Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2019


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet det var en del som håpte på at de som bestod alt av opptak i fjor skulle slippe fysisk tester om igjen. Jeg har nå som forventet fått bekreftet at alle må ta alt på nytt :)

Jeg kan skjønne at de fysiske krava må testes igjen da dette er en ferskvare, men er ikke helt enig med at egnethetsvurderingen med intervju etc må taes på nytt. Alle egenskapene som blir testet på egnethetsvurderingen er jo egenskaper som regel vokser med livserfaring :) Nå sier du bare at det fysiske skal testes igjen, gjelder dette også intervju osv? :)

Lenke til kommentar

Jeg kan skjønne at de fysiske krava må testes igjen da dette er en ferskvare, men er ikke helt enig med at egnethetsvurderingen med intervju etc må taes på nytt. Alle egenskapene som blir testet på egnethetsvurderingen er jo egenskaper som regel vokser med livserfaring :) Nå sier du bare at det fysiske skal testes igjen, gjelder dette også intervju osv? :)

Ja, alt må taes på nytt :)

Lenke til kommentar

Nokså stille her nå, så stiller et spørsmål som ikke er veldig relevant til selve opptaket (mod får heller fjerne det)

 

Min store drøm innenfor etaten er delta. Hvordan er mulighetene for og søke rett fra skolen og dit? Ser at et av kravene er «dokumentert arbeidserfaring fra politietaten.»

Lenke til kommentar

Min store drøm innenfor etaten er delta. Hvordan er mulighetene for og søke rett fra skolen og dit? Ser at et av kravene er «dokumentert arbeidserfaring fra politietaten.»

 

Det er mulig å søke opptak til Beredskapstroppen rett ut fra skolen. Forutsatt at de faktisk har opptak det året.

Om du får komme på opptak derimot, er jo noe helt annet. Tror du skal ha meget relevant erfaring fra mer spisse deler av Forsvaret for å kunne gå rett inn i Delta etter endt bachelor.

 

Se forøvrig denne stillingsannonsen om deres opptak i 2019: https://www.politiforum.no/stilling/beredskapstroppen-rekrutterer-2019/6339/

Sitat: Politihøgskolestudenter som får bachelorgrad sommeren 2019, har mulighet til å søke og gjennomføre opptak i ukene 19 og 20 i 2019.

Lenke til kommentar

Nokså stille her nå, så stiller et spørsmål som ikke er veldig relevant til selve opptaket (mod får heller fjerne det)

 

Min store drøm innenfor etaten er delta. Hvordan er mulighetene for og søke rett fra skolen og dit? Ser at et av kravene er «dokumentert arbeidserfaring fra politietaten.»

Er ikke ikke kvalifisert til å svare på dette, men har hørt en del om det og har noen bekjentskaper som er i delta. Fult mulig å komme inn på grunnkurs i delta rett etter utdanning. Hvert opptak er det noen få som kommer rett fra studiet. Er veldig vanskelig, du skal gjøre ganske mange ting rett, men viser du at du er motivert i måten du fremstår på og viser at du har forberedt deg psykisk og fysisk er det fult mulig! Kravene til delta er på høyde med forsvarets spessialstyrker, så det sier litt.

Lenke til kommentar

Angående jobb etter endt utdanning; ender man som oftest på orden/ forebygging eller er det mulig å få etterforsker jobber?

Du kan gå rett i PB1 stilling som etterforsker :)

 

(Det andre spørsmålet ditt må nesten noen andre enn meg svare på, for det vet jeg rett og slett ikke)

Lenke til kommentar

Angående jobb etter endt utdanning; ender man som oftest på orden/ forebygging eller er det mulig å få etterforsker jobber?

 

Hvordan er det med videreutdanningene innenfor feks. Kriminaltekniker og spaning og lignende trengs det mange års erfaring for å søke og få jobb innenfor disse?

 

De aller fleste nyutdannede ender opp på etterforskning når de først får jobb, eller som politibetjent på et lite lensmannskontor, der man i praksis er en etterforsker som rykker ut på et sjeldent oppdrag her og der. Med unntak av noen ekstremt få heldige, så er det ikke uvanlig at folk bruker alt fra ett til fire år på å komme seg inn på ordensavdelingen i en større by. Slik det er nå er det hard konkurranse om stillingene på ordenstjenesten, mye fordi man der får jobbe turnus og dermed har en høyere inntekt. Slik har det dog ikke alltid vært, og den trenden kan snu etter hvert. I flere politidistrikt er det slik at man må jobbe X antall år på etterforskning før man får begynne på ordenstjenesten.

 

Av de som ikke begynner på etterforskning eller orden, så er det også en liten andel som begynner med utlendingskontroll, på operasjonssentral eller f.eks økonomisk/arbeidskriminalitet. Jobbene på forebygging i de større byene er det også som regel hard konkurranse om å få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge phs sine hjemmesider er det nye retningslinjer for vurdering av medisinske krav og fysisk opptak, og disse vil tre i kraft 01/01/2019. Lest over et par ganger, men ser ingen endringer i opptaket. Eneste er vel noen få endringer på egenrapporteringen på legeerklæringen?

Hvor står dette? Jeg kan ikke finne det..

Lenke til kommentar

Hvor står dette? Jeg kan ikke finne det..

Slik jeg ser det er det kun retningslinjene for fysiske tester som er endret. Altså hvordan prøvene gjennomføres. Tidligere har det eksempelvis ikke stått at benken skal gjøres i flat posisjon, noe som vil si at man kunne benke med oppspenn. Dette ser nå ut til å ha blitt endret til at man må ligge i en flat posisjon og ikke kan bruke oppspenn. Ellers er det ikke mye nytt som jeg kunne se utenom meen konkrete retningslinjer på utførelsen.

Lenke til kommentar

Vedrørende synskrav. Vet at synskravet ble endret fra 2016, ved at linser ble godkjent, og at også briller ble godkjent fra 2017. Finner imidlertid ingen informasjon om dette nå på PHS sine hjemmesider. Der refereres det kun til forskrift om førerkort, klasse D. Noen som vet noe om det har blitt foretatt noen ny endringer her? Ble brått litt bekymret da jeg er relativt avhengig av linser i hverdagen (nærsynt, ca. -1,5 på begge øyner. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...