Gå til innhold

Dagens middag

*NORGE*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag, maatte den siste komla gaa. Stekte den i biter og blandet den med spagettiskruer. Kjempeblanding, anbefales!

Hadde halvparten av gryteretten fra i gaar med poelser, kjoettdeig og bretagnesaus, til, kjempegodt!

IMG_20250603_125509.jpg

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (44 minutter siden):

Pasta penne fra 2018 med Rema pastasaus og kjøttkaker. 😀

Liker innstillingen din, til utgaatte datovarer.

Hvor lenge strekker du melken?

Her strekker jeg drikkemelken lett, en uke og matmelken to uker. 🙂

• Hjerte 1
Skrevet
Karltorbj skrev (13 minutter siden):

I dag, maatte den siste komla gaa. Stekte den i biter og blandet den med spagettiskruer. Kjempeblanding, anbefales!

Hadde halvparten av gryteretten fra i gaar med poelser, kjoettdeig og bretagnesaus, til, kjempegodt!

IMG_20250603_125509.jpg

Digger det "man tager hvad man haver" preget. 👍🤤

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Melk  blir aldri gammel hos meg. Kjøper lite av gangen, og bruker den opp før jeg kjøper ny. Bor nær butikk, trenger ikke hamstre.

Nødlageret derimot, inneholder tørrmelk. Den blir skikkelig gammel. Tørrmelk selges ikke i de vanlige butikkene, og du har sikkert sett det som ingrediens i f.eks. sjokolade.

Hvor kjøper man det?  import-butikken, spesifikt de som  hovedsaklig har ansatte, vareutvalg og kunder fra Midtøsten/India/Pakistan. Der er tørrmelk vanligere pga. varme og manglende kjøleskap. Et Nestlé-produkt som heter Nido. Gul boks. Bland med korrekt mengde vann, så har du H-Melk.

Endret av Mannen med ljåen
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (24 minutter siden):

Melk  blir aldri gammel hos meg. Kjøper lite av gangen, og bruker den opp før jeg kjøper ny. Bor nær butikk, trenger ikke hamstre.

Nødlageret derimot, inneholder tørrmelk. Den blir skikkelig gammel. Tørrmelk selges ikke i de vanlige butikkene, og du har sikkert sett det som ingrediens i f.eks. sjokolade.

Hvor kjøper man det?  import-butikken, spesifikt de som  hovedsaklig har ansatte, vareutvalg og kunder fra Midtøsten/India/Pakistan. Der er tørrmelk vanligere pga. varme og manglende kjøleskap. Et Nestlé-produkt som heter Nido. Gul boks. Bland med korrekt mengde vann, så har du H-Melk.

Takk for tipset, har et par bokser med Coffemate, er visst ren toerrmelk det ogsaa. men veldig dyr kanskje, i forhold til den du kommer med. Brukte mye tid tidlgere paa aa finne, et bedre alternativ, men ga opp. Da tenkte jeg ikke paa innvandrerbutikkene. 👍 

Veldig grei turmat, der en tilsetter det, i steden for melk, som Toro, freks. vil du skal ha oppi. Grei som noed hjemme ogsaa, hvis du har gaatt tom. Den gaar til cornflakes og slikt, men drikkemelk?

Jeg kjoepte en liter med oekologisk helmelk i dag, halv pris, gaar ut paa dato i morgen.

Jeg ser ikke paa eggdatoen lenger, samme hvor lenge de  har staatt.

Endret av Karltorbj
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Coffee Mate er hvitt pulver som gir følelsen av hvitt i kaffen. Jeg ville ikke drukket et glass med det. Det er noe man bruker på flyet fordi man får det gratis og ikke vil kaste det.

Sitat

Glukossirap/glukosesirup, vegetabilisk olja/olie (palmkärna/palmekjerne), Mjölk-/mælke-/melkeprotein, stabiliseringsmedel/stabilisator (e331, e452), surhetsreglerande medel/surhedsregulerende middel (e340), emulgeringsmedel/emulgator (e471, e472e), klumpförebyggande medel/antiklumpningsmidler (e170).

Nido er ren melk.
https://www.desertcart.co.il/products/2664541-nestle-nido-milk-powder-imported-from-holland-specialy-formulated-fortified-with-vitamins-and-minerals-easy-to-prepare-over-12-months-2-lbs

(Bilde av boksen. De kan ha tre ulike størrelser.)

Endret av Mannen med ljåen
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Italienske kjøttboller med kjøttkakesaus, poteter og litt grønne/gule/røde ting. 

Vi som bor her er heldige, en av de største matbutikker her legger ut datovarer allerede 2-3 dager før utløp. Nesten hver dag mye bra å hente til minus 50%. Året rundt. 

Coop ekstra legger ut en dag før men det meste utløp samme dag, til minus 40%.

Endret av Jarmo
  • Hjerte 2
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (14 minutter siden):

Jeg kjøpte datopølser som gikk ut for to uker siden. Trodde ikke de var så gamle. Men fortsatt gode. Fikk ikke Raufoss dagen etter.

De norske kjoettpoelsene har et lite fettlag paa seg, som kan lukte surt, etter en stund.

Det problemet loeser du, med aa spyle dem, med lunket vann, saa lukter de ferskt og frisk igjen og smaker, som nye og ferske.

Det har reddet meg noen ganger, da jeg har vaert borte lenge og kommer hjem paa natta, da alt er stengt og sulten gnager. 😁

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

I et firma jeg jobbet, sto det plutselig noen paller med hvitost, ut i hallen, som skulle bringes videre til soeppelplassen.

Store blokker med ost, vil tippe, en 25 x 50 x 60cm, store.

Etter en stund, var det en som gikk ut og hentet en blokk, tok den med inn i pauserommet og smakte paa den, noe vi ogsaa gjorde og det var absolutt, ingenting i veien med den.

Vi ansatte, hadde jo, pizza og gratengost, i frysen, i lange tider etterpaa.

Vi dro jo med oss mangen blokker hjem. 😃

Endret av Karltorbj
  • Hjerte 2
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden):

Håper ikke den skulle destrueres fordi den var kontaminert med noe ekkelt eller farlig.

Vi fikk ingen tilbakemeldinger som vitnet om det. 

Hadde vi visst hvor  mangen tonn, med fullt brukenes luksusmat, som gaar til bossplassen, hver dag.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Datomerkingen på mange matvarer er idiotsikker +++++

Dersom varene er oppbevart slik de skal er som regel holdbarheten mye lenger enn datomerkingen.

Det einaste eg er forsiktig med er butikkpakket kjøtt og fisk.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...