Gå til innhold

Flytte sparepenger til en annens ved sosialstønad


Anbefalte innlegg

Man sparer for dårligere tider, gjør man ikke?

 

Det er et komplisert spørsmål, og svar.

 

1) Skal folk gå nedenom og hjem fordi de møter litt dårlige tider?

 

2) Hvis man tenker helhetlig og i perspektiv, så må det vel være bedre om familien som helhet tar vare på verdiene? Jeg er med på tanken om at hele verden egentlig er i slekt, og at man ikke burde utnytte systemet. Likevel; Å skape ressursmessig overskudd for seg selv innebærer at man gir seg selv -og- familien rom til å skape mer verdier for andre senere.

 

3) Hvis alle hadde fått borgerlønn, så hadde ikke dette vært et problem. Så det har med kjerneverdier å gjøre. Ikke alle er skapt for å underkaste seg det kapitalistiske tankesettet som styrer samfunnet vårt i dag, at alle helst skal stå 100% på egne bein fra dag 1. Jeg er mer tilhenger av å tenke kollektivt, alt skal være likest mulig. Og i den ånden er det kanskje mest riktig at trådstarter skal bruke sparepengene sine før han søker sosialstønad. Men, det er jo ikke planøkonomi som styrer. Så da tenker jeg det blir en totalvurdering. Det er jo også i kapitalismens/det frie markedets ånd å tenke kreativt, for å komme opp med kreative løsninger. Så da er det ikke helt uriktig å prøve å tenke litt kreativt fremfor å direkte underkaste seg staten så fort man snubler litt her i livet.

 

4) Disse situasjonene er koblet til kjerneverdier og psykologi, og siden vi ikke lærer noe som helst om det her i skolen, men blir påvirket og indoktrinert ved svært fine grenser i medier og ved sosial stigmatisering, så blir det sånne tilstander som det her. Folk blir usikre og det blir bare krangling. Svaret bunner ut i at lærdom om økonomi, psykologi og kjerneverdier må inn som fag i skolen, og siden det ikke er det, siden staten neglisjérer læring av denne livsviktige kunnskapen slik at alt blir ned til tilfeldigheter, står man fritt til å tenke kreativt - MEN så klart innenfor grensene av sunn fornuft. Å snyte staten for millioner, fordre kriminalitet, og å lure intetanende og godhjertede mennesker er jo noe annet. Å beholde verdier innen familien for å skape mer psykologisk trygghet er i mine øyne bare positivt. Men igjen: Når man er blitt rik, gjeldfri og trygg, -da- skal man bidra til å hjelpe andre familier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Det er det som er normaltilstanden - kommer du til dårlige tider må du tære på det du har lagt deg opp i gode tider. Det er slik vi som samfunn har lagt opp regelverket, du får ikke forsyne deg av felleskassa så lenge du har egne midler.

 

2) Hvorfor skal familien din nyte godt av ditt overskudd i gode tider, men kreve at staten forsørger deg i dårlige tider når dette overskuddet fortsatt er tilgjengelig?

 

3) Dette ville fortsatt vært et problem.

 

4) Så fint. Da krever vi etter denne modellen at både dine egne og din families muligheter til å forsørge deg skal være oppbrukt før du får tilgang til fellesskapets midler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1) Det er det som er normaltilstanden - kommer du til dårlige tider må du tære på det du har lagt deg opp i gode tider. Det er slik vi som samfunn har lagt opp regelverket, du får ikke forsyne deg av felleskassa så lenge du har egne midler.

 

2) Hvorfor skal familien din nyte godt av ditt overskudd i gode tider, men kreve at staten forsørger deg i dårlige tider når dette overskuddet fortsatt er tilgjengelig?

 

3) Dette ville fortsatt vært et problem.

 

4) Så fint. Da krever vi etter denne modellen at både dine egne og din families muligheter til å forsørge deg skal være oppbrukt før du får tilgang til fellesskapets midler.

 

1) Men hvordan skal verden bli om bare de rikeste skal overleve når alle andre sliter? Det er jo derfor det blir krig i verden.

 

2) Jeg forklarte dette poenget grundig.

 

3) Kanskje, men i en mye, mye mindre grad enn det er i dag. Vi ville ikke hatt tråder som det her. Folk ville hatt en mye lettere økonomisk hverdag.

 

4) Så du er -for- avmakt, politistat og større forskjeller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en venninne som ble så desperat at hun tok ut alle pengene av banken og kjøpte flax-lodd og spilte bort resten på travbanen.

Man kan også tilbakebetale gammel gjeld til familie. Det er best å gjøre dette nå før Nav krever du skal bruke dem. Ellers får man aldri tilbakebetalt dem. Dette er sunn fornuft og normal tankegang både hos lånetager og lånegiver.



Anonymous poster hash: 35b63...988
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg har en venninne som ble så desperat at hun tok ut alle pengene av banken og kjøpte flax-lodd og spilte bort resten på travbanen.

 

Man kan også tilbakebetale gammel gjeld til familie. Det er best å gjøre dette nå før Nav krever du skal bruke dem. Ellers får man aldri tilbakebetalt dem. Dette er sunn fornuft og normal tankegang både hos lånetager og lånegiver.

 

Anonymous poster hash: 35b63...988

 

 

Privat gjeld har lavest prioritet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...