Gå til innhold

Enkel skolepc, programmering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows vs. Linux: Du kan ha begge på maskinen samtidig. Men da anbefales en stor disk. 128 GB bør du uansett styre langt unna.

 

 

Hmm. Hva kjører du?

 

 

Jeg ville sett på minst 15" skjerm, og helst en ekstra skjerm hjemme også.

 

 

Vet ikke helt om du troller, eller ikke (?), men en ekstra skjerm blir nok litt vel overkill til mitt bruk

Lenke til kommentar

Takk for svar!! Alltid godt å høre noen erfaringer. Kan jeg spørre hva 'virtualisering' betyr i denne sammenhengen? (bios for AMD-v)

Å kjøre en virtuell maskin, som jeg var inne på i mitt forrige innlegg. Eksempelvis kan du kjøre en virtuell Linux-maskin som en applikasjon i Windows. WMWare og Virtualbox er to av de mest populære programvarene for dette formålet. Virtualisering er ikke noe du vil ha bruk for på daglig basis, men muligheten for å kunne gjøre det er absolutt kjekk å ha, og helt ærlig er det ingen god grunn til at en moderne x86-kompatibel maskin ikke skal kunne gjøre dette.

 

Denne så veldig spennende ut, synes jeg. Vekten er godt under 2 kg, størrelsesmessig er det en fordel at den er mindre enn en typisk 15" når du skal ha den i sekk/veske, og så har den 8 GB RAM og SSD. Riktignok ikke en særlig romslig SSD, men du kan supplere med ekstern disk / USB stick / minnekort (forutsatt at den har minnekortleser, noe så å si alle laptoper har) om du trenger ekstra lagringsplass. Skjermoppløsningen er ikke full HD, men ganske passende til skjermstørrelsen vil jeg si.

 

Det er ganske gammel hardware, men til din bruk har det ingenting å si. Min egen laptop er en prosessorgenerasjon eldre, og fungerer ypperlig til surfing, skriving, programmering etc.

 

Er en stor fordel med flere skjermer ved programmering. Bruker selv en 34" og en 24" på høykant.

Enig. Selv har jeg to stk 24" 1080p skjermer til min stasjonære maskin, hvorav en på høykant, og jeg skulle forsåvidt gjerne hatt enda en skjerm da jeg studerte. Én til oppgaveteksten når man har innlevering, én til programmerings-IDE, og en til Google / Stackexchange osv. Programmering innebærer som regel veldig mye googling, og har man flere skjermer reduserer man behovet for alt-tabbing og får bedre oversikt.

 

edit: Etter å ha skrevet innlegget la jeg merke til at Thinkpaden kun er oppgitt å ha VGA og DisplayPort-tilkobling, noe som kan være relevant om du faktisk skulle hatt en ekstra skjerm. Trenger du å koble til projektor i skolesammenheng støtter disse som regel VGA, men du vil møte på problemer om du trenger å koble til via HDMI og/eller DVI. Dette bør ikke være en dealbreaker for denne maskinen, men noe en bør ha i bakhodet. VGA leverer et analogt signal, noe du helst vil unngå om du skal ha en ekstra skjerm, og isåfall bør du se på skjermer som har DisplayPort. Arrowdirect selger forøvrig også refurbished skjermer, og noen av disse støtter DP, slik som denne: http://www.arrowdirect.no/skjerm/hp-la2405wg-24 (merk at du må sannsynligvis kjøpe DP-kabel utenom - her er en billig variant med gratis frakt).

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Å kjøre en virtuell maskin, som jeg var inne på i mitt forrige innlegg. Eksempelvis kan du kjøre en virtuell Linux-maskin som en applikasjon i Windows. WMWare og Virtualbox er to av de mest populære programvarene for dette formålet. Virtualisering er ikke noe du vil ha bruk for på daglig basis, men muligheten for å kunne gjøre det er absolutt kjekk å ha, og helt ærlig er det ingen god grunn til at en moderne x86-kompatibel maskin ikke skal kunne gjøre dette.

 

 

Denne så veldig spennende ut, synes jeg. Vekten er godt under 2 kg, størrelsesmessig er det en fordel at den er mindre enn en typisk 15" når du skal ha den i sekk/veske, og så har den 8 GB RAM og SSD. Riktignok ikke en særlig romslig SSD, men du kan supplere med ekstern disk / USB stick / minnekort (forutsatt at den har minnekortleser, noe så å si alle laptoper har) om du trenger ekstra lagringsplass. Skjermoppløsningen er ikke full HD, men ganske passende til skjermstørrelsen vil jeg si.

 

Det er ganske gammel hardware, men til din bruk har det ingenting å si. Min egen laptop er en prosessorgenerasjon eldre, og fungerer ypperlig til surfing, skriving, programmering etc.

 

 

Enig. Selv har jeg to stk 24" 1080p skjermer til min stasjonære maskin, hvorav en på høykant, og jeg skulle forsåvidt gjerne hatt enda en skjerm da jeg studerte. Én til oppgaveteksten når man har innlevering, én til programmerings-IDE, og en til Google / Stackexchange osv. Programmering innebærer som regel veldig mye googling, og har man flere skjermer reduserer man behovet for alt-tabbing og får bedre oversikt.

 

edit: Etter å ha skrevet innlegget la jeg merke til at Thinkpaden kun er oppgitt å ha VGA og DisplayPort-tilkobling, noe som kan være relevant om du faktisk skulle hatt en ekstra skjerm. Trenger du å koble til projektor i skolesammenheng støtter disse som regel VGA, men du vil møte på problemer om du trenger å koble til via HDMI og/eller DVI. Dette bør ikke være en dealbreaker for denne maskinen, men noe en bør ha i bakhodet. VGA leverer et analogt signal, noe du helst vil unngå om du skal ha en ekstra skjerm, og isåfall bør du se på skjermer som har DisplayPort. Arrowdirect selger forøvrig også refurbished skjermer, og noen av disse støtter DP, slik som denne: http://www.arrowdirect.no/skjerm/hp-la2405wg-24 (merk at du må sannsynligvis kjøpe DP-kabel utenom - her er en billig variant med gratis frakt).

 

Tusen takk for en meget godt gjennomført tilbakemelding! Da blir det nok thinkpad’en. Til den prisen er det jo ikke så farlig om man ikke blir helt fornøyd... men merker på innlegget ditt at jeg har mye jeg må sette meg inn i! Hehe.

 

Noen som vet om den siden hvor thinkpaden selges er trygg?

 

Dette er programmeringsfaget jeg skal ha https://www.ntnu.no/studier/emner/TDT4105/2018#tab=omEmnet

Og bare i noen måneder, derfor jeg ikke ser behovet for flere skjermer (enda), husk at jeg også mest sannsynlig vil ha datamaskiner med større skjerm tilgjengelig for å arbeide på.

Lenke til kommentar

**snip**

 

Denne så veldig spennende ut, synes jeg. Vekten er godt under 2 kg, størrelsesmessig er det en fordel at den er mindre enn en typisk 15" når du skal ha den i sekk/veske, og så har den 8 GB RAM og SSD. Riktignok ikke en særlig romslig SSD, men du kan supplere med ekstern disk / USB stick / minnekort (forutsatt at den har minnekortleser, noe så å si alle laptoper har) om du trenger ekstra lagringsplass. Skjermoppløsningen er ikke full HD, men ganske passende til skjermstørrelsen vil jeg si.

 

edit: Etter å ha skrevet innlegget la jeg merke til at Thinkpaden kun er oppgitt å ha VGA og DisplayPort-tilkobling, noe som kan være relevant om du faktisk skulle hatt en ekstra skjerm. Trenger du å koble til projektor i skolesammenheng støtter disse som regel VGA, men du vil møte på problemer om du trenger å koble til via HDMI og/eller DVI. Dette bør ikke være en dealbreaker for denne maskinen, men noe en bør ha i bakhodet. VGA leverer et analogt signal, noe du helst vil unngå om du skal ha en ekstra skjerm, og isåfall bør du se på skjermer som har DisplayPort. Arrowdirect selger forøvrig også refurbished skjermer, og noen av disse støtter DP, slik som denne: http://www.arrowdirect.no/skjerm/hp-la2405wg-24 (merk at du må sannsynligvis kjøpe DP-kabel utenom - her er en billig variant med gratis frakt).

"eldgammel" CPU på den lenovoen, men om h*n skal kjøre Linux er jo ikke det noe stress...

 

DP kan jo konverteres til mer eller mindre hva som helst, DVI, VGA, HDMI...

Lenke til kommentar

Hmm. Hva kjører du?

Jeg har begge på maskinen samtidig. Den eneste grunnen til at jeg kjøpte Windows var spilling.

 

Hvis du kjøper maskin fra multicom, er prisen ofte god, fordi det ikke følger med Windows. Lar man være å kjøpe Windows, sparer man noen kroner.

 

En annen fordel med Linux er at man har mer kontroll over de forbannede oppdateringene som Windows pusher på en i tide og utide, men tilhørende trege restarter.

 

Men jeg må bare gjenta at å kjøpe en maskin med supportavtale fra Dell, kan være gull verdt når maskina må repareres.

Lenke til kommentar

Noen som vet om den siden hvor thinkpaden selges er trygg?

De er en profesjonell aktør som har drevet i flere år, tidligere under navnet "Greentech". Jeg kjøpte selv laptop derfra for noen år siden. Jeg skulle sette inn en SSD jeg hadde til overs, men maskinen min hadde en ødelagt skrue i harddisklokket som jeg ikke fikk skrudd ut selv, så jeg sendte den i retur og fikk den tilbake med ny skrue kort tid etter. Maskinen hadde endel kosmetiske svakheter som jeg ikke bryr meg om, samt en ørliten pikselfeil og en litt problematisk hodetelefonutgang som jeg overlever. Om du kjøper fra dem må du ha i bakhodet at det ikke er et fabrikknytt produkt du får, og inspisere grundig straks du mottar den. Er du misfornøyd er du dekket av 14 dagers lovfestet angrerett. Forbrukerkjøpsloven kan også være relevant, men når det kommer til brukte vs nye produkter kan det være noen forskjeller på hva slags skavanker som faller innunder mangelsbegrepet.

 

Dette er programmeringsfaget jeg skal ha https://www.ntnu.no/studier/emner/TDT4105/2018#tab=omEmnet

Og bare i noen måneder, derfor jeg ikke ser behovet for flere skjermer (enda), husk at jeg også mest sannsynlig vil ha datamaskiner med større skjerm tilgjengelig for å arbeide på.

FYI: NTNU fokuserer såvidt jeg vet på Python som første programmeringsspråk, i fall du har lyst å titte på det før emnet tar til. Og argumentet med flere skjermer er anvendelig også for andre typer oppgaver enn ren programmering, men det er klart at om du gjør unna mesteparten av arbeidet på skolen vil behovet for ekstra skjerm hjemme være mindre. Du kan smake på det etterhvert som du kommer i gang med studiene.

 

"eldgammel" CPU på den lenovoen, men om h*n skal kjøre Linux er jo ikke det noe stress...

Som sagt, nyere enn hva jeg har selv i min egen laptop, uten at jeg opplever det som noe problem overhodet (Windows). Her er det uansett ikke snakk om spesielt CPU-krevende oppgaver.

 

DP kan jo konverteres til mer eller mindre hva som helst, DVI, VGA, HDMI...

Fair enough, men det krever at man har (med seg) en konverter.

Lenke til kommentar

De er en profesjonell aktør som har drevet i flere år, tidligere under navnet "Greentech". Jeg kjøpte selv laptop derfra for noen år siden. Jeg skulle sette inn en SSD jeg hadde til overs, men maskinen min hadde en ødelagt skrue i harddisklokket som jeg ikke fikk skrudd ut selv, så jeg sendte den i retur og fikk den tilbake med ny skrue kort tid etter. Maskinen hadde endel kosmetiske svakheter som jeg ikke bryr meg om, samt en ørliten pikselfeil og en litt problematisk hodetelefonutgang som jeg overlever. Om du kjøper fra dem må du ha i bakhodet at det ikke er et fabrikknytt produkt du får, og inspisere grundig straks du mottar den. Er du misfornøyd er du dekket av 14 dagers lovfestet angrerett. Forbrukerkjøpsloven kan også være relevant, men når det kommer til brukte vs nye produkter kan det være noen forskjeller på hva slags skavanker som faller innunder mangelsbegrepet.

 

 

FYI: NTNU fokuserer såvidt jeg vet på Python som første programmeringsspråk, i fall du har lyst å titte på det før emnet tar til.

 

 

Takk!! Skal se litt på Python. Beklager om dette er et litt dumt spørsmål, men starter man i så fall bare rett på det, feks Google «how to start with Python», eller er det noe mer grunnleggende jeg burde snuse på først.

 

Det dumme er at jeg ikke kjenner noen som kunne ha hjulpet meg å inspisere den, men om jeg skrur den på og den fungerer er vel det greit nok... Noen jeg snakket med mener at jeg ikke burde gå for thinkpaden fordi den er så gammel, men har det egentlig noe å si?

 

Ser også at den har 128gb, burde jeg kanskje i så fall ha en ekstern harddisk? Skal jo bare ha skolearbeid der, og kan jo alltids lagre det i en slags dropbox. Men noen programmer jeg tenker jeg burde ha plass til er Word, ExCeL og matlab.

 

Og en annen ting, tenkte ikke på at jeg sikkert kommer til å se på noen videoforelesninger og YouTube-videoer, men de fleste maskiner pleier vel å takle det greit?

Lenke til kommentar

Den gamle thinkpaden (http://www.arrowdirect.no/baerbar-pc-mac?product_id=1263&sort=p.price&order=ASC) bør du ikke kjøpe. Den er for gammel til å ha rask støtte for youtube-videoer, noe som i beste fall vil føre til et voldsomt forbruk av batteri, i verste fall hakking.

 

 

 

FYI: NTNU fokuserer såvidt jeg vet på Python som første programmeringsspråk, i fall du har lyst å titte på det før emnet tar til.
Det er mange forskjellige linjer, det er ikke sikkert at alle har samme (første)språk.
Lenke til kommentar

Hmm, den er grei.

 

Tanker om at jeg eventuelt kjøper den gamle thinkpaden eller Ideapad (https://www.dustinhome.no/product/5011043243/ideapad-320s?ssel=false&utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare) (tross ekkelt tastatur......), som PC til å ta med til skolen eller andre eventuelle steder hvor jeg kun må åpne filer fra Internett og bruke Word, og at jeg tar med en stasjonær med stor skjerm hjemmefra? (Som jeg kan bruke til YouTube og hovedjobbing hjemme osv)

Lenke til kommentar

Takk!! Skal se litt på Python. Beklager om dette er et litt dumt spørsmål, men starter man i så fall bare rett på det, feks Google «how to start with Python», eller er det noe mer grunnleggende jeg burde snuse på først.

Du kan installere en IDE som f.eks. PyCharm og google f.eks. "python beginner tutorials".

 

Det er mange forskjellige linjer, det er ikke sikkert at alle har samme (første)språk.

Det er sikkert sant, men opp gjennom årene har jeg plukket opp fra flere NTNU-studenter at Python virker å være poppis hos dem. Uansett er grunnkunnskaper i Python svært anvendelig om det viser seg at undervisningen fokuserer mer på andre språk som f.eks. Java eller C++.

 

Det dumme er at jeg ikke kjenner noen som kunne ha hjulpet meg å inspisere den, men om jeg skrur den på og den fungerer er vel det greit nok... Noen jeg snakket med mener at jeg ikke burde gå for thinkpaden fordi den er så gammel, men har det egentlig noe å si?

Flere her, inkludert meg selv, har jo allerede påpekt nettopp dette, men jeg tror neppe det vil ha noe å si. Spec-messig er den innafor hva du trenger. Største aberet med alderen slik jeg ser det er at batteriet sannsynligvis bærer preg av det.

 

Den gamle thinkpaden (http://www.arrowdirect.no/baerbar-pc-mac?product_id=1263&sort=p.price&order=ASC) bør du ikke kjøpe. Den er for gammel til å ha rask støtte for youtube-videoer, noe som i beste fall vil føre til et voldsomt forbruk av batteri, i verste fall hakking.

Hva baserer du dette på? Jeg har selv en i5-560M, som er en generasjon eldre, og den kan helt fint spille av youtube 1080p uten hakking. Sammenligning av disse to: http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-M-560-vs-Intel-Core-i5-2520M/m623vsm29

 

Batteri kan jeg derimot ikke uttale meg om ettersom batteritiden generelt ikke er særlig imponerende i forhold til laptopen jeg hadde tidligere, og jeg stort sett bruker maskinen tilkoblet strøm. Dersom batteritid er et vesentlig krav hos OP bør hun absolutt vurdere en annen maskin isteden.

 

Ser også at den har 128gb, burde jeg kanskje i så fall ha en ekstern harddisk? Skal jo bare ha skolearbeid der, og kan jo alltids lagre det i en slags dropbox. Men noen programmer jeg tenker jeg burde ha plass til er Word, ExCeL og matlab.

Det kommer an på hva slags filer du trenger å lagre. Nå står det oppgitt 160 GB, ikke 128, men noe av dette forsvinner uansett som følge av overhead. En 160 GB SSD vil vises som en 160 x 10^9 / (2^30) = 149 GB SSD i operativsystemet. Operativsystemet alene tar opp minst 20 GB av dette. Matlab spiser i underkant av 10 GB på min disk, Microsoft Office tilsynelatende i underkant av 3 GB, og Google Chrome nøyer seg med en halv GB. Skal du lagre video/bilder spiser dette lagringsplass i langt, langt større grad enn dette.

 

Dropbox lagrer filene dine i skyen, men også lokalt på maskinen din så du kan ikke bruke det som en effektiv måte å "offloade" filene dine. Et alternativ jeg allerede har nevnt er minnekort. Det gir deg ikke spesielt god lese- og skriveytelse, ei heller mest mulig lagringsplass for pengene, eller mest mulig lagringsplass totalt, men fordelen er at du kan ha det sittende i maskinen permanent. Dropbox og tilsvarende skylagringsløsninger er greit for backup, noe du som student må passe på å ha, ihvertfall på innleveringsoppgavene dine. Gjerne trippelbackup hvorav minst en offsite (skylagring).

 

Tanker om at jeg eventuelt kjøper den gamle thinkpaden eller Ideapad (https://www.dustinhome.no/product/5011043243/ideapad-320s?ssel=false&utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare) (tross ekkelt tastatur......), som PC til å ta med til skolen eller andre eventuelle steder hvor jeg kun må åpne filer fra Internett og bruke Word, og at jeg tar med en stasjonær med stor skjerm hjemmefra? (Som jeg kan bruke til YouTube og hovedjobbing hjemme osv)

Jeg personlig foretrekker å jobbe på stasjonær maskin uansett, ettersom jeg foretrekker å jobbe på et skikkelig tastatur og større skjermflate (gjerne flere skjermer). Hvis du ikke har denne preferansen, og kun planlegger å sette opp en stasjonær maskin til å se videoer på, foreslår jeg at du tester videotitting på laptopen før du avgjør om det i det hele tatt er nødvendig.

Lenke til kommentar

Hva baserer du dette på? Jeg har selv en i5-560M, som er en generasjon eldre, og den kan helt fint spille av youtube 1080p uten hakking. Sammenligning av disse to: http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-M-560-vs-Intel-Core-i5-2520M/m623vsm29

PCen mangler støtte for hw-dekoding av VP9. Da må alt kjøre på prosessoren, noe som tar mye mer strøm.

 

En ting er 1080p, men nå har det også kommet 1080p 60fps.

Lenke til kommentar

Hmm, den er grei.

 

Tanker om at jeg eventuelt kjøper den gamle thinkpaden eller Ideapad (https://www.dustinhome.no/product/5011043243/ideapad-320s?ssel=false&utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare) (tross ekkelt tastatur......), som PC til å ta med til skolen eller andre eventuelle steder hvor jeg kun må åpne filer fra Internett og bruke Word, og at jeg tar med en stasjonær med stor skjerm hjemmefra? (Som jeg kan bruke til YouTube og hovedjobbing hjemme osv)

Du blir sannsynligvis fornøyd med den Ideapaden, så lenge du tolererer tastaturet. Hvis skjermen er for liten, tror jeg det er mulig å koble til en større i tillegg, via USB-C-porten. Å ta med en hel stasjonær PC, blir dermed unødvendig.

 

Separat tastatur er det sikkert også mulig å koble til, men da blir det etter hvert mye penger i tilleggsutstyr...

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jeg ville vært litt skeptisk til akkurat denne "gamle Thinkpaden". Den er etter mitt syn på saken en generasjon for gammel. En del av disse "s-modellene" hadde en gammel type SSD, med forholdsvis dårlig ytelse. Usikker på om det gjelder denne, men tror at dette er tilfellet. Også USB3 av aller første generasjon. Det er også problemstillinger rundt batteriet. (T420S). S står for "slim" og disse første generasjonene av "slim" eller "tynn" PC var etter mitt syn ikke vellykket. Har hatt en slik tidligere, men jeg kvittet meg med den. Da ville jeg heller gått for den nyere Lenovoen som er linket opp. Jeg ville heller aldri kjøpt "gammel brukt" uten å først se og prøve PC'en. Mange av disse PC'ene som er 6-7 år gamle er jo i en slik forfatning at de ikke er noe særlig å ha, mens andre kan være som nye. Hvis jeg skulle ha hatt "gammel Thinkpad" så ville jeg som tidligere nevnt ha valgt T530 eller eventuelt T430 og jeg ville aldri ha kjøpt uten først å se den og prøve den.

 

Edit: Googlet litt, og fant ut at denne modellen (T420s) faktisk har en standard SSD, og det er kanskje det aller viktigste. Da blir den straks "litt mer brukbar"

http://www.crucial.com/usa/en/compatible-upgrade-for/Lenovo/thinkpad-t420s

Lenke til kommentar

Hmm, da forkaster jeg mest sannsynligvis den ideen.

 

Noe jeg lurer på, vil en PC i prisklassen 6-7000 vare i 6 år? (Macen jeg hadde var på syvende året og fingerte fint, eneste grunnen til at den tok kvelden var at jeg sølte kaffe på den..)

 

Og, er det dumt å spare 1-2 tusenlapper ved å kjøpe en demovare? (Kommer vel kanskje helt an på hvor mye den er brukt)

Endret av Kovalevskaja
Lenke til kommentar

Hva tenker dere eventuelt om disse

 

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ACNXGSJED003/acer-swift-3-15-6-barbar-pc-stalgra

 

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LE220HES0WW00/lenovo-thinkpad-t470-14-barbar-pc-sort

 

(Står kanskje mellom disse og ideapad320s)

 

Er de for dyre til mitt bruk? Eller virker de greie?

 

Jeg har forresten ikke brukt Windows siden jeg hadde en stasjonær datamaskin på barneskolen. Har hørt at det ofte er en god del «søppel» som følger med som man burde slette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...