen "står stille" i forskriftens forstand. Som et minimum må det være snakk om en stans av slik lengde at det er naturlig å reise seg. Her vil det være relevant om det informeres om at det er snakk om politikontroll.

 

I tillegg er det jo slik at man sjelden sitter alene i en buss. Jeg vil tro de fleste lovbrytere raskt innser at de er omgitt av lovlydige personer, som ikke nødvendigvis vil holde seg tause om din (uttalte eller stilltiende) løgn, og i alle fall ikke underbygge den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en logisk feilslutning at buss-ståing skal være noe nådestøt mot beltebot (selv om jeg skjønner hvis det er pensum på Livet's Harde Skole). Der det er montert, skal belte brukes. Ferdig arbeid.

At belte skal brukes der det er montert er jeg enig i. Men det er overhode ingen feilslutning å si at det er hodeløst å gi folk bot for at de sitter uten belte når de kan stå og ikke få bot. Bussferden er like utrygg/ mer utrygg om folk står enn sitter. Enten så er man konsekvent på at alle må sitte med belte på eller så dropper man tullet med å gi folk bot.

 

Hva om jeg står tilfeldig i knebøyposisjon over en sitteplass? Skal jeg bøtlegges?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...