Gå til innhold

Halogenpærer hjemme blir forbudt. Men hva med i bil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Muligens 12 volt er årsaken og de trekker ikke så mye strøm 20 watt vs 48 watt.

Så er kanskje ikke så rart? Men burde bli overgang til led også der.

 

Tror problemet med bil er de ikke finnes standard utstyr LED. Pærer for fjernlys og slikt kun lys inni bilen.

 

 

Foreløpig finnes det ikke bilpærer som kan gi nøyaktig samme lys til bil. Lampene og reflektorene er laget til en bestemt type pære.

 

Med overgang til elbiler så vil dette uansett bli borte som problem på sikt.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok. I min eGolf er det kun LED i samtlige lyskilder.

 

Men omfatter forbudet Xenon-pærer også? Noen som vet?

 

 

Har du mye Xenon-pærer i huset ditt?  

 

Jeg tror ikke du lenger får Xenon på nye biler. Der det hadde vært aktuelt bruker man LED isteden. 

 

Mener å huske at Xenon på nye biler ble forbudt for noen år siden, men det var ikke pga forbruk, men at de var farlige. 

Endret av Tor C
Lenke til kommentar

 

I bil er halogenpærer lovlig og det kommer de til å fortatt være siden det ikke er bare bare å bytte de til LED i en gammel bil.

 

Hvorfor i det hele tatt forby halogen i biler? De tar jo strøm fra bilen og ikke fra strømnettet? Hvordan skulle dette bidra til å minske strømforbruket generelt?

Vel du bruker marginalt mer drivstoff

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I bil er halogenpærer lovlig og det kommer de til å fortatt være siden det ikke er bare bare å bytte de til LED i en gammel bil.

 

Hvorfor i det hele tatt forby halogen i biler? De tar jo strøm fra bilen og ikke fra strømnettet? Hvordan skulle dette bidra til å minske strømforbruket generelt?

Av alle her inne er du den eneste som har forstått det virker det som. Du får en like av meg for det.

Lenke til kommentar

Med overgang til elbiler så vil dette uansett bli borte som problem på sikt.

 

Du spiller for "det andre laget" du eller?

Overgang til radiobiler for "mindre mannlige" karer? Nei takk. Jeg kjører ikke radiobil og jeg sitter heller ikke på med radiobil med unntak på tivoli.

 

Ingen arbeidsgiver vil heller klare få meg i radiobil, hverken som sjåfør eller passasjer, da blir det ordrenekt.

 

Radiobiler hører hjemme på tivoli, ikke på veien.

Ta fra disse tidligere audiotene førerkortet sammen med audioter, så vil veien også bli tryggere.

Lenke til kommentar

Skrev en kommentar for litt siden. Den vises ikke nå, så da blir det en ny kommentar. Har sjekket litt mer.

 

Det forbrukes omtrent 1 liter bensin for å lage 1.3 kW strøm i en bil. Må være veldig dårlige generatorer i bilene... Uansett, så betyr det at 100 watt strømforbruk i 13 timer tilsvarer omtrent 1 liter bensin.

 

Kjører man 4 timer i uka, 46 uker i året så blir det ca 14 liter bensin per år.

 

Hvor mye strøm går til lys i en bil?

Lenke til kommentar

Skrev en kommentar for litt siden. Den vises ikke nå, så da blir det en ny kommentar. Har sjekket litt mer.

 

Det forbrukes omtrent 1 liter bensin for å lage 1.3 kW strøm i en bil. Må være veldig dårlige generatorer i bilene... Uansett, så betyr det at 100 watt strømforbruk i 13 timer tilsvarer omtrent 1 liter bensin.

 

Kjører man 4 timer i uka, 46 uker i året så blir det ca 14 liter bensin per år.

 

Hvor mye strøm går til lys i en bil?

 

Du har vel egentlig forsøkt å svare på dette selv, men varierende hell. 

 

En bilmotor er ikke laget for å være effektiv for å lage elektrisk kraft. Derfor er effektiviteten ekstremt dårlig. 

 

 

En helt vanlig bil bruker gjerne 2x55w til lys samt ca 200w til drift av diverse systemer i snitt når bilen er på.  Alt fra vindusviskere, kupelys, vampyr, osv osv osv osv. I snitt. 

 

Mesteparten av energien blir brukt til fremdrift og varme, ikke til produksjon av elektrisk kraft. Regnestykket blir noe helt annet på en generator. Det er fortsatt veldig dårlig, men det er noe helt annet. 

Lenke til kommentar

LED i bil er noe svineri på vinteren.

 

Jeg regner med du sikter til den lavere varmeproduksjonen som ikke smelter snøen/isen som blir liggende på lykteglassene?

Jeg har selv skiftet til LED der jeg kan (unntatt i kjørelysene - fortsatt H1 og H7 der), og jeg kan ikke si jeg nevneverdig har merket dette som et problem.

 

https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2j1BzKGVTxw_XllZV

 

I bil er halogenpærer lovlig og det kommer de til å fortatt være siden det ikke er bare bare å bytte de til LED i en gammel bil.

 

Av ren nysgjerrighet, hvorfor skulle det være et problem? Og hva er definisjonen på en "gammel bil" her? Det finnes flere "multi-volt" LED-pærer (i utgangspunktet beregnet for både personbil og lastebil), så selv med evt. spenningssvingninger på det elektriske anlegget i gamle biler, så vil det ikke være et fysisk problem for å skifte til LED.

 

Om noe, så burde det være enklere å skifte i eldre biler som ikke har pærevarsling og CAN-BUS systemer.

 

En helt vanlig bil bruker gjerne 2x55w til lys samt ca 200w til drift av diverse systemer i snitt når bilen er på. Alt fra vindusviskere, kupelys, vampyr, osv osv osv osv. I snitt.

Med 2 x 55 Watt, så regner du kun kjørelys, ja? Det er en skremmende energiberegning hvis man gjør denne om vinteren, med fulltlyset, kanskje ekstralys, mer varme, samt redusert ytelse på batteriet.

 

...Jeg sitter her å fryser nå, for jeg har faktisk glemt å ta den delen med i beregningen da jeg gjorde lysoppgraderinger på min egen bil i fjor vår (bildelink lenger opp i posten).

 

Parklys (LED): 2x 5 Watt

Kjørelys (halogen): 2x 55 Watt

Fjernlys (halogen): 2x 55 Watt

Ekstralys (LED): 2x 80 Watt

Tak-/"arbeidslys" (LED): 240 Watt

DRL/Tåkelys (LED): 2x 40 Watt

 

710 Watt totalt med lys fremover. I tillegg kommer interiørlys (LED), sklitlys (LED), blinklys (LED), bremselys (LED), ryggelys + ekstra ryggelys (LED) og kjørelys bak (halogen). Med behovet for ekstra varme i ofte -25°C (~), og redusert effekt på batteriet, så kommer dynamoen (1680 Watt) til å få kjørt seg skikkelig.

 

Best å ikke gå fra bilen noen gang uten batterilader ser jeg nå. :hmm:

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Har du mye Xenon-pærer i huset ditt?  

 

Jeg tror ikke du lenger får Xenon på nye biler. Der det hadde vært aktuelt bruker man LED isteden. 

 

Mener å huske at Xenon på nye biler ble forbudt for noen år siden, men det var ikke pga forbruk, men at de var farlige. 

 

Har ingen Xenon-pærer i huset, nei, men jeg HAR i den ene bilen. Min erfaring så langt er at lyset fra Xenon-lykter er langt bedre enn lyset fra LED-lykter. Nå har jeg ikke teste alle lyktene mot hverandre, men jeg er bekymret for at et evt. forbud gir dårligere lys på mørke veier.

 

Og hva slags pærer er det i norske veilys, forresten? Er ikke det også noe gass-utladningsgreier?

Endret av 3L5Y3RE8
Lenke til kommentar

 

Skrev en kommentar for litt siden. Den vises ikke nå, så da blir det en ny kommentar. Har sjekket litt mer.

 

Det forbrukes omtrent 1 liter bensin for å lage 1.3 kW strøm i en bil. Må være veldig dårlige generatorer i bilene... Uansett, så betyr det at 100 watt strømforbruk i 13 timer tilsvarer omtrent 1 liter bensin.

 

Kjører man 4 timer i uka, 46 uker i året så blir det ca 14 liter bensin per år.

 

Hvor mye strøm går til lys i en bil?

 

Du har vel egentlig forsøkt å svare på dette selv, men varierende hell. 

 

En bilmotor er ikke laget for å være effektiv for å lage elektrisk kraft. Derfor er effektiviteten ekstremt dårlig. 

 

 

En helt vanlig bil bruker gjerne 2x55w til lys samt ca 200w til drift av diverse systemer i snitt når bilen er på.  Alt fra vindusviskere, kupelys, vampyr, osv osv osv osv. I snitt. 

 

Mesteparten av energien blir brukt til fremdrift og varme, ikke til produksjon av elektrisk kraft. Regnestykket blir noe helt annet på en generator. Det er fortsatt veldig dårlig, men det er noe helt annet. 

310 W er da veldig lite. Mange biler har 100A generator eller mer, og bruker mye strøm til pumper og diverse styring. Min bil kjører 3 kW rett i kjølesystemet for å få rask varme i kupeen. Ikke lenge, men det gir et veldig merkbart høyere forbruk på småturer i kulda. Så langt har jeg kjørt den 325 000 km, så det har gått noen liter diesel til å lage strøm.

Lenke til kommentar

Si ca 200gram Diesel pr kwh, En liter Diesel veier ca 0,84kg. Vet ikke hva slags biler du har tenkt på ,men 1,3L for å lage 1kwh?

 

200gram Diesel for å lage en kwh er ganske normalt. Faktisk er mange bilmotorermotorer under dette også. Er selv på en stor instlasjon pr nå som har ca 150gram pr kwh.

Lenke til kommentar

 

 

I bil er halogenpærer lovlig og det kommer de til å fortatt være siden det ikke er bare bare å bytte de til LED i en gammel bil.

 

Hvorfor i det hele tatt forby halogen i biler? De tar jo strøm fra bilen og ikke fra strømnettet? Hvordan skulle dette bidra til å minske strømforbruket generelt?

Vel du bruker marginalt mer drivstoff

Jup, men det er veldig uvanlig med tilbakevirkende krav på biler. En bil fra 1918 er fortsatt lovlig å kjøre i dag selv om den ikke ville blitt godkjent som ny.

 

Dessuten ville dette kreve å bytte ut lykta som ville blit meget dyrt og ikke mulig på eldre biler.

Standarden ville da blitt ekstalys skrudd fast på grillen som ville økt luftmotstanden og gitt høyere forbruk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...