Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2019


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Nei. Du skal ha praksis i et politidistrikt.

Vet at dette er en stund til men velger heller å spør deg Krimt3k. Når man skal søke skal man legge ved karakterkortet fra tidligere utdanninger/ referanser på arbeid man har gjort som er relevant og dersom man kan flere språk. Eller er dette noe de spør deg om på intervjuet?

 

Takk for svar forøvrig, er snilt av deg.??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet at dette er en stund til men velger heller å spør deg Krimt3k. Når man skal søke skal man legge ved karakterkortet fra tidligere utdanninger/ referanser på arbeid man har gjort som er relevant og dersom man kan flere språk. Eller er dette noe de spør deg om på intervjuet?

 

Takk for svar forøvrig, er snilt av deg.??

Tidligere kunne man i alle fall legge med dette! Nå er opptaket så standarisert at jeg tviler for at dette har noen betydning. Beklageligvis :)

Lenke til kommentar

Vet at dette er en stund til men velger heller å spør deg Krimt3k. Når man skal søke skal man legge ved karakterkortet fra tidligere utdanninger/ referanser på arbeid man har gjort som er relevant og dersom man kan flere språk. Eller er dette noe de spør deg om på intervjuet?

 

Takk for svar forøvrig, er snilt av deg.??

Intervjuet er veldig standardisert og tar utgangspunkt i en og samme mal for alle kandidater. Har ikke kunne sendt inn slik dokumentasjon på de opptakene jeg har vært på, men det vil nok dukke opp gode muligheter på intervjuet til å nevne at du er flerspråklig, at du har annen utdanning etc.

Lenke til kommentar

Tok fargesyn test hos legen nå. Klarte nesten ingen så da spørs det om jeg kommer in på PHS. På de medisinske retningslinjene står det at kun total fargeblindhet diskvalifiserer, men i legeerklæringen blir det spurt om fargesynet kan gi problemer med f.eks vitneutsagn og det kan det nok i noen situasjoner gjøre.

Lenke til kommentar

Tok fargesyn test hos legen nå. Klarte nesten ingen så da spørs det om jeg kommer in på PHS. På de medisinske retningslinjene står det at kun total fargeblindhet diskvalifiserer, men i legeerklæringen blir det spurt om fargesynet kan gi problemer med f.eks vitneutsagn og det kan det nok i noen situasjoner gjøre.

Hei,

Jeg ville sendt en epost til opptakskontoret slik at du får et konkret svar. Imidlertid hørtes resultatet ikke noe bra ut. Jeg tenker som så at dersom du til vanlig sliter med farge osv, så tenk deg nøye om før du søker. Det kan hende du kommer igjennom uansett, eller at noe glipper. Det kan og vil i så fall skape store utfordringer, og det kan være direkte farlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei spørr igjen i og med at ingen svarte på mitt spørsmål! Hva tror dere sannsynlighetene er for at snittet i bodø blir å øke enda en gang slik at det bikker 49,4. Har selv 49,4 ved neste søkeår og har enda et år med alderspoeng og gå på! Vurderer å ta opp et par fag slik at jeg bikker over 5.0. Noen erfaringer? Svar?

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg ville sendt en epost til opptakskontoret slik at du får et konkret svar. Imidlertid hørtes resultatet ikke noe bra ut. Jeg tenker som så at dersom du til vanlig sliter med farge osv, så tenk deg nøye om før du søker. Det kan hende du kommer igjennom uansett, eller at noe glipper. Det kan og vil i så fall skape store utfordringer, og det kan være direkte farlig.

Takk for svar!

Jeg kommer til å sende en e-post for å få svar. Jeg får sørge for at status på fargesynet kommer godt nok frem så dem kan ta en vurdering på godt grunnlag. Jeg opplever ikke hverdagslige problemer med fargesynet og har jobbet i grafiske yrker hvor det å se farger er viktig.

Lenke til kommentar

Hei spørr igjen i og med at ingen svarte på mitt spørsmål! Hva tror dere sannsynlighetene er for at snittet i bodø blir å øke enda en gang slik at det bikker 49,4. Har selv 49,4 ved neste søkeår og har enda et år med alderspoeng og gå på! Vurderer å ta opp et par fag slik at jeg bikker over 5.0. Noen erfaringer? Svar?

 

Hei,

 

Dette er spurt om mange ganger, og grunn til at du ikke får et vettugt svar er fordi det ikke er noen her som kan svare deg. Trenden de siste årene har vært en økning i poenggrensene, men nå som det gjøres om på antall skoleplasser og opptakskrav er det umulig å forutse det ene eller det andre. Legger ved tidligere års poenggrenser:

 

e40757983872458fba44602dd618c9e6.png

78ceffb06612cb2605099379163a6088.png

 

Politihøgskolen (PHS)                   2014                   2013

                                                      ORD                   ORD

----------------------------------             ---------                 ---------

233679 Politiutd. Stavern               46.4                     45.4

233682 Politiutd., Bodø                  44.2                     41.5

233683 Politiutd., Kongsv.              45.0                     43.5

233681 Politiutd., Oslo                   48.4                     47.6 

 

Kongsvinger er fjernet fra den nyeste oversikten da studiestedet sluttet å ta inn nye studenter høsten 2018.

Endret av DeQu
Lenke til kommentar

Hei spørr igjen i og med at ingen svarte på mitt spørsmål! Hva tror dere sannsynlighetene er for at snittet i bodø blir å øke enda en gang slik at det bikker 49,4. Har selv 49,4 ved neste søkeår og har enda et år med alderspoeng og gå på! Vurderer å ta opp et par fag slik at jeg bikker over 5.0. Noen erfaringer? Svar?

Som sagt av personen over meg så er det vanskelig og si hva snittet kommer på. Trenden er at snittet øker uten tvil, men ser du på snittet i Oslo fra 2016 ( 50,2 ) og i 2017 ( 50,1 ), så sank faktisk snittet. Og den eneste grunne til at snittet økte i år tror jeg er at antall studieplasser ble redusert. Er så mange faktorer som spiller inn, så er umulig å vite, men å tro at snittet blir rundt 50 studiepoeng +/- et par poeng på alle skolene er realistisk. 

Endret av motivert
Lenke til kommentar

Hei!

 

Bare jeg som sitter ved en følelse av at det blir endel lavere søkertall til phs2019 ettersom det har vært såå mye negative skriverier om politiet den siste tiden? Tenker da spesielt på hvor mange nyutdannede som ikke får jobb osv? Jeg har værtfall gitt det en ekstra tanke, men vet det er politi jeg skal bli, så står på mitt :D

Lenke til kommentar

Har også på følelsen at søkertallet går ned pga det du nevner.. Veldig dumt for politiet, men bra for oss som ligger tett på poenggrensen. Bare ren synsing selvfølgelig. Husk at det er færre skoleplasser nå enntidligere, så det er ikke sikkert at det utgjør noe særlig på poenggrensen, men det er lov å håpe.

 

Er selv veldig usikker på om jeg skal søke som nevnt tidligere i tråden. Drømmen er politi, men vet ikke om det er verdt å jobbe korte vikariater rundt om kring i landet, eller i verste fall gå arbeidsledig... Vanskelig dette.

Lenke til kommentar

Klin umulig og si noe om søkertallene går ned eller ikke. Reduserte søkertall er heller ikke ensbetydende med at snittet går ned, selvom sjansen for at det vil være lavere er større.

 

Vet ikke med sikkerhet hvordan arbeidsmarkedet er per nå, forsøkt og finne artikler på politiforum og lignende som gir et overblikk på situasjonen per nå, men de jeg fant var noe eldre.

Mye kan skje på 3.5 år, men de få jeg kjenner som gikk ut i år er ikke ansatt i etaten per nå.

Lenke til kommentar

Klin umulig og si noe om søkertallene går ned eller ikke. Reduserte søkertall er heller ikke ensbetydende med at snittet går ned, selvom sjansen for at det vil være lavere er større.

 

Vet ikke med sikkerhet hvordan arbeidsmarkedet er per nå, forsøkt og finne artikler på politiforum og lignende som gir et overblikk på situasjonen per nå, men de jeg fant var noe eldre.

Mye kan skje på 3.5 år, men de få jeg kjenner som gikk ut i år er ikke ansatt i etaten per nå.

 

Det er klin umulig å si noe sikkert, men det er fult mulig å spekulere. 

 

"9 av de 577 ferdigutdannede politibetjentene i 2018-kullet fikk fast jobb etter politihøgskolen, melder NRK I tillegg står over halvparten av fjorårets kull uten fast arbeid. – Politilederne frykter for rekrutteringen i fremtiden."

 

Kilde: https://www.politilederen.no/nyheter/justispolitikk/1925-nyutdannet-politi-far-ikke-jobb

 

 

Er masse info om arbeidsmarkedet over hele internett og det er ikke oppløftende lesning. Du har selvfølgelig rett i at mye kan skje på 3.5år, men hva er temmelig umulig å si noe om. 

Lenke til kommentar

Det er klin umulig å si noe sikkert, men det er fult mulig å spekulere.

 

"9 av de 577 ferdigutdannede politibetjentene i 2018-kullet fikk fast jobb etter politihøgskolen, melder NRK I tillegg står over halvparten av fjorårets kull uten fast arbeid. – Politilederne frykter for rekrutteringen i fremtiden."

 

Kilde: https://www.politilederen.no/nyheter/justispolitikk/1925-nyutdannet-politi-far-ikke-jobb

 

 

Er masse info om arbeidsmarkedet over hele internett og det er ikke oppløftende lesning. Du har selvfølgelig rett i at mye kan skje på 3.5år, men hva er temmelig umulig å si noe om.

Helt enig. Fullt mulig og spekulere, det er også noe av det jeg liker med forumet her. Mange som kommer med gode innspill både ene og andre veien, men ingen av oss er fasit angående søkertall per nu.

 

Ja fullt klar over at det er mange saker ute om ansettelsene av nyutdannede, men tenkte i hovedsak på nyere tall enn fra august :)

 

Når det gjelder spekulering angående søkertall, så henger jeg meg på de over - jeg tror nok søkertallene går noe ned/holder seg stabilt som i 2018. For min egen del ville det vært helt perfekt, da sjansene mine for studieplass i Oslo øker betraktelig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...