Gå til innhold

Flytte sparepenger til en annens ved sosialstønad


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg har et lite spørsmål ift. sosialstønad. 

 

Jeg er i en veldig prikær situasjon som gjør at jeg muligens blir nødt til å gå på sosialpenger en stund. Utfordringen min er at jeg har oppsparte midler jeg ikke ønsker å bruke. 

 

Blir det ulovlig om jeg overfører pengene til et familiemedlems konto? 

 

Jeg har ingen intensjon om å bryte loven som så er tilfellet. 



Anonymous poster hash: f72bc...516
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar jeg ikke feil så kan de spørre etter ett kontoutdrag for de siste 3 eller 6 måneder fra alle dine kontoer.

Så fører du over pengene så kan det hende du må forsvare overøringen.

 

Hei.

 

Ja, det er akkurat det jeg er redd for. Da er også spørsmålet om jeg faktisk kan bli anmeldt for unndragelse, derfor jeg spør. Trenger noen som har litt erfaring med jussen. 

 

Anonymous poster hash: f72bc...516

Lenke til kommentar

Blir det ulovlig om jeg overfører pengene til et familiemedlems konto? 

 

Jeg har ingen intensjon om å bryte loven som så er tilfellet. 

 

Anonymous poster hash: f72bc...516

Fra NAV (uthevet det som er relevant for diskusjonen):

Hvem kan få?

 

For å kunne få økonomisk sosialhjelp må du

 

oppholde deg lovlig i Norge. For å ha fulle rettigheter må du ha lovlig opphold og fast bopel

være ute av stand til å forsørge deg selv ved arbeid, egne midler eller ved andre økonomiske ytelser som du kan ha krav på

 

Du har ikke rett på økonomisk sosialhjelp når du oppholder deg i utlandet.

 

Alle har rett til å søke om økonomisk sosialhjelp og få en vurdering av saken sin. Du har krav på svar gjennom et skriftlig vedtak. NAV-kontoret kan ikke avslå en søknad muntlig.

Hva kan du få?

 

NAV-kontoret bruker skjønn for å vurdere hvilke utgifter som er nødvendig for å sikre deg et forsvarlig livsopphold.

 

Det finnes statlige, veiledende satser og retningslinjer for å beregne økonomisk sosialhjelp. Noen kommuner har i tillegg egne veiledende satser.

Hvordan søker du?

 

Du må søke NAV-kontoret i oppholdskommunen din. NAV-kontoret vil vanligvis ha en samtale med deg slik at dere sammen kan se på behovet ditt for hjelp.

 

NAV-kontoret trenger opplysninger om inntekter, utgifter og personlige forhold som livssituasjon, familiesituasjon, bosted, bosituasjon, alder, livssituasjon og helse. NAV skal ta særlig hensyn til barn og unges behov, for eksempel skole- og fritidsaktiviteter.

 

Du må dokumentere opplysningene i saken din. NAV avgjør hva som er tilstrekkelig dokumentasjon. Eksempler på hva du må legge ved søknaden:

 

legitimasjon

gyldig oppholdstillatelse

skattemelding (tidligere selvangivelsen)

fastsetting/skatteoppgjør

lønnslipp

kontooversikter som viser alle dine konti med saldo

kontoutskrifter (hvis ikke nødvendig opplysninger kan dokumenteres på annen måte. Du kan stryke over tekst som ikke er relevant for saken)

dokumentasjon på boforhold (husleiekontrakt)

fakturaer for husleie, boliglån, strøm, barnehage, skolefritidsordning (SFO) og fritidsaktiviteter for barn

faste eller høye utgifter til helse og/eller tannbehandling

Du vill ikke bryte loven om du overfører pengene til et familimedlem og så opplyser om det via kontoutskiften du må legge med. Du vill bare få et forklaringsproblem og muligens ikke få utbetalt noe. Kansje også sett på som et forsøk på juks hvis beløpet er høyt.

 

Som du ser over, må du levere kontouskrift og skattemelding, derfor vill beløpe komme opp på skattemeldingen (regner jeg med at du har spart over litt tid) og da vill NAV spørre, hvor er de pengene? Hvis du plutselig har kommet over pengene er det en annen sak, men du må fortsatt levere ut kontoutskifter og de må du da forfalske. Og hvis NAV finner ut av det (som de ofte gjør da de har høyt fokus på slike utbetalinger)så sitter du virkelig i saksa.

 

Hadde du hat tid og mulighet så kunne du ha overført pengene til et familiemedlem i god tid i forveien og skrevet en lånekontrakt med henne, som hun så "misliholder", dette er så grunn for dine nåverende problemer. MEN, du startere en tråd av løgner her og det kan fort bli komplisert og NAV er ikke en fiende du vill ha, fordi de har erfaring med slike "tråder".

 

Så oppsumert, vær ærlig med NAV og du kan håpe at NAV er ærlig med deg. Har du større oppsparte midler så skal man ifølge loven (slik jeg tolker sitatet over) bruke de først.

 

Edit: Blir du tatt av NAV så sitter du virkelig i saksa, så bare la være, bedre å være ærlig med en gang.

Endret av 7RQE101Q
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vilkåret for sosialstønad etter sosialtjenesteloven § 18 første ledd er:

 

De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad.​

(Penger på bankkonto er en økonomisk rettighet.)

 

I dette tilfellet ønsker du å skjule en økonomisk rettighet ved å la den fremstå som om den tilhører noen andre.

 

Generelt kan man sjekke om noe er straffbart bedrageri ved å stille seg selv spørsmålet "Hvis NAV visste alt, ville jeg likevel fått stønad?" Hvis svaret er ja er du som utgangspunkt innenfor bedrageribestemmelsens virkeområde.

 

Til 7RQE101Qs forslag om å opprette låneavtale så er en fordring også en økonomisk rettighet. Du skal opplyse NAV om fordringen, og NAV kan kreve at du inndriver pengene, eller selger fordringen til et foretak som driver oppkjøpsinkasso.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sidan dette er pengar som du ikkje vil bruke, så betyr vell det at pengane som du eventuelt overfører er tenkt tilbakebetalt?

 

Du kan sjølvsagt gi vekk sparepengane til ein venn og fortsatt ha rett på sosialstønad, men det forutsetter at at pengane reelt sett ikkje lenger er dine og at du derfor ikkje har råd til livsopphald.

Å oppgi feilaktige opplysningar er sjølvsagt ikkje lov.

 

Ein anna ting som er verdt å nemne er at sjølv om hovudregelen er at du skal bruke dine eigne verdiar før du får sosialstønad, så er det rom for at saksbehandlaren bruker skjønn dersom det foreligg særlege grunnar.

Eit typisk eksempel er dersom du har ein gamal bil som har liten salgsverdi, men samtidig kan vise til at bilen er av stor betydning for å kunne få eller behalde ein jobb. Det er tross alt billigare for NAV å betale deg ei lita stund fram til du kan forsørge deg sjølv, kontra å krev at du skal leve ein ekstra måned på eigne midlar og derretter motta utbetalingar frå NAV resten av livet.

Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig for de som har gitt bort pengene sine til et familiemedlem å søke på og få innvilget sosialstønad etterpå. Om NAV mener det er svindel, så må de kunne bevise at det er svindel, noe jeg tviler på at de kommer igjennom med.

Det er den enkelte som må kunne underbygge at vedkommende har gitt et fullstendig og endelig avkall på retten til pengebeløpet. Det er ikke NAV som fører bevis for at du ikke har krav på stønad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er den enkelte som må kunne underbygge at vedkommende har gitt et fullstendig og endelig avkall på retten til pengebeløpet. Det er ikke NAV som fører bevis for at du ikke har krav på stønad.

Man kan altså aktivt sette seg i behov for økonomisk sosialhjelp ved å gi bort penger slik at man ikke lengre kan forsørge seg selv?

Burde ikke NAV reagere om man gjør det slik?

Lenke til kommentar

Man kan altså aktivt sette seg i behov for økonomisk sosialhjelp ved å gi bort penger slik at man ikke lengre kan forsørge seg selv?

Burde ikke NAV reagere om man gjør det slik?

Hvordan NAV reagerer på den som ved egen skyld har fremkalt eller fremskyndet stønadstilfellet varierer fra kommune til kommune. Enkelte NAV-kontor senker livsoppholdssatsen til det aller mest fornødne frem til differansen mellom fornødent og livsopphold til sammen har blitt det du har gitt bort, andre stiller strengere vilkår (fordi du da tross alt er en som trenger tettere oppfølging).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til 7RQE101Qs forslag om å opprette låneavtale så er en fordring også en økonomisk rettighet. Du skal opplyse NAV om fordringen, og NAV kan kreve at du inndriver pengene, eller selger fordringen til et foretak som driver oppkjøpsinkasso.

Eksempelet mitt var mer tenkt på at hvis du først starter en løgn (med "lån") så må du fortsette på den og komme med nye for å opretholde den og du graver deg bare dypere og dypere ned. Samt at du blander inn familie med de problemene det kan føre med seg. Mer som et tenkt eksempel på at selv om du har mulighet på papiret, så drit i det, vær ærlig med NAV.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Den interne logikken sånn som jeg ser det, er at det er urettferdig at noen har spart og vært flink i mange år, og at alle verdiene da skal brukes til livsopphold. Da må det være bedre om familien i et helhetsperspektiv kan beholde de verdiene, i tilfelle noen får seg jobb senere. Det dreier seg jo i 99% av tilfellene om trygghet i bosituasjonen, ikke å svindle staten.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...