Gå til innhold

Denne eldre dieselbilen har like lavt NOx-utslipp som helt nye biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det behøver ikke å være enten eller, alle kan ikke kjøpe elbil nå som dekker deres krav, kanskje det ikke finnes fornuftige elbil-løsninger de nærmeste 5 årene og finne for dem som har høy-ytelse krav.

 

Så iden er ikke så dum, mange varebiler som kan implementere dette så bedrifter kan bruke kjøretøyene i forventet livsløp, samt at de som har behov for å dra tunge last med person/varebil over lengre strekninger også kan bli relativ miljøbeviste frem til det finnes fornuftige alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Likevel gledelig at det finnes løsninger for dieselbiler. De er det tross alt mange av.

Dette er ikke en løsning, men et forsøk på å forsinke overgangen til miljøvennlige biler. Allskens katalysatorer og adblue reduserer ikke et gram CO2. Tvert i mot, de senker faktisk motorens effektivitet noen få prosent slik at de må svi av tilsvarende mer drivstoff for å komme seg fra A til B. Mer drivstoff er synonymt med økte CO2-utslipp.

 

Vi burde for det første være veldig takknemlige for hvor fort markedet dreier seg mot elektrisk nå og støtte opp under videre elektrifisering, ikke trenere overgangen ved å tillate slike modifiseringer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er ikke en løsning, men et forsøk på å forsinke overgangen til miljøvennlige biler. 

 

Jeg vil påstå at det er mer miljøvennlig og bærekraftig å gjøre flere hundre tusen dieselbiler mindre forurensende i de årene de fremdeles virker, enn det vil være å skrote dem umiddelbart for å produsere opp tilsvarenede antall nullutslippsbiler for å erstatte dem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Dette er ikke en løsning, men et forsøk på å forsinke overgangen til miljøvennlige biler. 

 

Jeg vil påstå at det er mer miljøvennlig og bærekraftig å gjøre flere hundre tusen dieselbiler mindre forurensende i de årene de fremdeles virker, enn det vil være å skrote dem umiddelbart for å produsere opp tilsvarenede antall nullutslippsbiler for å erstatte dem.

Tankegangen her er god. Det vil også bare være nødvendig med modifikasjoner på biler som går i byer med tett trafikk. Andre steder er ikke NOx noe problem (men fint å bli kvitt med elbiler).

 

 

Jeg spør meg allikevel om hvor effektiv en slik løsning vil være? Hvor mange minutter går det går det før dette NOx-rensesystemet er effektivt? Hvor skal man få plass til 20 liters tank med AdBlue? Hvor lett er det å integrere styringen av rensesystemet i bilens elektroniske motorstyring?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at det er mer miljøvennlig og bærekraftig å gjøre flere hundre tusen dieselbiler mindre forurensende i de årene de fremdeles virker, enn det vil være å skrote dem umiddelbart for å produsere opp tilsvarenede antall nullutslippsbiler for å erstatte dem.

Dette forutsetter at en slutter å lage nye dieselbiler. Slik det ser ut nå er det langsiktige målet å holde liv i diesel koste hva det koste vil. Da er og blir dette en teknologisk avsporing der en heller burde hatt fullt fokus på ren eldrift.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at det er mer miljøvennlig og bærekraftig å gjøre flere hundre tusen dieselbiler mindre forurensende i de årene de fremdeles virker, enn det vil være å skrote dem umiddelbart for å produsere opp tilsvarenede antall nullutslippsbiler for å erstatte dem.

Du tenker sikkert på utslipp ved produksjon. Det er en god tanke å forlenge levetiden sånn sett, men da begynner det vanskelige regnestykket om hvor mye produksjonsutslipp utgjør i forhold til driftsutslipp. Det er et utall forutsetninger og regnemåter, men sånn kjapt og vilt estimert tilsvarer produksjonsutslippene (CO2) for en hel bil (ikke bare batteriet) noen få års bruk av en gammel bil. Sånn sett tror jeg det er mye bedre å få ut gamle dieselbiler (siste i rekka som skrotes) og inn nye elbiler (nybilsalg). I mellom disse er det et helt marked av bruktbiler. Bensinbiler, nyere euro6 dieselbiler osv. Å forlenge denne rekka mener jeg er en dårlig idé som i sum forsinker overgangen til CO2-frie biler (i drift). Gamle dieselbiler bør ut i enden av rekka og nye elbiler bør inn fremst i rekka.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er ikke en løsning, men et forsøk på å forsinke overgangen til miljøvennlige biler.

Hvis du mener det er noen konspirasjon her får du hente opp dokumentasjon på det. Jeg ser ingen grunn til å tro at dette er noe annet enn en pragmatisk tilnærming til å redusere NOx utslipp fra eldre biler.

 

Holdningen din er et skoleeksempel på en som lar det beste bli det godets fiende.

 

Gamle dieselbiler bør ut i enden av rekka og nye elbiler bør inn fremst i rekka.

Realiteten er og vil fortsatt være i mange år enda at det som for mange erstatter en gammel diesel er en ny diesel. Elbiler er ikke i nærheten til å kunne fylle alle behov. (Om ikke annet så p.g.a. pris)

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...