Gå til innhold

ESB etterlyser EU-utfordrere til Paypal og Apple Pay


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Det finnes jo et alternativ til  NFC, nemlig lavenergi blåtann (BTLE?) som vil kunne funke, men etter det jeg forstår er ikke sikkerheten der like enkel, eller...det kreves mer for å få dette like sikkert som NFC.

 

Nå skal vel Apple åpne opp i alle fall NOE av NFC-brikken fom. iOS12 tror jeg, men jeg mistenker at dette kun er ting som ikke brukes til Apple Pay.

 

Det finnes allerede startups som venter på dette for å kunne bruke NFC til lesing av pass m.m. og dermed kunne tilby sikker identifisering uten personlig fremmøte.

 

Et annet moment med betalingsløsning er at det er flere banker som ennå ikke har på plass løsninger for tokenisering av sine kort. Tokenisering er jo en nødvendighet for å få til sikkerheten mot betalingsterminalene.

 

Også jeg tror at Vipps vil hoppe på muligheten for å bruke NFC i Apple-produktene om dette åpnes opp, og dermed har vi en plattformuavhengig løsning som "nokså" lett vil kunne portes til utlandet. Utenlandssatsning er også en erklært strategi for Vipps.

Low energy bluetooth har en rekkevidde på 50 m. Lite aktuelt da det muliggjør tapping av konto på den avstanden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Low energy bluetooth har en rekkevidde på 50 m. Lite aktuelt da det muliggjør tapping av konto på den avstanden.

Hmnja...så vidt jeg har forstått er det vel derfor man skal ha tokenisering av kortnummeret, dvs. at man ikke sender kortnummeret men snarere et token til terminalen. Det er samme sikring (om man kan si det slik) som Apple Pay bruker, men som da flere norske banker enda ikke er klare med.

 

Nets er så vidt jeg forstår klare fra sin side på BaX-kort, men bankene henger etter med sine systemer. Ja, altså med unntak av Nordea, Santander og Sbanken som alle har Apple Pay.

Lenke til kommentar

Vipps gjør det.

Men problemet som belyses i artikkelen er at Vipps er utviklet for å fungere i Norge for norske kunder.

 

Først når Vipps, eller en lignende løsning fungerer på tvers av landegrensene, for alle europeiske banker, kan vi snakke om en Europeisk løsning.

 

Men det stopper jo ikke der heller. Aller helst bør det være en løsning som fungerer over hele verden.

 

Fremdeles er dagens løsninger basert på Visa eller Mastercard, begge amerikanske selskaper. Så problemet stikker lengre enn valget mellom Apple Pay,Android Pay, Samsung Pay eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Hva skjedde egentlig med mobilepay i Norge? I Danmark fungerer det glimrende.

 

For få brukere (les: varemerket «Vipps» sto sterkere her).

Mer: https://e24.no/naeringsliv/mobilepay-i-norge-legger-ned/24160892

 

 

Jeg tenker mye av grunnen til at det går uhyre tregt er for at nordmenn er sinker. Ikke forbrukerne, men bankene og butikkene. Hvorfor støtter ikke flere utsalgssteder kontaktløs betaling? Det forundrer meg stort.

 

Enig - det er irriterende. Men leverandørene har valgt å prise terminaler med kontaktløs dyrt. Og allerede er det dyrere for butikken dersom jeg betaler kontaktløst (VISA) enn via BankAxept. Jeg forstår godt at butikkene sitter på gjerdet, for å si det slik. Dessverre :-/ 

 

Hvis Rema (og alle andre) ga meg mulighet til å selv se - og dekke inn - kostnaden rundt de ulike betalingsmetodene, hadde vi kanskje blitt mer oppmerksomme på dette? (Vi blir jo bittelitt oppmerksomme rundt plastposer, bare fordi de koster en krone eller to.)

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...