Gå til innhold

Tesla Model 3 kan også få gratis superlading


Anbefalte innlegg

https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/

 

Problemet med tesla, er de ikke har så mye biler på lager.

De andre produsentene har raskere levering og lavere priser, eneste negativ få andre som har selvkjøring.

Men ser ikke selvkjøring så vits i med mindre man vil sove på motorveien. Foreløpig taper vel tesla norge på model 3 foreløpig, er kun Model S og X som selges i dag.

 

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Så er vel heller problemer andre biler koster det 2,5\4 kr per minutt å lade, tenk hvor mye det blir på 3 timers lading = 720 kr? Dyrere en 30 liters bensintank i dag.

 

En annen ting tesla er dårlig på:Seat Leon 1,4 FR

Kan man leie ut bilen, det kan man ikke med tesla foreløpig.

 

Som det blir nevnt under her, er dette feil. Tesla har (som de andre bilprodusentene) til enhver tid noen biler på lager, som du kan få i løpet av 1-2 uker. Bestiller du tilpasset (som de fleste gjør), får du den i løpet av 3-4 måneder, som er tilsvarende som da jeg bestilte en Citroën diesel for noen år siden, og da samboeren bestilte sin Golf bensin (som hun var heldig med, de hadde egentlig lengre leveringstid.) -Så dette er 100% i tråd med hva som har vært helt normalt i bilbransjen i mange år!

 

Model 3 selges ikke utenfor USA enda, da Tesla enda ikke har tilpasset og fått typegodkjent bilen her foreløpig. De ønsker å ta "low-hanging fruit" først, ved å levere i USA / Canada først. Da slipper de tilpasninger utover sånn bilene ble utviklet og testet i California, og kan maksimere inntjening før de begynner å produsere for resten av verden. Av samme grunn kommer det også til å ta minst et halvt år fra bilen blir tilpasset og godkjent for Europa, før de kommer med utgaver med høyreratt.

 

Uavhengig av hvilken elbil du har i dag, lader de aller fleste mest hjemme. Prisen på hurtiglading blir derved relativt irrelevant. -Og som noen andre har påpekt, hurtiglader man aldri i tre timer om gangen. Hurtiglading foregår på 50kW eller 100kW, og siden del fleste elbiler som ikke er Tesla i dag, har batteri på max 40kWt, tilsier det at fra null (ingen hurtiglader fra null, like lite som du fyller tanken på din bil helt fra null) til 80-90% normalt går på ca 45 minutter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uavhengig av hvilken elbil du har i dag, lader de aller fleste mest hjemme. Prisen på hurtiglading blir derved relativt irrelevant. -Og som noen andre har påpekt, hurtiglader man aldri i tre timer om gangen. Hurtiglading foregår på 50kW eller 100kW, og siden del fleste elbiler som ikke er Tesla i dag, har batteri på max 40kWt, tilsier det at fra null (ingen hurtiglader fra null, like lite som du fyller tanken på din bil helt fra null) til 80-90% normalt går på ca 45 minutter.

45 minutter er ganske lang tid, disel\bensin lader 30 liter på under 5 minutter.

Samme med hydrogen. Burde holde i 30 mil. Ergo er nok en god disel\bensin bil billigere i utgifter, men ikke i verkstedregning ofte hvis det er eldre utslitt modell. Man kan jo spørre om elbil er så miljøvennlig og billig i praksis.

 

112 kr er ikke så dyrt for strøm nei, men bilprisen hvis man kjøper brukt bil til 100 000 kr mot en elbil til 300 000 kr må man kjøre mye før det skal lønne seg. Batteriet taper seg vel noe stående. Disel\bensin biler gjør neppe det med mindre rust er årsaken. Så er vel problemer hvis man står ved bensinpumpen eller ellader for lenge gir det kø til andre biler. Største feilen med olje drevet biler er å fylle feil drivstoff. Men elbiler er vel ladningen som er problemet usikkert om hurtigladning ødlegger batteriet på sikt. Og ladesykluser.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

45 minutter er ganske lang tid, disel\bensin lader 30 liter på under 5 minutter.

Samme med hydrogen. Burde holde i 30 mil. Ergo er nok en god disel\bensin bil billigere i utgifter, men ikke i verkstedregning ofte hvis det er eldre utslitt modell. Man kan jo spørre om elbil er så miljøvennlig og billig i praksis.

 

112 kr er ikke så dyrt for strøm nei, men bilprisen hvis man kjøper brukt bil til 100 000 kr mot en elbil til 300 000 kr må man kjøre mye før det skal lønne seg. Batteriet taper seg vel noe stående. Disel\bensin biler gjør neppe det med mindre rust er årsaken.

Man kjøper ikke Tesla fordi de er billig, man kjøper de fordi de er bedre enn fossilbilene. Drivlinjen er helt overlegen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Jeg er enig det, men tesla har vel neppe testet sin løsning eller andre elbiler hva problemene kan blir.

Hvis dere elbil som taxi eier sier alle elbiler skal vare minst 25 år før batteriet eller motoren går i stykker i norge. Blir jeg overrasket uten service.

Godt mulig i 2020 eller senere kan man garantere det. Med disel\bensin er vel 12-15 år heller mere trolig. Om den er bra vedlikehold og ikke brukt mere en normalt bruk for gjennomsnitt familje.

 

Selvfølgelig hjul,brenser og tekniske anlegget er vel kanskje som må byttes?

Skulle gjerne vite hva ekspertene mener her.

 

Finnes jo bensin biler som er veldig stillegående også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ergo er nok en god disel\bensin bil billigere i utgifter, men ikke i verkstedregning ofte hvis det er eldre utslitt modell. Man kan jo spørre om elbil er så miljøvennlig og billig i praksis.

Nei. Elbiler er billigere å drifte, og mye mer miljøvennlig. Hvor billig det er i praksis avhenger av prisen på bilen m.m.

 

Tror egentlig tesla burde vurdere salg fremfor dårlig kundebehandlig, er utrolig hvis privatpersoner gir bedre service en tesla gjør.

Nå gir det du skriver ingen mening igjen. Hva har kundebehandling med dette å gjøre? Du kan fint dra innom Tesla for gjennomgang eller prøvekjøring.

 

Hvis det er noen i nærheten av Oslo som vurderer Tesla så er det bare sende meg en medling på Facebook så kan jeg ta deg med på en privat visning og gjennomgang av min Model X:)

Så har du tilfeldigvis en kode du vil de skal bruke hvis de kjøper?

 

Eller så kan de bare ta en prøvekjøring og gjennomgang hos Tesla.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Tesla og andre bilforhandler er ikke samme service nivå som hifiklubben og soundgarden akkurat.

Muligens de lar deg prøvekjøre 5 km men ikke en tur til sverige. Selv om de tror du hadde kjøpt bilen etterpå. åpenkjøp kan du se langt etter.

 

Svare på spørsmål kan vel de gjøre til en lite grad men å si noe om leveringstid på model 3 eller hvor mye det vil koste å skaffe flere skjermer på model 3 har de ikke svar på.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla og andre bilforhandler er ikke samme service nivå som hifiklubben og soundgarden akkurat.

Muligens de lar deg prøvekjøre 5 km men ikke en tur til sverige. Selv om de tror du hadde kjøpt bilen etterpå. åpenkjøp kan du se langt etter.

 

Svare på spørsmål kan vel de gjøre til en lite grad men å si noe om leveringstid på model 3 eller hvor mye det vil koste å skaffe flere skjermer på model 3 har de ikke svar på.

Tesla driver ikke bilbutikk som andre. Det er generelt sett lite prøvekjøring, derfor har de referal programmet.

 

Fler skjermer? Estimert leveringstid står på dine sider hos tesla. Så jo, det har de.

Lenke til kommentar

Men blir jo feil å bestille i dag, å tesla kommer tilbake med eksakt dato neste år? Blir jo som amentio var før klarte til slutt ikke å levere og gikk konkurs.

 

Ville uansett dratt til usa eller ventet på å bestille model 3 i så fall uansett.

Men usikker på model 3 i usa gis full reklamasjon i norge? Noen har sjekket det? Eller er det ulovlig å importere slike biler selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men blir jo feil å bestille i dag, å tesla kommer tilbake med eksakt dato neste år? Blir jo som amentio var før klarte til slutt ikke å levere og gikk konkurs.

 

Ville uansett dratt til usa eller ventet på å bestille model 3 i så fall uansett.

Men usikker på model 3 i usa gis full reklamasjon i norge? Noen har sjekket det? Eller er det ulovlig å importere slike biler selv?

Det går ikke an å bestille i dag, man reserverer og får en dato for estimert tid. Man bestiller når dette nærmer seg.

 

Du får ikke garanti på den nei, i tillegg vill den fungere dårlig her.

Lenke til kommentar

Tesla og andre bilforhandler er ikke samme service nivå som hifiklubben og soundgarden akkurat.

Muligens de lar deg prøvekjøre 5 km men ikke en tur til sverige. Selv om de tror du hadde kjøpt bilen etterpå. åpenkjøp kan du se langt etter.

 

Svare på spørsmål kan vel de gjøre til en lite grad men å si noe om leveringstid på model 3 eller hvor mye det vil koste å skaffe flere skjermer på model 3 har de ikke svar på.

Hva vet du om hvor langt du får prøvekjøre Tesla? Har du gjort det selv?

 

Flere skjermer på Model 3? Hva skal du med flere skjermer? Hvorfor begynner du å snakke om Model 3 når diskusjonen handlet som service og prøvekjøring? Selv om vi er i en tråd som i utgangspunktet handler om Model 3, så handlet påstanden om Teslas service og prøvekjøring i dag.

 

Edit: Jeg glemte at jeg svarer på et innlegg fra LMH1, som tydeligvis ikke helt skjønner, vel, noe.

 

Men blir jo feil å bestille i dag, å tesla kommer tilbake med eksakt dato neste år? Blir jo som amentio var før klarte til slutt ikke å levere og gikk konkurs.

Eh, igjen, hva er det du snakker om?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Du blander inntekter og overskudd/underskudd. Inntektsveksten er kraftig, og underskuddet var vel sånn ca. på nivå med forrige kvartal. Hva skjer når inntektene stiger kraftig, mens underskuddet ligger på ca. samme nivå?

 

 

Hvordan vet du at de tjener mindre per bil? De tjener jo mer per Model 3 jo flere de produserer. Marginene vil bare øke. 

Ja, jeg blandet litt der. Men uansett hovedpoenget står. De økte omsetning med 40%, så da også inntekter gikk kraftig opp. Derimot økte utgifter MER enn inntekter. Så ja de lager flere Model 3, men de taper altså mer penger enn noensinne tross mye høyere salgstall.

 

Så ikke bare må Tesla lage en del mer Model 3, de må og kutte utgiftene en god del for å gå i pluss. Med utviklingen i Q2 vil de ikke gå i pluss i Q3, bare enda mer i minus. Så derfor vet jeg de tjener mindre per bil, fordi det står helt klart at det er tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville nok forventet noe høyere forbruk enn det ved blandet kjøring. Men, en sparer uansett ett lass av penger og ikke minst energi.

 

Lader en som meg mesteparten hjemme så sparer en enda mer.

 

Tok utgangspunkt fra Tesla-Bjørn sine tester av Kona, der han ved 90 km/h (GPS-korrigert, så lå på 94 etter speedometeret) lå på snitt rundt 1,34 kWt, og ved 130 km/h lå på rundt 1,55 kWh. På mer blandet kjøring, og mesteparten i lavere enn 80-sone, så tror jeg faktisk at jeg tok et litt høyt snitt.

 

Men som du sier, det utgjør liten forskjell, og besparelsene er betydelig likevel i forhold til fossilbil.

Lenke til kommentar

Tok utgangspunkt fra Tesla-Bjørn sine tester av Kona, der han ved 90 km/h (GPS-korrigert, så lå på 94 etter speedometeret) lå på snitt rundt 1,34 kWt, og ved 130 km/h lå på rundt 1,55 kWh. På mer blandet kjøring, og mesteparten i lavere enn 80-sone, så tror jeg faktisk at jeg tok et litt høyt snitt.

 

Men som du sier, det utgjør liten forskjell, og besparelsene er betydelig likevel i forhold til fossilbil.

Jeg ligger også lavt på slik kjøring i min, men snittet er høyere pga småkjøring med kaldt batteri osv:) Forbruket blir nok kjempe lavt, skal ikke stå på det!

 

Kjørte forøvrig en 330i i Frankrike denne uken, det var latterlig forbruk det. Såvidt den klarte 500km før den skrek etter fylling?

Lenke til kommentar

Ja, jeg blandet litt der. Men uansett hovedpoenget står. De økte omsetning med 40%, så da også inntekter gikk kraftig opp. Derimot økte utgifter MER enn inntekter. Så ja de lager flere Model 3, men de taper altså mer penger enn noensinne tross mye høyere salgstall.

Nei, utgiftene økte ikke så mye sammenlignet med Q1:

 

https://www.recode.net/2018/7/31/17631982/elon-musk-tesla-tsla-earnings-q2-2018-electric-car

 

Så ikke bare må Tesla lage en del mer Model 3, de må og kutte utgiftene en god del for å gå i pluss. Med utviklingen i Q2 vil de ikke gå i pluss i Q3, bare enda mer i minus. Så derfor vet jeg de tjener mindre per bil, fordi det står helt klart at det er tilfellet.

Det er fullstendig ulogisk, spesielt når man vet at marginene øker ved høyere produksjon. Du er rett og slett forvirret.

Lenke til kommentar

Nei, utgiftene økte ikke så mye sammenlignet med Q1:

 

https://www.recode.net/2018/7/31/17631982/elon-musk-tesla-tsla-earnings-q2-2018-electric-car

 

 

Det er fullstendig ulogisk, spesielt når man vet at marginene øker ved høyere produksjon. Du er rett og slett forvirret.

Du er enig i at omsetning er opp veldig mye? Omsetningen har økt med 40%. Så de har mye høyere inntekter enn forrige kvartal som du også sa. Derimot så taper de enda mer penger tross mye høyere inntekter. Hvordan forklarer du det annet enn at utgiftene har steget mer enn 40%? Hvorfor taper de mer penger om utgiftene ikke økte så mye, men inntektene økte betraktelig? Hvor går pengene hen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hm? Selskapet økte jo 15prosent i verdi her om dagen?

 

Er jo ikke rart det ikke viser lønnsomhet enda. De investerer jo mye. Det har vel ikke med marginen per bil å gjøre. Det er jo fremtidige verdiskapning. Men tesla har lovet å slappe av litt med investeringer til neste kvartal for å vise lønnsomhet. De som faktisk investerer masse penger har vel vett nok til å sjekke at det er troverdig?

 

Det er så mye rar synsing her om Tesla sin økonomi synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er enig i at omsetning er opp veldig mye? Omsetningen har økt med 40%. Så de har mye høyere inntekter enn forrige kvartal som du også sa. Derimot så taper de enda mer penger tross mye høyere inntekter. Hvordan forklarer du det annet enn at utgiftene har steget mer enn 40%? Hvorfor taper de mer penger om utgiftene ikke økte så mye, men inntektene økte betraktelig? Hvor går pengene hen?

Hva er det du snakker om? Hvor har jeg sagt at utgiftene ikke økte? Jeg skrev at utgiftene ikke har steget så mye fra forrige kvartal. Er det vanskelig å forstå?

 

Pengene går til investeringer i produksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...