Gå til innhold

ESB etterlyser EU-utfordrere til Paypal og Apple Pay


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er mest skuffet over at egen bank prøver å tvinge på meg Apple Pay. Ikke faen om Apple skal tjene penger på min hverdagshandling!

Tviler Apple tjener på det. De tjener på det i form av at de kan tilby en tjeneste som gjør at folk vil velge deres produkter. Du betaler for Apple Pay når du bruker 10K for en iPhone. Visa derimot, de tjener på det. Alle norske Visa bankkort bruker jo BankAxcept i Norge og Visa i utland. Da tjener ikke Visa penger. Men alle sånne pay-løsninger bruker jo Visa, og da tar Visa sin andel.

 

Det som hadde vært fint med felles EU-samarbeid var en elektronisk løsning som kunne brukt det landet du er i sin bankløsning for å betale.

 

Å bygge en løsning som kan rivalisere Visa for internasjonal betaling tror jeg blir dyrt og vanskelig. Visa sine løsninger brukes overalt i verden, og de er et utrolig stort selskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

En betalings-løsning skal være plattform-uavhengig. Man skal ikke være nødt til å kjøpe en overpriset enhet for å bruke den.
Paypal (eller tilsvarende) via NFC burde vært laget. Hei vent. Det har jeg jo på dagens bankkort, men med en grense på 600 kroner eller deromkring før koden må tastes.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mulig de etterlyser utfordrere. Jeg derimot etterlyser muligheten til å bruke hvilken som helst kontaktløs betalingsmetode i hvilken som helst butikk.

 

Jeg bytter ganske ofte mellom iPhone og Android, så om jeg får bruke både Android Pay og Apple Pay i norske butikker i fremtiden så er jeg sjeleglad.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

En betalings-løsning skal være plattform-uavhengig. Man skal ikke være nødt til å kjøpe en overpriset enhet for å bruke den.

Paypal (eller tilsvarende) via NFC burde vært laget. Hei vent. Det har jeg jo på dagens bankkort, men med en grense på 600 kroner eller deromkring før koden må tastes.

 

Grensa er satt til latterlige lave 200,- i Norge...

Utenlands derimot, er det en fryd å bare sveipe kortet uten å måtte forholde seg til koder eller lignende :-)

 

… men å sveipe eller ikke sveipe – det er ikke der problemet ligger. Problemet er at det ikke finnes gode alternativer til Visa. Hvert land har sine nasjonale løsninger (vi har som kjent Bankaxept), og dette fungerer supert innenfor landegrensen. Men at EU ikke har klart å komme opp med en felles plattform for unionen sin – det er litt skremmende! (Og ganske overraskende. Jeg var ikke klar over at alle transaksjoner må via Visa o.l., i det en belgier krysser landegrensa!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En betalings-løsning skal være plattform-uavhengig. Man skal ikke være nødt til å kjøpe en overpriset enhet for å bruke den.

Paypal (eller tilsvarende) via NFC burde vært laget. Hei vent. Det har jeg jo på dagens bankkort, men med en grense på 600 kroner eller deromkring før koden må tastes.

 

Litt av poenget er vel å bevege seg over til løsninger som ikke krever bankkortet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Litt av poenget er vel å bevege seg over til løsninger som ikke krever bankkortet.

Få nå på plass en identifiseringtjeneste på mobilen først, så kan man skrote kortet.

 

BankID er nå en ting. Vet ikke om den kan brukes som legitimasjon i fremtiden.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

 

Jeg er mest skuffet over at egen bank prøver å tvinge på meg Apple Pay. Ikke faen om Apple skal tjene penger på min hverdagshandling!

Tviler Apple tjener på det. De tjener på det i form av at de kan tilby en tjeneste som gjør at folk vil velge deres produkter. Du betaler for Apple Pay når du bruker 10K for en iPhone. Visa derimot, de tjener på det. Alle norske Visa bankkort bruker jo BankAxcept i Norge og Visa i utland. Da tjener ikke Visa penger. Men alle sånne pay-løsninger bruker jo Visa, og da tar Visa sin andel.

 

Det som hadde vært fint med felles EU-samarbeid var en elektronisk løsning som kunne brukt det landet du er i sin bankløsning for å betale.

 

Å bygge en løsning som kan rivalisere Visa for internasjonal betaling tror jeg blir dyrt og vanskelig. Visa sine løsninger brukes overalt i verden, og de er et utrolig stort selskap.

Apple tar en cut på 0,15 % av Visa/MC-gebyret, så de tjener penger på Apple Pay, ja.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som fortsatt overrasker meg er at europeiske konkurransemyndigheter tillater Apple å nekte andre fri tilgang til nfc på iPhone. Det gjør det ikke akkurat enkelt å lage et alternativ til Apple Pay.

 

I Norge har Konkurransetilsynet sørget for at alle som vil har samme tilgang til bankaxpet.

Ja, det er ganske fantastisk at EU sier: lag ett alternativ, men ikke samtidig tvinger Apple til å åpne opp for andre å bruke NFC på Apple enhetene. Det gjør det i praksis umulig å lage ett fullgodt alternativ.

 

Jeg tipper vipps hadde hoppet på muligheten hvis Apple hadde blitt tvunget til å åpne tilgangen til NFC.

Lenke til kommentar

Ja, det er ganske fantastisk at EU sier: lag ett alternativ, men ikke samtidig tvinger Apple til å åpne opp for andre å bruke NFC på Apple enhetene. Det gjør det i praksis umulig å lage ett fullgodt alternativ.

 

Jeg tipper vipps hadde hoppet på muligheten hvis Apple hadde blitt tvunget til å åpne tilgangen til NFC.

Det finnes jo et alternativ til  NFC, nemlig lavenergi blåtann (BTLE?) som vil kunne funke, men etter det jeg forstår er ikke sikkerheten der like enkel, eller...det kreves mer for å få dette like sikkert som NFC.

 

Nå skal vel Apple åpne opp i alle fall NOE av NFC-brikken fom. iOS12 tror jeg, men jeg mistenker at dette kun er ting som ikke brukes til Apple Pay.

 

Det finnes allerede startups som venter på dette for å kunne bruke NFC til lesing av pass m.m. og dermed kunne tilby sikker identifisering uten personlig fremmøte.

 

Et annet moment med betalingsløsning er at det er flere banker som ennå ikke har på plass løsninger for tokenisering av sine kort. Tokenisering er jo en nødvendighet for å få til sikkerheten mot betalingsterminalene.

 

Også jeg tror at Vipps vil hoppe på muligheten for å bruke NFC i Apple-produktene om dette åpnes opp, og dermed har vi en plattformuavhengig løsning som "nokså" lett vil kunne portes til utlandet. Utenlandssatsning er også en erklært strategi for Vipps.

Lenke til kommentar

 

En betalings-løsning skal være plattform-uavhengig. Man skal ikke være nødt til å kjøpe en overpriset enhet for å bruke den.

Paypal (eller tilsvarende) via NFC burde vært laget. Hei vent. Det har jeg jo på dagens bankkort, men med en grense på 600 kroner eller deromkring før koden må tastes.

 

Grensa er satt til latterlige lave 200,- i Norge...

Utenlands derimot, er det en fryd å bare sveipe kortet uten å måtte forholde seg til koder eller lignende :-)

 

… men å sveipe eller ikke sveipe – det er ikke der problemet ligger. Problemet er at det ikke finnes gode alternativer til Visa. Hvert land har sine nasjonale løsninger (vi har som kjent Bankaxept), og dette fungerer supert innenfor landegrensen. Men at EU ikke har klart å komme opp med en felles plattform for unionen sin – det er litt skremmende! (Og ganske overraskende. Jeg var ikke klar over at alle transaksjoner må via Visa o.l., i det en belgier krysser landegrensa!)

Bankaxept er en europeisk standard som vi i Norge har tatt i bruk. Har brukt Bankaxept haugevis ganger i Europa uten gi en krone til Visa eller Mastercard

Lenke til kommentar

Bankaxept er en europeisk standard som vi i Norge har tatt i bruk. Har brukt Bankaxept haugevis ganger i Europa uten gi en krone til Visa eller Mastercard

 

Er du helt sikker på at du bør være helt sikker på det? Gebyrene for korttransaksjoner belastes brukerstedene, så derfor har nok du sluppet unna disse.

 

BankAxept ble utviklet av BBS som så ble kjøpt opp av Nets og er en norsk standard (kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/BankAxept).I Danmark har de en lignende standard som heter Dankort, og i Sverige har de sin standard. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...