Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

På tur med hennes barn


Anbefalte innlegg

Skal reise på tur med kjæreste og hennes barn. Spørsmål om fordeling av utgifter melder seg. Hvor mye skal jeg betale. Kun mine utgifter, eller skal vi dele? Jeg har sagt meg villig til å dele selve reisa, men på hotellet vil hun ha all inklusive. Jeg synes dette blir mye, spes når hennes barn nærmest spiser ingenting, men like fullt vil det koste over 500 pr dag bare for ungene. Jeg synes hun kan betale for seg selv og ungene. Når vi har reist på tur med mine barn har hun aldri betalt ei krone for dem. Jeg har betalt alt.

 

Anonymous poster hash: 03b2b...9a7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

All inclusive for barn koster 500 kr per dag?? Høres crazy dyrt ut. Hadde det vært hele familien så kunne jeg gått med på det. Dette er jo ting man snakker om i god tid før man havner i situasjonen.

 

Bruk sunn fornuft. Si det er uaktuelt å betale så mye penger for all inc bare for barn. Prøv å finn et annet hotell som enten tilbyr all inc for hele familien, eller bestem dere for å lage enkel mat på hotellrommet, og dermed gå ut og spis 1 gang om dagen.

 

3500 kr for mat i en uke, det er jo hva 2 barn spiser på en måned. Ja, det er ferie, og har dere råd, så kan det vel gå, men jeg synes det er crazy dyrt.

 

Personlig vet jeg ikke hvordan jeg ville håndtert situasjonen rundt hvem som skal betale for barna. Jeg ville spurt hvor den genetiske faren deres var oppi det her. Kunne ikke han sende med et par tusen for å betale for maten deres? Hvis han ikke er villig til det, så viser vel det at han ikke bryr seg om barnas ve og vel, og da blir det vel mer eller mindre ditt og din nye samboers ansvar å forsørge barna. Men da ville jeg krevd mye strammere rammer rundt genetisk far og påvirkning i fremtiden. Enten får han bidra, eller holde seg langt vekk. Barna skal ikke nektes å ha omgang med han, men jeg ville kreve at samboer i det minste sterkt forlangte økonomisk støtte. Jeg kan gjerne stå for oppdragelse av andre barn om det skulle måtte bli sånn, men jeg er ingen tåpe som lar genetisk far også da få æren av hvordan det går med dem. Min jobb er min fortjeneste, ingen andres.

 

Dette handler om ansvars- og rollefordeling, og må avklares blant de voksne svært tidlig i nye forholdssituasjoner.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye utgjør de 500 pr dag ifht hele ferien, er det verdt å lage kvalm for?

 

Leser stadig et eller annet på nett som omhandler partners barn, når man blir sammen med noen som har barn fra før så blir man jo sammen med barna også.

I mitt hue ville de blitt behandlet som mine egne, og jeg hadde vært med på å betale for de på en ferie, og hadde forventet det samme fra partner om mine barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du skriver ingenting om hvor mye dere har barna. Ettersom det tydeligvis ikke er dine genetiske barn så er det vel en eller annen fordeling med barnefaren? Betaler moren og faren for barnehave / skole / AKS og lignende eller betaler du på det også? Jeg har selv vært stepappa og synes det var naturlig at faren og moren delte de utgiftene seg i mellom. 

 

Bor dere som en familie når dere har barna synes jeg det er naturlig du betaler når dere skal på ferie sammen. Som nevnt over kan du velge hvor mye kvalm du skal lage for beløp som i det store og hele er småbeløp.  

Lenke til kommentar

Ikke uenig med at dette er små beløp jeg selv ikke hadde diskutert, men som hovedregel er jeg av den mening at den som har barn selv står for de kostnadene.

 

Jeg har selv vært i et lengre forhold med andres barn og der betalte jeg bare det jeg ønsket å betale. Det ender jo vanligvis med at man er med på å betale det meste av underholdning, men ditt samboerskap har ingen innvirkning på far sitt bidrag og dermed er det far og mor som er forventet å betale for barnet. Ikke du.

 

Det er gøy å spandere, men det er ikke gøy å gi når noen forventer at du er forpliktet til å gi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor i alle dager blir det mer naturlig?

 

Når man velger å stifte familie med noen, i og for seg uansett om det er dine, mine eller våre barn, er det naturlig med en eller annen omfordeling når man drar på ferie med hele hurven. TS betaler noe og samboeren/konen betaler noe annet. Jeg synes TS er på grensen til å være smålig når han setter seg på bakbena når det betaling av ferien. Dette er noe han burde ha tenkt over før han ble samboer.

 

En ting er å betale når man er på ferie, en annen ting er å betale unødig mye for noe man ikke trenger, som ferien er bedre uten.

 

Faren betaler muligens også noe barnebidrag.

 

Hva er "bedre uten" her mener du, ettersom du har satt det i kursiv tekst? Bedre å dra uten barna? Bedre å dra uten all inclusive? Har man (flere) barn i familien kan det ofte være enklere å dra på slike turer selv om det ikke er den mest spennende type tur i mine øyne.

 

## slått sammen dobbelpost ##

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager at det var uklart, jeg mente uten all inclusive. Ja, hvis det er mange barn, type fire, så kan det så klart være greit å prioritere det enkle.

 

Dette er noe han burde ha tenkt over før han ble samboer

Les, han betaler for ferien. Det at man er uenig i disponering av penger, og da spesielt hvor dyre ting man skal kjøpe, hvor man skal dra på ferie, etc..., er noe man må kunne forvente i et hvert forhold. At kona ønsker å bruke mye penger, er noe som kan skje i et hvert forhold. Og da er det helt rimelig å si at, da får du bruke dine egne. Tross alt så betyr mer penger brukt på dette, mindre brukt på noe annet - f.eks. neste ferie. Penger er en begrenset ressurs.

 

Se også omvendt, han har selv tidligere betalt for sine egne barn.

Lenke til kommentar

Det beste som er sagt så å langt synes jeg er at det er hyggelig å spandere hvis dette blir verdsatt, men ikke fullt så å greit hvis det forventes. Vi er ikke samboere, men like fullt har jeg bidratt med langt utover min del. Hun presset på for tur og til en relativ dyr plass. Da bør man innse at man ikke kan forvente at jeg er med å deler på alt av utgifter. Jeg er ikke millionær, og bruker det jeg føler er greit.

 

Anonymous poster hash: 03b2b...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og som tidligere sagt, jeg har verken forventet eller mottatt noe fra henne når vi har reist på tur med mine barn. De er mine barn og da må jeg betale. Men, kaster inn en brannfakkel her nå; har et inntrykk etter mange år som singel og flere forhold, menn er mye mer forståelsefulle og åpne for å ta i mot andres barn enn damer. De vil sjeldent gi samme oppmerksomhet mot andres barn enn menn. Det er min erfaring.

 

Anonymous poster hash: 03b2b...9a7

Lenke til kommentar

menn er mye mer forståelsefulle og åpne for å ta i mot andres barn enn damer. De vil sjeldent gi samme oppmerksomhet mot andres barn enn menn. Det er min erfaring.

 

Anonymous poster hash: 03b2b...9a7

Det er også mitt inntrykk, overraskende nok.

I de forholdene jeg kjenner til så har jeg også inntrykk av at kvinner forskjellsbehandler mest. Min egen samboer har sagt at jeg ville vært uaktuell som type om jeg hadde hatt barn fra før.

 

Stemora til eksen sin datter flytta hennes unge ut av gruppen når hun tok familiebilder. :O

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...